כמה דקות לתוך הראיון עם דייוויד שור, האיש שיצר את סדרת בית החולים "האוס", כבר אפשר להבין איך דווקא הוא זה שברא את דמות הרופא הכי סוציופת בטלוויזיה, שתמיד אומר את מה שעולה לו לראש. אחרי שאני שואלת אותו שתי שאלות חימום על הביקור שלו בישראל לאחרונה, ואז, כחלק משיחה על מצב התעשייה, מנסה להבין מהן הסדרות הטלוויזיה שהוא הכי אוהב, שור מחליט שהספיק לו. "האמת שאני שונא לענות על השאלה הזאת", הוא מצהיר בנחרצות. "הפואנטה של הראיון הזה צריכה להיות לדבר על 'האוס', לא לתת לאנשים רעיונות באיזה סדרות אחרות לצפות". אמא'לה.

מבחינתו, שור צודק. באמת התכנסנו כאן כדי לדבר על "האוס", הסדרה המצליחה שלו. לא מזמן עלתה כאן ב־HOT עונתה השביעית, שבאמריקה כבר נחתמה בפרק סיום שערורייתי וסוער. העונה השמינית של הסדרה צפויה להתחיל שם, ברשת FOX, בתחילת אוקטובר, וגם אם מצמצמים את האישונים ומתאמצים להביט אל האופק, עדיין לא רואים שם את הסוף. "ממש לא ציפיתי שהסדרה תימשך כל כך הרבה זמן, ובטח לא ציפיתי שאני אשאר איתה כל הזמן הזה", מודה שור. "באמת לא דמיינתי שזו תהיה סדרה כל כך מצליחה. חשבתי שיצרתי משהו די נחמד ומבדר, בעיניי, בתקווה שיימצא קהל נישתי של מספיק אנשים שיצפו בו, כדי שהוא יישאר באוויר כמה שנים. אבל לא דמיינתי שזה יהיה כל כך גדול. זה ממש קול".

אתה כותב על מחלות כבר שמונה עונות. זה הפך אותך לסוג של היפוכונדר?

"באופן משונה דווקא לא. ציפיתי שזה יקרה, אבל זה לא קרה. המחלות בשבילי הן כמו תרגיל אקדמי, שמאפשר לנו להגיע לנושאים העמוקים יותר שהסדרה עוסקת בהם. הנושאים של מה נכון ומה לא נכון, איך אנשים מתמודדים עם מוות, על מה אנשים משקרים ומה אנשים בוחרים בחיים שלהם. זו לא באמת סדרה שעוסקת במחלות, אז אולי זו הסיבה שלא נהייתי היפוכונדר. אבל כן הפכתי אובססיבי לנושאים האחרים".

אני מכירה כמה סטודנטים לרפואה שמכורים לסדרה, אם כי מוצאים בה אי דיוקים מקצועיים פה ושם.

"אנחנו לוקחים את עניין הדיוק מאוד ברצינות, יש לנו כמה וכמה רופאים שעוברים על כל תסריט ומוודאים שהוא מדויק. לפעמים אני מקבל מכתבים שאומרים שהיה משהו לא מדויק, ואני הולך וצועק על אחד הרופאים, ואז הוא אומר לי 'אבל היה לי פציינט עם האבחנה הזאת בדיוק וככה זה קרה'. הרפואה מורכבת יותר ממה שנדמה, אבל מאוד חשוב לנו להיות מדויקים".

אתה בטח מרגיש כבר כמו חצי רופא בעצמך.

"אפילו לא קרוב".

בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

אהבה בבית החולים

העונה השביעית של "האוס" נפתחת במימוש מערכת היחסים הכה מצופה בין האוס (יו לורי החד פעמי) והבוסית שלו, ד"ר קאדי (ליסה אדלסטין). במובן מסוים, האוס וקאדי (שזכו לשם הזוגי "Huddy") הם הג'ים ופאם של בית החולים פרינסטון פליינסבורו, השניים שעל יסודות המתח המיני ביניהם נבנו תילי תילים של עלילות שריתקו אותנו למסך. בתחילת העונה השביעית הם מוצאים את עצמם יחד במיטה, ומשם מנסים לנהל סוג של מערכת יחסים - מסוג הרגעים המכוננים בסדרת טלוויזיה, שאם יטופל לא נכון עלול לגרום לכל הסדרה לקרוס.

