"כל כלב יודע את השעה שבה יקבל את ארוחתו"

(פתגם מג'מאיקה)

זמני הארוחות קוצבים את שעות היום שלנו. כל ארוחה היא מעין ציר שסביבו נעות השעות – בבית הספר, בעבודה ובבית. לכל ארוחה תפקיד משלה: ארוחת הבוקר צריכה לעורר ולהכין אותנו לקראת היום; ארוחת הצהרים היא הפוגה לרענון באמצע היום; וארוחת הערב נועדה לצייד אותנו מחדש באנרגיה שהוצאנו במשך היום. הארוחות מסדירות את שעות היום שלנו, אך לפי מה נקבעים מועדיהן?

קל להוכיח שלא השעון הביולוגי שלנו הוא שמכתיב מתי נשב לשולחן. הביולוגיה של המין האנושי היא אוניברסלית, בעוד שמועדי האכילה שאנו מצייתים להם אינם זהים בכל מדינה ובכל תקופה. מוזר לנו לשמוע היום שבימי הביניים אכלו ארוחת ערב בחמש אחר הצהריים, אך נראה לנו מובן מאליו שגם לנו מוגשת ארוחת הערב בחמש, אם אתרע מזלנו ונקלענו לבית חולים ישראלי מצוי. בארמונו של המלך הנרי השמיני אכלו ארוחת ערב בעשר בלילה, וגם היום יש מי שאוכלים באותה שעה – הספרדים, למשל.

מישהו קובע את הכללים, באורח די שרירותי, ואנחנו מקבלים אותם - גם אם במורת רוח לפעמים. לעתים, שעת הארוחה מוכתבת מתוקף תמורות חברתיות. המעבר מהכפר אל העיר בימי המהפכה התעשייתית, למשל, היה גם מעבר משעות השמש שקצבו את זמני הפעילות והמנוחה אל הפעמון של בית החרושת. התנועה ההפוכה, מהעיר אל הפרברים, הביאה אף היא תמורה: ארוחת הצהריים נאכלת בחטף, בעבודה, ואילו הארוחה העיקרית בערב, בבית. מוסדות כמו בתי כלא, בתי חולים, פנימיות, מחנות-צבא וכיוצא באלה, מועדי הארוחות מוכתבים על-פי נוחותם של הממונים על המוסדות יותר מאשר על-פי הרצוי לשוהים בהם.

מה שמשותף לכל בני המין האנושי, ככל הנראה, הוא הכושר להסתגל לאכילה במועדים שונים ומשונים, על פי תכתיבים. אנחנו לא אוכלים כשמתחשק לנו, אלא בזמנים קבועים מראש, פחות או יותר (להוציא חטיפים או גלידה ברחוב), וכל ארוחה קבועה כזאת מורכבת ממאכלים מסוימים ומתעלמת לגמרי מאחרים, השמורים לארוחה הנאכלת בשעה אחרת של היום. אנחנו אפילו מפתחים תופעות גופניות, המתעוררות בשעות שבהן התרגלנו לשבת לשולחן: הקיבה שלנו מתכווצת ומאותתת לנו שהגיעה העת לאכול. אנחנו קוראים לזה רעב, אך זה אינו רעב אמיתי; זהו הרגל גופני הנובע מן המנהג לאכול במועדים קבועים.

את מועדי הארוחות מכתיבים לנו כללים של נוהג חברתי, לפי המקובל בחברה שבה אנחנו חיים. מרגרט ויסר כותבת בספרה "טקסי סעודה", שאותם כללים מזכירים לנו לעתים קרובות גם שלא לאכול בין הארוחות, כך שהם שולטים למעשה לא רק במועדי הסעודות שלנו אלא גם ברווחים שביניהן.

המבנה של כל אחת מארוחות היום, כמו גם סוגי המאכלים המוגשים בהן, הם עניינים תלויי תרבות. באירלנד, למשל, יש המתחילים את היום באומצת בקר ותפוחי אדמה - כך אכלו ב-1904, כמתואר ב"יוליסס" של ג'יימס ג'ויס, וכך אכלו גם ב- 2004, על-פי הדיווחים מדאבלין, כשחגגו שם את יום-ההולדת ה-100 של הספר. אצלנו, לעומת זאת, שניצל בארוחת הבוקר הוא מחוץ לקונסנזוס, שלא לדבר על מרק (אם אתם אוכלים מרק בארוחת הבוקר, קרוב לוודאי שאתם סינים, ואולי דווקא קמבודים).

המלך שציווה על העם מה לאכול

זַ'אן-אַנתֶלְם בְּרִיָה-סַוַארֶן הצרפתי – סופר, פילוסוף, מוזיקאי וגסטרונום – טבע מכתמים רבים שעיקרם אוכל (רבים מהם מובאים בספרו "הפיסיולוגיה של הטעם" שראה אור ב-1825, שנה לפני מות מחברו). אחד המפורסמים שבהם הוא: "אמור לי מה אתה אוכל, ואומר לך מי אתה". ואמנם, במקרים מסוימים מעיד הרכּב הארוחה לא רק על לאומיותו של הסועד, אלא אף על מעמדו החברתי.

מאחר שקווי התיחום בין המעמדות מיטשטשים והולכים בימינו (גם הפועל וגם המנהל אוכלים המבורגר), מן הראוי להציץ לרגע אל ימי הביניים, שבהם היו המעמדות מוגדרים היטב. באירלנד, למשל, אפשר היה אז לקבוע את מעמדם של הסועדים לפי ארוחת הבוקר שאכלו: "אם היה שם ספל מים, כדי לערבב עם שיבולת השועל של הבוקר, זה היה שולחן של פועל. אם במקום המים היה חלב, זה היה שולחנו של מעביד. אם בנוסף לחלב היה גם דבש, זה היה שולחן מלכותי", כותב ורנון פייזר.

עניין זה של תזונה על-פי מעמדות נקבע לא רק בהתאם לרמת ההכנסה. היו גם תכתיבים מלמעלה. במאה ה-14 היו באנגליה חמישה מעמדות רשמיים. המלך אדוארד השלישי פירסם צווים שקבעו לכל מעמד כמה מנות יהיו בכל ארוחה מארוחותיו. הצווים פירטו גם את מספר הצלחות ואת סוגי המזונות שיוגשו בארוחה ואף תיקצבו את הארוחות. מה שהוּתר למעמד אחד, נאסר על זה שמתחתיו.

הרינג ובירה לארוחת הבוקר. אליזבת הראשונה
הרינג ובירה לארוחת הבוקר. אליזבת הראשונה

נזירות שותות בירה

מַדלֶן פֶלנר קוֹסמן מציינת בספרה "חגיגות אגדיות – בישול וטקסים בימי הביניים", שגם הכנסייה קבעה לאנשיה כללי אכילה לפי מעמד, משיקולים של מוסר: מאחר שהעשירים מרגישים "שלא בנוח" כשהם מתמכרים למותרות והעניים מתרוששים משום שהם משתדלים לחקות את העשירים, הכנסייה הכתיבה "מתינוּת", המתבטאת ברשימות ארוכות של איסורים.

המלכה אליזבת הראשונה אכלה בארוחת הבוקר לחם שחור, מליח ובירה, ואיש לא חשב שזה תפריט מוזר. המליח (דג הרינג מומלח) הצמיא אותה והבירה הרוותה את צמאונה. בימיה, הכמות הממוצעת של בירה לאדם היתה גלון אחד (ארבעה וחצי ליטרים) ליום והקצבה זו היתה מקובלת גם במנזרים של נשים. השפעת הבירה שנלגמה בארוחת הבוקר לא הספיקה לפוג עד הארוחה העיקרית של היום, שהוגשה בימים ההם בעשר בבוקר. ארוחת הערב היתה קלה ונאכלה בשעת אחר-צהריים מאוחרת. מאות שנים חלפו עד שהארוחה העיקרית הוזזה לשעות הצהריים (באירופה) או לשעות הערב (בארה"ב).

לוח הזמנים הגסטרונומי שלנו אינו נובע מצורך ביולוגי כלשהו, כאמור. הוא תוצר של ההיסטוריה, והוא דינמי ומשתנה בלי הרף. אם למראית עין הוא סטטי, הרי זה משום שהתמורות – גם במועדי הארוחות וגם בהרכבן – אינן פתאומיות, אלא מתרחשות בהדרגה ובאטיות. בילדותי, הארוחה העיקרית, המבושלת, היתה ארוחת הצהריים, כמו ברוב ארצות אירופה. המרק הוגש אחרי המנה העיקרית, כנהוג ברוסיה.

מאז עברו עשרות שנים. כיום, הארוחה העיקרית נאכלת עדיין בצהריים, בעיקר בכפרים, שבהם משכימים לעבודה ובצהריים כבר רעבים מאוד. בעיר, רבים אוכלים את הארוחה העיקרית בערב, משום שרק אז מצליחים כל בני המשפחה להתקבץ יחד. גם אם אין הסכמה לאומית על מועד הארוחה העיקרית, דומה שאין ויכוח על מקומו של המרק. זה עשרות שנים שלא נתקלתי במישהו שאוכל את המרק אחרי הבשר.

הארוחה שאינה נגמרת

קביעת מועדי הארוחות היא מעשה שרירותי, לדעתו של גֶ'רֶמי מֶקלַאנסי. הוא מביא לדוגמה את בני עם הזוֹמבַּגוּאָה, החיים בהרי האנדים של אקוואדור. הם אוכלים ארוחה קלילה לפני עלות השחר, ארוחה גדולה יותר באמצע שעות הבוקר, עוד ארוחה כזאת אחר הצהרים ולבסוף, אחרי רדת החשיכה, עוד ארוחה קלילה מאד, לסיום היום. הסידור הזה מתאים לנשים המקומיות, הנמצאות עם העדרים במרעה מאמצע הבוקר עד אמצע אחר הצהרים, בלי הפסקה. הוא לא מתאים לתרמילאים, שבשעת הצהריים לא ימצאו שום אוכל מבושל בסביבה.

הדוגמה הקוטבית ביותר שאפשר להעלות על הדעת בהקשר של מועדי הארוחות היא בלי ספק זו שמקלאנסי מזכיר אותה ביעף, בלי שום פירוט. שבטים מסוימים באפריקה, הוא כותב, אינם טורחים כלל לקבוע זמנים לסעודה. הם לועסים משהו במשך כל שעות היום.

לא צריך להרחיק עד אפריקה כדי להיווכח שכל אוכלוסייה קובעת לעצמה מועדים לפי הנוחוּת שלה. תיירים שנכנסים למסעדה במדריד בשמונה בערב, נדהמים לראות שהיא ריקה ונדהמים עוד יותר ללמוד שהמקומיים אוכלים את ארוחת הערב שלהם בעשר בלילה. רבים מהתיירים אינם יודעים שבספרד נהוגה הפסקת צהרים ארוכה מאד (סיאֶסטָה), שבה אוכלים ארוחה משביעה ואחריה נחים. יום העבודה מסתיים מאוחר ואז נפגשים עם חברים, הולכים לבר, שותים יין או בירה ואוכלים קצת טַפָּאס. ארוחת הערב המאוחרת היא בגדר בילוי והיא מתחילה מאוחר, בדומה להצגות תיאטרון ומופעים אחרים.

  • בפעם הבאה: על שורשיה הנשיים של ארוחת הצהריים