אופנה
מהגלריה אל ארון הבגדיםסיבוב מקרי בין תערוכות בתל אביב הוליד פרויקט משותף ומיוחד של מעצבת האופנה אילנה אפרתי והאמנית נורית דוד

המפגש בין מעצבים לאמנים מוליד לעתים קרובות שיתופי פעולה מסקרנים ומפתיעים. האמן מציע למעצב זווית חדשה, אולי מופשטת יותר, על העולם. המעצב מוצא דרכים חדשות לעגן את העולם הוויזואלי של האמן בחפצים פונקציונליים יותר, ובעצם להביא את האמנות לחיי היומיום.

 

 

לפעמים מעצבי אופנה יוצרים בגדים בהשראת אמני עבר, כמו איב סאן לורן שראה במונדריאן מודל מודרניסטי ועיצב שמלות בהשראת יצירותיו. אך לעתים המזל מזמן מפגש אמיתי בין מעצב ואמן, שמתחיל דיאלוג ארוך ומלהיב ואולי אפילו יצירה חדשה.

להמשך קריאה...
אמת בפרסום: על דוגמניות ונשים "אמיתיות"הדיון הנוכחי סביב שילוב של נשים "אמיתיות" בתצוגות מתעלם מההיסטוריה הארוכה של תעשיית האופנה, שבה תפסו אט-אט הדוגמניות את מקומן של הלקוחות כמציגות הבגדים. עם זאת, השיח החשוב על דימויי הגוף הנשי בחברה המערבית, לא שינה עדיין את העדפת התקשורת למראה שאינו מייצג את האישה הממוצעת

בתקופה האחרונה החלו לדבר רבות על שיתוף הנשים ה"אמיתיות" בצילומי אופנה. אך, כידוע, עולם האופנה מתאפיין בזיכרון קצר – לא מדובר בטרנד חדש, אלא במגמה ארוכה שנמשכת כבר לפחות 20 שנה. מצד אחד, זהו ביטוי לעליית כוחה של תפיסה פמיניסטית יותר של המראה הנשי המקבל את השונות, חוסר השלמות והטבעיות כאידיאל יופי חדש. מצד שני, חברות אופנה מנכסות לעצמן את המגמה הרחבה הזו והופכות אותה לטריק שיווקי לקידום מסחרי.

 

 

בעינינו חשוב לזכור דווקא את הימים התמימים בהם החלו בתי אופנת העילית לקיים תצוגות. אז הבגדים הוצגו על לקוחות, באווירה האינטימית של בית האופנה.

להמשך קריאה...
לוח הקפלמיוון העתיקה ועד מרילין מונרו, מהצדפים על חוף הים ועד קולקציות האביב החדשות – קפלי הפליסה עתיקים כמו השיח על האופנה עצמה ומרגשים כל פעם מחדש

המושג פליסה, הידוע כטכניקה של הטמעת קפלים באריג, עתיק כמו השיח על אופנה.

 

 

הפליסה מלווה אותנו מפסלי שיש יווניים של דמויות נשיות עטויות בשמלות אבן לבנות ומעודנות-קפלים, ועד אמן הטקסטיל הוונציאני מריאנו פורטוני, שבתחילת המאה ה-20 שידרג את הטכניקה העתיקה בעבודות המשי הנודעות שלו. אחר כך הגיע הדימוי המפורסם של מרילין מונרו עם חצאית הקפלים הלבנה המתרוממת ברוח, והפך את הפליסה לחלום אוניברסלי. בסוף המאה ה-20 העניק אמן האופנה איסי מיאקי לפליסה פרשנות חדשה, השואבת השראה מבגדים אסייתיים מסורתיים.

