לא הרבה אנשים יודעים את זה (בעיקר בגלל שפרט המידע הזה נחשף רק בשבוע שעבר), אבל בפעם הראשונה ששאקירה נכנסה לאולפן ההקלטות בניו יורק היא רצתה רק דבר אחד: לחזור הביתה, לקולומביה. היא הייתה בחורה צעירה, בת עשרים וקצת, שחברת התקליטים התעקשה שהיא תשיר באנגלית, והייתה רק בעייה אחת מרכזית עם הבקשה הזו: שאקירה לא ידעה מילה בשפה הזו.

יכול להיות שזה היה קצת פחות דרמטי, אבל אם שואלים את הזמרת הקובנית גלוריה אסטפן, שליוותה את הזמרת הצעירה בימיה הראשונים על אדמת ארצות הברית ודיברה על שאקירה באופן נדיר למדי בשבוע שעבר, זה היה מהלך העניינים.

״היא לא רצתה לשיר באנגלית, היא לא ידעה לשיר באנגלית״, אמרה אסטפן בראיון ליוניוויז׳ן, שמאז מצוטט בכל העולם. ״אני תרגמתי לה את כל השירים לאלבום הראשון (״לאונדרי סרוויס" - מ.י) ושכנעתי אותה שהיא תוכל להצליח בענק גם באנגלית. היא מבחינתה כבר הייתה עולה על המטוס הבא הביתה״.

את ההמשך אתם, נראה לנו, כבר מכירים. שאקירה הפציעה בשלהי 2001 עם ״וואנאבר, ווראבר״ כבתולה העולה מתוך הים, ולמרות שבתקופה ההיא הפציעה מישהי חדשה כל שני וחמישי (ווילה פורד, מישהו? סמנת׳ה מאמבה? ליאן וומאק? כן, חשבנו ככה) עם קליפ חדש באמ.טי.וי, היה ברור מהרגע הראשון ששאקירה שייכת לליגה של הגדולות באמת.

היה ברור שהיא בליגה של הגדולות באמת. שאקירה ב"וואנאבר, ווראבר"

אלה לא היו רק התנועות המיוחדות וריקודי הבטן (שלתקופה מסויימת הפכו למיינסטרים בזכותה. או בגללה, תלוי איך מסתכלים על זה), אלא גם גוון הקול העמוק והיחודי. שאקירה צוותה מיד כצלע השלישית במשולש הפופ הנשי יחד עם בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה (בהנחה שאתם לא מחשיבים שם את ג׳סיקה סימפסון ומנדי מור. אנחנו, לפחות, לא מחשיבים אותן) והיה ברור לכולם - או לפחות לכל מי שאוזניו בראשו - שהילדה הקולומביאנית עם הגוון הלבנוני בדרך לכבוש את עולם הפופ בפרט - ואת העולם באופן כללי - בסערה.

עכשיו, כך נראה, היא בדרך הנכונה לעשות את זה, כשאף אחד לא יכול לעצור אותה.

טוב, כמעט אף אחד. תכירו, ג׳רארד פיקה, בן הזוג ואב בנה הבכור מילאן. והאיש היחיד שיכול לעצור אותה מלגעת בשמיים.

האישה שהרסה את ברצלונה

בגלל שיש לנו נטייה טבעית להוסיף סייגים על כל משפט שאנחנו כותבים, אנחנו נוסיף שגם אם הוא ממש ינסה, ספק אם פיקה יצליח לעצור את גל שאקירה המתקרב אלינו בדהרה ויתפרץ בעוד פחות מחודש, עם צאת אלבומה החדש והמדובר. שאקירה נמצאת בכל מקום, כובשת עוד ועוד נתחים ומסוקרת בעיתונות על בסיס שעתי כמעט.

אלא שבגלל פיקה, זה לא תמיד בגלל הנסיבות הנכונות.

אבל לפני שנדבר על הזוגיות שלהם - ויש הרבה מה לדבר עליה - כמה מילים על הקריירה המקצועית של שאקירה, שדומה שבהחלט עושה לימונדה מהלימונים שאלוהים נתן לה.

