כבר 50 שנה שבית המלאכה הקטן של משפחת ברגמן מאיר את בתיהם שם ישראלים רבים, לפעמים במשך שלושה דורות במשפחה. מבלי להיכנע לטרנדים ולחנויות התאורה הגדולות, מצליח בית המלאכה של מנורות ברגמן לתת פתרונות תאורה מקצועיים ומקוריים, בלי שטאנץ של מוצרים ועם ערכים גבוהים של אמנות ומקצועיות. רונית דגן: "אנחנו ממשיכים את דרכם של ההורים שייסדו את העסק, ומשרתים את כל אלו שרוצים תאורה ברמה גבוהה בהתאמה אישית"

כשיוחאי מזיכרון יעקב, איש צעיר, נכנס לפני שנה לחנות של "מנורות ברגמן- אמני תאורה" ובידו מנורה ישנה, משהו נראה מאוד מוכר לבעלים המיומנים של החנות. המנורה שבידיו, או יותר נכון גוף התאורה , לא היה מהסוג שאפשר לקנות היום בחנויות התאורה הגדולות. מבט מקרוב, וסיפורו של הבחור, הבהיר את התמונה, ופתר את התעלומה מדוע גוף התאורה נראה כל כך מוכר: מסתבר, שמנורה זו יצאה תחת ידיו האמונות של רפאל ברגמן, מייסד החנות, לפני חמישים שנה.

אבל זה לא כל הסיפור של גוף התאורה הזה. המנורה הישנה הזו כבר עברה שיפוץ, לפני כעשרים שנה בבית המלאכה של מנורות ברגמן- אמני תאורה,אז הביא אותה אביו של יוחאי, אשר קיבל את המנורה מאביו. כך התגלגל לו גוף תאורה מעוצב עשוי פליז, אשר מפיץ אור כבר לאורך שלושה דורות של משפחה אחת בישראל.

הסיפור הזה, של אותו גוף תאורה ישן שבכל דור ודור מקבל שיפוץ מחדש, הוא בעצם הסיפור על חנות קטנה וחלום גדול, חזון של זוג, דינה ברגמן ז"ל ורפי בעלה, זוג שרצה להפיץ אור בכל בית בישראל. "מנורות ברגמן- אמני תאורה" שרדו את מבחני הזמן, את טלטולי הדרך והשינויים הדרמטיים בשוק התאורה בישראל.

מאירים את ישראל הצעירה

בית המלאכה הקטן של מנורות ברגמן החל את דרכו, הרבה לפני שמישהו בכלל חלם שיהיו כאן בישראל מתחמים ענקיים של מנורות ותאורה ביתית, לפני שזה היה טרנד כל כך נפוץ.

הרעיון היה די פשוט, למעשה: להביא את האמנות אל התאורה, לא להסתפק בבתי מנורה פשוטים משתלשלים מהתקרה,או מנורות סטנדרטיות, אלא ההבנה הבסיסית שחלק מעיצוב הבית הוא גם התאורה שלו. בשנות החמישים של המאה הקודמת, בסוף העשור הראשון של מדינת ישראל, זה לא היה דבר מובן מאליו.

וכך, בתל אביב הקטנה, של ימי ראשית המדינה, ברחוב דיזינגוף המפורסם בעיר, לפני עידן מגדלי היוקרה והחנויות רחבות הידיים הנוצצות מכל פינה, פתחו דינה ז"ל ורפאל ברגמן את בית המלאכה שלהם, והביאו לישראל את בשורת התאורה הביתית המעוצבת והאמנותית.

"זו בפירוש היתה אמנות עבורם", מספרת בתם רונית, שמנהלת את החנות כיום, "אבא, שהיה אז יוצא רפאל, בעל ידיים טובות וידע טכני עשיר מצד אחד, יוצר בעל כשרון וחוש אסתטי מצד שני. מצליח לשלב בין כל המרכיבים ויוצר עד היום, עיצובים ייחודיים ופורצי דרך. ואמא שגם היא היתה אומנית יוצרת בעלת ראיה עיצובית וגם בעלת חוש עיסקי מפותח, הצליחו לשלב בין היצירה העיצוב, הראיה קדימה בתחום עיצוב הפנים והיכולות העסקיות".

השמועה על המקום הקסום שמפיץ אור בבית, עשתה לה כנפיים והתפשטה במהירות במדינה הקטנה, ובמיוחד באיזור המרכז שהחל בשנות השישים להיות גם בירת האופנה והצרכנות הישראלית.

