ארבעת ימי תצוגות ההוט קוטור לסתיו-חורף 2011-12, שהגיעו אל סיומם ביום חמישי, התקיימו על רקע שני אירועים משמעותיים בתעשייה העולמית: בית האופנה כריסטיאן דיור הציג לראשונה את קו העילית ללא ג'ון גליאנו, שפוטר מהמותג בעקבות התבטאויותיו האנטישמיות, ושובו של המעצב אזאדין אלאיה אל זירת התצוגות האקסקלוסיבית של פריז, לראשונה כמעצב הוט קוטור, לאחר כמעט שני עשורים בהם הציג מחוץ לגדר.

 

למרות הציפייה הדרוכה של תקשורת האופנה להפתעות שיוצגו על מסלולי התצוגות היצירתיות ביותר בתעשייה העולמית, הותיר שבוע אופנת העילית את שוחרי האופנה עם חצי תאוותם בידם. לצד רגעים מרוממי רוח כמו הקולקציה של ריקרדו טישי לז'יבנשי, חלק ניכר מבתי האופנה העילית הציגו קולקציות מאכזבות, חלשות ונטולות מעוף.

 

כבר מיומו הראשון של שבוע אופנת ההוט קוטור, ניתן היה לזהות כי תם עידן ההוד והראוותנות של שנות האלפיים. את מקומן של שמלות עוצרות נשימה תפסו קולקציות שמפגינות אינטימיות, המבקשות להחזיר לתפירה העילית את ההילה המסורתית הנשענת על איכות ולא בהכרח על פומפוזיות. למרות האכזבה הכללית מהאירוע המכונן של תעשיית האופנה, קבלו סיכום של עשרת רגעי השיא והשפל הגדולים ביותר שידעו יושבי השורה הראשונה.

 

1. דיור ללא גליאנו: סיור במחסן תלבושות

 

קשה היה להתעלם מהיעדרותו של ג'ון גליאנו משבוע האופנה, ולא בגלל שהתגעגענו לאישיותו הטווסית או לטינופת הנפלטת מפיו. הסיבה האמיתית היא שאי אפשר לעשות ג'ון גליאנו בלי ג'ון גליאנו – עובדה שניכרה היטב בתצוגה של דיור. שברי הרעיונות ורסיסי הזוהר שהציג על המסלול מעצב המותג הנוכחי בייל גייטן (שעומד בראש הסטודיו של דיור מאז פיטוריו של גליאנו) לא הצליחו להתגבש לכדי אמירה קוהרנטית. רוחו הצבעונית והאקסצנטרית של גליאנו אומנם שרתה על הבגדים, אך אלו היו נטולי העידון והסטיילינג שאפיינו את עבודתו של אחד הטווסים הגדולים שידעה תעשיית האופנה. התוצאה הסופית הרגישה כמו סיור במחסן תלבושות, למעט שמלות הכפתן הצבעוניות ממשי שיפון, שפילסו את דרכן על המסלול כענני צבע פיוטיים.

 

2. אלקסיס מביל: הכוכב החדש בשמי פריז

 

אלקסיס מביל, כוכב העילית החדש הזורח בעונות האחרונות בשמי פריז, שיגר אל המסלול דוגמניות בשמלות ענוגות שמתוכן פרצו נוצות שחורות וקרני בהמות. את חוויית הצפייה הכוללת ניתן להמשיל לביקור בספארי: תצוגה של חייתיות ופראיות מתורבתת. הקולקציה עוצבה בהשראת משלי החיות הנודעים של הצרפתי ז'אן דה לה פונטן ("הצרצר והנמלה", "השועל והעורב") שתורגמו לשמלות בסילואטות של שנות ה-40, עם קריצה מובהקת לשחקניות הקולנוע הגדולות של הוליווד באותם ימים. יחד סיפקו החייתיות והזוהר תצוגה עשירה ומגובשת, כמצופה משבוע אופנת ההוט קוטור.