בואו נסכם בינינו על דבר אחד: בריטני ספירס היא לא תהיה לעולם. נכון, אף אחת לא תהיה בריטני, ועם כמות הפעמים שהאישה הזו יצאה ונכנסה ממכוני גמילה תודה לאל שיש רק אחת כזו, אבל 13 שנה אחרי שפרצה לחיינו, בגיל 37, אפשר להגיד בוודאות דבר אחד: למרות שבהתחלה השוו ביניהן, השתיים לא משחקות באותה הליגה.

מצד שני, ואנחנו אומרים את זה עם כל האהבה שבעולם, שאקירה לא נכנסה למכוני גמילה, לא עשתה קרחת, לא התפרקה מנטאלית, לא עלתה גזיליון קילוגרמים ואז ירדה אותם לעיני המצלמות כמו כריסטינה אגילרה. למעשה, חוץ מלהיות אותו מוצר פופ מתקתק, מהוקצע ואיכותי שהייתה לפני כמעט עשור וחצי, שאקירה לא עשתה כלום. ואנחנו אומרים את זה לחיוב, ולא לשלילה.

נכון, היא לא התפתחה מוזיקלית מי יודע מה. נכון, היא לא הצליחה לבדל לעצמה סאונד ייחודי, מעבר לקול הנהדר שלה שאי אפשר לטעות בו. מצד שני, גם לא היו לה נפילות. כל מוצר שהיא הוציאה היה מדוייק, עם מספר להיטים נכון ובאיכות הגבוהה ששאקירה הרגילה אותנו אליה. ויציבות היא תכונה נדירה מאוד בעולם הפופ ההפכפך.

כמו בקריירה, כך גם בחייה האישיים, שהיו נטולי דרמות מאז פרצה לחיינו. בלי פרידות סוערות (הייתה אחת, מאנטוניו דה לה רואה, ולמרות שהיא נגמרה בתביעה של מאה מיליון דולר, הלוואי על כל סלב פרידה ״סוערת״ שכזו), בלי בני זוג מרושעים שחובטים בה על לא עוול בכפה, בלי בגידות, בלי רעש וצלצולים. כשהתחילה לצאת עם ג׳רארד פיקה, אז נפגשו על סט הצילומים של השיר ״וואקה וואקה״ שביצעה למונדיאל ב-2010, אמרו הציניקינים שהוזגיות הזו לא תחזיק מעמד אפילו חודש. שזה לא יעבוד. שיש ביניהם הפרש גילאים של עשור לטובת שאקירה, והיא תפסה לה ילדון להשתעשע איתו קצת. שמדובר בבדיחה.

ארבע שנים אחר כך, כשהשניים חובקים ילד (ומתכננים עוד 8-9, לפי ראיון שנתנה שאקירה השבוע), ברור לכולנו מי צוחק אחרון.

נפגשו על הסט. שאקירה וג'רארד פיקה ב"וואקה וואקה"

עם זאת, חייבים להודות: מבחינה מקצועית נטו, קשה להגיד שהזוגיות הזו עשתה טוב למי משניהם. הדברים אמורים בעיקר לגבי פיקה, הבלם המרכזי של ברצלונה, שחווה ירידה ניכרת בכושרו מאז שהחל להתרועע עם הזמרת.

יתרה מכך, יש לא מעט נשמות טובות במכונה הקטלונית שטוענים שמאז שפיקה עם שאקירה הוא לא מקפיד על אורח חיים ספורטיבי, יוצא הרבה יותר למסיבות ושהאהבה לשאקירה ״העבירה אותו על דעתו״. כמעט לכל משחק שברצלונה מגיעה אליו - והדברים אמורים בעיקר לגבי ליגת האלופות - סופג פיקה הקנטות אינספור מהקהל על הזוגיות שלו עם שאקירה. אז נכון, ברצלונה היא כבר לא אותה ברצלונה הגדולה של לפני שנתים - שלוש, אבל פיקה כבר רחוק שנות אור מהבלם הענק שהוא היה.

