פרופ' רולידר היקר,
לפני חצי שנה נולדה בתנו השנייה, שירה. לשירה אח בכור, אייל, בן 4. אייל הוא ילד חכם, רגיש ומתוק, אבל משום מה הוא ממש מתקשה לקבל את כניסתה של שירה למשפחה. הוא פשוט מתנכל לה! הוא לוקח לה חפצים מהידיים, צוחק כשהיא בוכה ומרעיש כאשר היא ישנה. אנחנו כבר מתחילים לדאוג ולא יודעים איך להרגיע אותו ולהסביר לו שאמא ואבא עדיין אוהבים אותו בדיוק כמו פעם.

 

רולידר, מה אתה היית עושה?

הורים יקרים, התופעה אותה אתם מתארים הינה תופעה טבעית למדי. ילדים רבים מתקשים בתחילה לקבל את ה"תוספת" הקטנה והחדשה למשפחה, ומפגינים מגוון התנהגויות המבטאות קושי זה. כעת על אייל ללמוד לקבל את שירה, לכבדה, לאהוב אותה ובעתיד הלא רחוק- גם להנות ממנה.


השינויים המיוחלים הללו יתרחשו באמצעות מספר שינויים קטנים אך משמעותיים בסדר יומכם. ראשית, הקפידו לערוך שיחה קצרה בכל יום עם חזרתו של אייל מהגן. בשיחה זו עברו על סדר היום המתוכנן עד הליכתו לישון והגדירו לו כיצד הוא מצופה להתנהג. זה הזמן להבהיר כי כאשר שירה ישנה, עליו לשמור על השקט וכי הוא כמובן מוזמן לשחק איתה, אבל בשום אופן אינכם מקבלים הצקה כלפיה או חטיפה של חפצים מהידיים שלה.

 

בגילו הצעיר, מומלץ לוודא שאייל הבין את הדברים באמצעות בקשה ממנו לחזור על ההסברים במילים שלו ("עכשיו תגיד אתה חמוד, איך משחקים עם שירה?"). בימים הראשונים, מומלץ לעקוב אחר התנהגותו של אייל באופן צמוד יותר ולשבח אותו עבור כל שעה בה לא הציק לאחותו (תוכלו להשתמש בטיימר לצורך מדידת פרקי הזמן). בסיום כל שעה במהלכה לא הציק לאחותו - העניקו לו מדבקה ולאחר שיצבור 5 מדבקות – העניקו לו הפתעה קטנה. בנוסף, תוכלו לתת מדבקת "בונוס" עבור כל התנהגות ראויה כמו משחק יפה עם האחות או עזרה לאמא (למשל, להביא את המגבונים מהחדר הסמוך).


אולם כל המלצות אלו אינן מספיקות. ישנה חשיבות רבה לתגובה המיידית שלכם במצבים בהם אייל מציק לאחותו. במידה ואייל עושה זאת, עצרו אותו מיד עם תחילת ההתנהגות (אל תמתינו להחמרה במצב) ואמרו לו בקול רגוע ואסרטיבי – "הפסק מיד. ככה לא מתנהגים!" זהו לא הזמן לומר לאייל שאתם אוהבים אותו, שעליו לאהוב את אחותו הקטנה ו/או כל הסבר אחר שאולי נתתם עד היום בעקבות התנהגות לא נאותה. במקום זאת, נצלו את ההזדמנות ללמד את אייל כיצד להתנהג אחרת: "כשאחותך בוכה, צריך ללטף אותה בעדינות ולהגיד לה ששש... לא לבכות". בקשו מאייל להפגין ולהדגים את ההתנהגות שלמד וסכמו: "נכון, כך מתנהגים".


הקפדה על עקרונות מרכזיים אלו, כלומר – שבחים, מחמאות ופרסים בעקבות התנהגות נאותה, וכן תגובה אסרטיבית וברורה בעקבות התנהגות לא נאותה, צפויים להביא לשינוי המיוחל בתוך זמן לא רב. בהצלחה!