מאת: רויטל גל

שיזוף והגנה מהשמש

1. לבשתי חולצה עם שרוולים ארוכים, האם אני מוגנת מפני השמש?
בהחלט. לבדים יש יכולות להגן מפני קרינת שמש. ככל שצבע הבד כהה יותר והאריגה צפופה יותר, כך הם מספקים הגנה טובה יותר. זו הסיבה שקשה מאוד לשזף את העור מתחת לבגדים.

2. מהי הדרך הכי בטוחה להשתזף בלי להיחשף לשמש?
אי אפשר להשתזף בלי להזיק לעור, כמו שאי אפשר לעשן בלי להזיק לריאות. לקבלת מראה שזוף בלי נזק אפשר לעשות שיזוף בהתזה במכון או להשתמש בקרמים ייעודיים, שמכילים DHA – סוג של סוכר שגורם לשינוי הגוון. לרוב, האפקט יורד לאחר כמה מקלחות.

3. מה חייב להיות במסנן הקרינה שלי?
תכשיר הגנה מפני השמש חייב לסנן קרני שמש קצרות (UVB) וארוכות (UVA). על האריזה צריך להיות מצוין טווח ההגנה, כלומר SPF (רצוי 30SPF ומעלה). אם התוקף פג או שהתכשיר שהה זמן ממושך בשמש (למשל, אם נשכח ברכב), הוא כבר לא אפקטיבי. כמו כן, כדאי שהתכשיר יהיה בעל מרקם נעים שיתאים לעורנו.

4. לכמה זמן מסנן הקרינה מחזיק מעמד?
מדד ה־SPF מציין את טווח הזמן שהעור מוגן מפני השמש. הנוסחה היא להכפיל את הזמן שבו לוקח לעור להאדים ללא מסנן קרינה במדד ה־SPF. למשל, SPF15 x 20 דקות = 300 דקות שבו העור מוגן מהשמש. אבל חשוב לחזור על מריחת התכשיר כל 3 שעות, כי המדד נקבע בתנאי המעבדה ומסנן נשטף במים ובזיעה. הכמות המומלצת היא 2 מיליליטר על כל ס"מ של העור. כיוון שלרוב משתמשים במעט מדי חומר, רצוי להשתמש לפחות ב־30SPF, שמפצה מעט על החסך של הכמות.

5. כשמשתמשים בקרם הגנה בכמות מספקת, אפשר להיחשף לשמש בכל שעה ביום?
קרם הגנה הוא אמצעי עזר למניעת נזק מהקרינה, אך הוא לא מעניק הגנה מספקת. החומרים שבמסנן מתפרקים בשמש ולא מספקים הגנה טובה, בעיקר בשעות החמות והקריטיות של היום, בין 10:00־16:00. לכן יש להשתמש במסנן קרינה לאורך כל שעות היום, גם לא בשעות הקריטיות.

6. מה עדיף - מסנן קרינה כימי או פיזיקלי?
המסננים הכימיים "בולעים" את קרני השמש, והפיזיקליים דוחים אותן על ידי שכבה סמיכה על פני העור שלא נספגת ולכן הם פחות פופולריים. מסנני קרינה לילדים מכילים בעיקר מסננים פיזיקליים, אבל רוב המסננים מכילים שילוב של שניהם.

7. על מסנן הקרינה שלי כתוב Sub Block, האם זה סימן שהוא חוסם את קרני השמש?
לא. אפשר לסנן את קרני השמש אך לא לחסום אותן. לאחרונה שינה ה־FDA כמה מתקנותיו: הוא אסר על היצרנים לציין שהמסננים חוסמים קרינה, ואשתקד התיר ליצרנים לציין כי מסנני קרינה מעכבים את הזדקנות העור. בנוסף, כל המסננים מעל 50 SPF נחשבים באותה קבוצת מסננים, מאחר שהם משפיעים כמעט באותה המידה.

8. איזה תכשירים אפשר למרוח על תינוקות עד גיל שנה (נגד יתושים, נגד שמש, טיפול בכוויות, אחרי עקיצות)?
עד גיל חצי שנה לא מומלץ למרוח על תינוקות שום תכשיר, ומגיל חצי שנה אפשר להשתמש בתכשירים המיועדים להם. למשל, מסנני קרינה לתינוקות שמכילים מסננים פיזיקליים בלבד, שלא נספגים בגוף ואין חשש שיגרו את העור.

9. האם מריחת שמן זית או שמן גזר על העור מגנה מפני השמש?
לא. בעבר שמנים כאלה שימשו כמאיצי שיזוף, כיוון שהם מכילים חומרים המשפרים את הקליטה של קרני השמש באינטראקציה עם העור, ועל כן הם עשויים דווקא להזיק.

