ב-6 במארס ייפתח מחדש סניף איקאה בנתניה - בדיוק שנה, חודש ויום אחרי שנשרף כליל. הסניף המשופץ לא יהיו שונה מהותית מקודמו המוכר, שעל חורבותיו הוא קם: אותו מסלול ארוך ומתפתל (שלא לומר מפרך), אותן מחלקות ואותו תור בקופות (יש אפילו אחת פחות). גם הפעם הכל מתוכנן כך שגם אם תגיעו עם רשימה קטלוגית מדויקת כנראה שתצאו עם שתי עגלות אקסטרה, גדושות בפריטים שפיתו אתכם לאורך המסלול.

אבל הסניף המחודש, שבהקמתו הושקעו מאות מיליוני שקלים, מבהיק ונוצץ (בכל זאת, החנות שנשרפה היתה כבר בת 11). יש גם שיפורים ולקחים מליקויי החנות הקודמת. למשל – המבואה החדשה גדולה ומסבירת פנים הרבה יותר, והכניסה והיציאה נוחות הרבה יותר (דלת הכניסה המסתובבת היא הגדולה בישראל, ול"רציף" שבו מעבירים את הקניות מהעגלה למכונית נוסף גגון).

נעשו גם התאמות מיוחדות לקהל הישראלי: קודם כל הקפיטריה המפורסמת, שבה משיבים הלקוחות את נפשם בקציצות בנוסח שוודי. היא הכפילה כמעט את גודלה, והפכה "ממסעדה קונוונציונלית איקאית", כמו שאומרת רומי גיל, מנהלת סניף נתניה ולשעבר המעצבת הראשית של איקאה ישראל, "למסעדה מהממת, שאליה הוכנסו גם פריטים עיצוביים מהחנות". אפילו אספרסו-בר נפרד וחלבי יש שם, ועכשיו אפשר יהיה לשתות באיקאה גם הפוך אמיתי, ולא רק פרווה.

מה עוד השתנה? המסלול והמחלקות לא השתנו, אבל גודלן הותאם אף הוא לטעם הישראלי: מחלקת הריהוט המשרדי קטנה לטובת מחלקות חדרי השינה ופתרונות האחסון. "זה הופך להיות משהו יותר ויותר חזק בחשיבות של הבית הישראלי", אומרת גיל. איך היא יודעת? בין השאר, בעקבות ביקורי-בית שערכה יחד עם צוות מעצבות החנות בכ-140 בתים ודירות, מתל אביב ועד חדרה. הביקורים השפיעו על השילובים בתצוגה ועל בחירת הפריטים מתוך הקולקציות של איקאה. "דברים שמתאימים לקהל בתאילנד לא בהכרח מתאימים לקהל הישראלי", מסבירה גיל. למשל, שלוש ה"דירות לדוגמה" בתוך החנות (בגודל 25 מ"ר, 35 מ"ר ו-55 מ"ר) – כוללות מסכי טלוויזיה דקים, ריהוט לאחסון מדיה שמתאים להן, ועוד דברים שהקהל הישראלי אוהב, כמו "איים" במטבח ומיטות הורים גדולות מהסטנדרט של 140 ס"מ רוחב.

איקאה המחודשת בנתניה, אתמול. פחות ריהוט משרדי, יותר חדרי שינה ופתרונות אחסון (צילום: עידו ארז)
איקאה המחודשת בנתניה, אתמול. פחות ריהוט משרדי, יותר חדרי שינה ופתרונות אחסון (צילום: עידו ארז)

במסלול הנחשי נעשו "קיצורי דרך" רבים יותר, את העגלות קל יותר למצוא, אזור השירות העצמי סודר מחדש, ובכלל, מלות המפתח הן "ידידותיות למשתמש". לא על חשבון הקניות, חס וחלילה.

הפתיחה המתקרבת, שתשמח לא מעט מכורים בישראל, היא הזדמנות להיזכר בשישה דברים שקרו בשנה החולפת לאיקאה:

  • קודם כל, "קיקה": חנות הכלבו הענקית שנפתחה בספטמבר האחרון בנתניה מיתגה את עצמה בין השאר באמצעות ההשוואה לאיקאה, וכנראה שיצאה נפסדת: ההמונים שבאו להתרשם ביום הפתיחה התחלפו בזרזיף של קונים מאוכזבים, שהעידו שהמחירים הם פשוט לא אותו הדבר. ראו, למשל, את השוואת המחירים כאן . איקאה מצידה, שפרסמה לפני שבועיים את נתוני 2011, שהצביעו על ירידה של 18% במכירות, טרחה להדגיש שהסיבה היא לא המתחרה החדשה, אלא השריפה. לקיקה יש בהחלט מה לחשוש מחזרתה של איקאה לשכונה, מה שעשוי להסביר את הקמפיין החדש שלה. עכשיו הקרב הוא אמיתי: מי יודע, אולי הפתיחה המחודשת של איקאה עוד תועיל לקיקה, שתרוויח מבקרים נוספים בשכונה. 2012 מסתמנת כשנה קריטית בשבילה.

העששיות המוכרות, אחרי השריפה (צילום:  מאיר אזולאי)
העששיות המוכרות, אחרי השריפה (צילום: מאיר אזולאי)

  • "זה מאיקאה?" 1. השריפה הולידה תערוכה מעניינת: הפריטים הכה מוכרים של איקאה, בגרסתם השרופה, הפכו ליצירות אמנות. מה למשל? צפו בווידאו:

כן, גם הארון האדום (צילום: אמית הרמן)
כן, גם הארון האדום (צילום: אמית הרמן)

>> עוד תמונות וטיפים לשדרוג הבית במחיר נוח– כאן .

מתוך קטלוג 2012. מתאים לישראל? (צילום: יוהאן פרדיק)
מתוך קטלוג 2012. מתאים לישראל? (צילום: יוהאן פרדיק)

במטרו בפריז
במטרו בפריז

  • במהלך שיווקי יוצא דופן בצרפת הוציאה איקאה את הספות שלה מהקטלוג החוצה: נוסעי המטרו של פריז הוזמנו להתרווח עליהן בזמן ההמתנה בתחנות. עוד תמונות – כאן.

  • נותר רק להצטער על שמסעות הפרסום של איקאה בישראל אינם מצטיינים ביצירתיות. בעוד שאנחנו נאלצים להביט במודעות "הארד סייל" סתמיות על מבצעים, ברחבי העולם כולו איקאה היא חגיגת מקוריות והברקות קריאטיביות. הנה סוכרייה לדוגמה:

עודד בן יהודה מביא עוד דוגמאות משובבות עין כאן.
  • איקאה הפכה ממש לסמל לאומי. עד כדי כך, שמשתמשים בה גם לאמירות פוליטיות. נזכרנו בעבודת הגמר של עדי טקו, סטודנט במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שלקח את הוראות ההרכבה והשתמש בהם לטובת הכרזה הבאה - ועורר תגובות כצפוי: