ספרים הם אחת החולשות הגדולות שלי. יש חנויות בחו"ל שאני צריך להיכנס אליהם עם אזיקים על הידיים, מחשש לאוברדראפט או לאובר ווייט קיצוניים. כך ששבוע הספר שנפתח לפני כמה ימים הוא סוג של אירוע מרגש בשבילי, כי בו אני זונח במקצת את מלחמתי העקובה מדיו על מחירי ספרי העיצוב בארץ, ויוצא לסבב רכישות.

האירוע, שכולו חגיגה של דפוס ונייר, מעלה אצלי כל שנה את השאלה: לאן נעלמו הכרזות הישנות והטובות שפרסמו ומיתגו את שבוע הספר העברי?

 

עיצוב: בן חיים, 1954

 

אני אמנם לא כזה מבוגר, אבל אני ממש זוכר בילדותי את הכרזות והפוסטרים שהופיעו בתקופה שלפני שבוע הספר, שגרמו להתרגשות באוויר. היינו ממש סופרים את השבועות שלפני. אז מסתבר, שבעולם, ירידי הספרים הגדולים, לא רק מלווים בכרזות ראויות ומעוצבות להפליא, אלא ממש במהלכי מיתוג רציניים. לא בטוח שהכבוד לקריאה והערכה לספרים ולספריות בעולם (השבוע נסגרה הספרייה העירונית בקריית שמונה), מצדיק את כינויינו "עם הספר".

 

LYON / design: Daniele Melani

 

 

VALENCIA / design: Marta Antelo

 

 

West Hollywood / design: ronald kurniawan

 

ירידי ספרים שמתמקדים בנושאים ספציפיים - כמו אמנות, שירה או ילדים - אנחנו כבר מכירים. אבל אנרכיה?! בשנים האחרונות צצה מגמה חדשה בעולם, שצוברת תאוצה: ירידי ספרים אנרכיסטיים. לדאבוני, עדיין לא יצא לי להיות באחד כזה, אך מסתבר שזהו אחד האירועים היותר מעניינים (על פי כמה בלוגרי ספרות ואמנות מובילים). NYMAA היא התנועה הרשמית שמרכזת את הירידים בעולם, כשהגדול, הוותיק (2006) והמוביל מבין כולם, הוא, איך לא, בניו יורק. על פי העיצובים שמצאתי ברשת, ספרים הם כבר מזמן לא נחלת החנונים. נתן אלתרמן רוקס!

 

Houston / design: end

 

 

NYC / design: Kevin Caplicki & Josh MacPhee

 

 

San Francisco / design: Hugh D’Andrade

 

 

NYC / design: Amanda Roberts

 

 

NYC / design: Betsy

 

אחד מירידי ספרי האמנות הנחשבים בעולם קורה כל שנה בסתיו בניו יורק: THE NY ART BOOK FAIR. הלוגו של היריד, שמאזכר משהו בין מדפי ספרים או מדפי ביניינים, כשהאותיות N Y מבצבצות ידי פעם, משדר אורבניות ופשטות, ואיננו גונב את ההצגה מספרי האמנות שמוצגים בו, או מנסה לאנוס את עולם האמנות לתוך עיצובו.

 

פוסטר ברחוב ניו יורקי

 

המיתוג הצנוע והפשוט של היריד, שנשאר תמיד קבוע כשרק צבעו משתנה, הופקד בידי Printed Metter שמפיקים את האירוע וKingsland Printing, שאחרים על נראותו. דוגמא זו רק מוכיחה, שכאשר יש לוגו טוב, פשוט וזכיר, אין צורך להמציא את הגלגל כל שנה מחדש.

 

הלוגו המשתנה

 

 

nyartbookfair 2007

 

 

nyartbookfair 2011

 

משהו בקסם הולך ונעלם, כשכמעט אין התייחסות לנראות ולמיתוג של שבוע הספר העברי, שמזכיר פחות פסטיבל ויותר שוק. תקראו לי רומנטיקן או סתם נאיבי דרמטיקן, אבל משנה לשנה יש תחושה שהמסחריות ומותגי המו"לים והרשתות הגדולות הם הכוכבים האמיתיים באירוע המכירות הגדול, שהוא כבר מזמן לא רק שבוע ומזמן לא רק עברי. אז בשביל תחושה אופטימית, ולמען רכישות מוצלחות, הנה עוד כמה דוגמאות יפות, נוסטלגיות ועכשוויות: