ביום שלישי הבא, ה-20 באוקטובר, יחגוג גדי אלימלך שמחה כפולה: יומולדת 45, וחמש שנים לבית האופנה שהקים לאחר קריירת סטיילינג ענפה. את היום הזה הוא צפוי להתחיל כבר בשעות הקטנות של הלילה, בהכנות אחרונות לתצוגת האופנה הראשונה שלו כמעצב, שתתקיים בשעה 10 בבוקר במסגרת שבוע האופנה גינדי תל אביב.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

אנחנו נפגשים בצהרי היום בבית קפה הסמוך לסטודיו שלו במרכז תל אביב, פחות משבועיים לפני התצוגה, שתתקיים בחסות מלון בראון ביץ' בתל אביב, ואלימלך נראה נינוח. 36 מערכות הלבוש שצפויות לעלות על המסלול כבר מוכנות, וגם הפסקול שערכה עבורו החברה הקרובה נינט טייב.

עכשיו הוא טרוד בהרכבת הטוטאל לוק השלם, התכשיטים לתצוגה שיוצרת הפסלת טל פרנק, והחשוב מכל - למצוא את הנעליים הנכונות לדוגמניות על המסלול. "יש לי בעיה נוראית של שליטה. לקח לי ארבע שנים של טיפול כדי ללמוד לשחרר, והתצוגה הזאת היא שיעור חשוב עבורי", אומר אלימלך. "למדתי שלבד אי אפשר להגיע בחיים לתוצאות טובות".

על הקולקציה שתיחשף בשבוע האופנה, אותה הוא מגדיר כמשקפת את הדי.אן.איי שלו כמעצב, הוא שקד עם מעצבת הטקסטיל דורן גינזבורג, שציירה על בדי משי שהודפסו בלונדון באיכות גבוהה, וישתלבו ברקמות שנעשו במיוחד בהודו. "אציג על המסלול פן אמנותי שלי", מבטיח אלימלך, ועם זאת, הוא מסביר שלקולקציה אופי מסחרי, והוא ישמח אם תהיה התעניינות לגביה מצד קניינים מחו"ל. לצד הקולקציה שתוצג על המסלול, תופק במהלך העונה מיני קולקציה מסחרית, שתימכר בסטודיו המעצב.

A photo posted by @gadielimelech on

במהלך חמש שנות פעילותו כמעצב בלט אלימלך עם שמלות מקסי ממשי משולב בתחרה וחיתוכים גיאומטריים, שנלבשות על ידי מפורסמות כמו מיה דגן, מגי אזרזר ואפרת גוש, והפכו זה מכבר לסימן ההיכר שלו.

נכון למועד פרסום הכתבה, נינט לא צפויה לעלות על המסלול בדגם בעיצובו, גם לא לצנוח עם כנפיים לבנות מהתקרה. "אני מכבד את כל מי שעושה גימיקים על המסלול", הוא אומר, "אבל אני באופן אישי פחות אוהב את זה. אני מתגעגע לתצוגות של שנות ה-90, כשעל המסלול הוצגו בגדים בלבד. ראיתי השבוע את התצוגה של שאנל עם התפאורה של שדה התעופה, ולא נעים לי להגיד, אבל לא רציתי לדמיין אף אחת לובשת את חליפות הטוויד האלה. בתור נער הערצתי את ג'ון גליאנו, מהיחידים שהתפאורה בתצוגה לא כיסתה על הבגדים אלא יצרה סיפור".

מכפלת לנעמי שמר

אלימלך נולד בקזבלנקה, ובגיל שנתיים עלה עם משפחתו לאשקלון, שם הקימה המשפחה את הבית בו מתגוררים הוריו עד היום. לאחר שירותו הצבאי פנה ללימודי תדמיתנות במרים, בן יחיד עם תשע אחיות לצדו. בתום הלימודים התלבט בין סטאז' אצל המעצבים יהודה דור ז"ל וג'רי מליץ. ההחלטה נפלה על מליץ, ששילם לאלימלך 26 שקל לשעת עבודה – 10 שקל יותר ממה שהציע לו דור.

"לאורך השנים יש התעלמות מנשים גדולות באופנה. הדבר החשוב ביותר הוא החומר, הבד. אישה מלאה לא יכולה ללבוש לייקרה או שמלות מפוליאסטר שיש ברשתות כאלה. זה לעשות לאותן נשים עוול, כי הן ישר מזיעות בבדים האלה ונראות נורא בלייקרה שנדבקת לגוף"

"במשך שנה עבדתי עם ג'רי. זה היה קשה, כי הוא טיפוס טוטאלי, אמוציונאלי ולא קל, בלשון המעטה, אבל למדתי אצלו רבות", נזכר אלימלך. "הייתי ילד שגדל באשקלון, ופתאום עושה מכפלת לנעמי שמר ורבקה מיכאלי. לג'רי היתה קליקת לקוחות מגוונת ומעניינת, שהיום כמעט ואין למעצבים, אולי רק אצל אוברזון. אני זוכר איך היתה מגיעה מנכ"ל דובק, רות הירש ז"ל, עם נהג צמוד שמחכה בחוץ וסטייל שלא נמצא רק בבגדים עצמם, אלא בכל ההוויה. היום פחות רואים את זה".

