לגיבורים אמריקאיים יש מכנה אחד משותף: הם הופכים להיות כאלה לגמרי במקרה. וכשדל וויליאמס נכנסה אל אחת מחנויות רשת מייסי׳ס בשנת 1974, להיות גיבורה מכל סוג שהוא היה בהחלט הדבר האחרון שהיא התכוונה לעשות.

למעשה, הייתה לה מטרה מאוד ספציפית: היא רצתה לקנות ויברטור. אוקיי, לא ממש ויברטור כי אז עוד לא היה כזה, אלא את ״מטה הקסם״, מכשיר שהיה פופולרי מאוד בשנות ה-70 בארצות הברית ונועד לעסות חלקים דואבים בגב התחתון. עם זאת, לוויליאמס היו כוונות אחרות לגביו. כבוגרת הסדנה של בטי דודסון (אקטיביסטית נשית שהפכה את הדיון על אוננות נשית לציבורי. ספרה, ״סקס לאחת״ היה לרב מכר וסדנאותיה הפרטיות נועדו לנשים בלבד ועודדו אוננות משותפת) היא הייתה נלהבת לגלות את גופה, ודודסון המליצה בחום על ״מטה הקסם״ למטרה הזו בדיוק.

וויליאמס נכנסה לחנות, קצת נרגשת וקצת נבוכה, אלא שתוכניותיה נהרסו על ידי בחור ״בן עשרים ומחוצ׳קן״, כפי שהגדירה אותו לימים. הבחור, מוכר בחנות, התחיל לחקור אותה ולתהות בשביל מה בדיוק היא צריכה את המכשיר, ולאחר שהבין שאינה סובלת מכאבים אף ניסה לשלוח אליה ידיים והטריד אותה מינית.

וויליאמס נמלטה מהחנות בדמעות - אבל עם המכשיר שבאה לקנות. לימים כתבה בביוגרפיה שלה ״עזבתי את מייסי׳ס באותו היום כשאני לוחצת אל חזי את שקית הקניות האנונימית והחומה וחושבת לעצמי: ׳מישהו באמת חייב לפתוח חנות שבה אישה תוכל לקנות דברים כאלה בלי שאף גבר ישאל אותה מה היא מתכוונת לעשות עם זה׳״.

וכך, לגמרי במקרה, נולדה אחת האגדות הפמיניסטיות הגדולות של המאה עשרים.

ויברטור לכל פועלת

וויליאמס נולדה בשנת 1922 במנהטן לזוג היהודי איזק ושרה דזלטין. את שמה, אגב, נתנו לה הוריה כמחווה לעיתונאי הקיצוני פלויד דל, שמאמריו עסקו בעיקר בשינויים בסקס ובפוליטיקה בחברה הגבוהה בארצות הברית לפני ובזמן מלחמת העולם הראשונה. כל אחד ותחומי העניין שלו.

את שם המשפחה שלה, וויליאמס, אימצה בצעירותה, לאחר שנישאה לטד וויליאמס. השניים התגרשו לאחר תקופה קצרה מאוד.

יצאה להגנתה בגלל השיר הזה. בריטני ספירס מבצעת את "מגע היד שלי"

הביוגרפיה שלה, כנראה, מספרת את סיפורן העצוב ומעורר ההשראה של נשים בעת ההיא. כשהייתה בת 17, כך סיפרה, נאנסה על ידי בחור שאיתו יצאה לדייט. מאוחר יותר, בעקבות רומן קצרצר, נכנסה להריון והחליטה לעבור הפלה. על התהליך כתבה בספרה שהוא היה ״כואב, מפחיד, משפיל וגם לא חוקי״. כנראה שהוא גם הסיבה שלוויליאמס מעולם לא היו ילדים, אם כי מעולם לא דיברה על הנושא הזה בפומבי.

בהמשך התגייסה גם לצבא כבדרנית ושחקנית, ואף פצחה בקריירה לא קצרה בכלל בתחום אומניות הבמה ואף נכנסה לעולם הפרסום, אך שאז הגיעה שנת 1974, והמסלול של חייה השתנה לחלוטין.

למרות שהיא תיזכר בהיסטוריה כאישה הראשונה שפתחה חנות סקס, ולמרות שהביוגרפיה, שמנסה לדחוס את כל חייה למשפט אחד על העטיפה, בחרה דווקא במשפט: ״כיצד הפכה בחורה יהודיה טובה לבעלים של חנות לאביזרי מין״, לא יהיה מוגזם לומר שוויליאמס אחראית למהפך של חיי הסקס שלנו כפי שאנחנו מכירים אותם היום.

עד שנות השבעים המאוחרות חנויות סקס - בעיקר בארצות הברית - היו לא יותר מאשר שם קוד למקום שמאפשר לגברים לצפות בסרטי פורנו, ולעיתים גם בתצוגות חיות. אלו היו מקומות אפלוליים ועמוסי זימה שהכניסה אליהם - אלא אם כן את אישה בלי חלק עליון - הייתה לגברים בלבד. בלי ויברטורים, בלי אזיקוני פרווה חמודים וכן עם הרבה מאוד מגזינים שלא הייתם רוצים לדעת במה נגעו הידיים שדפדפו בהם לפני שפתחו אותם. מוצרי מין לנשים לא הייתה תעשיה קיימת כלל וכלל, אלא שאז הגיעה וויליאמס - והכל השתנה.

סקס, קשירות ובריטני ספירס

בניגוד מוחלט לסיפורים על הזמן שלוקח להקים עסק, וויליאמס פתחה את העסק שלה כבר ביום למחרת. היא לא שכרה חלל, היא בטח לא ראיינה אף עובד, אלא החליטה לפתוח עסק צדדי על שולחן המטבח שלה. היא קראה לו ״גן העדן של חוה״, ולא שיערה בנפשה, כפי שכתבה בביוגרפיה שלה, שמישהו יקנה, לא כל שכן שתוך שני עשורים תהפוך לרשת הסקס הגדולה ביותר בארצות הברית ושתהיה אחראית על תעשיה שמגלגלת מאות מיליונים בשנה.

הרעיון היה פשוט, אם כי כמעט מהפכני לזמנים ההם: בלי חנות, בלי מוכרים ובעיקר, כפי שהגדירה זאת היטב בעצמה, ״בלי אף אחד שישאל אותך בשביל מה את צריכה את זה״. מזמינים בדואר, מקבלים חבילה הביתה ובזה נגמר הסיפור. נכון, היום בעידן האינטרנט זה נשמע לנו כמעט מובן מאליו, אבל בשנת 1975 זה היה קונספט מרעיש למדי.

במשך שנים הייתה וויליאמס מעורבת אישית בפיתוח מוצרי מין לנשים, ובעיקר התפרסמה בזכות ויברטור ״הארנב״ שהפך ללהיט בשנות התשעים בעיקר בזכות פרק שלם (!) שהוקדש לו בסקס והעיר הגדולה (ראו סרטון למטה). כמו כן נחשבת וויליאמס לאם הרוחנית של הקונדומים בטעמים ואפילו כמה מהמוצרים הפופולריים בסדרת "חמישים גוונים של אפור", ביניהם גם ערכת הקשירה למתחילות שהפכה לפריט הפופולרי ביותר בסדרה.

הפרק שהפך את ההמצאה שלה למפורסמת. בנות "סקס והעיר הגדולה" בפרק מחווה לויברטור הארנב

וויליאמס, כמובן, הותקפה לא מעט לפני שהפכה לסיפור אגדה אמריקאי. כתבה בבושינגטון פוסט ב-1976 כינתה את החנות שלה ״מוסד מסוכן אשר יוביל לפריצות וסדום ועמורה״, וכתבות ברוח דומה התפרסמו לא מעט באותן שנים. בניו יורק, כמו ניו יורק, נישבה מהתחלה רוח אחרת, וכתבות מפרגנות בשלל המקומונים הופיעו עליה, עד שזו תפסה את מקומה הראוי בהיסטוריית הסקס האמריקאית.

וויליאמס, יש לציין, לא הסתפקה רק ברשת החנויות. והפכה לאחד מהקולות המובילים של המאבק לשוויון נשי בשנות השבעים, השמונים והתשעים. היו לה טורים בעיתון, והיא לא חששה לצאת גם להגנת צעירות ממנה, כמו למשל בריטני ספירס, שב-2003 הוציאה את השיר ״מגע היד שלי״. אמריקה השמרנית תקפה בחמת זעם את הזמרת הצעירה וילדת הדיסני לשעבר שעברה את גבול הטעם הטוב, לדעתה, ו-וויליאמס הייתה הראשונה שהתייצבה לצידה של הזמרת הפרובוקטיבית: ״בחמישים השנים האחרונות אנחנו נלחמים בפחדים ובאמונות שאוננות נשית מעוררת", אמרה אז. ״הסטיגמה על הפעולה הזו עדיין נשארה - וזה הדבר היחיד שאמריקה צריכה להתבייש בו. אני מקווה שהשיר של בריטני והכנות שלה יעזרו לנשים צעירות להתגבר על הבושה ובמקום זאת לקבל ולאהוב משהו כל כך טבעי״.

בשנים האחרונות לחייה זכתה וויליאמס לכבוד המגיע לה, במיוחד כשהניו יורק טיימס כינה אותה ״חלוצת הסקס הנשי בארצות הברית״. אוניברסיטאות החלו להכליל את שמה במסגרת גיבורות הגל השני של הפמיניזם בארצות הברית, ואין היום כמעט תוכנית מגדר בעולם ששמה לא מככב בו. השבוע, בגיל 92, הובהלה לבית חולים משום שלא חשה בטוב והלכה לעולמה, לא לפני שסימנה ״וי״ למצלמה והעלתה את התמונה לעמוד הפייסבוק שלה, במה שכנראה מסמל את סיפור חייה טוב יותר מכל דבר אחר: האישה שלא פחדה לאמץ את הקידמה ולהילחם עד הנשימה האחרונה.