להמשך קריאה...
פול סמית': "אני חרד שאהפוך לאיש עסקים ולא למעצב"תערוכה חדשה בלונדון חושפת את מאחורי הקלעים של מעצב האופנה פול סמית', ומדגימה איך נראה יום טיפוסי בחייו. פגשנו אותו וניסינו להבין איך הוא שורד בתעשייה כבר 45 שנה

החודש נפתחה תערוכתו של מעצב האופנה פול סמית' במוזיאון העיצוב הבריטי בלונדון. הגענו לשם יום לפני הפתיחה הרשמית, כדי לפגוש את המעצב החביב עלינו. בעינינו כמעצבות, הדרך האישית שסמית' עשה מחנות קטנטנה בנוטינגהם ללב עולם האופנה הבריטי, ראויה להערכה. הוא ממשיך לחפש השראה יומיומית במסעותיו מסביב לעולם וממשיך לחפש ייחודיות וחדשנות בכל בגד שהוא מעצב. התערוכה חושפת את מאחורי הקלעים של יצירתו באופן שעורר בנו הזדהות עם מסע החיפוש המתמיד של סמית' אחר השראה חדשה.

 

 

סמית', אנרגטי, ידידותי ושופע ביטחון, שוחח בחביבות עם המוזמנים לבוש בחליפה בכחול צי (כהרגלו) וחולצה ירוקה פרחונית.

להמשך קריאה...
לגופו של בגד: איך שינו את הגזרה לפני הניתוחים הפלסטייםתערוכה מיוחדת בפריז אשר עוקבת אחר השינויים שעברו צלליות הבגדים במהלך 400 שנות היסטוריה, מעלה את השאלה: האם תמיד נהיה קורבנות של חוסר שביעות הרצון מהגוף שלנו?

כאשר אנו מתארות את הבגדים שאנו מעצבות עבור נשים מודרניות, אורבניות, החיות במאה ה-21, אנו נוהגות לומר שהבגדים שלנו עוקבים אחרי צללית הגוף הנשי ו"מעצבים" אותה ברכות המאפשרת לגוף "לחיות" בתוכם בנוחות. אבל האם זה היה כך תמיד? השבוע יצאנו למסע של גילויים בתערוכה מרתקת במוזיאון לאמנות דקורטיבית בפריז.

 

 

התערוכה מתארת את השינויים שעברה צללית הגוף האנושי במהלך 400 שנות היסטוריה של התרבות המערבית. המוצגים הנדירים ממחישים כמה תחכום, כושר המצאה, מומחיות טכנית ומלאכת יד הושקעו באביזרים השונים אשר יצרו נפחים, הצרו היקפים, ולמעשה עיוותו את צללית גוף האדם.

להמשך קריאה...
כרטיס צהובהאדם הקדמון גילה אותו, עבדים רומאים מתו למענו, נזירים בודהיסטים אימצו אותו ומוניות ניו יורקיות מזוהות איתו – אלף גווניו ופרצופיו של הצבע הצהוב

כשוסילי קנדינסקי לימד את תיאוריית הצבעים בבית הספר של הבאוהאוס בגרמניה, הוא חיפש את הקשר בין הצבע והתחושות שהוא מעורר. בעיניו, הקשר הרגשי והסימבולי בין הצופה לצבע הוא חלק מהותי ממה שמעניק לאמנות ולעיצוב את תוכנם. אחרי שערך ניסויים כדי לגלות את התכונות הריגשיות של צבעי היסוד, הוא מצא את הצהוב כצבע ארצי טיפוסי, ללא עומק רב ושמשרה אי נוחות. הוא עוקץ, מרגיז ולפעמים מעורר תחושת אלימות. מבחינה סימבולית, צהוב יכול לבטא שיגעון, זעם משתולל או קנאה. עם זאת, בקורס מציין קנדינסקי שצהוב הוא גם הצבע הקרוב ביותר לאור, לכן הוא עליז, קליל, מתוק.

להמשך קריאה...
הצבע ארגמן למרות שבכל מקום בעולם יקבל הארגמן גוון אחר לגמרי, על דבר אחד אין ויכוח: מאז ומתמיד הוא מסמל שלטון וכוח. איך זה קרה? תשאלו את כוהני בית המקדש, את האפיפיור ואפילו את מלכת אנגליה

בחודשים האחרונים שמענו רבות על "מהפכת הארגמן", שבניגוד למהפכה הירוקה של העבר הלא-רחוק, הצליחה לכבוש את איראן בכוחה של הדמוקרטיה - גם אם עדיין לא ברור האם תוביל את המדינה אל נתיב של פוליטיקה מתונה וחיובית.

