מתי החלטתם מה תעשו כשתהיו גדולים? האם אתם אוהבים את המקצוע שלכם? עבור חלק התשובה הזאת ברורה: הם קמים בכל בוקר עם חיוך ומרוצים מאוד מתחום העיסוק שלהם. אבל אחרים יהיו פחות בטוחים בעצמם כשיידרשו לענות על השאלות האלו.

לא מעט אנשים מגלים בשלב מתקדם כזה או אחר של חייהם שהבחירות שעשו בעבר לא מתאימות להם יותר. לחלקם יש חלום ילדות שהם רוצים לממש, חלקם מרגישים מיצוי ורצון לשינוי וחלקם מרגישים שמשהו בתוכם פשוט לא בא לידי ביטוי בעבודה הנוכחית שלהם.

בטכניון - היחידה ללימודי המשך אנחנו פוגשים שלוש נשים שהחליטו לעשות הסבת מקצוע וללמוד עיצוב פנים.

דנית טיקוצקי (40 וקצת, אם לארבעה), בעלת תואר מהמכללה בווינגייט, היתה מורה לחינוך גופני בחטיבת ביניים: "קצת לפני גיל 40 הרגשתי שמשהו עומד לפרוץ מתוכי. חלמתי על עסק משלי. ידעתי שזה אפשרי ושאם אתאמץ - אצליח. היתה בי את התשוקה להפוך אהבה ישנה למקצוע וסקרנות לגלות עולם תוכן חדש. אסף, בעלי, פירגן ותמך ועודד אותי לעזוב את מערכת החינוך.

עיצוב של דנית טיקוצקי
עיצוב של דנית טיקוצקי

"תמיד עסקתי בשיפוץ, חידוש ושדרוג חפצים שאספתי מכל מיני תקופות ומקומות. תמיד הערצתי סדר, ארגון, והיה לי סגנון מיוחד וחוש אסתטי מפותח.

"כשחיפשתי קורסים להשתלמות לקראת פתיחת שנת הלימודים שקלתי כמה דברים שקשורים לתחום החינוך הגופני וממש במקרה קפץ לי לראש רעיון ללמוד משהו אחר. היה לי ברור שזה יהיה משהו שקשור לעיצוב חללים. נרשמתי לימים פתוחים, בדקתי כמה אפשרויות ולבסוף החלטתי ללמוד בטכניון".

דנה ברוזה (32, אם לשניים) עסקה במחקר אקדמי בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה, כשהרגישה שיש מקום לשינוי. זה לא היה פשוט: "הייתי אז אמא לילד אחד, עם השני בדרך, ובתוך מסלול מקצועי שהשקעתי בו מאמצים רבים ושנים רבות.

"ההחלטה להסבת המקצוע לא הייתה קלה עבורי, והתבשלתי איתה במשך תקופת זמן די ארוכה. אבל כשכבר אזרתי אומץ לעשות את המעבר, לא הצטערתי על כך לרגע".

לפרטים אודות לימודי עיצוב פנים בקמפוס שרונה ת"א או בטכניון חיפה - לחצו כאן >>

עיצוב של דנה ברוזה
עיצוב של דנה ברוזה

צריך פשוט לעשות את זה

אמנם היא רק בת 26, אבל גילי ברסלרמן-גבאי כבר הספיקה להפוך לאמא ואפילו לעשות הסבה מקצועית. "לפני שהגעתי לטכניון עסקתי בתקשורת. הנחיתי והגשתי תוכנית בערוץ עשר וברדיו תל אביב, ויש לי גם תואר בבינתחומי בתקשורת".

"מכוח האינרציה אתה ממשיך במסלול תובעני שלא בטוח שאתה רוצה להיות בו. כבר התחלתי במסלול מצטיינים לדוקטורט, אבל במהלך התואר הבנתי שאני לא רוצה באמת לעסוק בתחום הזה, ושאין לי את התשוקה לדבר האמיתי. הרגשתי שזה הזמן לעשות שינוי".

"כבר הייתי בהריון כשהתחלתי לברר על עיצוב פנים, הרעיון של אדריכלות ועיצוב פנים תמיד היה בתוכי, ממש חלום ילדות, ואיכשהו החיים פשוט לא הלכו לשם. אז החלטתי לקחת אותם לשם בעצמי.

"ביררתי על מקומות ונרשמתי ללימודי המשך של הטכניון. סיימתי סמסטר ראשון ואני פשוט מאוד שמחה שעשיתי את ההחלטה הזאת. אני לומדת המון ולהבדיל מהתחושות של התחום הקודם, פה אני מרגישה ממש תשוקה, לומדת בסקרנות אמיתית ויש לי רצון ללמוד עוד ולעסוק בזה לאחר מכן.

"אין ספק שלעשות שינוי באמצע החיים זה לא פשוט, אבל המחיר של לא לעשות את זה הוא יותר גדול. זה אף פעם לא הזמן הנכון ותמיד לא מתאים - לא יהיה רגע שהוא הזמן המושלם, אבל צריך פשוט לעשות את זה והכל מסתדר".

