בחודש האחרון נפתחה בנמל תל אביב חנות הפופ-אפ הראשונה בעולם של מנטוס, ועד שייסגרו שעריה באמצע אוגוסט אפשר לרכוש בה סוכריות במשקל בטעמים מיוחדים, שלל אקססוריז במהדורה מוגבלת, מתנות - וכמובן שגם ממגוון הסוכריות והמסטיקים הרגילים של המותג. מי שירצו, גם יוכלו ליצור במקום גלילי סוכריות מנטוס ממותגים אישית.

פתיחת החנות של מנטוס היא הזדמנות מצוינת להיזכר בכמה מאירועי הפופ-אפ המעניינים שהתקיימו בשנים האחרונות בישראל ובעולם – מהופעות של אביב גפן בסלון הפרטי של כמה ישראלים מאושרים ועד למסעדת פיקאצ'ו מוזרה במיוחד בטוקיו.

אבל לפני שנתחיל – כמה מלים על מה זה בעצם פופ-אפ. אז ככה: מדובר בחנות או באירוע סביב נושא או מותג מסוים, שזמן קיומם מוגבל והם משמשים להצגת מוצרים מיוחדים שאי אפשר לרכוש בדרך כלל בחנויות רגילות. לפעמים הפופ-אפ נוצר כדי לסייע לחברות בהשקת מוצרים חדשים, ולפעמים הוא מסייע להן להציע מבצעים ומחירים חד-פעמיים או לקדם סדרות מוגבלות של מותגים.

כולם מרוויחים מהמגמה הזאת, שצוברת בשנים האחרונות תאוצה: הלקוחות זוכים למוצרים ייחודיים ולחוויית קנייה אחרת, יצרנים זעירים או מתחילים יכולים למכור את תוצרתם בלי לשאת על גבם עלויות וסיכונים הכרוכים בהקמת חנות קבועה, ולחברות גדולות מתאפשר להציע את מרכולתן באופן אטרקטיבי החורג מכללי הפרסום והשיווק השמרניים.

מריח מאלכוהול

אורחי The Club, הבר המפורסם במלון Café Royal שבלונדון, נהנו במרץ האחרון משיתוף פעולה של בית האופנה ג'יבנשי עם המיקסולוג האיטלקי טיציאנו טאסו. במסגרת שיתוף הפעולה זכו בשמים מהקולקציה L'atelier De Givenchy לקוקטיילים בהשראתם - הבושם Ylang Austral, למשל, העניק השראה לקוקטייל שהורכב מרום, סורבה סאוור-תפוח, מיץ תפוז קורסאי ושמן מנדרינות. מי שרצה לקנות את הבושם נפרד מכ-150 ליש"ט (כ-850 שקל), ומי שהסתפק בקוקטייל הרוויח ושילם רק 13 ליש"ט (כ-75 שקל).

לבד זה לגמרי חופשי

למרות ש"אין משיחין בשעת הסעודה" - האפשרות לשבת לבד במסעדה זכתה למוניטין חברתי מפוקפק. אבל האם יש הצדקה לחוק החמור והלא כתוב הקובע כי מי שמעוניין בארוחה טובה ולא רוצה לבשל אותה חייב לאסוף סביבו חברים כדי ליהנות ממבוקשו?

הפרויקט EENMAAL נולד ב-2013 באמסטרדם, כששני מעצבים הגיעו למסקנה שמי שאוכל לבד לא חייב לשבת בחושך. מצוידים בתובנה הזאת, הם יצרו מסעדה שבה שולחנות המותאמים לסועד יחיד ועיצוב נעים ומואר שמעצים את פוטנציאל ההנאה מחוויית הניתוק והבדידות. ההצלחה המיידית שלה זכתה המסעדה הובילה את בעליה להפיץ את הבשורה באמצעות פרויקט פופ-אפ המתארח במסעדות ברחבי העולם.

אמנות או נמות (לבד, בחושך)

שבוע האוכל הפולני, שהתקיים בשנתיים האחרונות בתל-אביב והצליח להפריך את תדמיתו הקרושה של המטבח הפולני, סיפק בסוף השנה שעברה אירוע פופ-אפ שזכה להצלחה מסחררת – הגפילטערמה. השף יהונתן בורוביץ' ואמנית האינפוגרפיקה רוני לוית שיתפו פעולה לצורך האדרת שמה של נסיך אשכנז, הלא הוא הגפילטע פיש, ויצרו מתחם שהוקדש לו.

במשך חמישה ימים הוגשו במקום גרסאות מסורתיות וחדשניות של קציצת הדג המושמצת, למשל גפילטע-שרימפס וגפילטע קלאסי עם חזרת תפוחים או חזרת עם ג'ינג'ר ותפוז. מסביב ולפני האוכל הציגה לוית תערוכת מחווה מלאת אהבה וכישרון שניסתה לפרק את יחסי השנאה-הערצה-לעג שלהם זוכה סמלם השנוי במחלוקת של יהודי מזרח-אירופה.

גזר דין מוות לארוחה האחרונה

דינה של מסעדת הפופ-אפ הלונדונית Death Row Dinners נגזר למוות בספטמבר 2014, זמן קצר לפני שהפשע בוצע. מחאת ההמונים מנעה מחובבי הגסטרונומיה חמישה ימים מורבידיים שבהם יכלו להתנסות בארוחות בנות חמש מנות המבוססות על ארוחות אחרונות שאכלו נידונים למוות. התענוג, שכלל גם תפאורת חדר אוכל בסגנון "אוז", תומחר ב-50 ליש"ט לסועד (כ-300 שקל), ולדברי המארגנים נולד מתוך העיסוק בשאלה העולה מדי פעם במוחו של כל סועד ממוצע: מה תבחר לאכול בסעודה האחרונה שלך?