מעבר לעיסוק המעניין כשלעצמו בפוליטיקה עולמית (שנשאיר הפעם לאחרים), החדשות עודדו אותנו לחשוב שוב על מקורו של הצבע ארגמן. בתרבויות רבות, ארגמן הוא צבע השלטון, צבע המלוכה או כוח השררה. קיסרי רומא לבשו גלימות ארגמן, וזהו גם צבעו של המלך הנרי השמיני (וגם של הקולג' שהוא מימן בקיימברידג', קינג'ס).
להמשך קריאה...
הכחול העמוק המים אולי זהים, אבל התושבים, התרבות וההיסטוריה הופכים כל חוף לים קצת אחר, עם צבעוניות שונה ואסתטיקה משלו – עד כדי כך, שאפילו המדוזות נותרו מבולבלות

נהוג לומר שהים הוא אותו הים. אך בכל חוף של הים התיכון, גילו התושבים ים אחר, שונה מעט, וכדי להפוך אותו לים שלהם - כמו ה'מארה נוסטרום' של הרומאים העתיקים - הם קראו לו בשם מקומי. כך אותו הים המוכר והתכלכל הפך לימים רבים, שונים ומקומיים, כחלק בלתי נפרד מההיסטוריה ומהחיים של אלה הגרים לחופיו.

 

 

  

תושבי אחד מהחופים קוראים לים התיכון שלהם "הים הטירני". לפי ההיסטוריון היווני הקדום הרוטודוס, טירנוס היה נסיך לידיה (טורקיה של ימינו) שהוביל את עמו מאסיה הקטנה אל חצי האי האיטלקי. שם, לחופי הים שנקרא על שמו, הוקמו ערים עשירות ומפוארות.

להמשך קריאה...
כמו דף חלק ממש כמו הצבע הלבן עצמו, הבגדים הלבנים מסמלים ניקיון רוחני שבו כולם שווים, גם מהגרים וילידי הארץ. הרהורים על אופנה לבנה ועל המהגרת הראשונה בהיסטוריה, שהפכה לאחת הדמויות המרכזיות ביהדות

אומנם חג השבועות כבר מזמן מאחורינו, אבל עונת החתונות משאירה את הצבע הלבן קרוב. לכן החלטנו לצאת הפעם למסע בעקבות המשמעויות התרבותיות שלו. האסתטיקה של הצבע הלבן נקשרת לטוהר, ניקיון ושקט. הלבן הוא רקע ניטרלי, התחלה שבה הכול פתוח. לבן הוא גם צבע של אחדות, הכולל בתוכו את כל יתר צבעי האור. הרעיון של לבן כצבע קדוש התחיל עוד במצרים העתיקה, שם סימל הניקיון של הצבע הלבן לא רק טוהר, אלא גם כוח, שררה פוליטית ומלוכה. לעומת זאת, בתרבויות רבות הלבן נקשר דווקא לצניעות ואפילו לסגפנות.

 

 

לבוש לבן יכול להיות הצהרה פוליטית, כמו גלימתו של המנהיג ההודי הידוע גנדי.

להמשך קריאה...
בגד בראש מילה לכאורה המושגים "אופנה" ו"בגד" הם נרדפים, אבל למעשה הם מגדירים דברים שונים לחלוטין. הגיע הזמן לעשות ביניהם סדר
המושג "אופנה" הפך מזמן לחלק משגרת היומיום. בכתבות בעיתונים ובטלוויזיה, בחנויות ובפרסומות, משתמשים בו על מנת להגדיר כל מה שאנחנו לובשים, או מה שאנחנו אמורים ללבוש כדי להיראות מעודכנים בטרנד האחרון. אולם, מבט חד יותר על משמעות המושג מגלה שיש נטייה לבלבל בין המושגים "אופנה" ל"בגד". לכן, כדאי לעצור לרגע ולעמוד על ההבדלים בין השניים.
 
 

אופנה מתארת את האופן בו נהוג להתלבש במקום מסוים ובזמן מוגדר, לכן אין ספק שהמושג מקבל את משמעותו מהקשר בין הלובש לבין החברה בה הוא חי.

להמשך קריאה...
אילנה אפרתי מעצבת בגדים בתל אביב וחיה בכפר איטלקי. ד"ר אור רוזנבוים חוקרת היסטוריה בקיימברידג' ובבולוניה