אם הסתובבתם ברשת כבר לפני עשור, אי שם בשנת 2005, אתם בוודאי זוכרים את הריב הגדול שהיום, כמובן, נראה מגוחך להחריד: מי תשלוט ברשת בעתיד, מייספייס, או פייסבוק. פייסבוק, להזכירכם, הייתה אז רשת חברתית צעירה בראשית דרכה ומייספייס הייתה, ובכן, הפייסבוק של ימינו. לא הרבה אנשים - וכשאנחנו אומרים "לא הרבה אנשים" אנחנו מתכוונים לאף אחד - נתנו סיכויים לרשת הכחולה של מארק צוקרברג האלמוני, אבל את ההיסטוריה אתם כבר מכירים. מייספייס התרסקה ונעלמה לחלוטין, פייסבוק איתנו, ומי יודע אם אי פעם יהיה לה תחליף.

על המאבק הזה בדיוק מבסס ג'סטין מקלאוד - עכשיו עוד מתכנת אלמוני, אבל בקרוב גם אתם תכירו את השם - את אפליקציית ההיכרויות שלו, "הינג'" (ציר). "אם הייתם אומרים למישהו באמצע שנות האלפיים שפייסבוק תהיה יותר גדולה ממיספייס הוא היה חושב שאתם משוגעים", הוא אמר בראיון נרחב שנתן לווירד, "אבל בסופו של ספק פייסבוק הפכה לכלי עזר של ממש. בסופו של דבר זה מי שאתה מכיר בחיים האמיתיים, ובגלל זה אנשים נשענים על האתר הזה, ומייספייס קרס".

על הרעיון הזה מבוססת אפליקציית ההיכרויות החדשה שלו, שבינתיים מצליחה לשגע את העולם לא מעט. אחרי שגייס לה שמונה מיליון דולר יצא לסבב גיוסים נרחב וחזר עם עוד 12 מיליון, סכום שיספיק לו, לטענתו, להשתלט על העולם ולהדיח את טינדר, הפעם לתמיד. האם נמצאה סוף סוף היורשת של אפליקציית ההיכרויות השנויה במחלוקת, או לפחות מישהי שתיתן לה פייט ראוי? אם תשאלו את כל המגזינים הטכנולוגיים הגדולים בעולם, התשובה היא "כן" צלול וברור.

הדור הבא של אתרי ההיכרויות?

הרעיון ל"הינג'" עלה בראשו של מקלאוד עוד ב-2011, שנה לפני שטינדר השתלטה על עולם הדייטינג ושינתה אותו לנצח. הוא ניסה לגייס כסף (אז עוד היה מדובר באתר היכרויות, ולא באפליקציה) אך ללא הצלחה, ובשנה שאחרי טינדר יצאה לשוק ושינתה את כולו. אם ב-2011 המתחרים הגדולים שלו היו אתרי היכרויות, הרי שמה שטינדר עשתה היה להעביר את כובד המשקל וכמעט את כל הפעילות אל עולם המובייל. זו הייתה המהפכה האמיתית של טינדר, והסיבה שהפכה אותה למובילה כמעט חסרת מתחרים עד עצם היום הזה.

צפו בראיון עם ג'סטין מקלאוד, ממציא האפליקציה

רק כדי לסבר את העין, נזכיר ששוק ההיכרויות הוא שוק שמגלגל מיליארדים. על פי נתונים שחשף האינדפנדנט, יותר מ-12 מיליון "זיווגים" נוצרים מדי יום באפליקציות ובאתרי ההיכרויות, נתון שלעצמו שווה לא מעט כסף. על פי נתוניה של טינדר, יש לה 50 מיליון משתמשים פעילים מסביב לעולם (לשם השוואה, לפייסבוק יש 864 מיליון ולטוויטר יש 300 מיליון), אבל הנתון המעניין באמת הוא שהמשתמשים של טינדר מכורים אליה. על פי החברה, זמן השהייה הממוצע של משתמש פעיל הוא בין שעה ל-90 דקות ביום, כשרובם רושמים 11 כניסות או יותר ב-24 שעות. אלו נתונים טובים בהרבה מפייסבוק ומטוויטר, והנתונים הללו שווים מיליארדים. לכן, זה לא ממש מפתיע שיהיו מי שינסו לנגוס בנתח של טינדר, אבל אף פעם לא נרשמה כזו התאגדות מאחורי אפליקציה אחת.

העיקרון של הינג' הוא פשוט מאוד: אם בטינדר משדכים לכם זרים גמורים בתקווה שתחבבו אחד את השני, הרי שהינג' משדכת לכם אך ורק אנשים שיש לכם חברים משותפים איתם בפייסבוק, או אנשים שאתם עוקבים אחריהם בטוויטר מתוך הנחה שיש לכם תחומי עניין משותפים עם אנשים כאלו, והסיכוי לזוגיות גדול יותר. לטענת האפליקציה יש לה "אלגוריתם רומנטי" מיוחד שפיתחה, מה שגרם לאתר הטכנולגיה הנחשב טקראנץ' להגדיר אותה כ"דור הבא של אתרי ההיכרויות".

ואכן, למרות שנראה שהיא מגיעה במחיר כבד של חדירה לפרטיות, על פניו זה נשמע מעניין: האפליקציה מנתחת נתונים מכל הרשתות החברתיות שלכם, ויראה לכם רווקים שהיו אתכם באותו בית הספר, עובדים בעבודה דומה לשלכם או בעלי תחומי עניין משותפים (דעות פוליטיות דומות, למשל. מאוד שימושי בארץ שלנו). זה הספיק כדי להסעיר כמעט כל אתר טכנולוגי בעולם, כולל פי.סי.מאג ומדור הטכנולוגיה של הוושינגטון סטריט ג'ורנל.

אז האם זה יצליח? קשה להמר. החברה מתכוונת למסע גיוסים נוסף בעוד כשלושה חודשים, כשהיא מתכוונת לגייס עוד 70 מיליון דולר, סכום שאם אכן תשיג אותו יהיה קשה לא לקחת אותה ברצינות. בינתיים, למרות שהיא מתעקשת לא לחשוף את מספר המשתמשים שלה, טקראנץ' טוען שמדובר בקצת יותר מ-600,000 וצמיחה של יותר מ-500% בחודשיים האחרונים. מצד אחד זו לא אפליקציה גדולה, ומצד שני קשה להתעלם מהעובדה שטינדר מוציאה מיליונים על פרסום, ואילו הינג' הוציאה אלפי דולרים בלבד, כשרוב ההורדות שלה (95%, על פי הוושינגטון סטריט ג'ורנל) הגיעו מפה לאוזן.

בשנה הקרובה אמורה הינג' לפרוץ ל-24 שווקים חדשים (כרגע היא רק בארצות הברית) וכן, גם ישראל ביניהם. האם זה יצליח ויגיע סופו של תור הזהב של טינדר, או שלאפליקציית ההיכרויות החזקה ביותר בשוק באמת אין מתחרים? בסוף 2015, כנראה, נדע את התשובה.