הובטח גם ששלושה מבין המתארחים בפופ-אפ יזכו בפרס: שף המסעדה יגיע לביתם ויכין להם ולחבריהם ארוחה אחרונה לפי בקשתם - שיתרונה הגדול הוא בהמשך החיים בסיומה. ואולם תושבי לונדון שלא היו מרוצים מהרעיון הציפו בטלפונים זועמים את המסעדה שאירחה את האירוע, וגרמו לביטולו של הפרויקט עוד בטרם נחשף התפריט.

אביב גפן בנעלי בית

"מכבי הום טור", קמפיין הפרסום של בירה מכבי, הפך בשנים האחרונות לאחד מאירועי הפופ-אפ המכוננים של הז'אנר בישראל. אחרי הכל, מי לא רוצה שהאמן האהוב עליו יופיע אצלו בסלון? הבר המעושן הוחלף בספת איקאה ביתית, בגדי היציאה בנעלי בית, והמאבק הטריטוריאלי עם אנשים זרים פינה את מקומו לטובת החברים הכי טובים שיושבים לידך בניחותא. ההופעות האינטימיות התקיימו בבתים פרטיים בכל הארץ בהשתתפות אביב גפן, שלומי שבן, אסף אבידן והסטנדאפיסט חן מזרחי.

לאכול את הזמן

איזה טעם יש לשעת חצות באזורי הזמן השונים? אם לקחתם חלק באירוע הפופ-אפ Time For Dinner של המעצב הישראלי עידו גרעיני אולי תדעו לענות על השאלה. האמנות של גרעיני מחברת בין אוכל לעיצוב, ובמקרה הזה הוא בחן את מושג הזמן באמצעות סעודה יוצאת דופן בת 12 מנות.

האירוע התקיים בלול תרנגולות ששופץ והותאם לקונספט בעזרת קישוטי שולחן מעוצבים בהשראת מחוגי שעון ושלל כלי הגשה ואכילה שאת כולם עיצב גרעיני. המנות הציגו מחשבות ווריאציות על תעתועי הזמן האנושי: מנות אופייניות לנקודות זמן שונות בהיסטוריה, חומרי גלם זהים המבושלים עם מרכיבים אופייניים לעונות השנה, גבינות ובשרים שלהם זמני יישון שונים, וגם רביולי שהוכן על שולחן האוכל בידי הסועדים וביקש להדגים את מידת הזמן הדרושה לצורך הפקת עונג.

לצלול אל הסמארטפון

בתואר חנות הפופ-אפ הכי נגישה לדגים והכי פחות רלוונטית לבני אדם זוכה חברת סוני, שבחרה לקדם את הטלפון Xperia Z3 Dual באמצעות חנות תת-מימית. האירוע התקיים בדצמבר 2014 בפרויקט "איי העולם" השאפתני בדובאי, כשחנות הקונספט עוצבה כמו מדוזה ענקית בעומק 4 מטרים בים הפתוח. המבקרים חויבו לעבור קורס צלילה בסיסי ומקוצר, אבל מרגע שכבר הגיעו אל החנות (בליווי מדריכי צלילה) יכלו לעמוד בתוכה וליהנות מבועת אוויר שהותירה את פלג גופם העליון מחוץ למים.

"אני לא אוהב לאכול סוס. במיוחד

לא את הסוס שלי" (טיריון לניסטר)

לארוחת הפופ-אפ של סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" קראו All Men Must Die – משפט ידוע מתוך הסדרה. במשך שלושה ימים עוצבה מסעדת מלון Andez בלונדון כחלל המארח פגישה סודית של מועצת המלך.

ראשים ושאר איברים קטועים לא הגישו שם, אבל התפריט הורכב ממנות כמו "השקרים של טיריון לניסטר" – לשון עגל חלוטה עם סלק, חזרת וחרדל. בהתחשב בתחרות ראש-בראש שמנהליםספר המתכונים הרשמי של ווסטרוז וספר המתכונים הלא-רשמי – צפויים לנו בשנים הקרובות עוד הרבה אירועי פופ-אפ בנוסח שבע הממלכות.

יפנים עושים את זה טוב יותר

פיקאצ'ו, אותה דמות מצוירת יפנית מהסדרה "פוקימון", הוא כוכב של ממש בתעשיית המרצ'נדייז. בשנה שעברה הוא זכה להפוך גם להמבורגר חמוד במיוחד ב"קפה פוקימון" - מסעדת פופ-אפ שפעלה במשך סוף שבוע אחד בטוקיו לצורך קידום סרט חדש בסדרה.

ב"קפה פוקימון" הוגשו עוד מנות רבות בצורת דמויות מוכרות של פוקימונים: למשל, צלחת קארי עם פוקימון עשוי אורז וצמד אוזני נאצ'וס, או פנקייק עם הדפס מייפל של פוקימון מעופף וגלידת וניל בצד.

  • הכתבה הוכנה בשיתוף "מנטוס". שעות פעילות החנות של מנטוס: ימים א'-ה' 24:00-15:00, יום ו' 18:30-10:00, מוצ"ש 24:00-20:30