לשלב שיק גברי ומודעות בריאותית
גרון האוסטרלי הוא האיש שגורם לגברים ברחבי תבל לטפח שפם בכל נובמבר, במסגרת קמפיין מודעות ואיסוף תרומות לחקר סרטן הערמונית. בדרך כלל, ארגונים התנדבותיים קמים בגלל סיבה שמטרידה את מייסדיהם. לא כך במקרה של מובמבר: זה התחיל ב-1999 בהתערבות בבר אוסטרלי. אחרי כמה ספלים של בירה תהו גרון והחבר'ה איך כל מה שהיה באופנה בשנות ה-70' חוזר, מלבד השפם. אחרי עוד כמה בירות, החליטו להחזיר את השפם, לפחות לפרצופים הפרטיים שלהם. הם קבעו שיתחילו את חודש נובמבר בפנים מגולחות למשעי ויסיימו אותו עם שפם מפואר בן 30 ימים. גרון וחבורתו כינו את השעשוע השעיר שלהם "מובמבר": חיבור בין "מו" (שפם בסלנג אוסטרלי) לבין נובמבר. גרון גילה שמובמבר הרבה יותר מהנה מהציפיות ונאלץ למצוא תירוץ להצמיח שפם מדי שנה - כך הוקם הארגון שלו, שמאז 2003 משתמש בשפמים כדי לעורר מודעות לבריאות הגבר ולגייס תרומות לתמיכה במחקר. זוהי מעין מקבילה גברית לקמפיינים של סרטן השד, אבל מובמבר מתייחס לעצמו בהומור ובקלילות, שחסרים בקמפיינים דומים ובעיני, זה סוד הקסם שלו: מובמבר הוא הארגון ללא מטרות רווח הגדול בעולם, שכבר הצליח לגייס 178 מיליון דולר, ומוכיח שאפשר לערבב חיוך עם נושאים כאובים ופילנתרופיה עם כיף.גם במכבי תל אביב בכדורסל מגדלים שפם
מובמבר קורה גם בישראל, ביוזמת ים רגב וטל שמואלי, שלפני כחמש שנים שהו באוסטרליה. הם לא הכירו אחד את השני, אבל נחשפו למובמבר, התלהבו והביאו אותו ארצה, כל אחד בנפרד. כששמעו אחד על השני דרך הפייסבוק, שילבו כוחות ושפמים ובשנה שעברה החלו לפעול יחד להפצת הבשורה בישראל. שמואלי ("בן 28, אבל מפותח לגילי") מספר שמובמבר ממש שינה את האקלים ברחוב האוסטרלי: במהלך החודש המשופמים נכנסים חינם למועדונים, נהנים מהנחות בחנויות, בתי אופנה יצרו ליינים מיוחדים לכבוד היוזמה, שוטרים וכבאים מצטרפים למצמיחים ובתי עסק נותנים חסות.
"אני צעיר, רחוק מהמחלה, בריא כמו שור, אבל כותב את הבלוג 'ביצים' על גברים וגבריות," מעיד על עצמו שמואלי ומסביר את התופעה בכך שלגבר החדש יש גישה פרו-אקטיבית לבריאות. לדבריו, עד כה גרם לכמה מאות גברים לגדל שפם במהלך מובמבר ולמכבי תל אביב בכדורסל להצטלם עם שפמים. מדובר בחוג חברים מורחב מאוד, עם שאיפה להתרחבות וכבר קרה, שאנשים משופמים, שהוא לא מכיר, זיהו אותו ברחוב בזכות השפם ובזכות עמוד הפייסבוק של מובמבר ישראל.
איך גידול שפמים עוזר לגיוס תרומות?
"בשתי דרכים: גופים מסחריים נותנים חסות, שבשביל לקבל אותה צריך להתאמץ ולגדל שפם (גודל התרומה תלוי במספר השפמים); באירועי גאלה ובמסיבות, כמו זאת שתהיה ביום שישי הקרוב, שהתרומות מהם מגיעות לעמותת 'חיים עם סרטן הערמונית'.
שמואלי, אגב, יגלח את השפם הפרטי שלו בסוף החודש, גם כי הוא רוצה לחזור לצאת עם נשים. מסתבר ששפם הוא מכשול בדרך ללבן של רוב הנשים: "אלא אם הן מבוגרות ממני בעשור", הסביר והעיד, שאישה שנרתעת מגבר משופם פשוט לא מבינה, "שזה גבר שמנסה לעשות משהו גדול". מה עוד חווית בחודש של גידול שפם?"זה מייצר רתיעה אצל כולם. זה מתחיל בשלב שבו אומרים לך שיש לך לכלוך מעל השפה. אחר כך זה עובר לשלב הקישור לעולם הפורנו - 'מה נהיה איתך? אתה לא מרגיש מוזר?'. לקראת סוף החודש זה 'וואלה, כבוד, מה זה השפם המפואר הזה?' זה מכניס קצת סטייל, קצת שיק לחוויה הגברית המשמימה".
איזה שפם מובמבר הוא הנפוץ ביותר?"השפם הכי נפוץ זה שפם של ביישנים, שרק קצת יותר בולט מיתר השיער שיש על הפנים. השפם השני הוא זה שמכונה 'הנדל בר', שפם מקורזל, שגדל פרא ואי אפשר להשתלט עליו".
יהיה קשה להיפרד מהשפם?"לא. זה חודש מתיש מבחינת עבודה. הגילוח יהיה חזרה לשגרה. שפם זה מחויבות. כשאני עם השפם, אני מרגיש מחויב למשהו טיפה גדול ממני".
איזה שפם אתה הכי אוהב?"זה כמו לשאול איזה מהילדים שלך אתה הכי אוהב".
ובכל זאת?"התשובה היומרנית: ניטשה. התשובה עם הביצים: פרדי מרקורי".
ביום שישי הקרוב יסתיים מובמבר במסיבה למשופמים (המכונים Mo Bros) ולנשים שאיתם (Mo Sistas), שמוזמנות להתאים את התחפושת שלהן לזו של הגבר ושפמו. כל הפרטים כאן לאתר מהות החיים