גל גדות איננה היחידה שנמצאת במתח שיא לקראת עליית "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", בו היא צפויה לתת את הופעת הבכורה שלה כוונדר וומן. יש עוד מישהו שבעבורו הסרט הזה יהיה ה"מייק איט אור ברייק איט" ההוליוודי, וזהו במאי הסרט זאק סניידר.

אם גדות נכנסה לנעליים הגדולות של לינדה קרטר, הוונדר וומן המקורית, קודמו בתפקיד של סניידר הוא הבמאי כריסטופר נולאן, שטרילוגיית סרטי באטמן שביים (בה הפציע אלון אבוטבול בתפקיד הנבל), הפכה באופן רשמי לאחד המוערכים ביותר בעולם. קשה להאמין שסניידר יצליח לשחזר את ההישג וייצור סדרה משמעותית כל כך, אבל נראה שהוא בהחלט מכוון גבוה: גם באטמן וגם סופרמן בסרט אחד, כשהם נלחמים אחד נגד השני. הגיבור האפל והאנושי נגד החוצן העל-אנושי שכולנו היינו רוצים להיות. "בשניהם יש קצת מכל אחד מאתנו", הוא אומר. אבל השאלה האמתית היא מה יש בבמאי הכי מדובר כיום בעיר הסרטים?

סרטים גדולים מהחיים

למרות הבייבי-פייס, זאקארי אדוארד סניידר נולד לפני 49 שנים בגרין ביי שבויסקונסין, ארצות הברית, לאם אמנית ואב שעבד במשאבי אנוש. אם הוא היה מתגורר אצלנו בישראל, היו קוראים לו בוודאי זכריה שניידר, אך זאק, הרחיקו את היידישע-מאמז שלכן מהמסך, דווקא גדל כנוצרי.

בנעוריו, הוריו שימשו כ"הורי השכבה" (המתלווים ללימודים) בפנימייה הפרטית הנוצרית "דייקרופט" בה למד. "הייתי בפנימייה קשוחה, עם ההורים שלי. ואימא שלי, אימא שלי יותר מאבא שלי כמובן, נתנה לי מדי פעם לשבור את החוקים ולהתחמק מעונשים", סיפר לאתר 'דה רומפוס'. "הוריי ואחותי היו מאוד תומכים. הם ידעו שאני לא העיפרון הכי מחודד בקלמר ושאני קצת חולמני. ואני חושב שזה שהיה לי אותם מילא את החסר בעבורי בכל הנוגע למה שמצופה ממני מבחינת חוקים בתיכון. היה יכול להיות לי קשה מאוד בלעדיהם".

לאחר התיכון הוא המשיך ללימודי אמנות במשך שנה בבית הספר "הית'רליז" בלונדון ולאחריהם למד ב"ארט סנטר קולג' אוף דיזיין" בפסדינה, קליפורניה, שם חלק את ספסל הלימודים עם לא אחר מהבמאי מייקל ביי (הוליווד זה כאן: ביי ביים את נעה תשבי בסרט "האי" מ-2005).

סניידר החל את דרכו כבמאי פרסומות וקליפים, ורק לפני 11 שנה היה לו האומץ לעבור למסך הגדול, עם רימייק לסרט הזומבים "Dawn of the Dead". שנתיים אחר כך הגיע "300", הסרט שפרסם אותו כבחור שמבין בויז'ואל אפקטס, שרירי בטן וצעקות של המילה "ספרטה!". ב-2009 כבר הגיע סרט הקומיקס "השומרים" (Watchmen) שביסס את ההנחה בעניין האפקטים, ואז לפני שנתיים הוא קיבל לידיו את אחד הסמלים הכל-אמריקאים הנחשקים בתעשייה, סופרמן, וביים את "איש הפלדה" בגילומו של הנרי קאביל (גם כאן, איך לא, ישראל על המפה: איילת זורר בתפקיד אמא של סופרמן).

