במסגרת שבוע העיצוב הקרוב במילאנו, תציג חברת "אקווה קריאיישנס" במתחם טורטונה, במסגרת ה"סופר סטודיו". החברה, שקנתה לה שם עולמי בזכות פסלי התאורה ועיצוביה של איילה צרפתי, מתרחבת ומציגה קולקציה חדשה של גופי תאורה ורהיטים, פרי עבודתם של מעצבים חדשים העובדים בחברה.

 

צרפתי עצמה ממשיכה לעצב לאקווה, במקביל לעיצוביה למותג הנושא את שמה, ושמתמקד באובייקטים יחידניים (One-of) או כאלה המיוצרים במהדורות מוגבלות בתחום הדיזיין-ארט. צרפתי תציג את עבודותיה החדשות בגלריה רוזאנה אורלנדי במילאנו במסגרת שבוע העיצוב, ומאוחר יותר השנה, באוקטובר, גם בגלריה כריסטינה ג'רג'אלס בניו יורק. אלבי צרפתי, בעלה של איילה, הוא המנהל האמנותי של אקווה המורחבת, השומרת גם עתה על שפה ייחודית שפיתחה במשך השנים, ועל טכניקות עבודה המשלבות מלאכת יד עם טכנולוגיה מתקדמת.

 

כורסת ראפה בעיצוב איילה צרפתי לאקווה. מלאכת יד וטכנולוגיה מתקדמת (צילום: Albi Serfaty)
כורסת ראפה בעיצוב איילה צרפתי לאקווה. מלאכת יד וטכנולוגיה מתקדמת (צילום: Albi Serfaty)

 

בין המוצגים החדשים תוצג השנה סדרת גופי תאורה שנקראת "מולקולות", בעיצובם של אופיר צוקר ואלבי צרפתי, יחד עם אמן האוריגמי אלון גריבי. הסדרה מבוססת על האמנות היפנית המסורתית אוריגמי, ונולדה בטיול של משפחת צרפתי ביפן. האהיל שנכלל בסדרת הגופים הזו עשוי נייר אורז מקופל בווירטואוזיות, לכדי דוגמה גיאומטרית מורכבת. "כל קיפול נקרא מולקולה", מסביר צרפתי את שם הסדרה, "והיא כוללת מנורות רצפה ושולחן כשהבסיס עשוי עץ מהגוני, מגולף על ידי רובוטים ב- cnc".

 

מנורה מסדרת טוקונומה של אקווה, בעיצוב איתן בן טובים ואלבי צרפתי. השראה יפנית (צילום: Albi Serfaty)
מנורה מסדרת טוקונומה של אקווה, בעיצוב איתן בן טובים ואלבי צרפתי. השראה יפנית (צילום: Albi Serfaty)

 

"טוקונומה", בעיצובם של אלבי צרפתי ואיתן בן טובים, היא סדרת גופי התאורה השנייה של החברה, אף היא בהשראה יפנית; ליתר דיוק, בהשראת הטוקונומה – גומחה בבית היפני המסורתי, שבה מניחים סידורי פרחים וחפצים בעלי ערך אישי ואומנותי. הגופים בסדרה הזו מבוססים על לבד, שעובד בעבודת יד, ובארבעה גימורים המייצגים את עונות השנה. עוד יוצגו גוף תאורה שנקרא "רוניטי", וכורסאות בסדרת "גלדיס", שעוצבו בקו אורגני ומלא תנועה בטכניקת ריפוד ידנית שיצרה ופיתחה צרפתי. 

 

איפה: אקווה קריאישנס - Temporary Museum of New Design , מתחם סופרסטודיו, זונה טורטונה, מילאנו.

איילה צרפתי - Rossana Orlandi, Via Matteo Bandello 14/16

 

רון גלעד יציג בגלריה דילמוס, במסגרת שבוע העיצוב, את "תשע המראות" - תערוכה פואטית ומעוררת מחשבה, המתייחסת לאופן שבו אנו תופסים את עצמנו משתקפים במראה. בדומה למושג "תשע הנשמות של החתול", גם המראות של גלעד כמו ניחנות בתשע נשמות המציעות השתקפויות של חיים נוספים מעבר למראה ולחייו של המתבונן.

