שולמית אסיף (48) אינה חוקרת מוח במובן המקובל של המילה. אין לה תואר אקדמי, ובכל זאת, חקר המוח, הזיכרון וניהול הידע הם תחום עיסוקה. "מומחית לניהול ידע ולשימוש אופטימאלי במוח ומנחת קורסים לקריאה תלת ממדית", כך היא מגדירה עצמה. לפני 17 שנה, בזמן שחייתה באיטליה, פגשה את פטריציו פאולטי, לדבריה דמות בולטת בעולם הקואצ'ינג והמאסטרינג. כיום היא עומדת בראש חברת "אינפורמה ישראל" לקריאה תלת ממדית ולשיפור הזיכרון, שפותחה על ידי פאולטי (יחד עם ד"ר פיליפו רוסי). עיקר פעילותה של החברה מתמקד בקורסים ובסדנאות ל"קריאה תלת ממדית".

"בעיות זיכרון נגרמות בגלל חוסר יכולת לנהל את הידע והמידע שהמוח צובר" אומרת אסיף. "כל זיכרון הוא שחזור. ה'מכונה'. כלומר המוח, חווה מחדש את הרגע, וככול שמעורבים בו חושים רבים, קל יותר לקדד ולתייק את המידע כדי לדלות אותו בעתיד. כדי להצליח בכך, צריך להכין את המוח ולהיות אקטיביים בקליטת המידע".

בעבר נהגו לאמן את הזיכרון באמצעות שינון. היום, אומרת אסיף, הגישה המקובלת מדברת על פלסטיות של המוח ‭,Neuroplasticity‬ שעל פיה ניתן "לעצב" את המוח, בזכות יכולתם של תאי המוח ללמוד ולהשתנות. זה כבר לא שינון, שהוא פעולה טכנית, אלא תהליך שמערב את ההבנה. את ארבעת השלבים הבונים את הזיכרון - שלב הקליטה, שלב עיבוד המידע, שלב האחסון ושלב דליית המידע, אפשר לדבריה לתרגל וליישם בקלות. "המוח שלנו הוא גוגל, מנוע חיפוש", היא אומרת. "כדי להבין ולזכור צריך להיות אקטיביים, לקדד מידע ולהטמיע אותו באזור מסוים במוח".

איך עושים את זה?

1. נושמים - המוח הוא צרכן החמצן הגדול ביותר בגוף. לפני שמתחילים בקריאה או לימוד, כדאי לתת לו תנאים אופטימליים, שפירושם להזדקף, לנשום נשימה עמוקה ולאפשר לריאות להתמלא.

2. שותים - אדם צמא ומיובש זוכר וחושב טוב פחות.

3. מתעוררים – השיטות הלא בריאות להמרצה והתעוררות הן עישון ושתיית קפאין. שיטות בריאות לערנות מרבית הן פעילות גופנית קצרה, שטיפת פנים, ובמצב של עייפות, גם נשימות מהירות עד למצב של נשימת יתר.

4. עושים פעילות גופנית - פעילות אירובית משמרת את יכולות המוח והקוגניציה טוב יותר. כדאי להתאמן בהליכה, ריצה או רכיבה על אופניים, אפילו לפרקי זמן קצרים.

5. מזדקפים - מתרגלים ישיבה זקופה ומאורגנת, אך לא מתוחה. ישיבה מרושלת ורפוייה מבזבזת אנרגיה, וזו דרושה לתהליך קליטת המידע. כאבי גב או צוואר תפוס הם מצבים "זוללי" אנרגיה.

6. שומרים על טמפרטורה - 21 מעלות. זו מידת החום האופטימאלית למוח.

7. נהנים ומתרגשים - מחקרים מוכיחים קשר בין רגש וזיכרון. כדי לקשור את הרגש לקריאה וללמידה, צרו תנאים שיהפכו את הלימוד לנעים, והדגישו לעצמכם מדוע אתם עושים את מה שאתם עושים. כשמדובר בפרט מידע שאינו רגשי, אפשר "להדגיש" אותו רגשית. למשל, להחליט מדוע מתמודדים עם המידע הזה, איזה יתרון יהיה ברכישתו, או לחלופין, מה אפשר להפסיד אם לא תצליחו להתמודד עם המידע.

8. קובעים מטרה - מטרה תעזור במיקוד המידע ותיוקו. ישנם אנשים שמטרה חיובית תשרת אותם טוב יותר. אצל אחרים, דווקא מטרה שלילית תעשה את העבודה. למשל, למדו למבחן כי אתם רוצים להצליח, לקבל קידום, או לשמח את אמא. לחלופין, עשו זאת כי אינכם רוצים להיכשל, לאבד מקום עבודה, או לעצבן את אבא.

9. שמים לב לסימנים - תשומת לב היא הכרחית לשם דליית מידע מהזיכרון. לכן, כשרוצים לזכור משהו, כדאי להתעכב ולסמן פרטים שייקלו בעתיד. למשל, כשפוגשים אדם חדש, חוזרים על שמו, מתבוננים בצבע עיניו, מושיטים יד ללחיצה. כשמחנים את המכונית, מסמנים פרטים כמו כיוון פני המכונית, סוגי המכוניות, העצים, החנויות, או הגינה שנמצאים קרוב. רוצים לזכור היכן הנחתם את המפתחות? נסו להתעכב על הצליל שנוצר כשאתם מניחים אותם במגירה או בסלסלה, או תולים על מתלה.

10. משחררים - מנסים להיזכר בשם, ביטוי, מושג ולא מצליחים? אל תתאמצו, זה רק יוסיף לחץ. ספקו למוח מה שיותר פרטים וחושים: מראה, צליל, או ריח שיכולים להיות קשורים בשם שבו מנסים להיזכר, או אות ראשונה, הקשרים היסטוריים, לאומיים או תרבותיים. השם, הביטוי, או המושג כבר יעלו במנוע החיפוש שלכם.

11. מפעילים את המוח לפני השינה - לפני שאתם נרדמים, תנו למוח פקודה מסוימת- להמציא רעיון חדש, לזכור, לנסח. לאחר תקופת אימון, בה המוח "ילמד" את סגנון התקשרות החדש, תתחילו לראות תוצאות למחרת בבוקר.

12. זזים - מתכוננים ללמוד, לשנן, לכתוב, לקרוא מסמכים או לסכם מידע? בצעו זאת תוך כדי תנועה ועדיף מחוץ לחדר העבודה – הסתובבו קצת בחדר, חזרו לשולחן כדי לכתוב, או עשו הפסקות יזומות לשטיפת כלים, לטיפול בגינה ולשאר מטלות הבית. המוח שלכם ימשיך לחשוב ולעבד את המידע בתוך כך בצורה טובה יותר.

13. משחקים ומאזינים - בניגוד למסיחי דעת, משחק בחפצים (לישת כדור, משחק בעט, מהדק או צעצוע קטן), כמו גם האזנה למוזיקה (מקלאסית ועד כסאח, בתנאי שהיא ברקע) עוזרים בריכוז ומיקוד.

14. מסתקרנים ושואלים - כדי לאמן, להגמיש ולהרחיב את אופקיו של המוח להתנסויות, סגלו לעצמכם כטבע שני לשאול, לברר, לחקור, להטיל ספק, ולבדוק כל מצב או סוגיה שנקרים בדרככם.

15. מתמקדים - הימנעו מהסחות דעת. כבו את הטלפון הנייד, התרחקו מהמחשב ומכל אותם שואבי תשומת לב. נסו ליצור מרחב ניטרלי שבו קיים רק המוח, והמידע שמנסים לזכור.

16. מגרים את החושים - כדי לתחזק את הערנות ולחדד את יכולת הקליטה, יש לגרות את החושים, ומומלץ לעשות זאת בכול הזדמנות אפשרית. בזמן אכילה, למשל, התמקדו במראה המזון, בצבעים, בצורה, במרקם. הקשיבו לצלילים הבוקעים מהפה בזמן הלעיסה, הריחו את המזון לפני שהוא נכנס לפה. אפשר לתרגל תחושות בעיניים עצומות, בישיבה על כיסא. בתחילה מתמקדים בתחושת הגב על המשענת, בהמשך שמים לב למגע בד המכנסיים בירכיים, רצועת השעון על פרק היד וכדומה.

17. מתרגלים את הזיכרון - מכניסים כפתורים או חרוזים מסוגים שונים לקופסה קטנה שניתן לפתוח ולסגור במהירות. פותחים את הקופסה למשך עשר שניות ומנסים לאמוד את מספר החפצים השונים שיש בתוכה. מדי פעם משנים את הרכב החפצים. אפשר גם כך: מכינים רשימת קניות ומקבצים את סוגי המזון לקבוצות (ירקות, פירות, מוצרי חלב, דברי מאפה). משננים את הרשימה. חוזרים על הרשימה בקול רם מתוך הזיכרון ומבקשים מאדם אחר לבחון אתכם. ואפשר גם להתאים במהירות זוגות של גרביים מתוך ערימת גרביים בודדים.

18. מתייקים – ממש כפי שעושים עם מסמכים במחשב. אם רוצים לזכור מתכון לעוגה, מתייקים אותה תחת "עוגה", או "דברי מאפה", או "קינוחים" ואף מוסיפים תת כותרת שתסייע להבדיל ממתכונים אחרים, למשל "גבינה", או "חגיגית", או "ללא סוכר".

19. מעלים אסוציאציות - מחברים פריט מידע שרוצים לזכור עם פריט מידע אחר, נגיש יותר, מוכר, אהוב או מעניין, כמו מילה, שיר, תמונה או מספר, שקשורים לנושא.

20. משחזרים - כדי לדלות בקלות פרטי מידע, משחזרים מקומות ומצבים שבהם עסקתם בהם. למשל, יושבים באותו חדר בו התקיימה הפגישה כדי לשחזר אותה, או נכנסים לכיתה בה למדתם מקצוע מסוים, לפני המבחן המסכם.

ארבע שעות וזכרתם

המלצות אלה ואחרות נלמדות בסדנאות של ארבע שעות לשיפור הזיכרון, לקריאה מהירה ולארגון החשיבה שמעבירה אסיף. יש גם קורס לקריאה תלת ממדית (שכולל גם את הנלמד בשלוש הסדנאות) שנמשך יומיים רצופים. הקורסים והסדנה מתקיימים בכל רחבי הארץ, בקבוצות קטנות של 10-15 משתתפים, מגיל עשר ועד 78. לאחר הקורס ממשיכים לתרגל בבית, תוך תמיכה וליווי באמצעות הדוא"ל או בטלפון, למשך 21 יום נוספים.

לפרטים נוספים, לחצו כאן‭

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד בלאשה: