שדרות עצמאות, גני עצמאות וכיכרות עצמאות יש (כמעט) בכל עיר ישראלית, אבל בדרך כלל איש לא זוכר מדוע קראו להם כך, ולא במקרה: אין בהם התייחסות אמיתית לעצמאות המדינה. מי שיוצאת דופן היא כיכר העצמאות בנתניה, אחד המקומות המרכזיים ושוקקי החיים בעיר. שם הצליחו המתכננים, וגם התושבים, לייצר מקום שבאמת יעודד את אווירת העצמאות ויהפוך למקום ישראלי אמיתי.

 

בכיכר העצמאות בנתניה ניתן למצוא את כל ייצוגי החברה הישראלית, כשהם יושבים זה לצד זה - לצד אחד ממאות שולחנות בתי הקפה הפזורים בכיכר, על אחד הספסלים מסביב לבריכת המים, עם בליל של שפות וסגנונות. תושבים ותיקים ועולים חדשים, עולים ותיקים ממרוקו ומברית המועצות לשעבר, יחד עם היהודים הצרפתים שהתאהבו בעיר וקבעו בה את ביתם בשנים האחרונות. בין אלה לאלה יושבים גם אורחים ערבים מטייבה ומטירה, עובדים זרים ותיירים מאירופה. שכשיושבים בכיכר, אפשר להאמין שנתניה היא עיר-עולם על שפת הים התיכון, ואולי היא אכן כזו.

 

את הישראליות מרגישים גם במנהגים ובהרגלים. כמחצית מהאנשים שיושבים בכיכר מילאו השבוע את שולחנות בתי הקפה בחבורות קטנות וגדולות, וכך נוצרים עשרות פרלמנטים קבועים. מסביב לבריכת המים מסתופפים צעירים ומבוגרים, הנהנים מרעש שכשוך מי המזרקה וציוץ הציפורים.

 

 

יושבים בכיכר. כולם כאן (צילום: עידו ארז)
יושבים בכיכר. כולם כאן (צילום: עידו ארז)

 

מכוניות והולכי רגל מצליחים להתחלק בשליטה: כלי הרכב חוצים את הכיכר באופן שאינו מפריע לה לתפקד, והולכי הרגל יורדים לחוף הרחצה (או עילם ממנו), שנפרש למרגלות הכיכר ממערב. חלקם לבוש בביגוד מינימלי וצבעוני, המשחרר את הכיכר מעודף רשמיות ומעניק לה את התחושה העירונית היומיומית.

 

אלא שגם את הממד הלאומי ניתן לחוש כאן. רחבת הכיכר היא המקום שבו מתכנס הציבור באירועים רשמיים כמו טקס יום הזיכרון, וכבר למחרת, במת ההופעות של יום העצמאות שאליה מוזמנים מיטב אמני ישראל. השנה יהיו שם הופעות סולידיות יחסית (הראל סקעת ואחרים), כשבדרום העיר תהיה מסיבת רוק עם ברי סחרוף ומשינה, ולכן אפשר לתהות אם הכיכר איבדה מכוחה וקסמה. כנראה שלא: קשה לפגוע במעמדה, עם המיקום המצוין בין מרכז העיר לחוף הים.

 

העבר: אתנחתה בין העיר לים

 

כיכר העצמאות היא הישג תכנוני, שראשיתו בתוכנית הראשונה של העיר, שהכין המהנדס משה קסלמן ב-1929, עוד קודם שעלו ראשוני מתיישבי נתניה לשטח. כעבור כמה שנים נערכה תוכנית שנייה, על ידי האדריכל הבריטי קליפורד הולידיי, שבה כבר הותוותה צורתה העקרונית של הכיכר כפי שהיא מוכרת לנו היום.

 

יואל אלרואי, ראש העירייה לשעבר והבן הראשון שנולד בנתניה, נזכר כי הכיכר בראשית ימיה הייתה בסך הכל שטח ריק, שמסביבו שביל כורכר שסימן את תווי הכיכר. "זיכרון הילדות המשמעותי ביותר שיש לי מהמקום, הוא היום שבו נטעו ילדי הגנים את עצי 'גן המלך', על שמו של המלך ג'ורג' החמישי, ממערב לכיכר", הוא נזכר.

פרנסי העיר רצו לראות את נתניה כעיר תיירותית שתמשוך אליה תיירים מכל קצות העולם, ולכן תוכננה העיר כשהיא פונה אל הים - בשונה מתל אביב או הרצליה, שתוכננו להתרחק מקו החוף. לכן, רחובות מרכז העיר מאפשרים לרוחות הים לזרום ללא הפרעה פנימה, אל תוך העיר, כדי לצנן אותם בימות הקיץ החמים, וכיכר העצמאות מנקזת את צירי התנועה המרכזיים לטובת הציבור הרחב.

 

אז בהתחלה קראו לה כיכר ווקופ, על שם הנציב הבריטי העליון ארתור ווקופ, שגם חנך אותה ב-1936. כבר באותה שנה נחנך בה קולנוע ותיאטרון אסתר, שאחריו נפתחו בזה אחר זה בתי קולנוע, מועדוני ריקודים, מסעדות ובתי קפה - והכיכר הייתה למוקד המרכזי של השרון כולו.

 

 

לקראת יום הזיכרון, אתמול (צילום: מיכאל יעקובסון)
לקראת יום הזיכרון, אתמול (צילום: מיכאל יעקובסון)

 

האדריכל וראש המחלקה לאדריכלות לשעבר ב"בצלאל", פרופ' זאב דרוקמן, מרבה לציין את נתניה כדוגמה לתוכנית עירונית איכותית. "מקום שמתחיל בפרדסים ממזרח, נחצה על ידי רחוב מסחרי ראשי ומסתיים בחוף הים במרפסת רחבת ידיים שהיא הכיכר", מציג דרוקמן את הרעיון. "כיכר העצמאות היא אירוע יחיד מסוגו בארץ. למרות זאת, המפגש שלה עם הים לא נוצל מספיק, והיה צורך לעצב את הירידה מהעיר אל הים באופן יותר משמעותי מבחינת התכנים". לפני כמה שנים הוזמן דרוקמן לתכנן מרכז תרבות בקטע המחבר את הכיכר לים, והוא ניסה לקשר בין השניים, אך התוכנית נגנזה.

 

 עם סיום המנדט והכרזת המדינה, הוחלף שמה של הכיכר לכיכר העצמאות, וב-1952 נערכה תחרות אדריכלים לעיצובה המחודש כך שתכיל אנדרטה לחללי המלחמה. בתחרות זכתה הצעתם של האדריכלים הצעירים שמעון פובזנר ואברהם יסקי, יחד עם הפסל הבוגר מהם משה ציפר.

 

יסקי, היחיד מבין השלושה שנמצא בחיים, חושב כיום שהתוכנית הייתה בוסרית. "כיכר פתוחה עם אנדרטה בצד הייתה אופנתית באותה העת", נזכר יסקי במבט של כ-60 שנים אחורה, "אבל כשאני רואה את ההצעה להיכל הזיכרון החדש בהר הרצל, אני רואה משהו שכבר אינו תמים כמו בנתניה, אלא הרבה יותר פיסולי".

 

ההווה: תוססת, שורדת, אך מאותגרת

 

ואכן צניעותה, פשטותה והכנות שמשקפת תוכנית הכיכר, היא שמקנה לה את קסמה ואת האפשרות לפרש אותה כל יום ובכל אירוע באופן אחר – דבר שאינו מנוצל היום. כיכר העצמאות הצליחה לשרוד, ולהישאר תוססת ומלאת חיים מרבית שעות היום. ועדיין, חלק מבעלי העסקים בה ממורמרים. דוד, בעל מסעדה ותיקה בכיכר, טוען שאחרי שנסגרו בתי הקולנוע והמועדונים ירדה האטרקטיביות של הכיכר, לאחר שהעירייה פיתחה את אזור התעשייה בפולג. "לכיכר קשה להישען רק על האוכלוסייה המקומית, ולכן צריך לפתח בעיר את התיירות והמלונאות ששקעו מאז פרוץ האינתיפאדה", הוא אומר.

  

אגב, השפעתו של יסקי לא תמה עם תכנון כיכר העצמאות בקצה המערבי של רחוב הרצל. בשנות השמונים שב יסקי ותיכנן את המוקד המרכזי בעיר באותן שנים - קניון השרון, מהקניונים הראשונים שנפתחו בישראל. לקניון יש כנראה חלק מרכזי בשקיעתו של רחוב הרצל. ועדיין, הכיכר פועלת ותוססת.

 

העתיד: ורוד או שחור?

 

בשנים האחרונות נערכו כמה תוכניות, שחלקן עתיד להתממש ולשנות את פניה של הכיכר מקצה לקצה, כמו הקמת מגדלי מגורים. דרוקמן פסימי: "המגדלים לא ייטיבו עם הכיכר. מבנה שנמצא בכיכר חייב לקבל אותה ולהיות חלק ממנה, דבר הבא לידי ביטוי בין השאר בגובה שלו וברציפותו כחלק מהבינוי הכללי. 'כיצד עושים כיכר' היא שאלה קריטית, שנראה שאנחנו לא יודעים איך להתמודד איתה".

האדריכלית והחוקרת ד"ר טלי חתוקה, מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב, מפנה את האחריות למקבלי ההחלטות: "יש מעט מאוד דברים שצריכים לעשות כדי לחזק את הכיכר, כי הקוסמטיקה היא לא העיקר אלא קנה המידה. היחסים בין הבניינים, החזיתות הרציפות, הקשרים לסביבה של הרחובות, וההתרחשויות הסמוכות".

 

לבד מחוף הים הטבעי, כיכר העצמאות היא אחד מנכסיה החשובים של נתניה כבר למעלה משבעים שנה. את העצמאות שהיא מייצגת 63 שנה יש לבחון בקפידה לפני שהעירייה והמתכננים ייגשו לתכנן כל פרויקט עירוני גדול אחר בעיר, ולבטח בכיכר עצמה.