"זה רגע מאוד טריקי, ואני חושב שעשינו את זה בצורה נכונה", אומר שור. "קודם כל, אני חושב שבסופו של דבר אתה חייב לממש את המתח המיני הזה. שנית, אני חושב שעשינו את זה בצורה שבה השארנו את האוס נאמן לעצמו ולמי שהוא, לא הפכנו אותו לאיזו חיה מבויתת. הוא נשאר אותו האוס לא נחמד, בדיוק כמו שהוא תמיד, רק שעכשיו הוא במערכת יחסים. גם קאדי נשארה קשוחה וחזקה כמו שהיתה, אבל במערכת יחסים. היה חשוב לנו שזה לא יהפוך יותר מדי רגשי וקיטשי. אלה שני אנשים שנשארים עצמם, ומנסים לגרום לקשר ביניהם לעבוד".

אתה חושב שהצופים אהבו את מימוש הקשר ביניהם?

"אממ, אני חושב שכן, אבל זה עוד אחד מהדברים האלה שבהם לעולם לא תהיה תגובה אחידה ואוניברסלית. אני חושב שרוב האנשים היו מאוד נרגשים לראות את האוס וקאדי ביחד, אבל לכל אחד יש דעה משלו. היו כאלה שלא רצו לעולם לראות אותם ביחד, אבל זה פשוט נבנה במשך כל כך הרבה זמן, שרבים כבר פיתחו ציפיות שזה יקרה בצורה מסוימת. אני אישית מרוצה מאיך שביצענו את זה, ולדעתי גם הרוב הגדול של הקהל היה מרוצה".

שור וחבריו לצוות נתקלו בבעיה לא צפויה, עם סיום העונה השביעית. ליסה אדלסטין, שמגלמת את ד"ר קאדי, החליטה שלא לחדש את החוזה שלה בסדרה והכריזה שהיא עוזבת וממשיכה לפרויקטים אחרים. "אחרי מחשבה רבה, החלטתי להמשיך הלאה עם קומבינציה של אכזבה על כך שאני משאירה מאחור דמות שאהבתי לגלם במשך שבע שנים, והתרגשות על ההזדמנויות החדשות במשחק ובהפקה שעומדות בפניי", אמרה אדלסטין לתקשורת כשהודיעה על נטישתה הפתאומית. עכשיו אף אחד לא יודע מה יעלה בגורל מערכת היחסים שלה עם האוס, ואיך יתמודדו עם היעדרותה מהקאסט.

שור מודה שהוא ממש לא ראה את זה מגיע, ומוסיף שלו ידע על כך מראש, היה משנה את סיום העונה השביעית ומעניק יותר קלוז'ר לדמות. "ממש ממש לא ציפיתי שהיא תעזוב", הוא נאנח.

יש לך מושג למה היא עשתה את זה?

"זה היה עניין של חוזה. המעסיקים שלנו לא הצליחו לסגור איתה עסקה ולהחתים אותה שוב על חוזה".

ואיך אתם מתמודדים עם החדשות האלה?

"לא כל כך טוב! אני לא מרוצה מזה בכלל. אבל זה מה שיש, ואין לי ברירה אלא להתמודד. אתה חייב להפוך את הדברים האלה להזדמנויות. אנחנו מנסים לקחת משהו שאנחנו ממש לא שמחים שקרה, ולהפוך אותו למשהו שיאתגר וירגש אותנו. נוציא את המיטב מהמצב הזה".

"הסדרה לא תימשך לנצח"

בתחילת חודש מאי, קצת לפני הכרזתה המתוקשרת של אדלסטין על עזיבתה, ביקרה השחקנית היהודייה בישראל יחד עם שור (כן, יהודי גם הוא) ועם עוד כמה חברים מהקאסט של "האוס" (ג'סי ספנסר, עומאר אפס ואמבר טמבלין). החבורה הגיעה ארצה לשמונה ימים ביוזמת משרדי התיירות והחוץ, למטרת עידוד התיירות בישראל, וזכתה לעבור בכל התחנות הסטנדרטיות לאורחים מהניכר, כולל סיורים בירושלים וביפו, ואף ביקור בלוקיישן שגורם להם להרגיש בבית - בית החולים תל השומר.

