אחת הטכניקות הבסיסיות בתחום המילאפיורי בעבודה עם חומר פולימרי, הומצאה ע"י האומנית האמריקאית ג'ודית סקינר, ועל כך שמה באנגלית "Skinner blend". זו שיטה להכנת משטח, אשר מכיל בתוכו דירוג צבע - מעבר בין גוונים חלק ואחיד אשר מקנה המון אור, זוהר ועומק, ומאפשר ליצור ניגוד גוונים והדגשת הצבעוניות. משטחים אלו יכולים לשמש כבסיס ורקע לעבודות שונות, ואפשר להפוך את המשטחים לגלילים ולהשתמש בהם לקישוטים, חרוזים, עלי כותרת ועוד. הטכניקה קלה, והתוצאה מרהיבה ומספקת אין ספור אפשרויות שילוב בעבודות.

 

החומרים הדרושים להכנת הגליל:

  • חבילת חומר פולימרי בצבע לפי בחירה
  • חבילת חומר פולימרי בצבע לבן
  • מכונת פסטה
  • סכין חיתוך
  • מערוך
  • משטח עבודה

 

החומרים הדרושים להכנת הסיכה:

  • גלילים מדורגים – אפשר להשתמש בכל מיני צבעים
  • בסיס סיכת ראש ממתכת – להשיג בחנויות תכשיטנות ויצירה
  • חבילת חומר פולימרי בצבע לפי בחירה
  • דבק E6000

 

שיטת העבודה: מודגמת בגלריית התמונות למעלה. הקליקו על התמונות וצפו בשלבים השונים.

 

מדריכי מילאפיורי קודמים:

 

צמצום נכון

 

על צמצום נכון של גלילים דובר עוד במדריך הראשון, על הכרת שיטת המילאפיורי. זהו נושא חשוב, שכדאי לשים לב אליו, מכיוון שפעמים רבות הוא מפתח ההצלחה ביצירת גליל מרשים ומדוייק. הנקודה החשובה ביותר, היא לזכור שכדי לצמצם את הגליל, לא מגלגלים אותו על השולחן כמו ביצירת "נחש". זהו רק השלב הסופי ביותר.

 

אפשר גם צבעוני: משטח מדורג בצהוב, כתום וורוד. לפני שלב הגלגול, יש תוספת של משטח לבן (צילום: מרסיה ציגלניק )
אפשר גם צבעוני: משטח מדורג בצהוב, כתום וורוד. לפני שלב הגלגול, יש תוספת של משטח לבן (צילום: מרסיה ציגלניק )

 

עבודה ללא מכונה פסטה

 

אין לכם מכונת פסטה? שום דבר לא אבוד. מכונת פסטה אינה חובה בעבודה עם החומר הפולימרי, אבל היא מקלה עליה מאוד. מחירי המכונות נעים בין 80-120 ש"ח, וכאשר עובדים הרבה עם החומר, ההשקעה משתלמת. ובכל זאת, אפשר גם בלי: כדי לרדד משטח חומר פולימרי ללא המכונה, אפשר להשתמש במערוך פשוט, רצוי לא מעץ או פלסטיק (שאליהם הוא נדבק). החומרים הטובים ביותר הם אקריל או זכוכית. בקבוק זכוכית פשוט בעל דפנות חלקות יעשה את העבודה מצויין. כדי ליצור משטח בגובה אחיד, כל שצריך הם שני משטחים בעלי עובי זהה. למשל: שתי תחתיות לכוסות, זהות לחלוטין, אשר יהיו מונחות על השולחן עם רווח מסויים ביניהן. את החומר מניחים ברווח, ואת המערוך מניחים עליהן וכך מרדדים - התחתיות הן אלו שקובעות את עובי המשטח שלנו. אפשר להחליף את התחתיות במשטחים עבים או דקים יותר, ובכך לשלוט על עובי משטח החומר שלנו. בשיטה זו הכנת משטח עם מעבר צבעים מדורג היא זהה, רק קחו בחשבון שהתהליך עשוי לקחת מעט יותר זמן, וכנראה שתזדקקו למספר רב יותר של קיפולים ורידודים. 

 

חומר פולימרי נוזלי

 

זהו בעצם חומר פולימרי לכל דבר, הוא פשוט מגיע בתצורה שונה: נוזל בתוך בקבוק. לאחר האפייה הוא מתקשה בדיוק כמו החומר הרגיל, ולתכונה זו יש שימושים רבים, עליהם יוסבר במדריכים הבאים. אך בראש ובראשונה, הוא משמש כדבק. דבק בין חומר פולימרי אפוי לחומר נא - מורחים כמות קטנה על אחת החתיכות, ומצמידים בעדינות לשנייה. אחרי האפייה הן יתמזגו לכדי מקשה אחת. אפשר להשתמש בו גם בין שתי חתיכות שאינן אפויות, והוא יחזק את הקשר ביניהן גם לאחר האפייה.

 

מאוהבים? הכינו לכם שלט חמוד. הרקע הוא משטח מדורג, ממנו נקרצה צורת הלב ועליו פוסלו צפרדעונים (צילום: מרסיה ציגלניק )
מאוהבים? הכינו לכם שלט חמוד. הרקע הוא משטח מדורג, ממנו נקרצה צורת הלב ועליו פוסלו צפרדעונים (צילום: מרסיה ציגלניק )

 

למה לאפות את הסיכה בנפרד?

 

אחד היתרונות של החומר, הוא שלאחר קירור מלא, ובמידה ולא שרפנו אותו בפעם הראשונה, ניתן לאפות אותו שוב, אם יש בכך צורך - ולחזור על הפעולה מספר רב של פעמים, כל עוד החומר מתקרר במלואו בין פעם לפעם. הדבר אפקטיבי במיוחד ביצירת אלמנטים עדינים מאוד: כאשר עובדים על חלקים קטנים ועדינים שיש סיכוי שייהרסו בקלות, אפשר פשוט לאפות אותם, ובכך למנוע מאצבעות שמנמנות לעוות את צורתם. בסיום העבודה, אופים הכל ביחד פעם נוספת, כדי להפוך הכל למקשה אחת.

________________________________________________________________

 

מרסיה ציגלניק, בעלת המותג ''מרס עיצובי חן'' היא אומנית, יוצרת ומדריכה. בקרו באתר שלה