 

 

דפני גינס דופקת הופעה לתצוגה של ג'יאמבטיסטה ואלי (צילום: gettyimages)
דפני גינס דופקת הופעה לתצוגה של ג'יאמבטיסטה ואלי (צילום: gettyimages)

 

 

3. ג'יאמבטיסטה ואלי: פרחים לבנים, שדים שחורים

 

לעיני לקוחות רבות ועתירות מזומנים, ובראשן יורשת המיליונים ואייקון האופנה דפני גינס, הציג המעצב ג'יאמבטיסטה ואלי את אחת הקולקציות הטובות ביותר לשבוע האופנה הנוכחי. הקולקציה הבליטה ניגודים ויזואליים, אך שמרה על רצף סגנוני וצבעוני. לצד שמלות פרחים לבנות, שניכרה בהן עבודה סזיפית של שיבוץ ורקמה, הוצגו שמלות ערב שחורות בעלות אפיל גותי דתי, שנדמה כאילו עוצבו במיוחד לארונה של בלוגרית האופנה הנודעת דיאן פרנה, שלעולם לא תיתפס לובשת פריט שאינו שחור.

 

4. מייסון מרטין מרג'יאלה: שמלות שקופות, מעילי אופנוענים

 

כשפניהן מכוסות מסכת בד שחורה, צעדו על המסלול הדוגמניות של בית האופנה הבלגי מייסון מרטין מרג'יאלה, לבושות באוסף פריטים סהרורי שחשף יוקרה מזן אחר - כזו שבועטת בצירי ארון הבגדים הבורגני לטובת יצירה אוונגרדית וחדשנית. בקולקציה הנוכחית של בית האופנה האניגמטי נמתחה שפת העיצוב העילי אל מחוזות חדשים, תוך שילוב בין גישות וחומרים שאינם קום איל פו (מצרפתית: כמו שצריך), למשל, שמלות שקופות ודקיקות שצוותו אל מעילי אופנוענים מאסיביים. הסילואטות שהוצגו בתצוגה הן אומנם בשורות ישנות עבור לקוחות המותג הנאמנים, אך בשבוע ההוט קוטור הנוכחי הן סיפקו אלטרנטיבה מתבקשת.

 

 

שאנל. קלאסיקה משעממת (צילום: gettyimages)
שאנל. קלאסיקה משעממת (צילום: gettyimages)

 

 

5. שאנל: מתיחת פנים - לא של המותג, של המעצב

 

זו היתה אמורה להיות התצוגה החשובה ביותר של השבוע, אז איך הפכה קולקציית העילית של שאנל לדבר הכי משעמם שנצפה על המסלול? קיסר האופנה הבלתי נלאה קרל לגרפלד סיפק לחוג הלקוחות של בית האופנה בדיוק את מה שהן רגילות לקבל: קלאסיקה מודרנית. בעידן של היעדר יציבות כלכלית, הקולקציה של שאנל מדגימה את הנטייה של בתי האופנה הגדולים לחזור אל המוכר, הבטוח והידוע מראש – עם חליפות הטוויד המיתיות של שאנל, שלגרפלד מעצב בהצלחה רבה, בגזרות נוקשות של שנות ה-40 ובפלטת הצבעים האיקונית של שחור ולבן. שום דבר שלא ראינו קודם. ואולי כל זה היה בכלל רק הפרומו לדבר החשוב והמעניין באמת שנצפה על המסלול: מתיחת הפנים החדשה שהציג לגרפלד בתום התצוגה.

 

6. רבי קיירוז: בשורת המינימליזם הלבנוני

 

שבוע תצוגות ההוט קוטור הוא שעתם היפה של מעצבי העילית הלבנונים - הקבוצה האתנית החזקה ביותר בתעשיית ההוט קוטור. המעצב הצעיר רבי קיירוז, הפועל במקביל בביירות ובפריז, הוא הקול החדש הבוקע מהמדינה השכנה, ומעונה לעונה הוא מצליח להרחיב את חוג לקוחותיו הנאמן. עיצוביו של קיירוז, שהתחנך על ברכיו של המעצב הנודע אלי סאאב, מייצגים מעין התרסה סגנונית כלפי דור המייסדים הלבנוני. אל מול השפע והעומס שמאפיין את עבודותיהם של חבריו למקצוע, מספק קיירוז קולקציות מינימליסטיות וחפות מקישוטים. אוסף השמלות הלבנות, ששיגר אל המסלול באמצעות דוגמניות יחפות שפסעו בוואדי של מים, הפתיעו בגזרותיהן הפשוטות ובניקיון המוחלט ששידרו. מאחורי השקט הוויזואלי שנצפה על המסלול ניצב הוט קוטור במיטבו.

 

 

דייזי לואו. המעריצה החדשה של אלי סאאב (צילום: gettyimages)
דייזי לואו. המעריצה החדשה של אלי סאאב (צילום: gettyimages)

 

 

7. אלי סאאב: מנופף באיט גירל בריטית

 

הכוכב הלבנוני הוותיק, האוחז בקהל לקוחות מנצרת ועד בברלי הילס, הציג קולקציה מרשימה וצפויה, שהפתעה אחת קטנה בצדה - המעריצה החדשה של המעצב, האיט גירל הבריטית דייזי לואו, שהגיעה לתצוגה בשמלת מקסי אדומה עם שסע עמוק. האם סאאב מנסה לאמץ לעצמו אפיל אלטרנטיבי? רוב הסיכויים שלא, אבל פנים חדשות ומרעננות הן דבר שכל בית אופנה ותיק שמח לנופף בו. כמו תמיד אצל סאאב, גם הפעם נצפו על המסלול שמלות משי שיפון עשירות בבד, שוודאי יתחבבו על לקוחותיו הנאמנות.

 

8. ז'אן פול גוטייה: בלט על עקבים

 

חגיגות ה-35 לבית האופנה של ז'אן פול גוטייה, שנפתחו בתערוכת רטרוספקטיבה מעבודותיו של המעצב, המשיכו גם בתצוגת העילית שהתקיימה ביום רביעי האחרון. אל המסלול עלו דוגמניות ודוגמנים (חלקם בלבוש נשים) לבושים בפריטים איקוניים מההיסטוריה המפוארת של בית האופנה, שזכו לתרגום מחודש. ליבת הקולקציה היתה פרשנות חדשה וסקסית של גוטייה לטרנד המחול שהשתלט על עולם האופנה בשנה האחרונה, עם דוגמניות שהידסו על המסלול בנעלי בלט עם עקבים גבוהים.

 

9. ז'יבנשי: גורפים את כל התשואות

 

הקולקציה של ריקרדו טישי מז'יבנשי הוצגה לעיני קומץ מצומצם של עיתונאי אופנה. הפעם זנח המעצב את הסילואטה הסמוראית שהציג בעונה הקודמת, לטובת קולקציה של שמלות לבנות עם נגיעות כסופות, בגזרה מרשימה ומדגישת מותניים של שעון חול. שמלות המקסי שיחקו בסקסיות עם שקיפויות, תוך שמירה על קווים גרפיים שחתכו את הגוף. היתה זו, ללא ספק, הקולקציה הטובה והמרשימה ביותר שהוצגה בשבוע ההוט קוטור הנוכחי, והיא מחזקת את מיקומו של טישי כאחד ממעצבי האופנה החשובים בעולם. כל זה רק מחזק את מניותיו כמועמד מוביל למילוי מקומו של גליאנו כמנהל הקריאטיבי של דיור בעונה הבאה.

 

 

10. אזדין אלאיה: עובד מהבית

 

בשעת חצות של יום חמישי האחרון הצטופפו בחלל ביתו הפרטי של מעצב האופנה אזדין אלאיה כעשרות לקוחות וידוענים, ביניהם מעצבת האופנה דונטלה ורסאצ'ה, הבמאית סופיה קופולה והזמר קניה ווסט. נפקדה מהשורה הראשונה ולא במפתיע: עורכת הווג האמריקאי אנה ווינטור, המסוכסכת עם המעצב מזה שנתיים. תצוגת העילית הרשמית הראשונה של אזדין אלאיה נעשתה בדרכו הצנועה - באווירה אקסקלוסיבית ואינטימית בחלל ביתו בפריז, המשמש לו גם כחנות ואטלייה. 25 הדגמים שהציג המעצב המיתולוגי בן ה-70, הם פרשנות יוקרתית לסילואטות החזקות שהוא מציג מאז שנות ה-80, ולשמלות המשי הענוגות שמזוהות איתו ונמכרות בבוטיקים אקסקלוסיביים ברחבי העולם. אזדין אלאיה הוכיח שוב כי למרות השקט התקשורתי שפקד על עצמו בשני העשורים האחרונים, בכל הנוגע לגוף האישה עדיין מדובר במעצב האופנה הטוב בעולם.