10. איך להגן על העיניים מהשמש?
משקפי שמש מגנים על העין מפני נזקי הקרינה העל סגולה, שגורמת לנזק בעדשת העין, ברשתית ובעפעפיים. העדשה הכהה עוזרת מפני הסנוור, אך כהות העדשה לא בהכרח מגנה מפני קרינה על סגולה. לכן חשוב לבחור במשקפי שמש בעלי UV400, המסננים את כל הקרינה העל סגולה. ככל שהמסגרת רחבה יותר, היא מגנה גם על העור שמסביב העיניים.

עד גיל חצי שנה - לא לחשוף לשמש (צילום: שאטרסטוק)

טיפוח עור הפנים

11. האם שימוש בקרם פנים שכולל מסנן קרינה מספיק?
בדרך כלל לא. מסנן קרינה צריך למרוח בנדיבות, ואילו את קרם הלחות מורחים במשורה. כמו כן, לרוב קרם לחות לא נמרח באזורים חשובים כמו אפרכסות האוזניים והעורף. אבל עדיף להשתמש בקרם לחות שכולל מסנן קרינה במקום לוותר על קרם הגנה לחלוטין.

12. מהי שגרת הטיפוח האופטימלית של מתבגר/ת בקיץ?
כדאי לרחוץ את הפנים רק פעם־פעמיים ביום, כדי לא לייבש את העור ולגרום לגירוי יתר של בלוטות החלב. לרוב אין צורך בקרם לחות כי בגיל זה העור מספיק שומני. בקיצור, Less is More. ולא לשכוח מסנן קרינה.

13. האם אפשר להמשיך להשתמש ברטין A במהלך הקיץ?
רטין A ורטינול הם נגזרת של ויטמין A, הם משפרים את מראה העור משמעותית אך גורמים לו להיות רגיש יותר לחשיפה לשמש ולכוויות. לכן אפשר להשתמש בתכשירים המכילים נגזרות של ויטמין A רק אם מחליטים להימנע מחשיפה לשמש כחלק מאורח חיים, גם בקיץ, ולמרוח אותם בלילה. אם בכל זאת נחשפים לשמש, מומלץ להשתמש במסנן קרינה 30SPF.

טיפולים קוסמטיים

14. האם אפשר לעבור בקיץ פילינג רפואי?
בהחלט, בעיקר לבהירי עור. כהי העור נוטים לפתח פיגמנטציה לאחר פילינג וחשיפה לשמש. עם זאת, אם מדובר בפילינג קל וקיימת מודעות של הגנה מפני השמש, אפשר לעשות את הטיפול גם בקיץ.

15. כמה זמן יש להימנע מחשיפה לשמש לאחר הסרת שיער בלייזר או באינפרא אשום?
כל טיפול שגורם לגירוי של העור (הסרת שיער, ניתוחים טריים, הוצאת נקודת חן) פוגם ברקמה שחשיפתה לשמש יוצרת פיגמנטציה, ולכן לא מומלץ להיחשף. משך ההימנעות אינדיווידואלי, יש להימנע מחשיפה לשמש עד שהאדמומיות עוברת, כשהרקמה כבר לא פגועה. אם חושפים את העור לשמש לאחר הטיפול, בעיקר עור כהה, עלולה להיווצר פיגמנטציה. אם בכל זאת נחשפים לשמש, יש להשתמש במסנן קרינה 30SPF. כמו כן, אי אפשר לבצע טיפול הסרת שיער בלייזר בבטחה על עור שזוף, כי אפשר לגרום בקלות רבה לכוויה.

בעיות עור

16. גילוח בקו הביקיני ובבית השחי עושה לי נקודות שחורות. מה לעשות?
נקודות שחורות לאחר גילוח הן לרוב שערות חודרניות. מאחר שהשיער באזורים האלה עבה ונוקשה, הוא נוטה לפצוע את הזקיק בתהליך ההסרה בגילוח או בשעווה. כתוצאה מכך השערות נתקעות מתחת לעור ומתחיל תהליך דלקתי שנמשך עד שהשערה הכלואה מצליחה לפרוץ את שטח פני העור. אי אפשר למנוע את התופעה, אך אפשר להיעזר במשחה אנטיביוטית. במקרים חמורים מומלץ לשקול הסרת שיער בלייזר באזורים אלה כדי למנוע צמיחת שיער ולצמצם מקרים של היווצרות שערות חודרניות.

17. יש לי נטייה לנמשים, מה לעשות עם זה בקיץ?
נמשים נוטים להתכהות בחשיפה לשמש, ולכן הגנה טובה מפני קרינת UV מונעת התכהות של הנמשים. אם לא חושפים את הנמשים לשמש, הם נוטים להיעלם עם הגיל.

18. נשרפתי בשמש, כיצד לטפל בעור?
אם נשרפת זה אומר שהנזק לעור כבר נעשה. הטיפול הוא כמו בכל כוויה בדרגה ראשונה או שנייה: קירור העור על ידי מקלחת פושרת, מריחת קרם גוף, שתייה מרובה למניעת התייבשות ונטילת כדור נגד חום או כאבים.

19. איך מטפלים בפצעונים על הפנים, שמחמירים בקיץ?
פצעים נגרמים משילוב של הפרשה מוגזמת של בלוטת החלב (שומנים) עם לכלוך או זיעה. מלבד ניקוי פנים פעמיים ביום, אפשר להשתמש בתכשירים בעלי חומציות ניטרלית (ללא סבון וללא אלכוהול). במצב של החמרה, יש להתייעץ עם רופא עור.

20. האם השמש עוזרת לייבוש פצעים?
הנזק של השמש גדול יותר מהתועלת שלה בריפוי פצעים, מאחר שהיא מעוררת את בלוטות החלב שמייצרות שומנים נוספים ומייצרת פיגמנטציה באזור הפצעים. כדי לייבש את הפנים יש להשתמש במשחות ייעודיות המכילות חומצה לקטית או חומצה סליצילית, אך שימוש בהן מצריך התגוננות מפני השמש. עם זאת, לעתים נדירות בלבד (למשל במקרה של אקנה בגב), רופא עור עשוי להמליץ על חשיפה מתונה לאור השמש.

21. איך אפשר להעלים כתמי פיגמנטציה?
יש הרבה סוגי פיגמנטציות, אך הימנעות מחשיפה לשמש חשובה בכולן. שימוש בתכשירי הבהרה או טיפולי אור (IPL), לייזר או פילינג רפואי יכולים לעזור בטיפול ובמניעה. בכל מקרה, כדאי להיוועץ ברופא עור.

ריח גוף

22. לאחר כמה שעות עם דאודורנט אני שוב מזיע. מה לעשות?
אם שימוש בדאודורנט עם ריכוז גבוה של מלחי אלומיניום (אנטי פרספרנט) לא עוזר או כרוך בתופעות לוואי (כמו גירוי העור), אפשר לשקול לעשות זריקות בוטוקס בבתי השחי, שעוזרות בהפחתת ההזעה בצורה משמעותית לתקופה של כחצי שנה ולעתים אף יותר.

23. יש לי ריח לא נעים מכפות הרגליים, מה עושים?
הריח מכפות הרגליים נובע בדרך כלל מהתרבות של חיידקים על פני עור לח. כדי למנוע פטרייה צריך לאוורר ולייבש את הרגליים לגמרי. אם שמים גרביים, רצוי שהם יהיו מכותנה ומומלץ לפזר טלק המעורב בחומר אנטי פטרייתי (ללא מרשם) על העור וגם בתוך הנעל. אם מחפשים פתרונות טבעיים, אפשר לאבק את כפות הרגליים בסודה לשתייה או להשרות את הרגליים בחליטה של מרווה, שמפחיתה הזעה וריחות זיעה.

24. איך הבושם יכול להשפיע על הגוף שלי בקיץ?
רוב האנשים לא מבחינים בין בושם קיץ לחורף. לרוב בשמים מכילים 80% אחוזי אלכוהול, וכיוון שחשיפה לשמש משנה את חומציות העור, במקומות שמתבשמים בהם עלולים להופיע כתמים חומים על העור למשך כמה שבועות. לכן בקיץ כדאי לחפש בשמים נטולי אלכוהול או מופחתי אלכוהול, או להתבשם במקומות מוצנעים.

לשמור על השיער גם בשמש הקופחת (צילום: שאטרסטוק)

שיער

25. איך להגן על השיער מפני השמש?
השמש מייבשת את השיער וגורמת לו להיות שביר יותר, ולכן רצוי לחשוף אותו לשמש כמה שפחות. כשבכל זאת נחשפים לשמש, כדאי להשתמש בתכשירי שיער המכילים מסנן קרינה ובכיסוי ראש, לאחר החפיפה להשתמש במסכה לריכוך השיער. מומלץ לא לחפוף לעיתים דחופות, שכן לשיער שומן טבעי שמגן עליו מפני השמש.

