"במטבח עם התנ"ך", כפי שאפשר להבין כבר מהשם, הוא לא עוד סתם ספר בישול. אמנם יש בו מתכונים, אבל כל אחד מהם קשור לאחת מ-54 פרשות השבוע שבתורה. לעתים מדובר במתכון שמוזכר בפרשה ולעתים הקשר הוא אסוציאטיבי (כמו במתכון האורז שבהמשך) – אבל תמיד מלווה אותו פרשנות מקורית לפרשה.

הרעיון לכתיבת הספר עלה במוחה של רינה רוסנר בליל שבת אחד, כשלשולחן הוגש נזיד עדשים – והצית דיון אודות הסיפור התנ"כי שבו מכר עשיו ליעקב את הבכורה. במשך כמה שנים התעמקה רוסנר בקשר שבין התנ"ך לאוכל, ופיתחה מנות כמו מערת שוקולד (פרשת "חיי שרה"), סלט צבעוני ברוטב אבוקדו (רמז לכתונת הפסים בפרשת "וישב") או חזה בקר מוזהב (שקשור, כמובן, לעגל הזהב בפרשת "כי תשא").

לפניכם המתכון – והפרשנות - ששידכה רוסנר לפרשה שתיקרא השבוע: "ויצא".

קסם הדודאים

וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר־חִטִּים וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּׂדֶה, וַיָּבֵא אֹתָם אֶל־לֵאָה אִמּוֹ; וַתֹּאמֶר רָחֵל אֶל־לֵאָה: תְּנִי־נָא לִי מִדּוּדָאֵי בְּנֵךְ. וַתֹּאמֶר לָהּ: הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת־אִישִׁי וְלָקַחַת גַּם אֶת־דּוּדָאֵי בְּנִי? וַתֹּאמֶר רָחֵל: לָכֵן יִשְׁכַּב עִמָּךְ הַלַּיְלָה תַּחַת דּוּדָאֵי בְנֵךְ. וַיָּבֹא יַעֲקֹב מִן־הַשָּׂדֶה בָּעֶרֶב, וַתֵּצֵא לֵאָה לִקְרָאתוֹ וַתֹּאמֶר: אֵלַי תָּבוֹא, כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ בְּדוּדָאֵי בְּנִי; וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ בַּלַּיְלָה הוּא. (בראשית ל' י"ד-ט"ז).

אף שלרוב מזהים את המילה "דודאים" עם צמח הדודא הרפואי, הידוע בזכות תכונותיו הנרקוטיות והאפרודיזיאקיות ובסגולות הפריון שלו, עדיין אין הסכמה בין הפרשנים באשר לסוג המדויק של הצמח.

המילה מופיעה שוב בשיר השירים (ז' י"ד), שם נאמר שהדודאים "נתנו ריח". פרשן אחד טוען שהכוונה היא לפרח היסמין, בעוד שבספר ירמיהו (כ"ד א) מוזכרים "שני דודאי תאנים". במקורות אחרים הדודאים הם סיגליות או שעורה.

לטיבו של צמח הדודאים יש חשיבות, ולו רק כדי להבין מה מנסה התנ"ך לספר לנו באירוע זה. האם הצמח אכן היה בעל סגולות מיוחדות?

פרשן אחד פוטר את התכונות הרפואיות של הצמח בלא־כלום, וטוען שהשימוש בו היה אך ורק כקמע למזל טוב; אבל צמח הדודא הרפואי אכן מכיל סקופולמין והיוסציאמין – שתי תרכובות כימיות שניתן להשתמש בהן כתרופה או כרעל. במהלך ההיסטוריה ובספרות זכה שורש הדודאים לתהילה כצמח פלא, אפרודיזיאק וסם מרפא, ואף יש אגדה המספרת כי כאשר הצמח נתלש מן האדמה הוא צווח בכאב.

עם זאת, יש כמה פרשנים הגוזרים את המשמעות לאירוע התנ"כי מהאטימולוגיה של המילה "דודאים". המילה "דוֹד" משמעותה בתנ"ך מאהב או חבר. לרחל לא חסרה אהבה מבעלה – היא אשתו המועדפת, שעל מנת לשאתה לאישה עבד ארבע־עשרה שנה; אבל חסרה לה האהבה שיש ללאה – אהבת ילד – שהרי היה זה ראובן שיצא לשדה לקטוף דודאים לאמו.

אורז יסמין עם תאנים

מרכיבים

6-4 מנות

  • 2 כפות שמן זית
  • 1 בצל קטן קצוץ
  • 1 גבעול סלרי קצוץ (ללא העלים)
  • 1 כפית אבקת קארי
  • 1 כפית אגוז מוסקט
  • 1 כוס (240 גרם) אורז יסמין
  • 2 כוסות (480 מ"ל) ציר עוף
  • 1/4 כוס (60 גרם) חמוציות מיובשות
  • 1/4 כוס (60 גרם) תאנים מיובשות
  • 1/4 כוס (40 גרם) גרעיני חמנייה קלויים
  • 1 כף נענע טרייה קצוצה
  • מלח
  • פלפל שחור טחון

אופן ההכנה
  1. מחממים את השמן בסיר בינוני ומטגנים בו את הבצל והסלרי במשך 3-2 דקות. מוסיפים את אבקת הקארי ואת אגוז המוסקט ומקפיצים 2-1 דקות נוספות.
  2. מוסיפים לסיר את האורז ומטגנים 3 דקות. מוסיפים את ציר העוף, מביאים לרתיחה ומנמיכים לאש קטנה. מכסים את הסיר ומבשלים כ-20 דקות.
  3. מכבים את האש ומוסיפים את החמוציות, התאנים, גרעיני החמנייה, הנענע, מלח ופלפל. מערבבים ומגישים חם.

  • מתוך "במטבח עם התנ"ך", מאת רינה רוסנר, הוצאת דני ספרים