זו בהחלט לא היתה הפעם הראשונה של שור בארץ הקודש - יש לו כאן שני אחים תאומים, אפרים ורפאל שור, שניהם רבנים, והוא מבקר אותם לא מעט. "אני מאוד אוהב את ישראל", הוא מפרגן. "בדרך כלל אני מבלה את רוב הזמן שלי בירושלים, זו אחת הערים הנהדרות בעולם, ואני נהנה לבלות זמן עם האחים והאחיינים שלי. זה מקום עם הרבה עוצמה. כשביקרתי שם עם אנשי הקאסט זה היה מאוד מעניין, כי כל אחד מהם מגיע מרקע שונה ומתפיסת עולם שונה, אבל כולם מאוד הושפעו מהביקור ואמרו שיש במקום הרבה כוח, גם בגלל ההיסטוריה וגם בגלל ההווה".

לשור בן ה־52, יליד קנדה, יש ניסיון עשיר בשלל סדרות טלוויזיה שהכינו אותו לעבודה ב"האוס": שור היה כותב ומפיק בכיר בסדרות כמו "NYPD" (הוא היה מועמד לאמי פעמיים על עבודתו בסדרה), "בכיוון דרום" (על שוטר קנדי שרכוב על סוס), "חוק וסדר" ו"חוקים שבלב" (סדרת בית משפט שיצר הבמאי זוכה האוסקר פול האגיס). שור, אגב, הוא בכלל עורך דין בהכשרתו. על חוויותיו מהסט של "חוק וסדר", ששרדה לא פחות מ־20 עונות, אמר בעבר: "זו היתה סדרה שונה לגמרי. לדעתי, היא החזיקה מעמד לאורך זמן בגלל שהיה לה קונספט מעולה שלא השתנה, ולקהל המשיך להיות תיאבון לזה. אני חושב שמה שלמדתי ב'חוק וסדר' היה איך לבנות סיפור, וגם להכיר בכך שהמרכיב הפרוצדורלי (סדרה עם עלילות שמתחילות ונגמרות בתוך פרק אחד - ש.א) הוא הכרחי, גם בסדרה כמו 'האוס', אותה אני מגדיר 'היברידית'".

ההצלחה של שור ב"חוק וסדר" היא שהובילה את המפיק פול אטנסיו בשנת 2003 לפנות אליו ולבקש ממנו לכתוב סדרה נוספת מז'אנר ה־procedural, שתתחרה ב"CSI" ו"NCIS" הלהיטיות של רשת CBS. כך נוצרה "האוס", שנחשבת עד היום לגרסת בית החולים של סדרות המז"פ - במקום לחקור פשעים, חוקרים מקרים רפואיים. רק ששור הבין דבר אחד חשוב: בעוד שברוב הסדרות מהז'אנר הנ"ל הדמויות הן משניות לתעלומה שבמרכז הפרק, בסדרה הרפואית התעלומות הן משניות לגיבור. שור אומנם מאשר שיש דמיון בינו לבין גרגורי האוס האנטיפת, אבל מציין כהשראה מרכזית לדמות דווקא את שרלוק הולמס. כמו שרלוק, גם האוס מאבחן מחלות במיומנות של בלש.

שור, החי בקליפורניה עם אשתו ושלושת ילדיהם, כתב חמישה מתוך פרקי העונה הראשונה של "האוס", ועל אחד מהם זכה בפרס האמי. בעונה השנייה אף ביים את פרק הסיום. מאז שהסדרה עלתה לשידור ב־2004, הוא לא ממש מצליח למצוא זמן לשום פרויקט אחר, והספיק רק לנסות את מזלו עם פיילוט כושל לסדרה על שוטרת (פמקה ג'נסן) בעולם גברי.