26. האם צריך לשטוף את השיער במים מהברז אחרי ים או בריכה?
הכלור של הבריכה והמליחות של מי הים מייבשים ופוגמים בשיער, והשילוב של השמש עם המליחות או הכלור גורמת לנזק חמור יותר. לכן מומלץ לשטוף את השיער במים מתוקים מיד לאחר היציאה מהים או מהבריכה.

27. עברתי החלקת שיער, האם מי הבריכה או הים יכולים להרוס את האפקט?
כדי לשמור התוצאות של טיפול החלקה או סלסול, חשוב לשטוף את השיער במי ברז מיד לאחר היציאה מהים או מהבריכה. כמו כן, חשיפה לשמש יכולה להחמיר את הנזק שגורמת החלקה קבועה (יובש, שבירת שיער, קצוות מפוצלים, שמנוניות יתר). דרך זולה לעזור לשיער אחרי החלקה להשתמש בשמפו לתינוקות, שמכיל פחות כימיקלים משמפו רגיל ועוזר לשמור על השיער.

28. השיער שלי נשרף בשמש, האם כדאי לצבוע אותו?
צבע שיער מכיל חמצן ומאיץ תהליך כימי שפוגם בשיער, ולכן צביעת שיער פגום אינה מומלצת. שיער שנשרף בשמש זקוק לשיקום באמצעות תספורת או קיצוץ קצוות, שימוש במסכות לריכוך או טיפול קרטין (חומר שקיים בשכבת ההגנה של הציפורניים והשיער), שמשחזר את שכבת ההגנה ועוזר בשיקום ובריכוך השיער.

29. הקרקפת שלי שומנית יותר בקיץ, איך אפשר למנוע זאת?
כדאי לחפוף את השיער בשמפו יום־יום בעדינות, כדי לא לגרות את נקבוביות השומן בקרקפת.

איפור

30. מסנן הקרינה גורם לפנים שומניות ומבריקות. מה עושים?
חשוב להתאים מסנן קרינה לסוג העור. מסנן Oil Free מעניק לעור מראה מט.

31. האם מייק־אפ יכול להגן עליי מפני קרינת השמש?
מייק־אפ אינו מספק הגנה מפני השמש, גם אם הוא מכיל מסנן קרינה (רובם בדרגת 8SPF בלבד). לכן בנוסף למייק־אפ חשוב לשים מסנן קרינה.

32. האיפור נוזל לי, מה לעשות?
בקיץ רצוי להשתמש באיפור מינרלי שעשוי מחומרים טבעיים (אבנים טחונות או מינרלים מתכתיים טחונים). זה איפור לא שומני שמעניק מראה מט וטבעי, הוא נטמע טוב בעור ומזיעים איתו פחות. מומלץ בעיקר להשתמש במייק־אפ מינרלי בגרסת אבקה, שנותן תחושת רעננות. אם הפנים בכל זאת מזיעות, אפשר לשים עוד פודרה או להספיג את הפנים בטישו. כאמור, את המייק־אפ מניחים מעל מסנן קרינה.

קיץ בריא

33. איך אפשר לקבל ויטמין D אם נמנעים מחשיפה לשמש?
בגיל צעיר מספיקה חשיפה של זרועות למשך 15 דקות ביום כדי להשלים את החסרים של ויטמין D. החל מגיל 50 מנגנוני השפעול פחות יעילים, ולכן לרוב יש צורך בנטילת תוסף ויטמין D בכדורים או בטיפות. בכל מקרה, יש להימנע מחשיפה לא מבוקרת לשמש.

34. כמה מים מומלץ לשתות ביום?
שתיית מים חשובה לבריאות הכללית, למניעת התייבשות ולשמירה על הכליות. הכמות הנדרשת נקבעת לפי שטח פני הגוף, הפעילות וטמפרטורת הסביבה, הממוצע הוא כשני ליטר מים ביום.

35. האם הכלור ומי הים מזיקים לעור, במיוחד אצל ילדים?
שניהם מייבשים את העור, בעיקר מי הכלור. לכן לאחר הרחיצה חשוב להישטף ולמרוח תכשיר לחות. לילדים עם עור רגיש במיוחד או אסטמה של העור, כדאי לשקול למרוח על העור שכבה של וזלין לפני הרחיצה בבריכה.

ייעוץ מקצועי:
ד"ר מרינה לנדאו, מומחים ברפואת עור ומין וחברה בארגונים ישראליים ובינלאומיים ברפואת עור כירורגית וקוסמטית; גליה תורן־חן, מומחית בטיפוח ויועצת מקצועית למותגי יופי; מימי לוזון, קוסמטיקאית רפואית; רמי יוקו, מטפל ומדריך בהחלקה יפנית, איריס שחר, נטורופתית N.D, מרצה במכללות לרפואה