זה היה רק עניין של זמן עד שההסברה הישראלית, אם יש דבר כזה בכלל, תתלבש גם על תחום האופנה. אחרי הכול, היש קמפיין אפקטיבי יותר מזה הנישא על גופם של אנשים שמסתובבים איתו בראש חוצות? בימים אלו משיקה העמותה החברתית Nu Campaign קולקציית חולצות טי שמטרתה "חינוך והסברה למען ישראל בכל העולם", כדברי מנכ"ל העמותה דויד קרמר.

 

Nu campaign, עמותה המתפקדת גם כמותג טי שירטים, הוקמה בשנת 2009 על ידי קרמר, יהודי דרום אפריקאי שעלה ארצה לפני כעשור. מטרת העמותה היא הפצת רעיונות של עמותות לקידום והסברה חברתית ישראלית בתבל באמצעות חולצות טי. חלק מן ההכנסות ממכירת החולצות עובר היישר לאותן עמותות. "אנחנו מקפידים על עמותות הפועלות רק בישראל, ארגונים שיש בהם מסר אנושי ופרו-ישראלי", מסביר קרמר, שישתתף בשבוע הבא בוועידה השנתית של ארגון ‪ROI‬, מיסודה של המיליארדרית היהודייה לין שוסטרמן, התומך ביזמים יהודים צעירים מהעולם המובילים פרויקטים בעלי אוריינטציה חברתית.

 

מתיסיהו והחולצה לשיקום האיטי (צילום: אהרון היימן)
מתיסיהו והחולצה לשיקום האיטי (צילום: אהרון היימן)

 

 

החולצה הבולטת ביותר בקולקציה היא The Shark and The Fish, שנוצרה כמחווה לסיפור "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה", שנכתב על ידי גלעד שליט כשהיה ילד בן 11. הסיפור הוא על מפגש בין דג וכריש צעירים, המחליטים להיות ידידים למרות המתח והיריבות וכנגד כל הסיכויים. החולצה נושאת הדפס של כריש שחור ששיניו חשופות ומולו דג ים קטן בצבע טורקיז. "אני לא נכנס לשאלת השחרור של גלעד, אלא בא ומספר את הסיפור האנושי", משיב קרמר בהתפתלות לשאלה האם מובלעת בחולצה גם אג'נדה פוליטית מזוהה.

 

בין הדוגמאות הרבות באתר החברה ניתן למצוא סדרה של חולצות לקידום עמותות. למשל, חולצה עם ההדפס What's Yours Is Mine, התומכת בארגון Geomine המפנה מוקשים שנותרו מן המלחמה, עם הדפס מחוכם של משחק המחשב הפופולרי משנות ה-90 "שולה המוקשים"; Hearts in America, ארגון התורם טכנולוגיות ישראליות לכפרים באפריקה, הוא סלוגן נוסף המלווה בהדפס של יבשת אפריקה בצורת מנורה מוארת; וחולצה אחרת היא פרי שיתוף פעולה בין זמר ההיפ הופ החרדי מתיסיהו לארגון ICTP הפועל לשיקום האיטי. גם הזמיר עידן רייכל מככב על חולצות המותג, מכיוון שהוא מפיץ את המסר האנושי של ישראל. נו, טוב.

 

 

  (צילום: אהרון היימן)

 

 

אבל קרמר לא מסתפק רק בפילנתרופיה האופנתית ליהודי התפוצות, שרוכשים את החולצות כסוג של מזכרת מארץ ישראל וכמחווה של תמיכה כלכלית בעמותות ישראליות. הוא גם מנסה למתג את הציונות הישראלית כתנועה מגניבה וקולית. לפיכך, מגוון רחב של הדפסים פטריוטיים ולאומניים מעטרים את הטי שירטים של המותג. דוגמאות יש בלי סוף: החל בחולצה "פינק פראשוט" (מצנח ורוד), הנושאת הדפס של שורת צנחנים לבנים על רקע שחור, עם צנחנית אחת ורודה, כמחווה לחנה סנש; דרך חולצת "הכרזת העצמאות", בה מצוירות פניו של דוד בן גוריון באמצעות טקסט ממגילת העצמאות; או חולצת "המנהיגים הישראלים", עם הדפס שבו מופיעים זה לצד זה דיוקנותיהם של הרצל, גולדה מאיר, יצחק רבין, מנחם בגין, חיים ויצמן, בן גוריון וז'בוטינסקי.

 

היכן עובר הגבול בין מסר חברתי-פטריוטי לקמפיין פוליטי? קרמר מודה שהשאלה הזו חשובה בכל הנוגע לפעילות העמותה. “אנחנו לא נוגעים בפוליטיקה ואין לנו אג'נדה פוליטית", הוא אומר. “חשוב לנו לעבוד עם כולם: אורתודוכסים, רפורמים, חילונים. הדבר היחיד שחשוב לנו הוא המסר החיובי לישראל".

 

מחירים: 60 שקל לחולצה, 80 שקל לקפוצ'ון.

 

להשיג בחנות המותג, שלומציון המלכה 14, ירושלים, ובאתר האינטרנט של העמותה.