אז, כשהכל היה בייצור עצמי ולא בייבוא של מוצרים מוגמרים, נבנו גופי תאורה ומוצרי תאורה עם פילוסופיה כמעט בלתי נתפסת במושגים של היום. המוצרים נוצרו כדי לשרוד ולעבוד לאורך כל החיים, ולא כדי להתחלף במודל חדש בכל שנתיים. רונית: "הלקוחות שלנו יודעים להעריך אומנות, איכות, חדשנות ויצירה. יש דרישה בשוק למוצרים המשלבים אומנות וטכנולוגיה מתקדמת, אנשים רוצים להרגיש שהבית שלהם מיוחד, שאין את גוף התאורה שלהם בבתים אחרים. אנשים מחפשים מי שיקשיב להם וייצור בדיוק את מה שהם דמיינו, וכן אל לנו לשכוח - אמינות, אם יש איזו שהיא בעיה תמיד יש להם למי לפנות. רשתות התאורה הגדולות מציבות בפנינו אתגר, אבל הן בדרך כלל מביאות מוצר מוגמר, מין שטאנץ כזה, שהוא הרבה פעמים תוצרת חוץ ובאיכות לא גבוהה, אבל כעת יש מודעות וחזרה לעקרונות של איכות ודרישה לעמידות גבוהה של גופי תאורה לאורך שנים. באופן אירוני משהו, דווקא שיטות העבודה הישנות והטובות, הן אלו שעומדות בדרישה הזו".

הקסם

כשנכנסים לבית המלאכה והחנות של מנורות ברגמן, זה קצת כמו מסע במנהרת הזמן. המראה הראשוני, המבולגן מעט, ישר זועק: אנחנו לא חנות ענקית של מדפים אינסופיים עם מוצרים תוצרת חוץ. לא. כאן עובדים. כאן יוצרים. כאן עוסקים באמנות התאורה. יש לזה עוד צד קסום שמושך את הקהל: הלקוח משתתף ביצירה, הוא חלק משמעותי מאיך שהמוצר הסופי ייראה.

רונית, שעובדת לצד הוריה כבר שלושה עשורים, מעצבת תאורה במקצועה וכיום מנהלת את העסק, בית המלאכה והחנות יחד עם רפי, אביה, מסבירה: "תהליך העבודה מול הלקוח מתחיל בראיון הלקוחות, להבין מה הטעם שלהם, מה הם רואים בחזונם, איך נראה הבית שלהם ומה מתאים עבורם. לא פעם, הם מביאים תמונות של הבית ואנחנו חושבים ביחד מה יתאים ומה ההשלכה של כל סוג תאורה על המראה הפנימי של הבית, על האוירה שתווצר וכמובן על הצד הפרקטי".

תהליך העבודה הזה למעשה מבטיח את המעורבות של הלקוחות, שממש יכולים לראות את תהליך העבודה, לגעת בו, ובסופו של דבר – גם מבטיח את שביעות רצונם. "אהבתי את מה שעשיתם" זו תגובה נפוצה של לקוחות, אבל ב"מנורות ברגמן- אמני תאורה" משיבים להם מייד: "אנחנו ייצרנו אבל ללא שיתוף הפעולה ביניינו לא היינו יכולים להגיע לתוצאה הזו."

הדרך

חלומות התאורה של משפחת ברגמן לא תמיד היו ורודים, ודרכם לא תמיד היתה מרופדת בשושנים. העסק הקטן הזה עבר לא מעט טלטלות ומשברים. טלטלות מדיניות, כלכליות משפחתיות ואישיות. החנות ובית המלאכה נדדו בין מספר מקומות – מתל אביב בתחילה ועד לרשפון, היום.

הטלטלות הרבות, המשברים השונים שכמעט הביאו את החנות לידי סגירה (רק כמעט...) – הם גם ביטוי מסויים לתולדות המדינה, שצמחה וגדלה ונפתחה גם לייבוא מתחרה ולתרבות צריכה של קניונים ומתחמי קניות ענקיים, שבהם הולך לאיבוד הטעם האישי בתוך ים של מותגים מיובאים וחסרי אישיות. רונית: "אנחנו מתעקשים להמשיך ולהתייחס לתאורה כאל אמנות. כאן אי אפשר לקבל תבנית מוכנה, יש כאן תאורה בהזמנה אישית".

הטלטלה האחרונה, לפני כמה שנים, שעברו ב"מנורות ברגמן- אמני תאורה", פטירתה של הרוח החיה והעוגן הניהולי של החנות, דינה ברגמן ז"ל. לתוך הנעליים הגדולות האלו נכנסה בתה, רונית, שגדלה לתוך המקצוע וגם נמשכה אליו בנשמה של אמנית.

רונית מספרת בגעגוע: "אין ספק שנכנסתי לנעליים גדולות. היה צריך להמשיך את החזון שלה, את הדרך שלה. הלמידה המתמדת, ביחד עם היחס האישי לכל לקוח והחשיבה האמנותית שמתחברת לרצונות של כל לקוח – זו היתה המורשת שלה ובדרכה הזו אנחנו הולכים.

מומחים לתאורה

אז כן, יש במנורות ברגמן שיטות עבודה ישנות וטובות, אבל תמיד מקפידים להיות מהמובילים בתחום הטכנולוגי, ממנורות ליבון, דרך הלוגן וכלה במנורות לד שעכשיו נמצאות מאוד באופנה.

השילוב בין הישן לחדש, ובעיקר דרך מומחיות של ידי אמן והניסיון רב השנים, מאפשר למנורות ברגמן–אמני תאורה, להציע לקהל לקוחותיה את כל סוגי התאורה הקיימים, בעטיפה של פתרון מקורי וייחודי המותאם לכל לקוח: גופי תאורה מרכזיים, משניים, נישות, תאורה נסתרת, וכמובן הכל עם השיק והעיצוב המיוחד.

"הרבה פעמים", מספרת רונית, "הלקוחות מקשרים אותנו עם האדריכלים או מעצבות הפנים שלהם, ואנחנו עוברים איתם את כל הדרך, החל בתכנון התאורה, פתרונות תאורה, עיצוב גופי תאורה לא שגרתיים ולבסוף ייצור הגופים עצמם. עבור הלקוחות זה יתרון מאוד גדול. זו לא רק חנות, אלא גם היצרן עצמו, ככה לא נוצר קצר בתקשורת בין מה שהלקוח רוצה, לבין מה שהיצרן מייצר. אין הזמנה שיוצאת תחת ידינו, שאינה מתאימה ב-100% למפרט שהלקוח סיפק".

ב"מנורות ברגמן - אמני תאורה" פיתחו גם התמחות מעניינת בעיצובי תאורה לבתי מלון, מסעדות סיפריות ובעיקר – בתי כנסת. מה שמאפיין התמחות זו, היא הצורך בגופי תאורה גדולים במיוחד, בקטרים ענקיים הדורשים שינוע והרכבה במקום עצמו . רונית: "למרות שאנחנו לא אנשים דתיים, יש לנו כבוד גדול מאוד למסורת ישראל. בתי כנסת הם בהחלט מקום של תאורה גדולה, שאמורה לשדר חום ופתיחות לכל מי שנכנס בשעריו".

במסגרת הזו אנחנו עובדים עם בתי כנסת בארץ ובחו"ל בתי כנסת באירופה וברוסיה. וכן עיצובי תאורה במסעדות ובתי קפה יוקרתיים ברחבי העולם.

ההתמחות בייעוץ תאורה מקצועי, שמביא בחשבון את הצורך של חסכון בחשמל ובהוצאות החשמל, מבלי לוותר על איכות העבודה ועל הערך האסתטי-אומנותי של כל מוצר, הביאו רבים מהלקוחות להגדיר את מנורות ברגמן- אמני תאורה, כסוג של "חנות בוטיק" לפתרונות תאורה.

לסיום, אנחנו יודעים שלאחר שניצחנו את מבחן הזמן, ההזמנה הפתוחה ללקוחות לגעת ביצירה, להשתתף בה, לקבוע את התוצר הסופי- הם אלה המביאים את הלקוחות שלנו שלא רוצים עוד פתרון תאורה שגרתי ומשעמם".

עוד יום עבודה בבית המלאכה של מנורות ברגמן – אמני תאורה, הגיע לסיומו וגם בו מתי שהוא מכבים את האור. זה הזמן של המנורות שלנו לעשות את שלהן: לגרש את החושך, ולהאיר את הצדדים היפים שלנו ושל הבתים שבהם אנו חיים. מחר מתחיל יום נוסף של יצירה בתוך בית המלאכה בו מתנהלים כמשפחה בעלי העסק ו 15 העובדים, האמנים של מנורות ברגמן- אמני תאורה. יום חדש של עבודה, בדרך להגשמת חלומות תאורה נוספים ...