היא היתה הבחורה הכי מרעננת בסביבה, שברה את החוק הלא כתוב שג'ינג'יות לא לובשות ורוד, ומשמשת השראה לפאשניסטות ומעצבים עד היום. גרביוני ניילון לבנים, גרבי צמר פרחוניים, חצאית עפרון גבוהת מותן, חולצה ורודה, נעלי שרוכים שטוחות, עגילי פרח צמודים, עגילי פרח על חישוק, וסט פרחוני וחגורת עור עבה - אלו מרכיבים את תלבושתה של אנדי וולש בסצנת הפתיחה של "יפה בוורוד", בעודה מתכוננת לעוד יום עמוס מאבקים חברתיים בבית ספרה. יותר מדי פרחים? תבדקו את קולקציית קיץ 2011 של D&G, ותגלו כי הטרנד רק תופס תאוצה.

 

 

אנדי, איונה ודאקי. ההיפסטרים המקוריים (צילום: alamy)
אנדי, איונה ודאקי. ההיפסטרים המקוריים (צילום: alamy)

 

 

"יפה בוורוד", הדוגמה המובהקת ביותר לז'אנר סרטי הנעורים שיצר ג'ון יוז בשנות ה-80 (ובהם גם "בת 16 הייתי", "מועדון ארוחת הבוקר" ו"שמתי ברז למורה"), חוגג 25 שנה. ולמרות שיוז עצמו נפטר בשנה שעברה, מבט חוזר על הסרט מגלה כי הכובעים, גרבוני הפרחים, שמלות התחרה, הקרדיגנים הפסטליים, הווסטים ומשקפי הנוודים שכיכבו בו אז הם גם האורים והתומים של תרבות ההיפסטרים העכשווית – זרם חברתי שצמח בסביבות ניו יורק וברוקלין, המקושר לצעירים עצמאיים שבחרו בסגנון חיים הבז לקפיטליזם ולגלובליזציה. בניגוד לכוכבי הסרט, שרק מנסים לשרוד את התיכון במציאות סוציו-אקונומית קשה, הטרנד ההיפסטרי הנוכחי משתמש בסגנון האופנתי שיצרה לפני רבע מאה מעצבת התלבושות של הסרט מרלין ונס כדי לבטא בידול מודע מהחברה הצרכנית.

 

 

המשולש הרומנטי. הלבוש מגדיר את הדמות
המשולש הרומנטי. הלבוש מגדיר את הדמות

 

 

למי שאיכשהו הצליח לפספס, "יפה בוורוד" עונה על כל כללי העלילה הקלאסיים של שנות ה-80 ומשלב רומנטיקה עם התגברות על מכשולים ופערים חברתיים. אנדי (מולי רינגוולד), הכוכבת המסוגננת אך ענייה של הסרט, מתאהבת בבליין (אנדרו מקרתי) – תלמיד עשיר מבית ספרה. שאר התלמידים העשירים סביבה מלגלגים על סגנונה האקלקטי ומרובה פריטי היד שנייה, אך היא משקיעה את כולה בהתקדמות אקדמית - כך תזכה למלגה שתשמש צוהר לעתיד ורוד יותר, והפעם לא רק במלתחה. לצדה נמצאים חבריה הטובים דאקי (ג'ון קרייר) ואיונה (אנני פוטס), המייצגים את הסמן הקיצוני ביותר הן של העוני והן של הסגנון. דרך שילוב ססגוני ומוקפד מצליחות שתי הדמויות לשקף את אופנת הרחוב ולהעביר את העושר והזוהר הנחבאים בעוני ובגיבוב. בעוד העניים חוגגים את חירותם במלבושים צועניים כמעט, העשירים בסרט כבולים למראה החליפות התואמות שכמו יצאו ממודעת פרסומת – ביטוי לקורבנוּת אופנה חסרת מעוף וביטוי עצמי.

 

 

החבר הטוב דאקי. חוגג את העוני דרך בגדים יצירתיים (צילום: alamy)
החבר הטוב דאקי. חוגג את העוני דרך בגדים יצירתיים (צילום: alamy)

 

 

מעבר לסיפור אהבתם הסוחף של אנדי ובליין (שכמו בכל סרט אמריקאי, מצליח לבסוף להתגבר על סטיגמות התיכון המעמדיות), "יפה בוורוד" הוא גם סרט העוסק באופנה ובמקומם של הבגדים כמספרי סיפור – מה הם מגלים עלינו ומה הם מסתירים. הדמויות המקוריות, האינטליגנטיות והשנונות הגדירו את הנוער האמריקאי של התקופה ואת הלך רוחו, אך היתה זו האופנה שסיפקה את החותמת הסופית בהפיכתו לקאלט, הולידה טרנדים שהשפיעו מאז על תרבות האינדי ויצרה את ארכיטיפ השיק שמלווה את מושג הנעורים המרדניים עד היום.