תודה לאל, הגלאם חוזר. ואיזה קאמבק מרשים. אחרי מיתון ארוך וקודר שטלטל את העולם כולו, האופנה חוזרת להיות צוהלת, אופטימית ומלאת חוש הומור. בשנים האחרונות פגשנו קולקציות רגועות ורציניות אשר העדיפו לנטוש את היוקרה ולהתרכז בהלך רוח צנוע עם פריטי בייסיק על אופנתיים. שלוש שנים אחרי, המגמות המינימליסטיות ממשיכות אומנם לככב, אך הכיוון משתנה למראה קליל ובלתי מחייב. המעצבים נברו בעבר ושאבו השראות מעשורים קודמים, ובשילוב אינטרפרטציה מודרנית אינדיבידואלית קיבלנו קיץ שיקי במיוחד. קצר, ארוך, שקוף, אטום, ספורט וקוטור, מינימליזם ועוד – נושאים רבים נמצאים בשיח המעצבים, שעיקרו דיאלוג בין אלמנטים מתנגשים היוצרים הרמוניה ואסתטיקה חדשה. מגמות בסיס אלו מרכיבות את אווירת הקיץ הכללית ומהוות נקודת פתיחה לקולקציות כולן.
שנות ה-70
בעידן המבוסס על חזרה לעשורים קודמים, אין זה מפתיע שמעצבים רבים מאמצים בחום את שנות ה-70 – ממארק ג'ייקובס ועד רוברטו קוואלי, מפנדי ועד D&G. חווינו חזרה לאייטיז כמו גם לשנות ה-20 וה-30, נגענו בשנות ה-90, וכשהסדרה מד מן תפסה תאוצה שקענו בשנות ה-50 המאוחרות. עתה הגיע גם זמנן של שנות ה-70, המלוות בטעימות משנות ה-60. בקולקציות הקיץ בולטים אלמנטים רבים מהעשור ההוא, כמו הדפסים, צלליות וחליפות מכנסיים. יחד עם זאת, המעצבים לא הסתפקו בהעתקת המקור, והוסיפו טוויסט מודרני עדכני שיצר עונה מורכבת וססגונית. הבוהו שיק לצד הסגנון המחויט והמתוחכם יהוו מראות מפתח לקיץ זה. שנות ה-70 החזירו את המכנסיים הרחבים בעלי מותן גבוה, חולצות נשפכות (בעיקר מסאטן) עם שרוולים רחבים, מכנסונים לוהטים, אוברולים מודפסים, בדים בוהקים ומטאליים, ז'קט טוקסידו, שמלות ארוכות עד הרצפה ושמלות מיני. היתרון הגדול בחזרתן של שנות ה-70 הוא ריבוי הסצינות האופנתיות שהתקיימו בו זמנית בעשור ההוא: ההיפים המשוחררים והמוזנחים למראה מחו ברחובות בעוד מעריצי הדיסקו בילו בסטודיו 54 לבושים בפאייטים ופלטפורמות; ומראה היוניסקס התחיל לתפוס תאוצה דרך החליפות של דיאן קיטון בסרט הרומן שלי עם אנני כמו גם דרך המראה המחוספס והגברי שהציגה המוזיקאית פטי סמית. אז החזיקו חזק, החגיגה רק מתחילה!
אופנוענים
שיק הרוכבים נמצא איתנו כבר מספר עונות וממשיך גם הקיץ, הפעם בשילוב אלמנטים מסגנון הפאנק והרוק. אגב, הפאנק והרוק מבצבצים לאורך כל העונה, בעיקר בעיצובים של ז'אן פול גוטייה וג'יבנשי, אך אינם מוגדרים כמגמה שלמה וקוהרנטית אלא רק כתוספת המשלימה מגמות אחרות. ז'קט אופנוענים עשוי עור בשילוב ניטים וסיכות ביטחון הוא הדוגמה הטובה ביותר לטרנד, ומכנסי ג'ינס הדוקים הם החלק התחתון האולטימטיבי. בית האופנה בלמן נתן את הטון המובהק כשיצר ז'קטים מעור וג'ינס עמוסי ניטים, סיכות ביטחון, אבנים ופאייטים. מראה מחוספס זה מהווה איזון מושלם למתקפה הרומנטית שתקפה קולקציות רבות. ברברי בחרו בשילוב מעניין בין הסטייל הקשוח למעיל הטרנץ' הקלאסי, והתוצאה היא ז'קט אופנוענים בעל כפתרה כפולה שיהיה מצוין לעונת המעבר. כיאה לקיץ צבעוני, גם כאן ניתן לפרוץ את גבול הצבע השחור האופייני ולבחור בגוונים שמחים יותר. ולמרות שמכנסי עור אינם נסבלים בקיץ המקומי, המכורים ישמחו לדעת שגם הם יצבעו בגווני העונה השונים.
