"Nothing in this book is true".

- קורט וונגוט

כך התחיל ספר המדע הבדיוני הראשון שקראתי אי פעם. הייתי בת 13, קוראת נלהבת של ספרים, שעל הדרך העריצה להקת רוק ישראלית נשכחת בשם "קרח 9". תהיתי לפשר שם הלהקה, ומכתב שחזר ממועדון המעריצים הפנה אותי לספר "עריסת חתול" של קורט וונגוט.

קראתי אותו ואז קראתי אותו עוד פעם, ברצף, והתאהבתי. אני זוכרת מעט מאוד שירים של קרח 9, אבל את הספר ואת מה שהרגשתי כשקראתי אותו אני זוכרת בבירור. את החיבור העז לדמויות מגוחכות בסיטואציה של עולם עתידני מפוקפק, את הניסיון להבין את העקרונות מאחורי המדע הבדיוני והדת הפיקטיבית שמתוארים בו, ובעיקר, את הרצון לדעת עוד. אז קראתי עוד ספרים של וונגוט. ואז עברתי לסופרים אחרים של מדע בדיוני, פנטזיה ומה שביניהם ומאז לא הפסקתי.

יש משהו ממכר בספרות מדע בדיוני ופנטזיה שאין בספרים אחרים. האסקפיזם, בעיקר. כשאנחנו בעולם שמזכיר את שלנו, אבל הרבה יותר רומנטי, דרמטי ומרתק, אנחנו לא רוצים לעזוב לרגע את הספר. כל פרק מלא בהרפתקאות קסומות כיד הדמיון הטובה של המחבר.

אנחנו מגיעים לספר כתיירים בארץ זרה, המומים מהנופים, התושבים והמנהגים יוצאי הדופן, וחוזרים עם חוויה כל כך עמוקה רגשית, שאף חופשה בחו"ל לא תוכל לעלות עליה. שאלתי כמה חובבי מד"ב ופנטזיה למה הם אוהבים לקרוא, וקיבלתי תשובות שונות ומגוונות.

המדע הבדיוני של היומיום

חובבי המדע הבדיוני אוהבים להתרגש, לפחד ולהתאהב. הם לא נהנים מהמציאות שבה הם חיים. ושם אפשר לצאת להרפתקאות גדולות מהחיים בתור נוסע, בלי להיפגע באמת. הספרים מעניקים השראה ובעזרת הריחוק שהם יוצרים, עוזרים לנו לבחון את המציאות שלנו או לפחות לקחת ממנה הפסקה.

למעשה, המדע הבדיוני רק נראה בדיוני, הוא הרבה יותר דומה למציאות שלנו מאשר מה שאנחנו חושבים. יש בו ביקורת חברתית נוקבת, נבואות שמגשימות את עצמן (ראו ערך ז'ול ורן), ומאבקים פוליטיים שלא יביישו יום רגיל בערוץ הכנסת. ברגע שניקח ליד ספר פנטזיה או מד"ב נוכל לצלול לעולם של דמיון ויצירתיות, שיוכלו להשפיע בלי סוף על החיים ה"אמיתיים" שלנו. כולי תקווה שבעזרת ההשראה הזו נצליח לשנות במקצת את מראית חיי היומיום.

המלצותי לספרי מדע בדיוני לחדשים לז'אנר:

הארי פוטר (ג'.ק. רולינג) - הספר המושלם למתחילים בכל הגילאים. הארי פוטר הפך בעשור וחצי האחרונים לכוכב עולמי, וגם אלה שלא קראו את הספרים (או ראו את הסרטים), מכירים את הקוסם הבריטי הצעיר ומאבקו בכוחות האופל. מה שמאוד יקל על מתחילים בספר הזה הוא המיקום של עלילות הקוסם וחבריו באנגליה של ימינו, בעולם זהה לחלוטין לשלנו, והעיסוק החלקי בתלאות גיל ההתבגרות של הארי, שהופכים את הספר הזה לנגיש ביותר גם ל"בתולי" הפנטזיה.

בשורות טובות (ניל גיימן וטרי פראצ'ט) - גם גיימן וגם פרצ'ט סופרי פנטזיה נהדרים, והספר הזה מציג שילוב מושלם בין סגנון הכתיבה הגותי-לייט של גיימן לבין ההומור הבריטי הפרוע של פראצ'ט. בספר הזה אנחנו עוקבים אחרי מכשפה אחת, בנו של השטן, שד ומלאך במסעם להביא את סוף עולם - או לחילופין, להציל אותו.

אני, רובוט (אייזיק אסימוב) - הקשר לסרט רופף לחלוטין. הספר הזה מציג סדרה של סיפורים קצרים, שעוסקים בקשר בין רובוטים לבני אדם ומעלים שאלות על תודעה, התנהגות ואינטליגנציה מלאכותית.

מדריך הטרמפיסט לגלקסיה (דאגלס אדמס) - אם נשאר מישהו בעולם שעדיין לא קרא את זה, מדובר באחד מספרי המד"ב הקלילים והמצחיקים ביותר שנכתבו. כדור הארץ נהרס כדי לפנות דרך למחלף בין גלקטי ואנחנו זוכים בספר אדיר, שמעביר ביקורת על בירוקרטיה, תרבות, דת והמין האנושי עצמו.

צידה לדרך

כשם שהדמיון מרחיק אותנו מהמציאות, כך הוא יכול להרחיב את האפשרויות שלה.

לאתר הבית של מהות החיים