4 מתוך 5 מושבי ילדים ברכב אינם מותקנים בצורה נכונה ובטוחה. ומה קורה באוטו שלכם?

 

יום שישי, 9:00 בבוקר, מכוניות זורמות להן לחניון בקרבת יכין סנטר בפתח תקווה וחונות זו לצד זו, תוך שמירה על מרווחים גדולים במיוחד ביניהן. לא, אין מדובר בבילוי משותף של נשים בבית הקפה הסמוך, אלא בהורים שהגיעו לסדנה מיוחדת.

 

ארגון 'בטרם', הגוף היחידי בישראל המורשה להכשיר יועצים מורשים למושבי בטיחות, קיים השנה לראשונה מזה מספר שנים, קורס בו הוכשרו יועצים להתקנת מושבי בטיחות ברכב.

לא מצאנו תינוק שיאות להשתתף בקורס לצורך תרגול (צילום: אבי ורון)

 

לאחר בחינות הגמר בקורס המפרך שנפרש לאורך 5 שבועות, היועצים הטריים והותיקים עורכים סדנת ייעוץ אליה מוזמנים הורים לילדים, עם רכבם בו מותקן התקן ריסון אחד לפחות (סלקל, מושב בטיחות ו/או בוסטר). בסדנה בוחנים את המושבים ואת טיב התקנתם ואם יש צורך הם מתקינים אותם מחדש, תוך כדי הדרכה להורים, כדי שאלו לא ייוותרו חסרי אונים בפעם הבאה שהמושבים יפורקו מרכבם, אם לצורך ניקוי הריפוד ואם לרחיצה פנימית של הרכב.

 

כל העמדות להתקנה ברכבים תפוסות (צילום: אבי ורון)

 

למה זה חשוב בעצם?

הבדיקות המדגמיות באירופה וארה"ב מדברות בעד עצמן, הרוב המוחלט של מושבי הבטיחות אינם מותקנים בצורה נכונה או אופטימאלית, כפי שהיצרן הנחה בהוראותיו, מה שבפועל הופך את מושב הבטיחות לפחות יעיל עד מסוכן ליושב בו ולשאר הנוסעים ברכב. המספרים מדברים על 4 מתוך 5 מושבים המותקנים בצורה לא נכונה עם מספר ממוצע של 3 שגיאות בכל התקנה. המצב בארה"ב טוב מאשר בישראל. שם בכל מדינה קיימות עשרות תחנות שירות, אליהן ניתן להיכנס עם הרכב ולקבל הדרכה והתקנה מקצועית.

 

בישראל אין תחנות שירות קבועות, וספורים ההורים שבכלל מודעים לאפשרות שגורם מוסמך יבצע התקנה מקצועית. הם סומכים על המוכרים בחנויות שיסבירו ואף יתקינו את המוצר ברכבם, דבר שאסור בתכלית בארה"ב, שלא לדבר על חשש מתביעה במקרה של תאונה שבה יתברר שההתקנה היא גורם הכשל שתרם לפגיעה או מוות בנוסעים. 'בטרם' ערכו מספר לא מבוטל של סדנאות כאלו במהלך השנים ועדיין לא נמצאו הצדיקים שמושבם מותקן בצורה מושלמת, ללא כל הערות.

 

מושבים שלא הותקנו נכון מפונים מהרכב להתקנה חוזרת ומקצועית (צילום: אבי ורון)

 

מהי התקנה נכונה?

התקנה נכונה מתחילה כשלב ראשון בקריאה של ספרון המשתמש המקורי של התקן הריסון והפרק בספר הרכב הנוגע להתקנת ציוד זה ברכב. ברכבים השונים קיימים לפחות תריסר שילובים של חגורות בטיחות הננעלות ע"י מנגנונים שונים (ALR, ELR, Switchable), שעבורן מופו 5 דרכים עיקריות כדי לאבטח את מושב הבטיחות שלא ייצור חופש בחגורות הבטיחות, חופש שיגרום למושב לנוע יותר מדי ואף להשתחרר ממקומו במשך הזמן או בתאונה.

 

יש לפעול לפי כל ההנחיות בצורה קנאית, לא להוסיף ולא לגרוע וכמובן שלא לאלתר. כאשר המושב מותקן נכון, לא ניתן להזיזו בכוח, יותר מ-2.5 ס"מ ("1) בבסיסו לכל כיוון. אבל גם זה תנאי הכרחי ולא מספיק לקביעת טיב ההתקנה.

 

גם נושאים כמו רתמות מתוחות דיו, גובה האבזם על החזה, שימוש בחריץ הנכון לרתמות הכתפיים, זווית המושב, תוספות שלא הונפקו ע"י היצרן, שלא לדבר על התאמה נכונה של המוצר לפעוט הספציפי מבחינת גיל, משקל וגובה, כל אלו רק חלק קטן מכל הפתחים לכשלים האפשריים.

 

יתכן שעל פי תאריך הייצור המושב עבר recall והוא אינו ראוי לשימוש (צילום: אבי ורון)

 

מה אוכל לעשות למען ילדיי?

ראשית, כדאי להסיר לרגע את תדמית הישראלי הבטוח בעצמו, המתנפצת לנוח המציאות העגומה המתגלית בבדיקות בשטח. אחת האימהות שהגיעו לסדנא טענה שחבריה עיקמו גבה כששמעו שהיא נרשמה לסדנת בטיחות במקום ליהנות בבית קפה ביום שישי בבוקר. מהם חיי ילד מול קפוצ'ינו ועוגת גלידה?


בכל מקרה שקיים חשש ולו הקל ביותר בטיב ההתקנה של המושב ברכבכם, כדאי וחשוב לדעת כי ניתן לפנות למוקד המומחים הארצי של ארגון 'בטרם', שישמחו לסייע טלפונית ואף למסור לכם את פרטיהם של מתקינים מורשים באזורכם.

 

לפעמים צריך להפעיל את מלוא משקל הגוף כדי לעגן היטב את מושב הבטיחות (צילום: אבי ורון)

 

אחד מבוגרי הקורס הנוכחי הינו קצין רכב של חברה גדולה, שראה בהסמכתו צעד ראשון והכרחי בטיפוח המודעות לנושא חשוב זה בחברה על מאות רכביה. רוצים גם להגדיל ראש ולעזור למגר את התופעה ואף לתרום לבטיחות הסובבים אתכם? אולי תתאגדו מספר הורים במקום עבודתכם ותציעו להזמין שירות ייעוץ להתקנת מושבי בטיחות?

 

במסגרת השירות תרוויחו הרצאה, שתיפקח לרבים עיניים, בנושא התקנה נכונה של מושבי בטיחות. לאחר מכן, יועצים מוסמכים להתקנת מושבי בטיחות יסייעו לכם להתקין את מושבי הבטיחות האישיים ברכב עמו הגעתם לעבודה.

 

פרטים נוספים: 'בטרם' - מחלקת הדרכה 03-9263120. נסיעה בטוחה.