כולנו מודעים לכך שאכילת פירות וירקות מסייעת בירידה במשקל, בעיקר כשהאלטרנטיבה מתבטאת במזונות עתירי שומן. אך מחקר חדש ומעניין מראה כי הבחירה האקטיבית שלנו במזון מסוים תלויה, פעמים רבות, לא במודעות מפותחת, אלא בנוסחה פשוטה בהרבה – המזון הקרוב אלינו יותר באותו רגע.

מחקר אמריקאי שעתיד להתפרסם בגליון מאי של מגזין Appetite בדק העדפה וצריכה של מזון עתיר שומן וקלוריות לעומת מזון דל שומן וקלוריות. במחקר השתתפו 56 נבדקים בריאים - 20 משתתפים היו בעלי משקל תקין, 21 בעלי עודף משקל ו-15 סבלו מהשמנת-יתר. המחקר היה פשוט: בתחילה, החוקרים הניחו מול הנחקרים קערת פופקורן ספוג בחמאה במרחק נגיעה, וקערת תפוחי עץ חתוכים במרחק של כשני מטר. הנבדקים נשנשו פופקורן ואף דירגו אותו כמועדף מבחינת הטעם. כשהחוקרים הפכו את המרחקים, כלומר - קערת תפוחי עץ חתוכים במרחק נגיעה וקערת פופקורן מרוחקת, הנבדקים נשנשו את הפירות על אף שמבחינת הטעם העדיפו דווקא את הפופקורן. מיותר לציין שבזמן שצרכו את תפוחי העץ, הנבדקים צרכו פחות קלוריות.

החוקרים ציינו שלמידת עודף המשקל או המין או הגיל, לא הייתה השפעה על בחירת המזון. המאפיין העיקרי שהשפיע על האכילה היה המרחק בו עמדה קערת המזון מהנבדק. מסקנתם: הנגישות של מזון ולא העדפה או אהבה אליו, היא הקובעת כמה קלוריות נכניס לגוף. סביבה תומכת מעניקה כלים שעוזרים לנו לצרוך פחות קלוריות ללא תכנית דיאטה.

המסר הוא כי ניתן להכין את הסביבה כך שהמבוגרים והילדים המתגוררים בבית יוכלו לגשת בקלות רבה יותר למזון בריא שתורם למשקל תקין. הרעיון הוא אוסף של שינויים קטנים, שיחדיו יביאו לשיפור בבחירות התזונתיות שלנו. אלו מזונות יתמכו בהשגת בטן שטוחה עם בא האביב אפשר ללמוד מחוקרים אוסטרלים מאוניברסיטת וולונגונג שעקבו אחר נבדקים שמנים בתהליך הרזיה, ומצאו שהמרזים שאכלו יותר ירקות במסגרת דיאטה מאוזנת, ירדו יותר במשקל לעומת המרזים שאכלו פחות ירקות.

שבעה טיפים לעקרון "הישג היד" האביבי

  1. עם בוא האביב והורדת בגדי הקיץ מהארון, צאו אל הסופר ומלאו את הסל בנשנושי גזר, בעגבניות שרי, במלפפוני מיני, בפלפלונים מיני ובפירות שאתם אוהבים. עד מהרה תגלו שהוקל לכם גם בכיס: עירכו רישום הוצאות ותראו שהירידה בקניית חטיפים ונשנושים עתירי קלוריות, הפחיתה את ההוצאות על המזון לעומת העלייה בצריכת ירקות ופירות, גם אם מחירם גבוה.
  2. כשמגיעים חברים לילדים, הניחו קערת ירקות ופירות בחדר ללא הקדמה או השאלה "רוצים"?
  3. כשהילדים יושבים ולומדים מול המחשב, הניחו לידם במרחק נגיעה קערת ירקות מיני וקערת פירות חתוכים מבלי לציין בקול "שמתי" - פשוט שיהיה שם.
  4. בזמן אירוח הניחו על השולחן בנוסף לפיצוחים ולעוגות גם ירקות ופירות.
  5. אספו את הילדים מהגן כשאתם מצוידים בשקית מוכנה של פירות וירקות.
  6. לפחות פעמיים ביום התחילו את הארוחה העיקרית שלכם עם ירקות ולאחר מכן אכלו את שאר האוכל.
  7. אכלו מדי יום לפחות 6 ירקות ו 3 פירות בין הארוחות.
כשמגיעים חברים לילדים, הניחו קערת ירקות ופירות בחדר ללא הקדמה או השאלה "רוצים"?  (צילום: thinkstock)
כשמגיעים חברים לילדים, הניחו קערת ירקות ופירות בחדר ללא הקדמה או השאלה "רוצים"? (צילום: thinkstock)