לפני כשנה הושק בפריז הבושם החדש של ג'ון גליאנו, מלווה בקמפיין ענק בכיכובה של השחקנית האמריקנית טיילור מומסן. בחודש שעבר דווח בכלי התקשורת בעולם כי בעקבות התבטאויותיו הגזעניות של גליאנו, ירד הבושם מן המדפים בגרמניה ואנגליה. בנוסף, היקף מכירותיו של הבושם בצרפת צנח פלאים והשקתו בשוק האמריקאי לפני כחודש בוטלה. לכסף אולי אין ריח, אבל האנטישמיות, מתברר, מסריחה למרחקים.

 

באופן לא מפתיע, גם קהל הצרכנים הישראלי הגיב בחריפות להתבטאויותיו של המעצב. מלבד הטוקבקים המתלהמים, הורדו מן המדפים התכשירים והמוצרים הנושאים את שמו של הצורר ג'ון גליאנו. רשת אפריל, זכיינית הבושם של ג'ון גליאנו בישראל, הפסיקה למכור את מוצריו יומיים לאחר התקרית, והחזירה את כל המלאי שהיה ברשותה אל הספק. לאחרונה נודע ל-Xnet כי גם יבואן המשקפיים של המותג ג'ון גליאנו ביטל את ההזמנות לשנה הבאה, לאחר שחנויות רבות ביקשו להחזיר את דגמי העונה של המעצב.

 

פרשת ג'ון גליאנו, שהתפוצצה בחודש פברואר האחרון לאחר שתקף מילולית זוג בבית הקפה פרל בפריז, עדיין לא הגיעה לסיומה. בחודש שעבר התקיים משפטו של המעצב, ובספטמבר הקרוב צפוי בית המשפט בפריז לגזור את דינו. מלבד הפגיעה התדמיתית במותג ג'ון גליאנו, שממשיך להציג באופן מסודר בשבוע האופנה בפריז תחת שרביטו של המעצב המחליף ביל גייטן, עושה רושם כי הנזק הכלכלי שנגרם למותג הוא עצום. למרות שקברניטי כריסטיאן דיור, אשר בבעלותם גם המותג ג'ון גליאנו, מנסים להציג חזות של "הכול בשליטה", ולמרות הטיפול הנאות שהנהיגו בתקרית גליאנו, כשהתנערו מהמעצב עוד באותו השבוע שבו נחשפה הפרשייה - נראה כי ידרשו שנים רבות על מנת להשיב את המותג ג'ון גליאנו לכדי התאוששות.

 

קמפיין משקפי השמש של ג'ון גליאנו. החנויות החזירו את הדגמים
קמפיין משקפי השמש של ג'ון גליאנו. החנויות החזירו את הדגמים

 

 

"כשהפרשה התפוצצה ופרצופו של גליאנו נחשף, הנשים הישראליות היו מזועזעות לפחות כמוני", מספרת סילביה שוורצמן, בעלת הבוטיק אניגמה בכיכר המדינה, המייבאת בין היתר את הקולקציות של כריסטיאן דיור וג'ון גליאנו. "התגובות שלהן היו נסערות. הן היו מלאות אכזבה, ולכן גם טרחו להדגיש שהן מתעלמות מהפריטים שלו באופן מופגן. אומנם קשה לנתק את המעצב ג'ון גליאנו מהמותג כריסטיאן דיור, אבל בהחלט ניתן היה לראות שהנאמנות למותג דיור נותרה בעינה. המהירות והנחרצות בה הגיבו בדיור, גרמו ללקוחות בישראל, כמו בכל העולם, להבין שאין בבית האופנה הזה מקום לשנאה בכלל ולהתבטאויות מעין אלו בפרט, ועל כן מקומו החם בלבן של לקוחות הבוטיק נשמר. הנשים בישראל פגועות ומאוכזבות, על אף שגליאנו מעצב בחסד והעיצובים שיצאו תחת ידיו לאורך השנים הם ללא ספק מדהימים".

 

כיצד נערכת מבחינת הזמנות לעונת הסתיו הקרובה: האם יהיו בחנות פריטים של ג'ון גליאנו?

"ביטלנו את ההזמנות שביצענו לחורף הקרוב, ונכון לעכשיו אין לנו גם עניין לראות את הקולקציות העתידיות עם ביל גייטן. עם זאת, תהיה נוכחות מוגברת בבוטיק של דיור. בימים אלה אנחנו שוקדים על הרחבת הפינה של המותג בבוטיק והגדלת שטח התצוגה. המותג נמכר בישראל טוב מאוד. תיקי ליידי דיור, למשל, הפכו לבסט סלר ממש".

 

הידיעה כי אין עדיין מינוי רשמי של מנהל קריאטיבי למותג כריסטיאן דיור לא העלתה אצלך סימני שאלה?

"אני סומכת על בית האופנה הזה בעיניים עצומות ויודעת שכמו שהיה עד עכשיו, הבחירות שלו יהיו מדויקות עבור המותג ועבור הלקוחות שלו בכל העולם. עתידו של בית דיור אינו לוט בערפל. זהו מותג חזק עם קברניטים שיודעים לנהל אותו היטב. לאורך עשרות שנים מדובר במותג שביסס את מעמדו כקלאסיקה, ולפניו עוד שנים רבות של הצלחה והתפתחות בזירת האופנה העולמית".