טיפים לשלב החלומות

ללכוד את החלומות

רשמו לעצמכם את כל החלומות שלכם, לפרטי פרטים. למשל, אתם חולמים לפתוח מסעדה? הכינו לעצמכם "מחברת מסעדה". כתבו בה כל מה שאת כמהים שיהיה במסעדה שלכם, כולל הרכב התפריט ומבנה המטבח התעשייתי, עיצוב הכיסאות והעיטורים שעל הצלחות, מיקום השירותים ואיך ייראה המשטח של הכיור לרחיצת הידיים בכניסה. כשיודעים בדיוק מה רוצים להשיג, קל יותר להגיע לשם.

>>> חבבו את "לאשה" בפייסבוק

לזקק את החלום לעסק הכי מציאותי

עכשיו, מיינו את החלומות שרשמתם והוציאו משם את אלה שאי אפשר להפוך לעסק (כי אין בסביבה לקוחות לעסק כזה, כי יש יותר מדי עסקים דומים באזור, או כי הקמת עסק כזה יקרה מאוד ועדיין אין לכם האמצעים הדרושים). אחר כך אתרו את הרעיון העסקי שמבטיח ניצול מרבי של הכישורים הייחודיים שלכם ואת הידע שצברתם במשך שנים של התמחות מקצועית או עיסוק בתחביב מסוים.

להגדיר את השירות/המוצר

כדי לבחון את השירות/המוצר שעליו תבססו את העסק, חשוב שתדעו עליו כמה שיותר. למשל, אם החלטתם להקים דוכן פלאפל, בררו מה כולל דוכן כזה (ציוד, ריהוט, כלי מטבח), כמה זמן הכנה דורש המוצר הסופי (הפלאפל, הסלט, החמוצים, הטחינה), מי יכין אותו בדוכן שלכם (אתם או עובדים שכירים), למי בדיוק הוא מיועד (לתלמידים שיוצאים מבית הספר הסמוך, לאנשים שחולפים ברחוב או לפועלים באזור תעשייה) ומתי הוא יפעל (במהלך היום כולו, או רק בשעות שיש פעילות של תלמידים/פועלים). לאחר מכן יהיה לכם הרבה יותר פשוט לדבר על המוצר עם לקוחות פוטנציאליים, להסביר לספקים מה דרוש לכם ואפילו לגייס משקיעים.

לדמיין את השנה הבאה

אחרי שתזקקו את החלום ותגדירו את האופן שבו תרצו לממש אותו, מגיע הזמן לתרגיל מחשבתי, שבו תדמיינו איך ייראה העסק בעוד שנה. למשל, אם תבחרו להקים מסעדת פועלים, זה הזמן לדמיין איפה תקימו את המסעדה, איך ייראה השלט בכניסה ומה בדיוק יופיע בתפריט, מי יהיו הלקוחות ואיך הם יגיעו דווקא אליכם. התייעצו עם אנשים בעלי ידע וניסיון בתחום הזה וקחו מהם מידע שימושי, שאותו צברו במשך שנים.

וכמובן, חשוב תמיד להיכנס לאינטרנט. מומלץ לבקר באתרים של עמותות המסייעות לנשים יזמיות וכדאי גם להציץ באתרים של מרכזי טיפוח ליזמות. כך, לדוגמה, באתר של מרכז טיפוח היזמות ברעננה אפשר למצוא שפע של מידע מועיל על הקמת גן ילדים, בית ספר לנהיגה, חברת כוח אדם, מספרה, מכבסה, חנות צילום, מעדנייה או מסעדה, דוכן פלאפל או חנות פרחים, בית אבות או חנות רהיטים.

זה הזמן גם להתחיל לחשוב מה תעשו כדי להשיג את המבנה, הציוד, העובדים והלקוחות למסעדה. כשכבר יהיו בידיכם כל הפרטים האלה, תתחילו להכין לוחות זמנים לביצוע כל פעולה.

לבחון את החלום "להיות הבוס"

בדקו עם עצמכם מה בדיוק קוסם לכם בניהול עסק משלכם. בררו עם עצמכם האם המניע להקמתו הוא חיפוש אחר עצמאות כלכלית, מימוש עצמי, תחושת תסכול כעובדים שכירים או רתיעה מקבלת מרות של אחרים. ואולי זו דווקא השאיפה לנהל עובדים ולחלק פקודות, או הזדמנות לפעול בהרבה תחומים (מכירות, שיווק, יצור, רכש, ניהול כוח אדם), או, כמובן, רצון להרוויח יותר כסף. אחרי שתחקרו זאת לעומק, כדאי שתשאלו גם את הקרובים לכם מה לדעתם מניע אתכם. ההכרות הזו עם עצמכם תקל עליכם לקבל החלטות.

