מאת אראלה טהרלב בן –שחר

אלפי המלווים שהגיעו ללווית החייל הבודד שון כרמלי, מגשי פיצות שמובאים לחיילים בגבול הרצועה מתורמים אלמוניים, וגם ההודעה הכוזבת שגרמה להוריו של אחד החיילים להחמיץ פעימה, הם כולם פנים של מעורבותם השוטפת של הרשתות החברתיות במלחמה. כשהתותחים רועמים, משתתפי הרשת לא שותקים. חלקם מנצלים את הרשת כדי לגדף או להסית כנגד המחנה הפוליטי היריב, כפי שכולנו יודעים. אבל פחות ידועים השימושים האחרים של הרשת במלחמה. מתברר, שהרשתות החברתיות מהוות ערוץ תקשורת עוקף תקשורת פורמלית, כלי שמאפשר להתנדב, ומקום שבו נוצרות קהילות תומכות מכיוון שככל הנראה מרבית הקוראים פוסט זה גם מעלים סטטוסים, מצייצים, כותבים בוואטסאפ ומעלים תמונות לאינסטגראם, קורא פרופסור יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט מהמרכז הבינתחומי הרצליה, לכל אחד להיות "שחקן אקטיבי ולא שחקן פסיבי, ולזכור שאתם יכולים להיות סוכני שינוי בהשפעה על דעת הקהל העולמית". הנה כמה דרכים שבהם תוכלו לקחת חלק:
חבילה לחיילים או פיצה לגדוד: פעם זה היה כרוך בחיפוש של קופסת נעליים, כיתות רגליים לסופר, הפעלת הילדים לצייר ציור, חיתוך מסקינג טייפ בשיניים והליכה לדואר. היום אם אתם רוצים לשלוח משהו לחיילים, כל מה שאתם צריכים זה וויזה ומחשב. באתרי משלוח ייחודיים אתם יכולים לבחור אם לדעתכם הם זקוקים לדאודורנט, בייגלה או וופלים, וזה ישלח להם ישירות. אפילו יותר מכך, אם תרצו להזמין את החיילים לפיצה, תוכלו להיכנס לאתר משלוחים ולשלוח להם פיצה, כמעט עד לשדה הקרב.
דף הבית שלכם הוא דף הסברה או You are the media: אחת הסיבות שהעולם לא מיהר כל כך לגנות את ישראל במבצע הזה, היא התמונות שהופצו והראו – שהמשגרים והרקטות שיורים עלינו אכן ממוקמים בבתי ספר ובתי חולים. סרטוני הווידיאו הוויראליים של מחבלים מתחבאים באמבולנס, או של משעל בבגדי התעמלות במכון הכושר בזמן שבני עמו סובלים מתוצאות המלחמה, הופצו והתפשטו ברשת.
"כיום כל אחד מאתנו הוא לא רק צרכן, אלא גם יצרן ומשווק של תוכן. כל אחד מאתנו יכול להפוך ממשתתף פייסבוק פסיבי לשחקן אקטיבי המשפיע על דעת הקהל, לפעמים בעוצמה גדולה יותר מערוצי התקשורת העולמיים הפורמליים, שלצערינו לא תמיד אוהבים אותנו," אומר פרופסור עמיחי-המבורגר. כך שאתם מגוייסים, אם תרצו ואם לא, להפצת מסרים. כיוון שאינכם יודעים איזה פוסט שלכם עשוי להפוך לוויראלי, ולאיזה כתובות הוא עשוי להגיע, בחרו את המסרים שלכם כך שיהיו כאלה שתהיו מרוצים אם יגיעו להמונים.
האס אמ אס שלכם יכול להחריב על אנשים את עולמם: אל תכתבו דברים שאינכם רוצים שיגיעו להמונים, מה שמחזיר לסיפורים מצמררים על הורים שצפצוף הוואטסאפ היה הדבר היחיד שהכין אותם להודעה שבנם נהרג, שנחתה עליהם כרעם, בלי שאף אחד יהיה שם לתמוך בהם. הטראומה גדולה, ומרושעת עוד יותר, כשההודעה היתה שקרית וכוזבת.
אתר הבית שיצר משפחה: ההודעה של אחד מאוהדי מכבי חיפה בדף הפייסבוק של הקבוצה היתה זו שקראה לאנשים לבוא ללוות את שון כרמלי בדרכו האחרונה . ההודעה הלכה והתפשטה מעבר לאוהדי הקבוצה, אל אוהדים של המשפחה שאיבדה את היקר לה, אל אנשים שרצו לעודד לא עוד את מכבי חיפה, אלא אנשים ברגעים הקשים של חייהם. 20,000 אנשים נענו לקריאה שהעלה אוהד בדף הפייסבוק, והגיעו באחת עשרה בלילה ללוויה. "זוהי דוגמא לאופן בו מידע ברשת יכול להעצים אותנו ולתת לנו כוח להמשיך", אומר פרופ' המבורגר.
אם תרצו ואם לא, אתם מגוייסים להפצת מסרים (שאטרסטוק)
ייעוץ מקצועי: פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט, המרכז הבינתחומי, הרצליה.