מאת: קארן ברונר

המדינה: New South Wales

הבעיה: מלנומה היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב אוסטרלים בגילאי 29־15. למרות זאת, אותם צעירים מתעלמים מההמלצות לנקוט אמצעי הגנה מפני השמש. נתוני המועצה לסרטן של מדינת New South Wales באוסטרליה מלמדים כי רק 3 מתוך 10 בני נוער משתמשים בקרם הגנה, ורק 2 מ־10 בני נוער חובשים כובע או שוהים בצל. לנוכח הנתונים האלה, אין זה מפתיע כי כרבע מבני הנוער במדינה דיווחו על הופעת כוויות בעור מדי שבוע במהלך תקופת הקיץ. הבעיה אינה טמונה ברמת מודעות נמוכה: באוסטרליה, הנחשבת לבירת סרטן העור העולמית, מתנהלים זה 30 שנה מסעות הסברה לאומיים על חשיבות ההגנה מפני השמש. מחקר שנערך בקרב בני נוער העלה שאחד הגורמים המובילים לאי שימוש בקרם הגנה או כובע פשוט מאוד: שכחה.

הפתרון המבריק: ב־2009 נולד הג'ינגל Sun Sound, שהוא צליל בן חמש שניות ובסיומו האמירה Be Sun Sound (משחק מילים על המילה Sound, שמשמעותה גם "צליל" וגם "מוגן"). הג'ינגל נועד להוות תזכורת ידידותית שתעודד לנקוט את פעולת ההתגוננות מהשמש. המטרה הייתה ליצור התניה פבלובית בין הצליל הקצר למריחת קרם הגנה, חבישת כובע ומעבר לאזור מוצל.

התוצאות: בשלב הראשון הושמע הג'ינגל בשישה אזורי בילוי פופולריים במדינה. נמצא כי כ־80% מהמבלים קישרו בינו ובין הגנה מפני השמש, וכ־40% ביצעו פעולה אקטיבית של התגוננות מהשמש בתגובה להשמעתו. לאור ההצלחה התרחב מעגל ההשמעה של ה־Sun Sound, ובקיץ האחרון הוא כבר שודר אחת לשעה בין 11:00 בבוקר ל־15:00 אחר הצהריים בכ־90 חופי ים ובריכות ברחבי מדינת New South Wales ובמחוזות נוספים באוסטרליה. הג'ינגל משודר באמצעות מערכת הכריזה של החוף, וכן באמצעות שיתוף פעולה עם תחנות רדיו מקומיות ומשאיות שידור ייעודיות. קמפיין ה־Sun Sound כבר הספיק לגרוף את פרס קמפיין השיווק החברתי המצטיין של ה־AMI, האיגוד האוסטרלי לשיווק. גם אצלנו קיבלו השראה: קמפיין "באשדוד תופסים גל בריא בחוף נקי", ביוזמת "אסותא מרכזים רפואיים" ועיריית אשדוד, יפעל במהלך אוגוסט, ויתזכר מתרחצים בחופי העיר להתגונן מפני השמש ולשמור על חוף נקי באמצעות צליל מיוחד.