טיפים לשלב גיוס הכסף ויצירת הקשרים

להכין תוכנית מקסימום ותוכנית מינימום

תרגמו לכסף את כל פרטי החלום. למשל, אם אתם חולמים על הקמת סלון כלות, בתוכנית המקסימום שלכם יופיעו העלויות המפורטות של השמלות הכי יקרות וגם דמי השכירות במיקום הכי אופנתי, כולל ארנונה, חשמל ומים. חשוב לפרט כמה יעלה לעצב את הסלון הכי יוקרתי ומה יהיה מחירו של כל אחד מפרטי הריהוט המרשימים. יש לציין גם את שכר העבודה של התופרות הכי מעולות, המוכרות הכי מנוסות וגם את גובה השכר הרצוי לכם. רק אחרי שתעשו את כל זאת תוכלו להחליט מה מתוך תוכנית המקסימום הוא באמת הכרחי.

לאחר מכן, רשמו את תוכנית המינימום. בתוכנית זו רוכשים, למשל, ציוד מיד שנייה שמוזיל מאוד עלויות, או מצמצמים את מספר העובדים המיומנים ובמקומם מגייסים עובדים מתחילים. תוכנית המינימום מאפשרת לכם להתקרב יותר לפתיחת עסק, בהתאם ליכולות הכלכליות הקיימות שיש לכם. חשוב לזכור שבכל תוכנית מינימום חובה להוסיף 10־30 אחוז על ההוצאות, כי הרי תמיד יש הפתעות.

לערוך בדיקת היתכנות ראשונית

חפשו תשובות ממשיות לשאלות כמו: מהם היתרונות היחסיים של העסק שלכם? איזה חסמים עלולים להקשות עליו להתפתח? מיהו קהל היעד של העסק? איפה קהל היעד ממוקם גיאוגרפית? באיזה אמצעי תקשורת אפשר להגיע אל קהל היעד הזה? מיהם המתחרים הפוטנציאליים על קהל היעד שלכם? תשובות שמבוססות על נתונים מציאותיים עוזרות לבנות תוכנית עסקית יעילה.

להתחיל בבנייה הדרגתית

חשבו מהם האמצעים שתוכלו להקדיש לבניית העסק כבר עכשיו, בלי לשנות את רמת החיים ובלי להיכנס ללחץ. נכון שהכי מקובל לקחת סכום כסף רציני מהבנק או מהמשפחה ולהשקיע את כולו בשכירת מקום מתאים, בגיוס עובדים וברכישת ציוד לעסק החדש, אבל מי אמר שזו הדרך היחידה? הרי אפשר גם לבנות את העסק בהדרגה ובינתיים להמשיך לעבוד כשכירים או כפרילנסרים ולצבור עוד ידע, ניסיון וכסף להשקעה בעסק.

לבדוק את השפעתו של כרטיס הביקור

הכינו כרטיס ביקור המתאר בצורה ברורה ומסקרנת את המוצר שלכם, ועשו זאת עוד לפני שהעסק מתחיל לפעול. הדפיסו מהדורה ניסיונית של 20־40 כרטיסים על נייר איכותי, עם עיצוב מפתיע, צבע בולט וגרפיקה מרשימה. הציגו את הכרטיס בפני 10־20 איש ורשמו את תגובותיהם. רק אם כרטיס הביקור מעורר התלהבות ומעודד אנשים לשאול שאלות על העסק, סימן שבחרתם נכון וכדאי להדפיס עוד כרטיסים, בכמות הדרושה לכם.

למה צריך כרטיס ביקור כבר בשלב הזה? כי הוא גם מספר על המוצר/שירות, גם מגדיר את העסק, וגם מתאר אתכם כיזמים. בעצם, הוא יוצר "מציאות" שתלך ותתממש ככל שתתקדמו בשלבי ההקמה.