 

מתוך ההנחה כי המראה משקפת רק את ה"אני" החיצוני, מבקש גלעד לחשוב על אפשרות מורכבת ופואטית יותר של המציאות - השתקפות שהיא כבר לא אובייקטיבית, אלא כזו המכילה יותר מרגע ההשתקפות עצמו. גלעד העשיר את המראות בסיפורים נוספים: חלקן כוללות אזכורים היסטוריים, בעיקר מעברה התרבותי של איטליה, בעוד שאחרות מלהטטות עם המבנה והפרופורציות ומעוותות אגב כך את תפיסת המראה כאובייקט תמים.

 

גלעד, בן 39, נחשב לאחד המעצבים הבולטים בזירה הבינלאומית. הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ומאז 2001 מתגורר ועובד בסטודיו שלו בניו יורק. מרבית עבודותיו העצמאיות מיוצרות בסדרות מוגבלות ומוצגות במוזיאונים חשובים בעולם, ובמקביל עובד עם חברות עיצוב כמו דריאדה ופלוס. אחד האובייקטים הזכירים שלו בעבור "פלוס", שזכה להצלחה, הוא "אינגו היקר" - מחווה למעצב התאורה אינגו מאורר. מדובר בנברשת המורכבת מ- 16 מנורות קריאה שולחניות, הנראות יחד כעכביש ענק התלוי מהתקרה.

 

מנורת הקיר "וולפירסינג", שגם אותה יצר גלעד בעבור "פלוס", נראית כנזם או כעגיל פלורסנטי המושחל לקיר. היא זכתה לא מכבר בפרסי העיצוב של המגזינים Elle Decoration ו-Wallpaper לשנת 2011. עבודותיו של גלעד מצטיינות בהומור שנון, מינימליזם ופואטיקה. הוא מרבה לחקור את היחסים שבין האובייקט לתפקידו ואת התפיסה האנושית ביחס לחפצים הסובבים אותנו, ומציע מבט רענן.

 

איפה: DILMOS - PIAZZA SAN MARCO 1 - 20121 MILANO

 

 

המעצב הבריטי טום דיקסון מציג השנה את קולקציית גופי התאורה והרהיטים במיצב ענק, הנקרא "מולטיפלקס", שממוקם בחלל חדש וגדול המשתרע על פני 400 מ"ר במתחם זונה טורטונה. בין הפריטים החדשים שלו תופיע Bulb, סדרת גופי תאורה המבוססת על נורת הפלורסנט הקומפקטית שגדלה לממדי ענק.

 

דיקסון, כמעצבים אחרים, עוסק בפתרונות למנורה החסכונית מאז שנורות הליבון הרגילות נאסרו לשימוש באירופה. הפתרון שלו הוא סדרת גופים מסוגננים וזוהרים, "כתגובה לכיעור ולעמימות של הנורה החסכונית" כדבריו. סדרה נוספת של גופי תאורה בעיצובו, בשם Etch, עשויה מתכת מוזהבת ומחוררת בצפיפות, ועשויה בקווים גיאומטריים. הסדרה נוצרה בתהליכים דיגיטליים, המאפשרים חיתוך מורכב של דוגמאות, ישירות על מצע המתכת.

 

מנורות של טום דיקסון. תשובה לכיעור של הנורה החסכונית (באדיבות טום דיקסון)
מנורות של טום דיקסון. תשובה לכיעור של הנורה החסכונית (באדיבות טום דיקסון)

 

המתחם של דיקסון במילאנו יכלול שישה אזורי תצוגה, לרבות מיצגי מולטימדיה בשיתוף "בלאקברי", ואטרקציות כגון מסעדה, חנות ומרכז שידור שיקרין על גבי מסך ענק את הנעשה בעיר במסגרת שבוע העיצוב.

 

איפה:35. Milano Stendhal Officine Stendhal. Via E.

 

_______________________________________________

כתבות נוספות במדור: