כשנכנסתי למשרדו של ירון טל, חבר באיגוד אדריכלי הפנים, יכולתי להבין שהוא אדם של ספר, ועבודותיו רבות. טל, שנולד בפריז, התחיל את דרכו בבצלאל כמעצב גרפי, אך עד מהרה הבין כי תשוקתו נוטה לעיצוב פנים. ארבע שנים של למידה עצמית הניבו תוצאות מרשימות: משרדי גוגל בישראל, מסעדת לומינה של מאיר אדוני, משרדי הפרוייקט לפרוייקט גינדי תל אביב, חלקים במלונות דן השונים ואף שתי זכיות ב”אות העיצוב” הישראלי.

האהבה למקצוע

טל מסביר כי יש חלק אחד בעבודה שנותן לו את הדחיפה קדימה. “כשאתה נכנס למקום ואתה מבין איך הוא ייראה, זה השלב שמשתחרר לך הרעיון ואתה מצליח להתלהב ולהתרגש. כשזה יפסיק אני אלך למכור בייגלה בים”, הוא מסביר בנימה הומוריסטית. מבחינתו רוב הפרויקטים שבהם עסק הם כאלה, אולם יש פרמטרים כמו זמן ולחץ שלפעמים דוחקים ונושפים בעורפנו. הקמת מסעדה יכולה להימשך כחמישה חודשים לכל הפחות, וגם זה אם הכל מתנהל כשורה, במהירות ובדיוק בפרטים הקטנים, מה שרווי בלחץ. המחשבה על מעצב בסיפור היא גם כעל פסיכולוג. יש צורך בהבנת התחושות ועיבודן לכדי מוצר ממשי.

כולם היו בניי

מבחינת טל כל פרויקט מלווה בהתרגשות חדשה. אסור להיות מונוטוני או שגרתי, כל מקום והרעיון שלו. בעבר עיצב פרוייקטים בלונדון, בלגיה ולאס וגאס, אבל חסד נעורים הוא זוכר לעבודתו הראשונה - מסעדת פיקאסו בתל אביב. הוא התחיל שם כברמן, אחד מהצוות, והסכים לעצב את המקום בהתנדבות, מה שהפך להצלחה בזכות תשוקתו לדבר. גם עכשיו אין דבר עבור טל שמשתווה לסיפוק וליצירתיות בעיצוב פנים.

 מסעדת לומינה. כל פרויקט מלווה בהתרגשות חדשה
מסעדת לומינה. כל פרויקט מלווה בהתרגשות חדשה

טרנדים, מגמות, עדכונים

בעולם שולטת כרגע מגמה חזקה של אקלקטיות - שילוב של עץ, ברזל, בטון, קרמיקות מיוחדות וטקסטיל - הנותנת לנו את מרחב הפעולה והחופשיות ליצור כאוות נפשנו. “כל אחד צריך ליצור את הסלט שלו”, אומר טל. אנחנו חיים בעידן של דגימות והדבקות, כיסא מפה, רצפה משם, מה שמאפשר למעצבים לקחת את עודף המידע וליצור משהו חדש וייחודי להם.

כשהיה בטיול ביפן התרשם מאוד מביקור בחנות בגדים, שבה בגרם המדרגות היו רמקולים ומהם בקעו ציטוטים וכבלים רבים. העניין היה בסביבה שלה היכולת להשפיע על הקולות הנשמעים בהחלפת מיקום הכבל. אותו מקום שימש לו כהשראה בעבודותיו השונות על היחס בין הקהל למבנה.

טעויות נפוצות בעיצוב מסעדות

לדעת טל, קיימות כמה בעיות בעיצוב המסעדות בארץ שבהן יש צורך לטפל וכדאי לשים לב. ראשית, לתאורה יש חשיבות מרבית, ועל כן יש לבחור אחת שלא תוציא את האוכל תפל ולא מעניין. שנית, כדאי לדאוג למכניקה נכונה במסעדה המשפיעה על יציאת ריחות ורעשים מהמטבח. כמו כן קיימת בעיה של חוסר תחזוקה בארץ, מה שהפך לאויבם הגדול של המעצבים. בכל הדברים האלה אפשר וכדאי לטפל, אולם חשוב מכל הוא לשאול טוב את השאלות הנכונות שייתנו למעצב לספק פתרון עיצובי נכון ורק אחרי זה יפה.

מסעדת Da DA & DA. לתאורה יש חשיבות מרבית (צילום: יואב גרין)
מסעדת Da DA & DA. לתאורה יש חשיבות מרבית (צילום: יואב גרין)