מפעם לפעם תוהה מגזין כדורגל או מדור ספורט (האחרון שעשה את זה היה אל מונדו דפורטיבו לפני כמה חודשים) איך איבד מי שהיה מעוז ההגנה הקטאלונית את כל כוח ההרתעה שלו. התשובות כל פעם הן אותן תשובות: ההגנה לא התחזקה במקומות הנכונים בברצלונה, פיקה לא יכול להחזיק על גבו הגנה שלמה, הוא סובל מפציעות חוזרות ונשנות ובכלל, אחרי שזכית בכל תואר אפשרי על הפלנטה, אתה כנראה קם לעבודה עם קצת פחות רעל בעיניים.

וכן, גם שאקירה. תמיד שאקירה. שהיא מוציאה אותו למועדונים וגורמת לו לאכול אוכל לא בריא וחושבת שהוא מתאמן קשה מדי.

פיקה הוא בוודאי לא הכדורגלן הראשון שנמצא בזוגיות מתוקשרת, אבל השניים נחשבים ליורשים במדורי הרכילות של דיוויד וויקטוריה בקהאם, ואם אתם זוכרים כמה בקהאם עצמו סבל מקישורים בין כושרו הנוכחי לבין מצבה של אשתו, אתם כבר יכולים לנחש איזה גורל עוד מצפה לפיקה בן ה-27 בסך הכל, שבלי פציעות מסכנות קריירה יש לו בהחלט עוד שמונה-תשע-עשר שנים להתרוצץ על המגרש.

אבל בעוד שלפחות בקרב עיתונות ואוהדי הספורט הפגיעה של שאקירה בפיקה היא כמעט בגדר קונצנזוס, עולם הפופ לא התייחס כלל לפיקה. בכל זאת, האישה השווה מאתיים מיליון דולר כבר עשתה כמה וכמה דברים לפני שפגשה את הבלם, אז מה הוא קשור בכלל?

אלא שעל פי דיווחים, הוא מתחיל להיות קשור. שאקירה מתייעצת איתו על כל שיר ושיר, הוא נמצא בקשר יומיומי עם המנהלים שלה, וזה עוד לא הכל. האם מדובר במעורבות טבעית של בן זוג קרוב וחלק ממערכת יחסים בריאה, או ששאקירה לחצה על כפתור ההשמדה העצמית וזה רק עניין של זמן עד שהכל יתפוצץ?

בלי גברים בקליפים

כבר כמה ימים סוער וגועש עולם הפופ המערבי עקב ראיון שנתנה שאקירה לבילבורד, שם סיפרה שפיקה אסר עליה (!) להצטלם עם גברים חסונים ובתנוחות סקסיות בקליפים הבאים שלה.

״הוא מאוד טריטוריאלי״, סיפרה שאקירה בראיון. ״הוא לא מרשה לי יותר לעשות קליפים עם גברים, אז עכשיו אני נאלצת לעשות אותם עם נשים בלבד. זה לא נרמז, זה נאמר בודאות במערכת היחסים שלנו: הוא לא מוכן שאני אעשה קליפים כמו שעשיתי בעבר. זה לא נתון לדיון אפילו, ואני אוהבת את זה, דרך אגב. הוא מגן עלי והוא מעריך אותי. הוא בחיים לא יתן לי להתלבש כמו ריהאנה״.

עכשיו, בואו נימנע מלהצטרף לעליהום התקשורתי על פיקה, בעיקר בגלל שהוא חוטף מספיק אש גם ככה. שובניסט, שמרן, איש מסוכן לתעשיית המוזיקה, באמת, איזה שם תואר שתרצו, תהיו בטוחים שהתקשורת כבר נתנה אותו. עם זאת, הסיפור הגדול, לדעתנו, הוא לא העובדה שפיקה דרש, אלא העובדה ששאקירה הסכימה.

״צריך להודות באמת״, נכתב בכתבה מצויינת על העניין בבלוג המעולה והפופולרי ״המוח שלי כואב נורא״. ״שאקירה אף פעם לא ממש התנגדה לניסיונות של תעשיית המוזיקה להפוך כל אמנית לבובה, אבל עכשיו, עם הדרישה של בן זוגה, אפשר בהחלט לאחל לה מזל טוב. השלמת את המשימה, שאקירה. את עכשיו בובת ברבי חסרת מוח באופן מוחלט״.