כשקיבל את הסרט הצהיר סניידר בראיון טלוויזיוני: "יש לי את סופרמן, שזה הטופ של הפירמידה, ועתה נראה אם אפשר לבנות את כל עולם היסודות תחתיו". אמר, וצפוי לקיים: בסרט החדש בסדרה של הסופר-איש שיצא במרץ 2016, יחשוף לראשונה סניידר לקהל קאסט מפתיע של גיבורי-על: בן אפלק כבאטמן, בחירה שזכתה לקיתונות גיחוך כשפורסמה, אך מתחילה להתקבל באופן חיובי אצל הקהל בעקבות סרטיו האחרונים של אפלק "ארגו" ו"נעלמת"; ג'ייסון מומואה כאקווה-מן, עזרא מילר כפלאש, וכמובן: גל גדות כוונדרוומן. בהמשך כבר מתוכננים שני סרטי "ליגת הצדק" בכיכוב המסתמן של רובם, ושוב, בבימויו של סניידר.

בראיון שפורסם בחודש יולי במגזין "אינטרטיימנט וויקלי" אמר סניידר על גדות: "היא משחקת תפקיד סופר-חשוב. בדרכים רבות היא גורם התמכרותי לחברי ליגת הצדק. יש כל כך הרבה ציפיות מהדמות הזו, זה בלתי אפשרי לא להיות קצת לחוץ לגבי זה".

לא יכולים לחכות.

בראשית נברא הקומיקס

אז מה הביא אותו להצלחה הזו? ראשית, סניידר לא זז בלי אשתו (השנייה) דבורה. לשניים אין ילדים משותפים, אם כי לסניידר לא פחות משישה ילדים מקשרים קודמים: ארבעה מאשתו הראשונה דניס וובר, ושניים נוספים מקשר עם קירסטן אלין, שעבדה לצדו בתחום הפרסום. דבורה, העזר כנגדו הנוכחית, היא המפיקה של כל הסרטים שהוא מביים מאז "300", ויחד הם הבעלים של חברת ההפקות "קרול אנד אניוז'ואל פילמז".

בראיון ל"ניו יורק טיימס" ב-2011 סיפרו השניים על אידיליה משפחתית מעוררת קנאה: אימוני כושר משותפים במכון, צפייה במשחקי כדורסל של הילדים והרבה טיולים בעולם לצורך הצגת סרטיהם. אך לא רק האישה נרתמת לעסק: שמועות עיקשות שטרם אומתו טוענות שבנו בן ה-19 אלי (שהפציע בתפקידים קטנים בסרטים הקודמים של אבא, "300" ו"השומרים"), צפוי לגלם את דמותו של רובין ב"באטמן נגד סופרמן".

מה עוד? נראה כי מעבר להיצמדות לתא המשפחתי סניידר יודע לבחור את העובדים לצדו, והוא ממשיך לעבוד על מספר פרויקטים עם אותם שחקנים ואנשי צוות, כולל סדרת גיבורי העל הנוכחית. בפסטיבל הקומיקס "קומיק-קון" הוא אמר: "באטמן וגם סופרמן. זה די אפי. הסרט הזה עם הקאסט הזה, אני לא יודע איך זה יכול להיות טוב יותר בשבילי. זה באמת היה תענוג וכבוד לעבוד עם הקבוצה הזו".

והכי חשוב – ליהנות מהדרך. למרות שהמבקרים מתלהבים בינתיים בעיקר מהפן הוויזואלי בסרטיו ופחות מהתוכן, סניידר נשאר נאמן לעצמו ולרעיונותיו, וצוטט לא מעט כשהוא אומר שסרטיו לא הובנו כהלכה על ידי חלק מהם. בראיון למגזין "פורבס" סיפר כי "צריך לקבל אתגרים ולממש הזדמנויות". לאחר מכן הוא פרס את תפיסתו לגבי עולם הקומיקס: "אני מאמין שגיבורי על הם דמויות המיתולוגיה המודרניות. בעולם העתיק, התפרץ הר געש או נפלו כוכבים מהשמיים, והיו ממציאים סביב זה מיתוס על מנת לסייע לאנשים לישון בלילה, או להבין את זה, או שתהיה להם היכולת להתמודד עם דברים כאלו שמחוץ לשליטתם. אז היו ממציאים סיפור על אל שנמצא על הר או מה שזה לא יהיה. אני חושב שזה פחות או יותר מה שגיבורי על יכולים לעשות בעבורנו: להסביר את העולם שלנו מעט".

___________________________________________________

עוד באנשים:

  • 150 שנה ל"אליס בארץ הפלאות": האמת על לואיס קרול