סדרת צילומים צנועה של 13 תמונות שצילמה הצלמת מירי דוידוביץ לניו יורק מגזין במרץ האחרון הצליחה לזקק במדויק את השינוי האופנתי המשמעותי שעברה תל אביב בארבע השנים האחרונות. דוידוביץ, שצילמה לשבועון הנחשב 13 נשים אופנתיות המתגוררות בעיר, הצליחה לאבחן ולהציג סטייל תל אביבי נונשלנטי, רגיש וייחודי, שנתן לעיר הלבנה את החותמת הרשמית כ"בירת אופנה בינלאומית". כזו שיכולה לעמוד בגאווה לצד פריז, לונדון וניו יורק.

"תל אביב עברה שינויים מרחיקי לכם בתחום האופנה", מאבחנת נסטיה ליסנסקי, אושיית אינסטגרם, מעצבת ויועצת למותגי אופנה. "הישראלים למדו להתלבש, הם פתוחים הרבה יותר לרעיונות מחו"ל ושומרים על הטעם האישי שלהם. יש לנו פה בתי ספר מעולים לאופנה, אוכלוסיה צעירה שאוהבת אופנה ומותגים מחו"ל, פרימיום ומאס מארקט, שגילו אותנו ואנחנו גילינו אותם בחזרה".

גם אסף ליברפרוינד שמתעד את אופנת הרחוב בתל אביב בבלוג Telaviv street vibe מסכים כי תל אביב הולכת ומחזקת את מעמדה בקרב פאשניסטים ברחבי העולם. "אם פעם לטרנדים היה לוקח זמן להגיע אלינו וגם אז מתי מעט אימצו אותם, היום זה מיידי. האייקונים שלנו הם לא מקומיים, אלא בינלאומיים. אנשים חשופים למותגים בחו"ל ורוצים להשיג אותם בארץ, בין אם בהזמנות און-ליין או בחנויות שמגלות את השוק הישראלי. גם המהפכה הטכנולוגית שחוללו אפליקציות ורשתות חברתיות כמו אינסטגרם שינו את האופן שבו הישראלים מתלבשים. אנחנו יותר מודעים, האיכות יותר חשובה לנו ואנשים חושבים יותר מפעם אחת לפני שהם יוצאים מהבית איך זה יצטלם וכמה לייקים יקבלו על הסלפי שיעלו. תוסיפי לזה את העלייה הגדולה מצרפת, שמגיעה עם מודעות מאוד גבוהה, ושרשתות כמו זארה ואייץ' אנד אם מביאות לפה את אותה סחורה שהן מביאות לאירופה, ואת מרגישה את השינוי".

רצון להיבדל מהמתחרים לא רק כאסטרטגיה שיווקית, אלא כאידיאולוגיה ומחויבות קבוצתית (הדמיה: 3 דויז'ן הדמיות)
רצון להיבדל מהמתחרים לא רק כאסטרטגיה שיווקית, אלא כאידיאולוגיה ומחויבות קבוצתית (הדמיה: 3 דויז'ן הדמיות)

תו תקן גלובלי: שבוע אופנה תל אביבי

שניים מהסממנים לחשיבות ההולכת וגדלה של האופנה בחיינו בלבנט הם קיומו העקבי של שבוע האופנה Gindi TLV Fashion Week ופתיחתו הצפויה באביב 2016 של TLV Fashion Mall. שני אירועים אלו, הכרוכים זה בזה, מעידים באופן ברור וחד משמעי על השינוי המשמעותי בתחום.

שבוע האופנה, שיתקיים זו השנה השלישית בחסות יזמי פרויקט גינדי תל אביב - גינדי השקעות, משה ויגאל גינדי והריבוע הכחול נדל"ן, התמקם בנוחות בלוח השנה מיד אחרי שבועות האופנה הגדולים בניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז ומהווה, לפחות תפיסתית בעיני עורכיו, כהמשך טבעי ללו"ז העבודה של עורכי האופנה הבינלאומיים. במהלך שנות קיומו הקצרות הוא הצליח להפוך לאירוע משמעותי עבור זירת האופנה המקומית, הן כצוהר ייצוא כלפי חוץ והן כחיזוק הכרחי לתעשייה המקומית ולתומכיה. "התמיכה שלנו בשבוע האופנה נולדה קודם כל מתוך אמונה גדולה באופנה הישראלית", מסביר אורי לוי, מבעלי גינדי השקעות והאחראי על פרויקט גינדי תל אביב. "אנחנו מאמינים שזה תחום שהולך ומתפתח בצעדי ענק והנוכחות שלו הופכת להיות מרכזית בחיינו. את ההשפעה של שבוע האופנה הישראלי כבר ניתן לראות באמצעות החשיפה הגדולה שקיבלו מעצבים צעירים שהציגו בו בשנים עברו, וכיום הם עובדים בתעשיית האופנה העולמית ונהפכים ליסודות החדשים והיציבים שלה, וגם בקשרים שנוצרו עם קניינים ואנשי תקשורת בחו"ל, שמפיצים את בשורת האופנה התל אביבית. מבחינתנו זו הדרך הנכונה להפוך את תל אביב לאחת מבירות האופנה העולמיות, והתוצאות כבר מורגשות בשטח".

"את ההשפעה של שבוע האופנה הישראלי כבר ניתן לראות באמצעות החשיפה הגדולה שקיבלו מעצבים צעירים שהציגו בו בשנים עברו" (צילום: ענבל מרמרי)
"את ההשפעה של שבוע האופנה הישראלי כבר ניתן לראות באמצעות החשיפה הגדולה שקיבלו מעצבים צעירים שהציגו בו בשנים עברו" (צילום: ענבל מרמרי)

קניון שמשנה את כללי המשחק

על אף שמדובר באירוע מיוחצן, מפורסם ומשפיע, שבוע האופנה פועל בתוך תעשיית אופנה סגורה יחסית, שעדיין בודקת את גבולותיה, והוא תחום למסגרת זמן מצומצמת של כארבעה ימים. השינוי המשמעותי והגדול ביותר על האופנה הישראלית צפוי להגיע באביב הקרוב, עם פתיחתו של קניון TLV Fashion Mall בפרויקט גינדי תל אביב, שישנה את כללי המשחק. בשנים האחרונות הפנימו כמעט כל קניוני הארץ את חשיבות קמעונאות האופנה – מקומיות ובינלאומיות – למשיכת קהל הקונים, אבל נדמה שגינדי יצרו קטגוריה חדשה בתחום. במסגרת פרויקט גינדי תל אביב, שנפרש על שטח של 700 אלף מטר (הכולל בתוכו שכונה של 2,300 דירות ו-6,500 מקומות חנייה!), נשמר מקום מיוחד ל-TLV Fashion Mall. הקניון, שמהווה את לב הפרויקט וצפוי להיות עוגן משיכה מרכזי לכלל תושבי מטרופולין תל אביב. הקניון נבנה בעלות של 1.4 מיליארד שקל ולאחר תהליך תכנון ותחקיר מעמיק בקניוני ענק במזרח התיכון, אירופה וארצות הברית. השטח, בגודל של 35,000 מ"ר שחולק לשתי קומות זהות בצורת אליפסה, יאכלס מעל 250 חנויות ומיועד לשנות את חוויית הקנייה והבילוי בישראל. עיצוב האליפסה, לדוגמה, נועד לבטל לחלוטין את תחושת ה"אין מוצא", ומבטיח תנועת לקוחות ערה בכל חלקי הקניון. אורי לוי מסביר את העיצוב והתכנון ברצון לפשט ולהקל על המבקרים את ההתמצאות וחוויית הקניות במתחם. "בקניון את תדעי תמיד איפה את נמצאת, תוכלי לראות את כל הקניון מכל מקום שתעמדי בו והאווירה שתהיה בו בכל פינה היא של עיצוב נקי, אופנתי ומעודכן. נושא אחר שטופל בצורה חדשנית היא העובדה שבקניון יש למעשה "שתי קומות קרקע".

כלומר?

"קומת הרחוב, שהיא הקומה שאליה נכנסים ישירות מהרחובות הסובבים את הפרויקט. דיירי הפרויקט, ומי שמגיע באופניים או ירד באחת מתחנות הרכבת הקלה שצמודות לקניון, יכנס למעשה היישר לקומה השנייה. מי שיבחר להגיע ברכב ולחנות באחד מאלפי מקומות החנייה הצמודים או התת-קרקעיים, יגיע ישירות לקומה הראשונה שמתחת לקומת הרחוב. כך נוצרו בקניון שתי קומות קרקע, שוות באיכותן ובנגישותן לקהל הקונים. מחירי השכירות בשתי הקומות זהים, כל החנויות בקניון הן Class A".

"אני קורא לזה מרכז פומפידו הפרטי שלי". מוטי רייף (צילום: איתי יעקב)
"אני קורא לזה מרכז פומפידו הפרטי שלי". מוטי רייף (צילום: איתי יעקב)

תרצי שנסחב את הקניות במקומך?

נוחות, שירותיות והתמצאות בחלל הן אבני יסוד לכל קניון חדש שמתיימר למשוך אליו קונים סקרנים, אבל השינוי שמציע קניון TLV Fashion Mall בתחום האופנה הוא מרחיק לכת וחוצה את גבולות העיצוב האדריכלי. בגינדי מסרבים להסגיר את רשימת החנויות העתידית בשל חוזי סודיות, אבל מוכנים להתחייב על נציגות חזקה של כל רשתות האופנה המקומיות והבינלאומיות (זארה על כל מותגי הקבוצה, H&M, אמריקן איגל, מנגו, קסטרו, רנואר ועוד), לצד מותגי פרימיום מחו"ל וחנויות מכיכר המדינה שמחפשות להיחשף לקהל מעודכן, חדש וחובב אופנה. כל החנויות בקניון יעוצבו באווירה ייחודית שתתאים לאופי המקום, ויחשבו כחנות הדגל של המותג בישראל, מה שמבטיח גם את הגעתן של קולקציות חדשות בקצב מהיר יותר וגם חשיפה לפריטים ייחודיים בקולקציות קפסולה ושיתופי פעולה מסקרנים שלא תמיד הגיעו בזמן (או בכלל) לאזורנו.

בגינדי מאמצים גם את האפליקציות והטכנולוגיות החדשות בתחום האופנה, כדי להעניק לקונים הפוטנציאלים ערך מוסף שכרגע אי אפשר להשיג במקום אחד ותחת קורת גג אחת. שירותי קנייה חכמה יאפשרו לכם לחפש פריטים ספציפיים בכל חנויות הקניון, שירות קונסיירז' וסטייליסט אישי יבצעו עבורכם את איסופי הבגדים מחנויות הקניון, שירותי White Glove מציעים שמירת הקניות והעברתן לרכב בתום מסע השופינג על ידי באטלר אישי. כי למה שנסחוב? בקניון החדש מאמינים שגם לרכבי הלקוחות מגיע שירות VIP, במיוחד אם נמאס לכם לחפש את האוטו בחניון. שירות חדש יכלול וולה פארקינג מפנק, וגם אפשרות לבחור את מקום החנייה המועדף, כמה קרוב הוא יהיה למעליות ואיזה מרחק יישמר בינו לבין הרכב שחנה לידו.

 החנויות בקניון יעוצבו באווירה ייחודית שתתאים לאופי המקום (הדמיה: 3 דויז'ן הדמיות)
החנויות בקניון יעוצבו באווירה ייחודית שתתאים לאופי המקום (הדמיה: 3 דויז'ן הדמיות)

בית אמיתי לאופנה

בזמן השיחה עם אורי לוי על פתיחת TLV Fashion Mall אפשר לחוש בשאפתנות המרשימה שנטלה על עצמה קבוצת גינדי כדי להפוך את עצמה ל"בית האמיתי של האופנה בישראל", ואת הרצון להיבדל מהמתחרים לא רק כאסטרטגיה שיווקית, אלא כאידיאולוגיה ומחויבות קבוצתית. לראיה, שכרו מנהלי הקבוצה את מוטי רייף, מעמודי התווך של האופנה הישראלית ומפיק Gindi Tel Aviv Fashion Week, גם כיועץ אסטרטגי שאחראי גם על קביעת האווירה, עיצוב החנויות והתערוכות שיוצגו בחלל הקניון. "לא היה מקום כזה בארץ", פוסק רייף בהתלהבות כששואלים אותו על הייחוד של TLV Fashion Mall. "יש פה תמהיל של סוחרים ותכנים שהם מעבר לכל המותגים שיש אצל כולם. בגינדי השכילו גם לתת חנות למעצבים ישראלים צעירים, שתהווה שואו רום מתחלף שבו הם יוכלו להציג את העבודות שלהם לפני קניינים ותקשורת מחו"ל, וגם מקום שבו הלקוחות של הקניון יוכלו לקנות את הבגדים שלהם. מי עוד העז לעשות דברים כאלו?"

אבל האם תל אביב באמת צריכה עוד קניון אופנה?

"במרכז העיר לא קיים כזה מקום. כיכר המדינה מקרטעת, רחוב דיזינגוף נעלם ושאר הקניונים הם מחוץ לרדיוס. יש מקום למרכז שמאחד את כל עולם האופנה, וזה לא כולל רק בגדים אלא גם קולינריה ולייף סטייל ועיצוב ואמנות. אני קורא לזה מרכז פומפידו הפרטי שלי".

אורי לוי: צריך לזכור שבתל אביב לא נבנה קניון חדש מזה כמה עשורים. פרויקט גינדי תל אביב והקניון בתוכו יצרו למעשה שכונה חדשה במרכז תל אביב, שהיא כרגע המקום הלוהט והמבוקש בעיר. דירה שמכרנו פה לפני ארבע שנים עולה היום כפול. אזור השוק הסיטונאי גובל במתחם שרונה ודרום הקריה, צמודות לו שתי תחנות של הרכבת הקלה והוא מרחק דקות הליכה משדרות רוטשילד וכיכר הבימה. אנחנו מרגישים את הציפייה של תושבי העיר לפתיחת הקניון ומבינים את צרכיהם. הקהל התל אביבי צמא למרכז חדש של מסחר, קניות ואופנה, לחוויית קניות שעוד נראתה בעיר. זה הולך להיות ה-מקום לכל מי שאוהב ונושם אופנה.

אתה חושב שבתל אביב יש מקום לקניון כזה?

"אנחנו רואים את תל אביב כעיר ואת TLV Fashion Mall כמקום שבו כל מותג אופנה צריך להיות בו. תל אביב היא בירה אירופאית בכל קנה מידה והקניון שלנו, סטנדרט העיצוב, הבנייה, הגימורים, מקדם את העיר למקום שאליו אנחנו חושבים שהיא שייכת".