מה היתרונות שיש ללימודים ולהסבה מקצועית בגיל מאוחר?

דנה: "כשעשיתי את ההסבה המקצועית באתי עם מודעות עצמית רבה יותר מזו שהיתה לי בגיל 20. היתה לי היכרות טובה יותר עם היכולות והכישורים שלי, עם השאיפות והרצונות שלי. באתי הרבה יותר מפוקסת בעצמי, ופחות במה שחשבתי שהסביבה מצפה ממני.

"בנוסף, היתה לי כבר תמונה ברורה יותר לגבי החיים והעתיד שלי. הייתי אז כבר אמא לילד אחד, עם השני בדרך, והכרתי את כל הכרוך בכך: סדרי העדיפויות, המחויבויות והתפקידים השונים. זה אחרת כשאת בת 20 ומתחילה ללמוד ולפתח קריירה ופתאום, מרגע שאת מתחילה להקים משפחה, נופל עלייך שינוי כל כך משמעותי שכל סדרי העדיפויות שלך משתנים ומבלבלים אותך.

"כשעשיתי את ההסבה ידעתי כבר איך אני רואה את עצמי בכל המערכת הסבוכה הזו של החיים ויכולתי לנתב את הקריירה החדשה סביב זה".

גילי: "יש יתרון מאוד גדול להגיע ללימודים דווקא בנקודת זמן של אחרי תואר ראשון, כשאת אמא, אחרי שיצאת לעולם האמיתי. אתה לא לומד בשביל המבחן והתעודה על הקיר ולא בשביל ההורים, אלא מתוך טיפוח עצמי אמיתי. אני שמחה שלא התחלתי את הלימודים האלה מלכתחילה כי אולי הייתי 'מכתימה' אותם מתוך חוסר בשלות".

דנית: "היתרון של הגיל מתבטא ברצון להשאיר חותם. הילדים גדלו, מה שאיפשר לי לפנות זמן להגשות ולמשימות במסגרת הלימודים".

איך עברה עליכן תקופת הלימודים?

גילי: "להיות אמא וסטודנטית זה ללא ספק לא מגיע ביחד באופן טבעי, בטח בתקופות הגשה כשעובדים בלחץ המון שעות. זה קושי. מצד אחד, הזמן שיש לי ללימודים הוא קצוב, אבל מצד שני יש ניצול טוב יותר של הזמן. מה שחשוב זה סביבה תומכת – לי יש בעל מפרגן ואמא שעוזרת. זה מאוד חשוב".

דנה: "הלימודים ביחידה ללימודי המשך בטכניון נתנו לי בסיס איתן לניסיון המעשי שרכשתי מאז סיום הלימודים, ועודדו את ענייני במקצוע שכל כך כיף לי לעסוק בו כיום. להיות אמא סטודנטית זה מאתגר. הקשיים העיקריים שהיו לי בתקופה זו היו מחסור בזמן ונקיפות מצפון שמלוות את השקעת הזמן בלימודים על חשבון הילדים. אין ספק ששינוי שכזה מצריך סביבה תומכת ומעודדת שעוזרת בהתמודדות עם הקשיים, ונכונות לעבוד גם בלילות ובסופי שבוע. בנוגע לנקיפות המצפון, הייתי צריכה להזכיר לעצמי מדי פעם שאמא 'טובה' היא כזו שמסופקת בחייה גם מחוץ למשפחה".

דנית: " חזרתי אחורה בזמן! זו היתה תקופה נפלאה של מילוי מצברים, למידה משמעותית ולא פחות חשוב - יצרתי קשרים עם אנשים נהדרים, שאיתם אני בקשר עד היום. הקושי היחיד שחוויתי היה לצאת בשעות הערב ולחזור מאוחר בלילה.

"הייתי חוזרת מלאת סיפוק אחרי הלימודים, יושבת עד השעות הקטנות מול מסך, מעבירה לילות בחקירה, ליקוט חומרים מהרשת ובבוקר מתרגשת לשתף את הילדים. הילדים היו שותפים להתרגשות שלפני ההגשה, פעילים במיני פרויקטים שארגנתי להם לפני ההגשות (לרקום, לצבוע, לגזור - כחלק מהכנת המודלים).

"ארבעה סמסטרים עפו כמו אבק ברוח - התרגשתי כל פעם מחדש לקראת פרויקט כזה או אחר. למדתי המון מחלק נכבד מהמרצים בתוכנית. התגבשה קבוצת למידה חברתית, הבנויה מאנשים מתחומי עניין שונים ומגוונים. נוצרו קשרים טובים שנשמרים עד היום".

מה הטיפים שלכן עבור מי שמתלבט לגבי הסבה מקצועית?

גילי: "לפני שהתחלתי את הלימודים רציתי לוודא שהפעם אני בוחרת נכון. לקחתי קורס שקשור לעיצוב רק כדי לטעום ולבדוק בקטן אם זה מה שאני רוצה באמת ולא סתם פנטזיה. ראיתי שטוב והבנתי שאני באמת רוצה ללמוד לעומק".

