קארין גוטמן־קוגן
כבר כתבנו כאן על ד"ר גוגל ועל הסכנות שבחיפוש מידע רפואי באינטרנט. אבל מה קורה כשהבעיה הרפואית מציקה לכם כל כך שאתם לא יכולים להחזיק מעמד עד שתגיעו לקופת החולים, כי התור שנקבע לכם הוא רק בעוד שבוע? רוב הסיכויים שתקלידו את השאלה שלכם בפורום רפואי כזה או אחר ותחכו לתשובה הגורלית.

השאלה שמטרידה אותך חשובה באמת? אל תבזבזי זמן יקר, פני לרופא בהקדם (צילום: שאטרסטוק)

התייעצות וירטואלית בענייני רפואה בעייתית ביותר: המומחה לא רואה אתכם, אינו מכיר את ההיסטוריה הרפואית שלכם, וברוב המקרים גם לא מקבל מכם די מידע כדי לחוות את דעתו המקצועית. "הפורומים הרפואיים הם כלי חשוב לקבלת מידע וליצירת תחושת שותפות והדדיות בין הגולשים, אך חשוב להתחשב במגבלות המפגש הווירטואלי לצד האחריות המקצועית של העונה", אומר ד"ר דורון תודר, מומחה לפסיכיאטריה במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע ומומחה יועץ בפורום המומחים של האתר goodays: "חשוב להבין את מגבלות הרשת ולדעת כי גם לבעל המקצוע המנוסה ביותר יש מגבלות במתן תשובות על בסיס המידע החלקי שהפורום מאפשר להעביר. פורומים נועדו לשאלות ותשובות יחסית קצרות, לכן השואל אינו יכול לתת לרופא תמונת מצב מלאה לגמרי שתאפשר לבצע אבחון מדויק של הבעיה והרופא לא יכול לפרט באריכות את תשובתו. באופן עקרוני, האחריות המקצועית של רופא לא מאפשרת לו לבצע אבחון על גבי הרשת, לכן מומלץ להימנע משאלות שזו מטרתן".

איך בכל זאת אפשר להיעזר בפורום רפואיים ברשת? ד"ר תודר נותן את הכללים שלו לגולש המוטרד:

ניסוח כללי: חשוב לנסות לנסח את השאלה באופן כללי ולא באופן ספציפי למצב האישי שלי.
התאמת השאלה לגורם המשיב: פורומים רפואיים מנוהלים ע"י גורמים שונים – רופא מומחה, אחות, עובד סוציאלי או איש מקצוע אחר. חשוב להתאים את אופי השאלה להכשרה של המומחה על מנת לקבל את התשובה המתאימה.
לא לבקש חוות דעת שנייה: לעונה קשה לדעת את כל הפרמטרים שהרופא המטפל יודע ולכן רופא יימנע מלסתור על גבי הפורום את דעתו של הרופא המטפל.
שמירה על דיסקרטיות: חשוב להימנע מלהזכיר פרטים מזהים בשאלה. אסור לתת שם מלא ובטח שלא טלפון, לא להזכיר את שם הרופא המטפל ולא להסגיר פרטים אחרים שעלולים לחשוף את זהות המטופל או הרופא. חשוב לזכור שכולם חשופים לשאלות ולתשובות בפורום ושכל שאלה נשארת במערכת זמן רב.
תמציתיות: השואל צריך לנסח את שאלתו באופן קצר וברור ולשאול שאלה קצרה וכללית בשביל לקבל תשובה קצרה וקולעת, אין צורך להרחיב יתר על המידה בתיאורים ודוגמאות שהיריעה קצרה מלהכילם. מנגד, חשוב להבין שגם הרופא מוגבל באורך תשובתו כך שבמקרה ונשאל מה היא מחלת הפסוריאזיס לדוגמא, כדאי שנצפה לתשובה בת שניים־שלושה משפטים והפנייה למקור מידע ברשת שם מסופר על המחלה בהרחבה.
שאלה אחת בכל פעם: על מנת לקבל תשובה עניינית ומלאה חשוב לשאול שאלה אחת בכל פעם. "רשימת מכולת" של שאלות עלולה להוביל את המשיב לתת תשובות מאוד קצרות.
Google first: במקרה של בקשת מידע כללי על מחלה כזו או אחרת מומלץ להשתמש בגוגל בטרם שואלים שאלה כללית. אפשר לבקש מהרופא הפניות למקורות מידע אמינים ברשת בנושא הרלוונטי.
נימוס מעורר אמפתיה: צריך לזכור שגם המומחה שעונה בפורום הוא בן אדם. כך שחשוב לשאול את השאלה באופן מנומס על מנת לעורר את האמפתיה של העונה. באופן בלתי מודע, פעמים רבות רוח התשובה תשקף את רוח השאלה.

הנה כמה דוגמאות לאופן הנכון לשאילת שאלות:

הבעיה: תופעות לוואי מטיפול תרופתי
אל תשאלו: "אני נוטל תרופת הרגעה מסוג קסנקס וסובל מכאבי ראש, האם להפסיק ליטול את התרופה?"
כתבו: "האם תרופת הרגעה מסוג קסנקס עלולה לגרום לכאבי ראש?"
הבעיה: כאב בגב התחתון
אל תשאלו: "מה בדיוק יש לי?"
כתבו: "לאיזה סוג רופא אני יכול לפנות לקבלת עזרה? על אילו בעיות אפשריות הכאב הזה עלול לרמוז?"
הבעיה: זיהו אצלי בעיה בתפקוד בלוטת התריס
אל תשאלו: "האם יכול להיות שיש לי משהו אחר? על איזה טיפול אתה ממליץ לי?"
כתבו: "אילו סוגי טיפולים יש לבעיה? מה התסמינים האופייניים לבעיה? "
הבעיה: בן משפחה אובחן כלוקה בדיכאון
אל תשאלו: "תוכל לפרט מהו דיכאון? מהם הסימפטומים? האם הוא עלול להתאבד? מהו אופן ההתקדמות של המחלה? איך אפשר לטפל?"
כתבו: "תוכל להפנות אותי למקור מידע בו אוכל לקבל מידע מהימן על דיכאון?"