דרך בורמה, זו שנפרצה בדרך לשחרר את ירושלים הנצורה, זו שידעה שיירות של רכבים משוריינים מקרטעים במעלה ההר, מציבה גם היום אתגרים לא פשוטים לנוהגים ברכבי שטח. חלקה העליון של הדרך קשה יותר ולכן היא מתאימה לרכבים שמצוידים במערכת 4X4 והילוך כוח. יצאנו לטיול ג'יפ אתגרי בדרך המרתקת, וקינחנו

ג'יפ בדרך בורמה

ראשיתו של המסלול בכניסה לדרך בורמה ורכס המשלטים שסומנה על ידי קק"ל שהציבה על אם הדרך שילוט עם סיפורי מקום והקרבות שהתרחשו שם. אורכו של המסלול כ־7 ק"מ ותחילתו בנסיעה ברמה קלה עד בינונית, אך ככל שהשביל מתפתל במעבה החורש ומטפס במעלה ההר, הוא הולך ונעשה קשה יותר בהמשכו.

אחרי כשני ק"מ של נסיעה בשביל העולה פונים שמאלה לעלייה גדולה ומשובשת המומלצת בעיקר לבעלי ניסיון. נוסעים עד למזלג - האתגריים והמנוסים בנסיעה שטח ברמה בינונית עד קשה מוזמנים לפנות שמאלה ולהפגין את ניסיונם המוטורי, המנוסים פחות יבחרו בנתיב הימני. בסוף העלייה פונים שמאלה לדרך העבירה לג'יפים ונוסעים בין המשלטים 16 ל־21, שמהם צלפו החיילים הירדנים על השיירות.

עצירה ראשונה במצפור הנוף של משלט 16 וסיפור מורשת הקרב של חטיבת הראל. ממשיכים בדרך לכיוון שנעשית קצת יותר קשה, אך היא בהחלט שווה את המאמץ ולו רק בגלל התצפית ממנה הצופה על האזור היפה של בית שמש. הלאה בשביל העפר המסומן המוביל בסופו בחזרה לשער הגיא.

טיפ חשוב לדרך: אם אתם דוגמים את המסלול בג'יפון ובשלב מסוים הוא פשוט מסרב להמשיך בדרך, אין צורך להילחץ. הפתרון: שחררו את הכפתור הנועל את הדיפרנציאל המרכזי ומונע אובדן כוח. השימוש בו, אומרים בעלי הניסיון, יעשה פלאים ליכולת השטח של הג'יפון והוא יתחיל לדלג כעז הרים קלילה.

  • למה כדאי?כי היסטוריה ומורשת הם תמיד נכונים לנו, בעיקר אם דור העתיד יושב לנו במושב האחורי.
  • כמה: ללא תשלום.
  • מתי: חלקה הגדול של הדרך עובר במעבה היער המוצל ולכן מתאים לכל השנה.
  • איך מגיעים: ראשיתו של המסלול בצומת בית שמש, בכביש 1, שם פונים לכביש 38 ונוסעים עד לכניסה למושב מסילת ציון, שם מסתובבים במקום וחוזרים כחצי ק"מ עד לשלט המפנה ימינה לדרך בורמה.

מנווטים בדרך ברומה (צילום: אריאלה אפללו)
מנווטים בדרך ברומה (צילום: אריאלה אפללו)

ראשונים על אופניים

ראשון לציון מצטרפת לערים המעודדות את רכיבת האופניים בעיר ובימים אלה נשלמת סלילתו של המקטע האחרון של שביל האופניים העירוני שישלים מסלול רכיבה של שבעה ק"מ. המסלול העירוני מצטרף לעוד שני מסלולים שהושקו בשנה שעברה, אך אלה עוברים בעיקר באזור הטבע שבין דיונות החול לאגם הגדול הנושק למתקני השעשועים של הסופרלנד ולאגני החמצון של מתחם התפלת המים של השפד"ן.

שביל הרכיבה הראשון מתחיל בשער הכניסה לשפד"ן, בסמוך לסופרלנד, ומסתיים בטיילת הים.

שביל הרכיבה השני אורכו כעשרה ק"מ שתחילתם באצטדיון הכדורגל העירוני, משמאל לסופרלנד, עובר לאורך סוללת העפר של האגמים, חולף בשטח הטבע הפראי שמדרום לעיר וממשיך במסלול המשולט בין צמחייה טבעית, מקווי מים ובעלי חיים, ומסתיים בחוף פלמחים. המסלולים הם יוזמה מבורכת של מחלקת הספורט בעיר לבין חברת האופניים עז הרים, שפתחה רשת שבילי אופניים קלילים ומשולטים המותאמים לרכיבה משפחתית.

ייחודם של המסלולים בשילוב עיר וטבע וחיבור ראשון מסוגו בארץ המאפשר רכיבת כביש ורכיבת שטח באותו המסלול במטרה ליצור רצף של מסלולים.

המסלול השלישי, האורבני, עובר בנתיב אופניים סלול ומסומן ותחילתו בתחנה המרכזית החדשה, ברחוב יצחק רבין. מנקודת פתיחה רוכבים מערבה עד כיכר רבין (בסמוך למכללה למינהל), שם פונים צפונה לרחוב לוי אשכול. ממשיכים לדווש עד צומת משה דיין, שם פונים מערבה ומדוושים לאורך המסלול שמסתיים בואכם לטיילת הים.

  • על הדרך: פארקים יפים ששווים עצירה ומנוחה. הראשון, פארק חסידי אומות העולם, בשכונת כרמים עם האגמצ'יק, מתקני השעשועים והפינות המוצלות בין העצים. בהמשך, בצומת הרחובות משה דיין וברלב, פארק שקמה, שהוא למעשה פארק ספורט עם חדר כושר פתוח, מגרשי טניס, כדורסל וקט־רגל, רחבת רולרבליידס ורמפות לסקייטרים ומגרש הוקי המשמש את הליגה המקצועית.
  • למה כדאי? שילוב מנצח של מסלול טבע בעיר וסיום בשחייה והתרעננות בים. אם תבחרו לדווש בשעת הערביים תרוויחו את השקיעה היפה בים.
  • כמה: ללא תשלום.
  • מתי: כל השנה מתי שרק תרצו, רק לא בשעות החום כי המסלול כולו חשוף ולא מוצל.
  • איך מגיעים: למסלול שמתחיל בתחנה המרכזית ממחלף עין הקורא בכביש 4 או מכביש 431, למסלולים שמתחילים בסופרלנד מנתיבי איילון עולים במחלף משה דיין ופונים מערבה עד לשילוט המפנה שמאלה.

קליק אחד ויש לכם מנוי לפנאי פלוס