"מהו הניאו-בורלסק?" שואל עיתונאי את להקת רקדניות הבורלסק באחת מסצנות הפתיחה של הסרט החדש "מסע הופעות" ("Tournee"). "זה בורלסק שנשים עושות עבור נשים", אומרת הגיבורה הראשית מימי לה מו (השחקנית המצוינת מירנדה קולקלאסור). "הגברים לא יכולים לשלוט בנו יותר. אנו בוחרות את ה'נאמברים' שלנו וכיצד להציג את עצמנו באופן הנכון לנו".

 

 

 

 

"מסע הופעות" מוקרן השבוע בסינמטקים (הערב בסינמטק ירושלים) במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-8. במאי הסרט הוא השחקן זוכה פרסי הסזאר מתייה אמאלריק ("הפרפר ופעמון הצלילה", "סיפור חג"), שזכה בפרס הבמאי הטוב ביותר בפסטיבל קאן על סרט זה ואף יכבד את ההקרנות בנוכחותו. אמאלריק מגלם בסרט את דמותו של ג'ואקים, מפיק טלוויזיה בעברו שמנהל כיום להקת ניאו-בורלסק בת חמש רקדניות, היוצאת למסע הופעות בצרפת. יחד הם חוצים את המדינה מעיירה נידחת לאחרת, ובעליבות מפוארת מעלים ערב-ערב מופע בורלסק אינטימי.

 

 

''מסע הופעות''. מציאות נושכת (באדיבות פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-8 )
''מסע הופעות''. מציאות נושכת (באדיבות פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-8 )

 

 

אמנות הבורלסק זוכה בשנה האחרונה לחיבוק מלב הקונצנזוס. לפני כחודשיים יצא למסכים בישראל זבלון הקולנוע "בורלסק" בכיכובן של שר וכריסטינה אגילרה, ומופעי ניאו-בורלסק החלו מפציעים על במות מועדוני תל אביב באיחור אופנתי של כחמש שנים אחרי פריחת הסצנה העולמית. התרומה הגדולה ביותר להתפתחות הניאו-בורלסק בעשור האחרון נזקפת לזכות אושיית הסטייל ואמנית הבורלסק הנודעת דיטה פון טיז, שהקפיצה את הז'אנר ממועדוני חשפנות אל השורה הראשונה בתצוגות של כריסטיאן דיור ושאנל. בעקבותיה החלו להפציע כוכבות ניאו-בורלסק נוספות, אשר המוכרת ביניהן – שגם זוכה לאזכור ב"מסע הופעות" – היא "מיס דירטי מרטיני" (שם הבמה של הרקדנית לינדה מרקיני).

 

פון טיז וחברותיה העניקו תרגום חדש ועכשווי לאמנות הבורלסק שהתפתחה באירופה ובארצות הברית בסוף המאה ה-19, ושימי הזוהר שלה נרשמו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. מועדון המולאן רוז' הידוע בפריז מזוהה עם המגמה עד היום. בשני הסרטים המוזכרים משמשת אמנות הבורלסק כתפאורה לעלילה מפותלת. אך בניגוד לעושר ההוליוודי של "בורלסק", "מסע הופעות" חושף את אמניות הבורלסק הבוגרות במערומיהן. שיפולי הגוף, האיפור המוגזם ותנועות הריקוד הגסות מעניקים לצופה תחושה של מציאות נושכת, רחוקה מאוד מהספקטקל המתרחש על הבמה של אגילרה הצעירה.

 

 

תצוגת ההוט קוטור של ז'אן פול גוטייה. הקהל הגיב בתשואות (צילום: gettyimages)
תצוגת ההוט קוטור של ז'אן פול גוטייה. הקהל הגיב בתשואות (צילום: gettyimages)

 

 

עם זאת, שני הסרטים מצאו דרך להשפיע על מסלולי התצוגות של קיץ 2011 – זאת בהנחה שיש לך גוף מהשטן. בתי אופנה רבים בחרו להציג רמיזות לבגדי מחול מעוטרי פאייטים (עם רמז עבה ל"ברבור שחור") או לנגיעות של לנז'רי. היחיד שהתייחס למגמה באופן מובהק היה מעצב האופנה ז'אן פול גוטייה, שבתצוגת הקוטור לקיץ 2011 שהתקיימה בינואר האחרון אף הצעיד על המסלול את פון טיז לקול תשואות הקהל. גוטייה הרכיב קולקציית פוסט-פאנק חזקה, שבה שילב אלמנטים בורלסקיים רבים כמו חצאיות ארוכות על דוגמניות חושפות רגליים ושימוש נרחב במשחקי שקיפויות ניאו-רומנטיים. הבחירה הזו הקפיצה גבוה את אמנות הבורלסק – מבמות המועדונים אל עבר אחת הבשורות האופנתיות לקיץ הקרוב. רק בקשה אחת, אל תנסו את זה לבד בבית.