כשקוואמי, גורי ואני שידרנו את "עסק שחור" בגלגלצ עשינו את זה בתנאים שונים לחלוטין מאלה שבהם אני משדר היום. במציאות של 2012 אני צריך לעבוד הרבה יותר קשה כדי לקבץ מאזינים מאשר בשנות התשעים העליזות. למעשה, אם לא הייתי משתמש בטוויטר ובפייסבוק, תוכנית הרדיו שלי הייתה משודרת לחלל ריק. אני בספק אם תוכנית כמו עסק שחור היתה מצליחה לצבור את הפופולריות שלה בתנאי השוק הנוכחיים; המאסה של המאזינים הולכת וקטנה והיא לא מרוכזת במקום אחד. הריבוי מאפשר בחירה.

עוד במהות החיים:

____________________________________________________

רדיו ה-FM סובל מצניחה עצומה בכמות המאזינים שלו כבר שלוש שנים רצופות. זה קורה בכל העולם והמכה כואבת במיוחד, מכיוון שהנוטשים הם מאזינים בגילאי 18-25, שנחשבים כמובילים מבחינה חברתית וצרכנית. לא לחינם התחנות המסחריות דוחסות עוד ועוד דקות של פרסומות בכל שעה -- זה בגלל שמשלמים להן פחות על כל דקה. המחירים ירדו בגלל שיש עוד מדיום לפרסם בו, שלפעמים מביא תוצאות טובות בהרבה. לצערן זה גם עובד כחרב פיפיות נגדן, כשהמאזינים נמלטים מהכמות הבלתי הגיונית של הג'ינגלים ושל התוכן השיווקי. בישראל המצב חמור בהרבה: מכיוון שמדובר בשוק קטן ההישרדות קשה אף יותר והתחרות גדולה. אנשים צעירים בישראל לא מכירים את הלהיטים החדשים שלהם דרך הרדיו, אלא דרך פייסבוק ויוטיוב.

גם הטיעון שאנשים שומעים רדיו באוטו כבר מזמן לא רלוונטי; בממוצע, אדם שוהה ברכב כשעה ועשרים בכל יום. אדם שוהה מול המחשב או בסביבות הסמארטפון שלו מעל שבע שעות. מי לדעתכם ינצח?

האפליקציה של רדיו מהות החיים
האפליקציה של רדיו מהות החיים

זה לא רק הרדיו. חלק נכבד מחברות המדיה, הקטנות והגדולות, עדיין לא הבינו שכללי המשחק התקשורתי השתנו לתמיד. שני גורמים חדשים משנים את הדרך שבה אנחנו מפיצים וצורכים תוכן: הרשתות החברתיות והאפליקציות הייעודיות לסמארטפונים, שמרכזות היום כוח עצום. חברת ענק כמו קודאק, לא השכילה להבין את החוקים החדשים ופשטה את הרגל, בזמן שהרשת החברתית אינסטגרם, המבוססת על צילום, חצתה את רף 25 מיליוני המשתמשים.


"רדיו מהות החיים" – מצטרפים למועדון החולמים

גופי תקשורת שלא יתאימו את עצמם לטכנולוגיה לא ימותו, אין צורך להרוג דבר אחד על מנת שהשני יתקיים, אבל הם יצטמצמו למימדים שישנו את ההשפעה שלהם וגם את הרווחים שלהם. בשנות התשעים, חברות המוזיקה לא השכילו להבין את מה שאפל הבינה; במקום להילחם באנשים שאוהבים מוזיקה הן היו צריכות למצוא את הדרך לשווק אותה בצורה שנוחה לצרכנים. אפל, בניגוד אליהן, הקימה את אייטונס והרוויחה בגדול. כשאני רואה את ההתנהלות של חברות גדולות במדיה החברתית, אני מבין עד כמה חוסר ההיכרות שלהן עם המדיה החדשה מזיק להן. כאילו יש יחס שווה בין גודל החברות האלה לגודל הטעויות.

יו טיוב, פייסבוק, טוויטר ועוד רשתות חברתיות, שצצות כל שבוע, נוגסות בזמן שהמשתמשים הקדישו בעבר למדיה מסורתית כמו הטלוויזיה והעיתונים. כלי התקשורת הוותיקים מרגישים את הירידה בהכנסות רבעון אחר רבעון וזה לא ישתנה. האפשרויות הטכנולוגיות שנמצאות במכשיר אייפון או אנדרואיד מאפשרות לבעליו להפוך לכלי תקשורת קטן: אפשר לצלם, לדווח, להביע דעה, לחלוק טעם אופנתי או מוזיקלי -- בקיצור, השמיים הם הגבול. השוק הריכוזי התפרק בגלל שהמשתמשים יצרו ויוצרים קהילה שאינה תלויה במנהיג.


רדיו אינטרנטי – כרוניקה של אבולוציה ידועה מראש

כמו הרבה אנשי תקשורת אחרים גם אני חי באינטרנט. זאת הבחירה שלי והיא טבעית והגיונית עבורי. מכיוון שאני חי את המדיה חברתית זה טבעי שאשדר במקום בו אני מבלה. יש לי את אותו החופש שהיה לי בעסק שחור, אבל היום יש לי גם קשר רציף עם המאזינות והמאזינים שלי לאורך כל השידור. אני יודע מי הם ועבורי (ולפעמים גם עבורם) אנחנו קהילה המחוברת על בסיס האהבה המשותפת למוזיקה. האורחים בתוכנית מגיעים, כמעט תמיד, מאותה הקהילה.

לירון תאני משדר את התוכנית "דרך האמצע" ברדיו מהות החיים בין הימים ראשון עד רביעי ב- 15:00-17:00

>>> רדיו מהות החיים משיק אפליקציה חדשה לאייפון ולאנדרואיד, להורדה חינם לאייפון לחצו כאן. להורדה חינם לאנדרואיד לחצו כאן

לאתר מהות החיים