היום לא צריך משרד יקר בשביל לפתוח עסק משגשג. גם לא צריך הופעה מרשימה, לשון חלקלקה או כישורי שיווק עצמי מרשימים. בעידן האינטרנט יש צורך רק בנוכחות ברשת ובהרבה קשרים - עם כמה שיותר אנשים, ודווקא כאלה ששונים מאיתנו בגיל, בתחומי העניין והעיסוק ובמאפיינים כמו דת או מצב משפחתי. שלוש נשים שהפכו את הקשרים שלהן לעסק מניב ומשגשג, נותנות את הטיפים שלהן.

בזכות האמהות

רוני ברון היא האישה שמאחורי "אמא", מועדון לקוחות גדול לאמהות ולאמהות שבדרך, אותו היא מנהלת זה שנה. רוני, בעבר מפיקה, אשת שיווק ומומחית לטכנולוגיות מעקב, הקימה את רשת הקשרים שלה לאחר שילדה. היא רצתה לארגן כמה שיותר אמהות טריות ככוח קנייה שמקבל מחירים ותנאים מועדפים מספקים רבים ככל האפשר. בהתחלה היו ברשת בעיקר חברות ושכנות. היום יש כבר 13 אלף חברות רשומות ו‭270-‬ ספקים.

איך יוצאים לדרך כזו?

"דולים שמות של מותגים באינטרנט ושולחים מיילים לאנשי השיווק שלהם. בהתחלה הצעתי להם רק להפיק אירועים לאמהות טריות ולעשות שיתופי פעולה בין חברות ומותגים באותו תחום. עם הזמן נפגשתי עם הרבה מנהלות שיווק ומנהלות מותגים, כולן אמהות, והן התלהבו מהרעיון ועזרו‭."‬

ואיך הופכים את רשת הקשרים למקור הכנסה?

"גובים כמה שפחות מכמה שיותר חברים. גם המפרסמים שלנו משלמים מעט ונהנים מכל פעילות, אירוע או תחרות שאנחנו יוזמות במטרה לפנק את האמהות ולקדם אותן. זה כל כך קל. לא צריך להזיע בכלל. אפשר לשבת מול המחשב בבית, להחליט על פעילות, להציע רעיונות לחברי הרשת, והכל פשוט קורה בקצב מסחרר‭."‬

איך את מגדילה את מספר החברים ברשת הקשרים שלך?

"אני פונה במייל, ישירות, לכל מי שמעניין אותי ואני מייצרת קשרים חדשים כל הזמן. אני פשוט ממציאה חיבורים עם תחומים שלכאורה בכלל לא קשורים ישירות לתינוקות ולאמהות, כמו, למשל, חומרי ניקוי אקולוגיים או מזרוני יוגה, וזה עובד. מה שקורה בעזרת רשת הקשרים שלי, זה שתוך שניות, אפילו מבית קפה, אני יכולה לשלוח הצעה לשיתוף פעולה עם חברים ברשת והדברים קורים‭."‬

מה היא מציעה?

  1. תהיו ברורים ומוגדרים: כדי שרשת קשרים תתפתח, חשוב שתהיה לה מטרה מוגדרת ושיהיה ברור את מי רוצים לצרף כחבר ואיזה הטבות הוא יקבל מזה.
  2. ‬חסכו זמן על שטויות: נצלו את הטכנולוגיה, המאפשרת לעשות הכל, בלי לבזבז זמן על קביעת פגישות בטלפון או על חיפוש חנייה. את הזמן שיתפנה לכם השקיעו בארגון אירועים כייפיים או ביצירת קשרים חדשים.

בזכות הידע

לסיגלית בר, מהנדסת כימיה בהשכלתה וחובבת טיולים מושבעת, יש רשת קשרים עם עשרות אלפי לקוחות וספקי תיירות ברחבי העולם. הכל בעזרת האתר שלה, ‬ המארח כ‭5,000-‬ גולשים מדי יום. הם מקבלים באתר מידע מעודכן על טיולים, בעיקר עם המשפחה, ברחבי אירופה, ארצות הברית, תאילנד ואוסטרליה. מי שרוצה, יכול גם לקנות אחד מהספרים שסיגלית כתבה בנושאים אלה, או לקבל יעוץ אישי, בתשלום כמובן. היום, לאחר 12 שנות פעילות ברשת, סיגלית היא בעלת שם ומוכרת בתחומה, מוזמנת לסיורי תיירות מקצועיים בחו"ל, מייעצת לתיירנים ולבעלי חברות נסיעות ואפילו בונה מוצרים תיירותיים חדשים, בהתאם לדרישות שהיא מאתרת.

איך מתחילים מפעל ענק כזה?

"בעצם, מלא כלום. הייתי פעילה מאוד בפורומים של מטיילים, כי יש לי ניסיון רב בתחום, ומנהלי האתרים הציעו לי לנהל פורום בהתנדבות. בתמורה, הם הרשו לי לשים קישור לאתר בסיסי שהבן שלי, אז בן ‭,15‬ בנה לי. באתר הזה התחלתי לכתוב על טיולים שעשיתי עם המשפחה ולתת טיפים וכתובות. אנשים התחילו לבקר ולשאול שאלות ועם הזמן הציעו לי לנהל גם פורום טיולי משפחות. במשך עשר שנים עשיתי את זה מדי יום, בהתנדבות. גם בזמן שטיילתי בחו"ל. בינתיים המשכתי להכניס לאתר הפרטי שלי עוד ועוד מידע, כי ככה את מקודמת בגוגל. מפעילי מנוע חיפוש מעוניינים באתרים שיש בהם מידע שמעודכן כל הזמן, ובתמורה הם מקדמים לראש הרשימה את האתרים שעושים זאת. הקידום הזה הביא לי יותר ויותר כניסות לאתר שלי וגם יותר חברים ברשת הקשרים שגדלה".

ברשת שלך יש גם אנשים וגופים נחשבים בתחום התיירות.

"נוצרו כמה קשרים עם גופים ששאלו אם אפשר לעשות משהו יחד, כמו, למשל, לשים קישור שלהם באתר שלי בתמורה לפרסום קישור שלי באתר שלהם. שיתוף פעולה כזה מגביר את הקידום בגוגל, אבל הסכמתי לשתף פעולה רק עם משרדי נסיעות, חברות השכרת רכב וספקי שירותים שנראו לי אמינים או כאלה שכבר נעזרתי בהם בעבר או שמעתי עליהם מחברים ברשת שלי. במקביל, המשכתי לנהל את הפורומים וכתבתי שם מה דעתי על שירותי תיירות יקרים מדי. כשספקי התיירות שמאחורי ההצעות ההן התקשרו ושאלו מה לעשות כדי שאפסיק לבקר אותם, אמרתי שיורידו מחירים או ישנו את המוצר וגם הראיתי להם איך אפשר לעשות זאת. היום הם כבר משלמים לי עבור יעוץ כזה‭."‬

ואיך שומרים על קשר עם כל כך הרבה חברים?

"בעזרת עמודים שפתחתי בפייסבוק ובטוויטר. כל ציוץ כזה, למשל על מידע מסיור תיירות מקצועי שעשיתי בדרום צרפת, מאפשר לי לספר לכולם מה התחדש ועל מה אני ממליצה עכשיו. זה מתאים למי שאין להם יותר מדי זמן וסבלנות‭."‬

מה היא מציעה?

  1. לא לחכות, להתחיל. אם יש לכם תחום עניין או תחביב שהתמחיתם בו, הקימו אתר והתחילו לטוות רשת קשרים. מהירות ההתפתחות תפתיע אתכם.
  2. להראות נוכחות. הגיבו בפורומים. הציעו רעיונות וחידושים. מותר אפילו למתוח ביקורת בונה ולהציע אלטרנטיבות מקוריות. אנשים הרי תמיד רוצים להיות בקשר עם מי שיודע.
  3. לעדכן. זרם בלתי פוסק של מידע וחידושים מעניינים מבטיח עוד ועוד חברים חדשים. לעומת זאת - רשת קשרים שלא קורה בה כלום פשוט גוועת.

בזכות השיתוף

לבלהה הראל-גורן יש שתי חנויות של "בייבי טבע - מוצרים להתחלה טבעית", שבהן נמכרים מוצרים טבעיים להריון, לידה ותינוקות. זה התחיל לפני ארבע שנים, עם אתר תדמיתי, והמשיך ביצירת קשרים עם מאות נשים. כשחברות הרשת, שהתפתחה במהירות, ביקשו גם לרכוש ממנה מוצרים, היא הקימה אתר מכירות וגם החלה לכתוב ניוזלטר חודשי, שמספר מה חדש אצלה בחיים ומציע המון מידע על חידושים וענייני אמהות ובריאות. עם הזמן היא נתנה במה גם לנשות מקצוע, כמו דולות או יועצות הנקה, והיום כבר יש לה ארגון שלם שמורכב מחברות הרשת, שרבות מהן הן אמהות שעובדות מהבית.

ואיך ממשיכים לעניין את חברי הרשת?

"מתמקדים ולא יורים לכל הכיוונים. לאחרונה החלטנו לפעול למען חברות ברשת שהן נשים בהריון. בעזרת הקשרים שלנו יצרנו למענן תיק לידה חדש, שיש בו כל מה שצריך בחדר הלידה. המחיר הוא מצחיק, כי יש חברות למוצרי הריון ותינוקות שמוכנות לשלם כדי להכניס לתיק הזה חומר פרסומי".

איך שומרים שחברי הרשת יישארו בקשר?

"כל חודש אני שולחת לכולם אגרת חודשית, שמספרת מה התחדש בתחום. באיגרת הזו יש תמיד גם תוכן אישי, כי אני בעד לשתף בכל ולספר על הקשיים ועל ההתמודדויות עם הילדים והבית ועל הרצון לעשות יותר בעבודה. אבל אני מתחשבת וכותבת לא ארוך או מסובך או מעייף מדי‭."‬

מה היא מציעה?

  1. לשתף. לספר מה קורה לך ומה מעיק ומה מרגיז אותך, כי האישי הכי מעניין, תמיד.
  2. להציע. לידע את חברי הרשת שלך מה את יודעת ומה את רוצה לעשות כדי לסייע ולתמוך באחרים. כי כשאת מרצה על מה שאת יודעת או מארגנת סדנה בתחום, תמיד יצטרפו בעקבות זאת עוד קשרים לרשת שלך.