לבנות מערכת קשרים

הרבה לפני שהעסק הופך מחלום למציאות כדאי כבר להצטרף למועדונים של נשות עסקים ולמועדונים עסקיים נוספים, להשתתף בימי עיון ותערוכות ולהגיע לכנסים מקצועיים. זכרו: בניגוד לפעילות חברתית רגילה, שמטרתה הנאה ובילוי, כאן אתם אמורים לבנות מערכת קשרים עסקית, ולכן כדאי שתגדירו לעצמכם מהו בדיוק היעד שלכם. למשל: אם החלטתם להקים עסק של יצוא מוצרי אופנה והגעתם ליום עיון שעוסק בעיצוב אופנה, יעד כזה יכול להיות מפגש עם מרצים, נציגי מכון היצוא או אנשי מפתח שמכירים מעצבים ישראלים שמתאימים לכם. חשוב שתכינו חומר על עצמכם (דוגמאות של עיצוב, למשל), ומכל פגישה כזו רצוי לצאת עם הצעות לשיתופי פעולה ועם הפניות לאנשי מקצוע נוספים וללקוחות פוטנציאלים.

טיפים לשלב המעשי

לכתוב תוכנית פעולה

זה השלב שבו תגדירו את תוכנית הפעולה והצעדים המעשיים. אתם רוצים להקים עסק של עיצוב צעצועי תינוקות מחומרים טבעיים? החליטו על שניים־שלושה צעדים שיסייעו לכם להגשים את החלום כבר בשנה הקרובה. אם החלטתם, למשל, שהמטרה הכי חשובה בשלב זה היא להכיר היטב את שוק הצעצועים, פרקו את המטרה לצעדים כמו הכרת המתחרים והמחירים, איתור יצרנים ומעצבים, או זיהוי חומרי הגלם והצבעים שאופנתיים עכשיו.

לפתח את כישורי המשא ומתן

למדו לשלוט ברגשות ותנו להגיון להוביל אתכם. נהלו משא ומתן ענייני עם ספקים ואל תיעלבו מהערות שקשורות בחוסר הניסיון שלכם. זכרו שמשא ומתן מבוסס על תקשורת בין שני צדדים, שלכל אחד מהם יש אינטרסים משלו. פעלו בקור רוח, גם אם נדמה לכם שלא מתייחסים אליכם מספיק ברצינות. זכרו שמפגש של משא ומתן הוא לא מפגש חברתי אלא אירוע עסקי שדורש להתכונן היטב ולאסוף מידע על מה שיש לצד השני.

לדעת לנהל

תפקיד ניהולי דורש יכולת תכנון ובקרה, מחייב ידע ורצון לנהל כסף ודורש כישורי תקשורת מעולים הן עם ספקים והן עם לקוחות. וכן, כשמנהלים עסק קטן צריך גם לדאוג לניקיון, לסידורים, למכירות, לרכישות, ובקיצור- לכל! מדובר בתפקיד בלתי נגמר, שאי אפשר לבצע אותו ללא תכנון קפדני, ואין ברירה אלא להכין תוכנית עבודה יומית או שבועית ולהתחיל לעבוד לפיה.

ועוד טיפ קטן: מרכיב חשוב בניהול הוא יכולת הפרגון. כשתדעו לפרגן לעובדים כמו שרציתם שיפרגנו לכם כשהייתם שכירים, תדעו לנהל טוב יותר.

להבחין בין שיווק, מכירות ופרסום

תחום הפרסום עוסק בצורות מגוונות של תקשורת עם קהל היעד. תחום השיווק, לעומת זאת, עוסק באיתור צרכים אצל הלקוחות ובמציאת מענה לצרכים אלה. שיווק איכותי מתמקד במתן הסברים, הצגת המוצר ובעיקר הקשבה ללקוח ולרצונותיו. ומה זו מכירה? המפגש הממשי בין המוכר והלקוח.

לצמצם את הפחד מהיציאה לעצמאות

איך תפחיתו את הפחד מפני היציאה לעצמאות? א. תצברו ידע מקצועי וניהולי. ב. תפעלו לפי מטרות מוגדרות מראש. ג. תתרחקו מרואי שחורות ותתקרבו לאנשים שרוצים לעזור לכם וכבר התנסו בהקמת עסק דומה.

טיפים לניהול קשרים עם הרשויות

להכיר אתרים שמכילים מידע שחשוב לעסק

לכל משרדי הממשלה, למרכזים האזוריים לטיפוח יזמות ולעמותות המעודדות יזמות ורישות של בעלי עסקים יש אתרים המתארים את כללי העבודה מולם. חשוב לבקר מדי פעם באתרי רשות המיסים והמוסד לביטוח לאומי, בהם אפשר לקבל מידע שקשור למע"מ ולמס הכנסה, או דרישות המוסד לביטוח לאומי מבעלי עסקים. בחלק מהאתרים האלה אפשר להירשם כדי לקבל ניוזלטר, המודיע על עדכונים וחידושים. זה מועיל, לא דורש מאמץ וגם לא עולה כסף.

להירשם בזמן במשרדי הרשויות

בררו היכן נמצאים משרדי המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ באזור המגורים או העסק שלכם והירשמו שם לפני התחלת הפעילות העסקית. מדובר בהליך רישום פשוט, שחובה לבצע. בעת הרישום צריך רק למסור פרטים אישיים ולתת הערכה למחזור המכירות ולרווח הצפוי להתקבל מהעסק. לאחר הרישום תקבלו בדואר הנחיות להמשך ההתנהלות מול הרשויות.

לשלם במועד

קראו את המסמכים שתקבלו מהרשויות. חתמו על מסמכים רק אם אתם מבינים בבירור את תוכנם. אם משהו לא מובן, התייעצו עם בעלי מקצוע (יועץ עסקי, עורך דין, רואה חשבון, מנהל חשבונות). שמרו העתקים של כל המסמכים הקשורים בעסק (אישורים, מכתבים, קבלות על תשלומים, ניירת מהבנק וכדומה). והכי חשוב: דייקו במועד התשלומים, מפני שכל איחור או דחייה גוררים תוספת של ריבית והצמדה. עם זאת, חשוב לזכור שאפשר גם לערער על דרישת תשלום או על פעולה שנראית לכם לא הגיונית ולא מוצדקת. לא תאמינו, גם פקידי הרשויות הם בני אדם וגם הם יכולים לטעות.

להיעזר באנשי מקצוע

בקשו הצעות מחיר מכמה בעלי מקצוע מומלצים. בחרו מתוכם עורך דין, רואה חשבון, מנהל חשבונות או יועץ מס, שמתייחסים אליכם בכבוד ויודעים כי תמורת שכרם עליהם לענות לכם על כל שאלה. זכותכם לדרוש הסברים וגם לבדוק מה נעשה בשמכם, כי האחריות על מה שקורה בעסק היא קודם כל שלכם.

טיפים לשיווק

לנסח מסר שיווקי ברור

מסר שיווקי הוא כמו דפיקה בדלת. כשהוא מנוסח היטב, הוא יגרום למאזינים לפתוח את דלתות ליבם ולשתף פעולה. הכירו היטב את המסר השיווקי שלכם. בדקו איך מתנהלת ההצגה העצמית שלכם ומה היא אומרת על כישוריכם ועל העסק שלכם. לפני כל פגישה עם איש מקצוע או עם לקוח כדאי לחדד את המסר השיווקי המותאם לו. חשוב לבחור משפט מנוסח היטב, לתרגל אותו ואפילו לצלם או להקליט את עצמכם כדי לבחון האם המסר עובר בצורה חדה וברורה.

לפתוח חנות אינטרנטית

ברשת יש אתרי מכירות כמו www.EBAY.com או www.etsy.com, שהם למעשה חנות וירטואלית ענקית שפתוחה 24 שעות ביממה ונגישה למוכרים ולקונים מכל העולם. באתרים אלה אפשר לפתוח חשבון בעלות של כמה עשרות שקלים לחודש, להקים "חנות" ולמכור בה מבחר ממוצריכם. כל מה שצריך זה רק ידע בסיסי בהפעלת מחשב.

הציגו בחנות הזו מיגוון מוצרים במיגוון מחירים, והקפידו על צילומים יפים שלהם, בנוסף לתיאור מפורט של כל מוצר, מידותיו, החומרים שמהם הוא עשוי ועלויות המשלוח. רצוי מאוד לכתוב בחנות גם קצת על עצמכם, על החזון שלכם, על תהליך ההכשרה שעברתם ועל מקורות ההשראה שלכם. את החנות האינטרנטית שלכם כדאי לפרסם גם ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, לינקדאין וטוויטר.

להקים אתר

הרבה לפני שפונים למעצבי אתרים צריך להחליט למי מיועד האתר, מה גילם של המבקרים הרצויים, מה מגדרם ומהי המיומנות שלהם בהפעלת המחשב ובגלישה ברשת. כל זה ישפיע על התוכן, הסגנון וארגון האתר. חשוב שתהיה באתר גם אפשרות לספור את מספר הכניסות ולדעת מה מאפיין את המבקרים בו.