סדרות רבות בשנים האחרונות ניסו לחקות את הקונספט של "האוס", את הדמות הזאת. זה מרגיז אותך או מחמיא לך?

"האמת שזה ממש מחמיא, זה לא מטריד אותי בכלל. הדבר היחיד בכך שמטריד אותי הוא שעצוב לי לחשוב מה זה אומר על התעשייה הזאת. הם מנסים לעשות את הדבר הלא נכון, לשכפל. אסור לנסות לשעתק דברים, צריך פשוט לנסות לעשות סדרות טובות. אני רוצה להאמין ש'האוס' לא מצליחה בגלל שהיא עוסקת ברפואה, או בגלל שזו סדרה על גיבור עקשן ורגזן, אלא משום שהיא סדרה טובה, שעשויה טוב, עם השקפה ייחודית. אנשים צריכים לנסות לשחזר את הדברים האלה, במקום פשוט להגיד 'בואו נעשה סדרה עם גיבור כמו האוס, רק עורך דין'. רבים חושבים שהסדרה הצליחה כי אמריקה רצתה גיבור מיזנתרופ. אני לא חושב שזו הסיבה, שזה יכול להיות כל כך פשוט".

מה לדעתך גורם לקהל להתחבר כל כך לדמות של האוס?

"שאלה מסובכת. אני ככל הנראה לעולם לא אוכל באמת לענות עליה, אבל יש לי כמה מחשבות על זה. האוס הוא גיבור במובן האמיתי של המילה. הוא לא עושה את מה שהוא עושה בשביל איזו תמורה או הכרה, הוא אומר את מה שהוא חושב, את מה שהוא מאמין בו, ולא דואג מה יהיו ההשלכות. זה הייחוד שלו, וזה מאוד הירואי. לא מעניין אותו מה יקרה לו, הוא ימשיך להגיד את דעתו ואת האמת שלו. והוא מחפש אמת, שזה דבר נדיר בחברה שלנו כיום. הוא גם טינאייג'ר בגוף של איש בן 50, והוא מפסיד כל הזמן, אבל ממשיך להילחם".

יו לורי מתחיל להתפתח לכיוונים אחרים. הוא הוציא לאחרונה אלבום בלוז.

"נכון. ראיתי אותו מופיע, והוא גם הופיע בסדרה פה ושם. הוא מוכשר בטירוף. זה פשוט מצחיק, כל מה שאנחנו מבקשים ממנו לעשות, אנחנו מגלים שהוא לגמרי במקרה מומחה בזה. ואנחנו מכניסים הרבה קטעים מוזיקליים לסדרה בגלל זה".

אתה דואג לפעמים שלא תדע לסיים את הסדרה בזמן המתאים? שהיא תימשך יותר מדי?

"כן, זה סוג של אישיו, ומדאיג אותי שהמורשת של הסדרה תוכתם בכך שנמשיך להיות באוויר יותר מדי זמן. אני חושב שזה הטבע של סדרות, שככל שאתה ממשיך, יותר אנשים יתאכזבו מהסדרה. אין סדרה שלא נמאסת קצת על חלק מהאנשים. זה בלתי אפשרי לרצות את כולם כל הזמן, או לרצות את כולם בכלל, אבל מספר האנשים שאתה לא מצליח לרצות הולך וגדל עם הזמן. מצד שני, כל עוד אני מתעניין בסדרה, זה בסדר מבחינתי. אעשה כל שביכולתי כדי לדאוג שהסדרה תסתיים בזמן, אבל חשוב לציין שבסופו של דבר זו לא החלטה שלי, אני יכול רק להשפיע עליה".

אם זו היתה החלטה שלך, כמה עונות נוספות היית עושה?

"או, אני לא הולך לענות על זה. אבל הסדרה לא תימשך לנצח. וזה לא הרצון שלי לסחוט כל טיפה אחרונה של כסף מהסדרה בשביל האולפנים. כשהסיפור והדמות יפסיקו להיות מעניינים, זה הזמן לעצור. במחשבה שנייה, הזמן לעצור הוא בדיוק רגע לפני שזה קורה".

"האוס 7", רביעי, 22:30, HOT3

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד פנאי פלוס: