כיום הוא משמש בעיקר כאטרקציה תיירותית, אך בסוף שנות ה-80 הוא היה חלומו של כל מעצב מתחיל: יריד האמנים במדרחוב נחלת בנימין בתל אביב, שפרח באותן שנים, חשף לקהל הרחב את הכישרונות הבולטים של הרגע. לכן אין פלא ששתי מעצבות תכשיטים צעירות החלו בו את דרכן דוכן ליד דוכן: מיכל נגרין ואיילה בר. אך בעוד נגרין מינפה את ההצלחה שלה וזכתה לקריירה בינלאומית ענפה וסניפים מטוקיו ועד מקסיקו סיטי, בר התעטפה במעטה של מסתורין. "אין לי עניין לראות את שמי מתנוסס על חנויות בעולם", היא אומרת בריאיון ל-Xnet, מהבודדים שהעניקה בשנים האחרונות. "יש לזה מחיר גבוה, והתדמית שלי לא בנויה לכך. מביך אותי אם מזהים אותי בסופר או ברחוב. בניגוד אליי, מיכל מאוד בנויה לזה. אני מתעניינת נטו ביצירה. לא מעבר".

 

לפני שמונה וחצי שנים פתחה בר את הבוטיק הראשון והיחיד שלה עד כה, בשכונת נווה צדק בתל אביב. המיקום, היא מספרת, אהוב עליה מאוד וגם פונה לגרעין הקשה של קהל לקוחותיה – תיירים מחו"ל. למרות ששמה אינו מוכר במיוחד בשוק התכשיטים הישראלי, עיצוביה נמכרים בהצלחה מסביב לעולם כבר יותר משני עשורים. היא מציגה בעשרות תערוכות תכשיטים מדי עונה, ומשווקת לצפון אמריקה, אירופה, דרום אפריקה ויפן, וכרגע היא נמצאת במשא ומתן לקראת כניסה גם לשוק הסיני. בין הסלבריטאיות הרבות שנצפו ענודות בתכשיטיה ניתן למנות את גווינת פאלטרו, קייט מוס ובריטני ספירס, שאף ידועה כאספנית תכשיטים של בר.

 

צמידים, 518 שקל לצמיד (צילום: עמית גושר)
צמידים, 518 שקל לצמיד (צילום: עמית גושר)

 

 

עיצוב תכשיטים זה אמנות לייט

 

בר נמצאת בתחילת שנות ה-50 לחייה, אם לשלושה, מתגוררת בשדה ורבורג. בשנות ה-80 סיימה לימודי אמנות במכללת המדרשה, אך מאילוצי פרנסה התגלגלה לעיצוב תכשיטי אופנה. אהבתה הראשונה היתה ונותרה אמנות פלסטית, ובחנותה תלויות גם עבודות טקסטיל פרי ידה. "עיצוב תכשיטים זה אמנות לייט", היא אומרת בטון המרמז כי היתה מעדיפה להקדיש את זמנה לאמנות בלבד. "נסיבות החיים הובילו אותי לעיצוב, אז אני מנסה למתוח את העיצוב למקום אמנותי".

 

האם זה מצליח לה? תלוי את מי שואלים. בר היא חלק מגילדת מעצבות שהצליחו לכבוש את שוק תכשיטי האופנה בעולם. מלבד נגרין, ברשימה האקסקלוסיבית נמצאות גם דורי צ'נגרי ואירית גופר ששון מהמותג אמארו. עין בלתי מזוינת תתקשה להבדיל בין העיצובים שלהן: שילובים של חרוזים ואבנים בסגנון הנע בין גותי לאתני, בין קיטש לדרמטי. לרבים מהתכשיטים מראה המוני, אך כאשר מקרבים אליהם זכוכית מגדלת מגלים את גודל ההשקעה ביצירת הטקסטיל, שיבוץ החרוזים והחיבור בין כל הרכיבים.

 

קייט מוס. עוד לקוחה מרוצה (צילום: gettyimages)
קייט מוס. עוד לקוחה מרוצה (צילום: gettyimages)

 

 

בתגובה מציגה בר פריטים מקולקציות שהיא יוצרת במהדורה מוגבלת, שמחיר כל אחד מהם מגיע לכמה אלפי שקלים. כמו כן, היא חושפת את תכשיטי קו "סיגנצ'ור" (חתימה), שיוצא כל חצי שנה ונסמך על טעמה האישי. בקו זה בולטים תליונים המצופים בבדים מנוקדים ומחוברים לשרשרות ואבנים צבעוניות. "השאר הם חלק מקולקציות עונתיות שנעשות ברוטינה", היא אומרת.

 

לשמחתה, ללקוחות בעולם לא מפריעה השגרה העונתית. "ההצלחה של המעצבים הישראלים בחו"ל נולדה מתוך עקיפה של מסורת, וגם בגלל שאנחנו מעגלי פינות", מסבירה בר. "התכשיטים בעולם בנויים על מסורת, וכשהישראלים הגיעו הם הביאו איתם משהו חדש, מרענן". בימים אלו היא שוקדת על שתי קולקציות תכשיטים חדשות: תכשיטי אופנה המשולבים בצורפות שהוצגו לאחרונה בתערוכה בפרנקפורט ובקרוב יוצגו גם בישראל, וקו תכשיטי אופנה לגברים, קהל חדש שלא פנתה אליו קודם.

 

עגילים, 688 שקל (צילום: עמית גושר)
עגילים, 688 שקל (צילום: עמית גושר)

 

 

למרות החן הישראלי, רוב העבודה מתבצעת בסין. בר מחזיקה סטודיו בגבעתיים שבו נבנים המודלים הראשונים וחלק מן הדגמים, אבל חלק גדול מהעבודה המסובכת – כמו שזירה של חרוזים על בדים או הדבקה של בד על זכוכית חרוזים צבעונית – יוצאת לקבלן משנה סיני. "פעם האמנתי שאני יכולה לעשות עבודה עברית", היא מודה. "לצערי, לא יכולתי לעמוד בעלויות המטורפות שהיו פה. זה לא שאלה של להרוויח יותר או פחות, אלא שאלה של אם להיות או לא. לאנשים יש מחסומים פסיכולוגיים והם לא ישלמו המון כסף על תכשיט עשוי בד, גם אם משך העבודה עליו ארוך יותר מעל תכשיט שעשוי מחרוזים".

 

מחירים: 2,098-78 שקל.

 

להשיג בשבזי 36, נווה צדק, תל אביב. טל' 03-5100082.

 

השורה התחתונה

 

מדד האיכות: טוב מאוד. התכשיטים עשויים ברמת גימור גבוהה. אם זאת, כדאי לזכור כי אין זו עבודת צורפות.

מדד השיק: בהתאם לז'אנר. לא עומד בקנה מידה עם האופנה הבינלאומית.

למי מתאים: לנשים בעלות נפש אמנותית וגרדרובה צבעונית.

כמה להוציא: המחירים הגבוהים לא באמת מאפשרים להגיע למקום עם שטר בודד.