להעלות סרטונים ליו טיוב

צלמו סרטון על העסק או על המוצר במצלמת וידאו ביתית או אפילו בטלפון הסלולרי. אם, למשל, החלטתם לפתוח עסק שמספק ארוחות בריאות לבתי הלקוחות, כדאי להדגים את השירות המוצע, להראות איך אורזים אותו ואיך שולחים את הארוחות. כל סרטון שבו תספרו סיפור של מוצר מעניין ותעלו ליו־טיוב, ייחשף להמוני גולשים (מכל 100 גולשים בישראל, 68 מגיעים ליו־טיוב).

חשוב לצלם את הסרטון במקום מואר, כשמקור האור מאיר לכם את הפנים. חשוב לצלם במקום שקט, שבו לא נשמעים קולות הרחוב, טרטור המזגן או נביחות הכלב. כדאי לכתוב מראש תסריט ממוקד וקצר, כדי להישמע רהוטים. מומלץ מאוד לשלב את הסרטונים באתר שהקמתם, כי כל חומר מצולם בוידאו מקדם את האתר בגוגל (ללא תשלום נוסף) וגם בפייסבוק.

לשלוח ניוזלטר

השתמשו ברשימת הלקוחות והמכרים שלכם וספקו להם מידע שוטף, מצולם או כתוב, על העסק. מומלץ מאוד להתאים את התוכן לקורא הספציפי, בהתאם לגיל, לצרכים ולרכישות קודמות. בכל ניוזלטר חדש רצוי לספק גם טיפים מועילים ולספר על חידושים בתחום.

לפתח מערכת של שיווק מפה לאוזן

אתרו בין הלקוחות, הספקים והקולגות שלכם את אלה שבאמת מתלהבים מהמוצר שלכם. פתחו עמם קשר אישי יותר ואז בקשו מהם שישלחו המלצות והפניות לחבריהם. חשוב מאוד לזכור לומר תודה אחרי כל המלצה כזו, ואפילו לתת מדי פעם שי קטן כדי לעודד אותם.

  • בהכנת הכתבה סייעו חברות עמותת "סביבה תומכת": גנית אליעד, נזי גולן, כרמלית מטלון גולדברג, יאנה שינקרובסקי ונועה שרון.

ייעוץ ומידע נוסף

אם את מחפשת עוד מידע על הקמת עסק משלך, על השגת מקורות מימון, על רכישת ידע בניהול עסקים, על השתלבות ברשת של נשים בעלות עסקים, או שאת רק רוצה להסתייע ביזמיות בעלות ניסיון או ליצור שיתופי פעולה עם בעלות עסקים אחרות, את יכולה ליצור קשר עם עמותת "סביבה תומכת" (טל' 03-5106600). חברות העמותה, הפועלת משנת 2003, סייעו כבר לאלפי נשים מכל הארץ להקים לעצמן עסק ולפתח אותו. כל מה שצריך לעשות זה לשלם דמי חברות שנתיים בסך 100 שקל ולהתחייב לתרום במהלך השנה עשר שעות מזמנך להתנדבות בעמותה או בפרויקט שהעמותה יוזמת. החברות בעמותה מכניסה אותך לקהילה פעילה מאוד של נשים יזמיות וגם מאפשרת לך ליהנות מסדנאות, הכשרות וייעוצים שונים במחירים מסובסדים.

עמותה נוספת שכדאי להכיר היא "אישית" (טל' 03-5497364), שהחלה את דרכה בשנת 2003 בסיוע לנשות רמת השרון והיום יוצאת לפעולות הכשרה וסיוע ליזמיות גם בערים אחרות בכל הארץ. כל מי שרוצה להשתתף בקורסי ההכשרה של העמותה נדרשת להתחייב לשלוש משמרות כמוכרת ב"בגדקפה", חנות העודפים והבגדים מיד שנייה שמפעילה העמותה. בנוסף, כל בוגרת של קורס היזמות (הממומן בעיקר מהכנסות חנות הבגדים) נדרשת להכין גם פרזנטציה של העסק שאותו היא רוצה להקים ולהציג אותה בפני חברותיה לקורס ובפני המרצים והיועצים העסקיים המעורבים בפעילות העמותה.