המאבק נגד חישמול הרכבת באזור חיפה ממשיך לצבור תאוצה ותומכים. הפעם זו עמותת "מרחב" לעירוניות מתחדשת, שתומכת בשיקוע מסילת הרכבת שעוברת בחוף חיפה – בקטע שמתפרש לאורך שבעה קילומטרים – כדי לחזק את העיר השלישית בגודלה בישראל.

 

בנייר עמדה שפירסמה העמותה, נכתב כי "חיפה היא אחד המקומות היחידים בארץ שבהם הרכבת היוותה בסיס להתפתחות העיר, ועל כן היא מהווה פוטנציאל לשילוב של פיתוח עירוני סביב תחנות הרכבת יחד עם שיקום מרכז העיר ומרקמים קיימים".

 

  • חיפה חוטפת מכה חשמלית: Xnet מלווה את המאבק

 

 

"בניגוד לרכבת קלה, הנעה באיטיות ושמרחק הבלימה שלה קצר, הרכבת הכבדה נעה במהירות גבוהה וכדי לשלב אותה עם פיתוח עירוני יש ליצור בינה ובין מפלס הרחובות הפרדה מוחלטת", מציינת העמותה. "בכל המקומות שבהם הצליחו לפתח מרכזים עירוניים סביב תחנות הרכבת מתקיימת הפרדה מפלסית. הפרדה זו מאפשרת לתרגם את יתרונות הנגישות של תחנות הרכבת לערך מוסף לקרקע, הגדול עשרות מונים מההשקעה הנדרשת בהפרדת המסילה ממפלס הרחובות".

 

עוד מדגישה העמותה הסביבתית, כי חיפה מתאפיינת בקירבה בין ההר לים, אך זו "נקטעה בהיסטוריית ההתפתחות של העיר על ידי תשתיות התחבורה לרכב והרכבת לאורך החוף. עתה נוצרה הזדמנות, עם השלמת מנהרות הכרמל שהסיטו תנועה עוברת רבה ממבואות מרכז העיר, ובאמצעות שילוב פיתוח התחבורה יחד עם פיתוח הקרקע שסביב התחנות, לאחות את הקרע הזה". בעמותה מדגישים, כי השקעות בתשתית הן השקעות של פעם בדור והשפעתן היא לשנים ארוכות, ולכן צריך להתעלם מטיעונים כמו התארכות משך הפרויקט בשנה או שנתיים.

 

 

ד"ר יודן רופא, מייסד העמותה, מציין כי לא ניתן לפתח היטב את אזור תחנת הרכבת ללא הפרדה מפלסית בין המסילה לרחובות שסביבה. אם הרכבת תשמש מנוף לפיתוח האזורים העירוניים שסביב התחנות, הוא מוסיף, היתרונות הכלכליים והעירוניים של השיקוע יעלו עשרת מונים על העלות שלו. כדוגמה הוא מביא את מה שהתרחש ברג'ו קלבריה (איטליה), לאחר שמסילת הרכבת שוקעה, הטיילת הוקמה מעליה, והחוף התגלה מחדש. "לפני כן פשוט לא היה חוף במקום הזה", הוא מסביר. זה גם מה שיכול לקרות לחיפה, אם השיקוע יאושר - והתוכנית הקיימת תבוטל.