מינימליזם
לצד שיגעון הצבעים והבדים צמח לו טרנד מינימליסטי, הנחוץ מאוד לאיזון סצנת האופנה העונתית. צבעים רגועים כלבן, שחור, ניוד ובז' מככבים לצד הצבעים הבוהקים, ומשמשים אלטרנטיבה נעימה לקיץ. נראה כי ה-DNA של קלווין קליין חלחל למעצבים ובתי אופנה נוספים. סלין משמשת חוד החנית של קולקציות מינימליסטיות מודרניות, ומעצבת בית האופנה פיבי פילו מצליחה בכישרון להפוך אפילו השראות שבטיות לצלליות נקיות. גם בית האופנה קלואה יצר קולקציה מינימליסטית בבלוקים של צבע אחיד – לבן, ניוד או שחור. דרך משחקי אורכים, שכבות, שקוף/אטום וצלליות מחמיאות יצרה מעצבת המותג האנה מקגיבון קולקציה מתוחכמת. ריק אוונס לקח את המינימליזם צעד אחד קדימה, ובחר במראה עתידני-נזירי-מלאכי משהו עם בדים נקיים מהדפסים, צלליות ארוכות ועליוניות בעלות צווארונים זקופים.
איב סאן לורן
תערוכת הרטרוספקטיבה של סאן לורן שהתקיימה בשנה שעברה בפריז סיפקה השראה למעצבים רבים, עד שהפך בית האופנה לאחת המגמות המרכזיות לקיץ – כמעט אצל כולם נמצא משהו ממפעלו העצום של האיש. ב-1962 הציג סאן לורן את הקולקציה העצמאית הראשונה שלו, שעשתה מיד מהפכה. ז'קט הכפתרה הכפולה עם כפתורי הזהב שולב עם מכנסי משי לבנים, ומראה זה שימש כפתיח למערכות לבוש מהפכניות רבות בעתיד דוגמת ז'קט הסמוקינג, הטוקסידו, החולצה השקופה, מכנסי הברמודה ללבוש ערב ומעיל טרנץ' עשוי עור זהוב. לורן היה ידוע גם בכישרונו המיוחד לצבע, והוא שבר את כל המוסכמות בנושא: כתום חזק עם ורוד ואדום עמוק, כחול בהיר עם ירוק זית וכתום, צהוב עם כחול פטרול, שחור עם חום ועוד. מארק ג'ייקובס, פוצ'י וג'ורג'יו ארמני הם רק חלק מהשמות שאימצו את מורשת בית האופנה בחום.
נאוטיקה
התגעגעתם? מגמת הנאוטיקה נעלמה לעונה אחת וכבר חוזרת בגאון. פסים בכחול-לבן, מכנסי מלחים ארוכים וקצרים וז'קטים קלילים – כולם חוזרים אלינו שוב. אך בניגוד לקיצים קודמים, הפעם המגמה רגועה יותר ומשתלבת עם מגמות אחרות. בדיור, לדוגמה, שילב ג'ון גליאנו את סגנון המלחים עם בגדי חוף בהשראת דרום פסיפיק. מיוצ'ה פראדה יצרה קולקציה שהיא בליל השראות המולחמות יחדיו, בין היתר של פסי מלחים רחבים בגוונים שונים. היתרון הגדול העונה הוא שאפילו צעיף משי בהדפס עוגן אונייה יכול להספיק כדי להרגיש חלק מהטרנד.
השראות שבטיות ואוריינטליות
אין סוף להשראות ששאבו המעצבים משבטים ומתרבויות נעלמות: עבודות יד, אלמנטים טרופיים או אוריינטליים, פריטים שבטיים מאפריקה ומדרום אמריקה, מראה אינדיאני ומראה המערב הפרוע – כולם נראו על מסלולי התצוגות בדרך זו או אחרת. הקולקציה של לואי ויטון, לדוגמה, עוצבה בהשראת "ילדת שנחאי" עם שמלות בסגנון קימונו וז'קט מנדריני ארוך. פראדה שאבה הדפסים ועבודות יד מנופים טרופיים הכוללים הדפסי בננות וקופים, ראלף לורן התרכז במראה המערב הפרוע ובגוצ'י נראו פריטים המזכירים את לבוש האינדיאנים. למרות שעל פניו זה נשמע כמו נשף פורים מטורף, המראה הסופי היה נקי בסך הכל ולא מגובב יתר על המידה.
ספורט פוגש קוטור
שילוב הסגנונות ספורט וקוטור מעלה סימני שאלה, שכן הוא נראה בלתי אפשרי. אך יש מעצבים שהצליחו להרכיב מגמה השואבת אלמנטים מפה ומשם ליצירת מראה חדש ורענן. ראף סימונס לז'יל סנדר יצר חצאיות טאפט ארוכות במראה ערב שהוצגו עם חולצות טי לבנות ספורטיביות. בבית האופנה מארני שאבו השראה מחליפות צוללנים, שנתפרו מבדי ערב איכותיים ואף צופו בחלקן בפאייטים צבעוניים. אפילו בשמלות ובחצאיות הנשיות והסקסיות של לנוון שולבו אלמנטים ספורטיביים דוגמת בדי סריג ורוכסנים גסים, ואילו המכנסיים הלבנים הרחבים והאוברולים בקולקציה של סלין הזכירו את בגדי הטניס והגולף.
עוד במדריך לקיץ מושלם:
הצבעים, הבדים וההדפסים הנכונים
ניתן להשיג בארץ