ימי האביבי החמימים מספקים הזדמנות נפלאה לצאת לטיול משפחתי יוצא דופן, שמשלב דמיון ויצירה עם התבוננות מעמיקה בטבע. אחד המקומות בארץ שהכי מתאימים לטיול שכזה הוא נחל השופט.

איך מגיעים?

מכביש 66 פונים מערבה לפארק יערות מנשה. נוסעים לכיוון עמק השלום, וחונים בחניון החרובים. משם נכנסים למסלול הקצר המלווה את נחל השופט.

מה צריך לקחת לטיול כזה?

• מחברת עם דפים חלקים (אפשר להכין לבד).

• כלי כתיבה: עפרון, מחק, צבעים.

• משטח קשיח לכתיבה.

• זכוכית מגדלת.

הנוף בנחל השופט משרה אווירה מסתורית – סבך צמחים עשיר ואפלולי, קולות פכפוך של נחל צלול היורד במפלונים, גשרוני עץ מקסימים ומערות קטנות. המראות והצלילים מזמינים את הדמיון שלנו לעבוד שעות נוספות. אז מדוע לא לנצל זאת ליצירת ספר אגדה קסום משלכם?

בעזרת הרעיונות שאביא כאן, תוכלו להנחות את ילדיכם כיצד להשתמש בחוויות הטיול ליצירת ספרון ייחודי משלהם. אם תרצו, תוכלו גם אתם- ההורים – להשתתף בחגיגה וליצור ביחד עם ילדיכם יצירה משפחתית מלאת דמיון.

לאורך המסלול ישנן לא מעט נקודות עצירה שבהן תמצאו ספסלים. עצרו בדרך בכמה "תחנות" כאלו ובכל אחת מהן תוכלו להמשיך את יצירת סיפור האגדה שלכם.

1. הכרות עם הדמות

בשלב הראשון של יצירת הספרון עליכם להמציא את הדמות הראשית. בקשו מהילדים לדמיין מי הדמות שמתגוררת כאן, בנחל. פתחו את המחברת בדף הראשון וציירו אותה. רצוי להמציא דמות קטנה, כמו למשל: פייה, גמד, שדון-יער, חיה דמיונית וכדומה. איך קוראים לה? המציאו לה שם וספרו עליה מעט.

2. היכן מתגוררת הדמות שלכם?

בתחנה השנייה שבה תעצרו בדרך, בקשו מהילדים להתבונן סביב היטב ולחפש מקום מגורים מתאים עבור הדמות שיצרו. דוגמאות: מערה קטנה, מאורה בשיחים, חור בגזע.

הפכו דף בספרון וציירו את המקום שבחרתם. לא לשכוח לצייר את הדמות שלכם ליד הבית שלה, ואולי גם דמויות נוספות – אורחים המגיעים לביקור?

כדאי גם לכתוב ליד הציור הסבר על הבית – אולי הדמות עצמה מספרת כיצד בחרה את ביתה ומדוע היא גרה דווקא שם.

3. מה המאכל האהוב עליה?

בתחנה השלישית בדרך, בקשו מהילדים לחפש היטב סביב ולבדוק מה הוא האוכל האהוב על הדמות שלהם. למשל: צוף פרחים, גרגירים שונים. בשלב זה כדאי להוציא את זכוכית המגדלת ולתת לילדים לחפש מקרוב, כמו חוקרים קטנים. כשהם יגיעו להחלטה לגבי האוכל או השתייה של הדמות, יישבו לצייר ולכתוב.

4. במה אוהבת הדמות לשחק?

בתחנה הרביעית מחפשים אחרי מקומות השעשוע והמשחק של הדמות שלכם, ומציירים אותה בשעת משחק בטבע. אולי היא אוהבת לשחק מחבואים בין עלי השיחים? אולי היא אוהבת להתגלש במפלוני המים? אפשר להוסיף לציור גם סיפור קצר המתאר את מעשי השובבות המשעשעים.

5. המקום האהוב

בתחנה האחרונה שבה תעצרו במסלול, תוכלו לבחור את המקום שהדמות שלכם הכי אוהבת. המקום שאליו היא מגיעה כדי לנוח, להתבונן בנוף ולשקוע במחשבות... ציירו את המקום היפה שבחרתם, עם הדמות יושבת בו.

ולסיום, אפשר לשלוח את הילדים עם זכוכית המגדלת, לחיפוש בלשי אחר סימנים שהשאירה הדמות שלכם בטבע: עקבות זעירות, עלה מכורסם... עד מהרה הם יגלו את ההוכחה הניצחת שהיא באמת היתה כאן, ממש לפני רגע.

מירי לשם-פלאי, סופרת ומאיירת ספרי ילדים (סדרת "פצפונטבע" וספרים נוספים), מדריכה טיולי משפחות יצירתיים בטבע, ומנחה מפגשים ושעות סיפור.