דנה: "בחרו בתחום שמעניין אתכם, כזה שאתם קוראים עליו או מתעסקים בו בשעות הפנאי שלכם. עניין מעודד למידה קלה ואיכותית יותר וסיפוק מהקריירה העתידית.

"ודאו שההסבה אפשרית במצב שבו אתם נמצאים מבחינה כלכלית ומבחינת הזמן. כדאי לעשות את זה כשיש אפשרות להשקיע ולהתייחס לזה ברצינות, כשיש מוכנות ללמוד ולהשקיע.

"למרות שצברתם ניסיון וותק במה שעשיתם לפני, כדאי לנסות להגיע עם ראש פתוח ולקחת את המקסימום מהחוויה המעשירה והמלמדת הזו. יחד עם זאת, אל תהססו לשלב את הידע והמומחיות הקודמת שלכם גם במקצוע החדש – לדברים יש דרך מוזרה להשתלב ביחד בסופו של דבר.

"לגבי תקופת הלימודים עצמה, אם תבחרו בתחום יצירתי – תנו דרור ליצירתיות שלכם, זו פריווילגיה שיש בלימודים ולא תמיד חוזרת על עצמה בחיים המקצועיים.

אם עיסוק בתחום מסוים תמיד נראה לכם בגדר חלום ויש לכם את היכולת לעשות את המעבר, פשוט לכו על זה!"

דנית: "דברו עם אנשים שהצליחו, בעיקר כאלה שאפשר לשאוב מהם השראה. לא תמיד הסביבה הקרובה והמשפחה יתמכו ויעודדו שינוי או עזיבה של מקום עבודה קבוע. צריך הרבה אומץ לעזוב משהו נוח ומוכר. אם הולכים בכיוון שהלב מושך אליו ומטעינים אותו באהבה למקצוע חדש - הדרך תהיה הנאה צרופה, וההצלחה תהיה התוצאה".

הרצון לממש משהו שנזנח

עופר רוסמן, שותף במשרד HRA אדריכלים / סטודיו XSומרצה בכיר ביחידה ללימודי המשך בעיצוב פנים בטכניון, מספר על המגמה ותלמידיה: "התלמידים בלימודי ההמשך של הטכניון הם אנשים מגוונים, חלקם הגדול בעלי משפחות, עם ידע רחב בתחומים שלרוב אינם עיצוב. אלה אנשים עובדים, אקדמאים, עסוקים וסקרנים".

מה בתחום עיצוב הפנים קורץ לאנשים שמחפשים לעשות הסבה?

"אני חושב שהרצון של הסטודנטים לעשות הסבה בגיל מבוגר יחסית נובע מצורך פנימי, משיכה וסקרנות שיש לאנשים לתחום. חלקם הגדול של הסטודנטים מצליח מאוד בתחומו אך מרגיש שמשהו חסר לו, שהם זנחו או הדחיקו שנים ורוצים סוף סוף להתנסות בו ואף לחלוטין להסב את המקצוע אליו".

מה האתגרים בלימודים ובהסבת מקצוע בגיל מבוגר יחסית ואיך מתמודדים עם זה?

"אחד האתגרים המרכזיים, בעיקר אצל אנשים בעלי רקע מדעי או טכני שנדרשים להתמודד איתו, הוא עם חשיבה מופשטת ותהליכים מורכבים שלא נגמרים בפתרון בודד אבסולוטי (כמו תרגיל מתמטי). ההתמודדות היא דרך עשייה. לעומת מקצועות אחרים שבהם הלימוד מתבסס על שינון, כאן העשייה מייצרת הבנה. הביטוי אינו מילולי או חישובי אלא פיזי: מודלים, שרטוטים, חומרים ופרטים. מתוך המשוב שהסטודנטים מקבלים מהמרצים הם לומדים, מתקנים ומתפתחים.

"בתחילת הדרך הסטודנטים חושבים שהם באים 'לעשות דברים יפים'. מהר מאוד הם מבינים שהתהליך מורכב ומאתגר הרבה יותר מבחירת צבע וסוג ריצוף, ודורש איזון בין נושאים מופשטים, אסתטיים ותחושתיים לנושאים תפקודיים, פרגמטיים ופרקטיים.

מה היתרונות בלימודים ובהסבת מקצוע בגיל זה?

"היתרונות בלימודים ובהסבת מקצוע בגיל מבוגר יחסית הם באופן ברור הבגרות ונסיון החיים שהסטודנט מביא עמו לשולחן התכנון. חלק משמעותי מהסטודנטים הם בעלי משפחות. חלקם עבר כבר תהליך של בנייה או שיפוץ.

"היצירתיות, בגרות, בשלות ועומק אליהם מגיעים הפרויקטים במהלך הלימודים מפתיעים ועושים חשק שוב ושוב להגיע, ללמד וליהנות מהמקצוע".

לפרטים אודות לימודי עיצוב פנים בקמפוס שרונה ת"א או בטכניון חיפה - לחצו כאן >>