כתבות ותגובות ממין אלו כבר הופיעו בתקשורת, ויש להניח שרובם המכריע עוד עתיד לבוא, בעיקר בעיתוני סוף השבוע הקרוב. והכתבות הללו באות בעיתוי לא מוצלח במיוחד, יש לציין, בעיקר בגלל ששאקירה נמצאת במקום שהיא לא הייתה בו כבר כמה שנים טובות: על הפסגה.

למעשה, באופן אירוני, הפעם האחרונה שבה שאקירה הייתה מדוברת כל כך הייתה כשהיא רק פגשה את פיקה, ב-2010, אחרי ״וואקה וואקה״. מאז היא עבדה בשקט על האלבום שלה, והסינגל הראשון מתוכו, בשיתוף פעולה עם ריהאנה, הפך ללהיט מיידי.

מעודד יחסים הומו-אירוטיים? שאקירה וריהאנה בקליפ החדש

זה לא רק המקום הראשון במצעדי הפזמונים. כבר שבועיים שהזמרת הקולומביאנית נמצאת במקום הראשון בדירוג הסלבריטיז במדיה החברתית. השבוע היא זכתה ל-60 מיליון צפיות ביוטיוב, 2.3 אנשים שמדברים עליה בפייסבוק, ו-780,000 לייקים לתמונות שלה. על הדרך היא השאירה אבק לג׳סטין ביבר הקמל כבר שבועיים ברצף.

הכל מתוכנן אצל שאקירה. הכל משורטט. אין אצלה מקום לטעויות. היא אולי לא תוצר של יחסי ציבור, אבל את ההייפ שנוצר סביבה היא בהחלט חייבת ליחצ״נים שלה. האלבום שלה, כפי שכתבנו, ממש מעבר לפינה. ובעוד שדומה שהיא חשבה שזה מתוק ומקסים מצד פיקה, התקשורת האמריקאית מזועזעת עד עמקי נשמתה. ולא בטוח - ממש ממש לא בטוח - שזו הייתה הכוונה המקורית כששאקירה החליטה לחשוף את פרט המידע הזה.

אבל אולי, לכי תדעו, המטרה שלה היא בכל זאת להרגיז. מאז הקליפ עם ריהאנה פסלו חמש מדינות איסלאמיות את השיר של ריהאנה ושאקירה מכיוון שהוא ״מעודד יחסים הומו-אירוטיים״. שאקירה, כמובן, חטפה את רוב האש בגלל שורשיה הלבנוניים, כשגם בלבנון, על פי רשת אל-ג׳זירה, החליטו להחרים את השיר. וזה צעד חריג מאוד למדינה השכנה שלנו, שהשמיעה והקרינה עד עכשיו כל שיר של שאקירה בהתלהבות יתרה.

גם הראיון לגיליון הקרוב של לאטינה לא עבר חלק, כששאקירה סיפרה שפיקה רוצה עוד ילדים, אבל שהיא פשוט ״עסוקה מדי מכדי להיכנס להריון כרגע״. זה כנראה נכון, ושאקירה ידועה בכנות שלה בראיונות, אבל היא צריכה לדעת שיש מספיק שמרנים בארצות הברית שלא יאהבו את האמירה הזו שלו. והשמרנים הללו, דרך אגב, הם חלק גדול מאוד מהקהל שלה.

טעויות? שריפות מבוקרות? סתם צירוף פה של חצאי פליטות פה שלא היה ברור שהן יעשו כזה רעש תקשורתי? רצון להרגיז את כולם?אולי כל התשובות נכונות במקרה הזה. מה שכן, דבר אחד בטוח: הדיסק המדובר של שאקירה עומד לחרוך את החנויות בעוד שלושה שבועות. וזו תהיה לא פחות מטרגדיה לקריירה שלה אם ידברו עליו מכל הסיבות הלא נכונות.