די נדיר, חייבים להודות, לקרוא את הכותרת "פרסומת חדשה מסעירה את שוודיה". דומה היה ששום דבר לא יכול היה להעיר את המדינה הסקנדינבית המנומנמת משנת הקיץ שלה, אבל מה אתם יודעים, דווקא פרסומת חדשה לדוכן נקניקיות קטן הצליחה להוציא את המדינה מכליה.

עוד בערוץ יחסים :

>> ויקטוריה פנדלטון , אלופת העולם באופניים בשבילכם, מסבירה למה היא חשה צורך להתפשט לפני האולימפיאדה

>> להיט ברשת: בית ספר סקסי במיוחד ללימודי שפות

>> למה אנגליה רותחת על נערת הליווי ג'ניפר תומפסון ?

הפרסומת, כמו שרואות עיניכם, היא לא בדיוק מופת לעדינות ולטוב טעם. אנחנו לא ממש צריכים להגיד לכם למה היא מרפררת (בכל זאת, אתם בערוץ יחסים, אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאתם יודעים דבר או שניים בנושא), אבל בשוודיה לא מתכוונים לעבור לסדר היום על הפרסומת הזו, וכל כלי התקשורת המרכזיים מתרכזים בפרשה הזו, כולל ערוץ YA, שהעמיד מול הדוכן ניידת לפריצות חיות לשידור.

להפסיק? מה פתאום

אז על מה המהומה, בעצם? קצת הומור (מצחיק או לא זו שאלה אחרת), קצת סקסיות, כולה נקניקיות, במילא כולם קונים את שלהם באיקאה. אלא שתושבי שוודיה, שהתעוררו בוקר אחד לנקניקיה מינית במיוחד פלוס הכיתוב "רוצה נקניקיה עבה?", לא ממש מורגלים בכל סוג שהוא של פרסומות פרובוקטיביות, ונראה שהם לא ממש מעוניינים להתרגל.

מי שהקים את המהומה, אגב, הוא דוכן נקניקיות עצמאי הממוקם בעיר סימרישמאן (אלוהים, אנא, תן לנו את הכוח ואת העוצמה לתרגם את השם הזה נכון) שבמזרח שוודיה, ועורר עליו את זעמן של כל קבוצות הנשים במדינה, שלא חשבו שיאלצו להתמודד עם שטויות שבדרך כלל רק עמים נחותים כמו בריטים ואמריקאים מתעסקים בהן כל היום.

חכו עד שתשמעו מה הרעיון הבא של דוכן הנקניקיות (צילום: shutterstock)
חכו עד שתשמעו מה הרעיון הבא של דוכן הנקניקיות (צילום: shutterstock)

"זו תמונה מינית", אמרה בריטן דהלין, מומחית למגדר, "וזו בעיקר תצוגה עלובה של מחשבה ושל יצירתיות שנועדה איכשהו להביא לקוחות. זה מביש וזה מתסכל שאנחנו בכלל צריכים להתמודד עם דבר כזה".

אין, בגרינלנד זה לא היה קורה.

כך או כך, ולמרות ההפגנות שמול הקיוסק שלו, לבעל הקיוסק יורגן אנדרסון אין שום כוונה להיפטר מהפרסומת, אלא להיפך. בקרוב, כך הוא חושף, תעלה פרסומת חדשה של בחורה עירומה שעטופה רק בלחמניה. בשוודיה, אין ספק, עוד יתגעגעו לתמונה השמרנית של נקניקיה ושפתיים של בחורה.

"אני חושב שזה כיף!", אומר הפרובקטור הראשי של שוודיה. "הילדים לא מבינים את זה, הם רק רואים את הנקניקיה, והמבוגרים צוחקים מזה. כולם נהנים מזה, והמכירות כמובן בהתאם".

אבל הנה החלק המעניין באמת: המכירות באמת בהתאם. מי שאחראי על הדיווח הזה היא דווקא העירייה, שמסרבת להשמיע את קולה בנושא, בעיקר בגלל שאל העיר נוהרים לא מעט תיירים ביומיים האחרונים על מנת לחזות בפלא מקרוב.

וכן, כשאנחנו כותבים "פלא" אנחנו עדיין מתכוונים לפרסומת הייא.

וכן, עד כדי כך משעמם שם בשוודיה.

"אנחנו שמחים שאנשים באים לסימרישמאן" , אומרת דהלין, "אבל היינו רוצים שיבואו מהסיבות הנכונות ולא בגלל זה. אני מבינה את האטרקציה, אבל אני מעדיפה שלעיר יהיה שם טוב, ולא שיזהו אותה בתור 'העיר עם הפרסומת הסקסיסטית'".

בינתיים, כך נראה, דוכן הנקניקיות הפך לסמל המרכזי של העיר וכמו שזה נראה עכשיו, תושביו (והתיירים הרבים שמגיעים, מסתבר) בהחלט יכולים להסכים ביניהם שזה לא יהיה סוף של המלחמה העקובה מקטשופ הזו.