באמצע שנות ה-90 החל לעבוד כמלביש ומעצב ארט בהפקות טלוויזיוניות באולפני הרצליה, ומשם התפתח לעבודה בפרסומות. לשיאו הטלוויזיוני הגיע כמעצב התלבושות של סדרת הדרמה הישראלית "מעורב ירושלמי", שהופקה בשנת 2004. שלוש שנים קודם לכן, שימש כסטייליסט של תוכנית הטלוויזיה "המהפך", אולם בחר להישאר מאחורי הקלעים, בעוד כל הקרדיט על מלאכת הסטיילינג ניתן לסנדרה רינגלר, שהפכה את מקצוע הסטיילינג לזוהר ובלונדיני. "מכל תעשיית האופנה, סנדרה היא האדם שאני הכי אוהב", הוא אומר. "תמיד שאלו אותי 'איך זה שאתה מתרוצץ כל היום עם אנשים בקניונים מכוסי עיניים (כפי שהיה נהוג ב-"המהפך", א"י), וסנדרה לוקחת את הקרדיט ומצטלמת?"

ומה היית עונה?

"לא היתה לי עם זה בעיה. העבודה עם סנדרה היתה כיפית, ולא היה בינינו אגו. בתעשייה כולם ידעו שאני עושה את העבודה מאחורי הקלעים של 'המהפך'. לא עניין אותי שרבקה מרחובות תדע שאני עושה את העבודה".

זאת היתה יכולה להיות מקפצה למינוף הפרסום שלך כסטייליסט, שבסופו של דבר הגיעה רק שלוש שנים מאוחר יותר, עם החיבור לנינט.

"זה כמו ששואלים אותי איך לא התחלתי לעצב בגדים לפני עשר שנים. אני מאמין שזה פשוט לא היה צריך לקרות אז".

נינט ואני

הרבה לפני שהתוודענו מעל מסך הטלוויזיה ליחסים ההדוקים בין בר רפאלי לסטייליסט סיימון אלמלם, שכרה נינט טייב את שירותיו של אלימלך כסטייליסט האישי שלה. עד לאותה נקודה בזמן, הספיקה מי שהפכה בין לילה מחיילת אלמונית מקרית גת למאמי הלאומית ולאייטם התקשורתי הכי גדול בישראל, לעשות את כל הטעויות האופנתיות האפשריות, כולל שמלת הזהב השקופה שלבשה להופעת הבכורה שלה בטקס "מסך הזהב" ב-2004.

"החיבור ביני לבין נינה לא היה קורה אם לא היתה בינינו כימיה אישית. אני מאמין שהחיבור בינינו היה מאוד מיידי, כי שנינו באנו ממקומות מאוד דומים: היא מקרית גת, אני מאשקלון, עם אותו מספר ילדים במשפחה, משפחות מסורתיות עם הורים בעלי מנטאליות דומה"

אלימלך לקח את טייב תחת חסותו והפך לכתובת הראשונה שלה בכל שאלה אופנתית. יחסי הסטייליסט-כוכבת בין השניים נמשכים גם היום, על אף שהם כבר לא עובדים בצמוד כבעבר. אלימלך את טייב הפכו לכוח אופנתי, תוך שהם מקבלים החלטות משותפות שמטרתן לחזק את מעמדה של טייב כאייקון אופנה. אולם גם בחלומות הוורודים של אלימלך, הוא לא שיער את גודל ההשפעה שלהם על סדר היום בענף האופנה והבידור.

משמלת המקסי הגותית בעיצובה של בוגרת שנקר מורין פרידמן גוטמן שלבשה טייב לגמר הרביעי של "כוכב נולד", ואיתה הפונינט שהיכה גלים, דרך הטרנספורמציה הרוקנ'רולית שעשתה דרך הבחירה במותגים ומעצבים אדג'יים כמו אקנה ואלכסנדר וונג, ועד, כמובן, לשמלת הכלה המדוברת - טייב הוכיחה שהיא זיקית משתנה ועדכנית.

"החיבור ביני לבין נינה לא היה קורה אם לא היתה בינינו כימיה אישית", הוא אומר השבוע. "היא צעירה ממני ב-13 שנים, אבל אני מוצא את עצמי לומד ממנה המון, למשל, שהכי חשוב זה לעשות מה שמרגיש נכון בבטן, למרות וכנגד כל הסיכויים. אני מאמין שהחיבור בינינו היה מאוד מיידי, כי שנינו באנו ממקומות מאוד דומים: היא מקרית גת, אני מאשקלון, עם אותו מספר ילדים במשפחה, משפחות מסורתיות עם הורים בעלי מנטאליות דומה. היתה לנו שפה משותפת, הבנו אחד את השני בלי צורך להסביר. והדבר הנוסף והחשוב מכל, הוא שלא השתלטתי עליה כסטייליסט. כשאני מלמד סטיילינג אני תמיד אומר לסטודנטים שהם חייבים להבין מי עומד מולם".

A photo posted by @gadielimelech on

צפיתם את הדגש העצום שהתקשורת תיתן לכל אאוטפיט שיצרתם?

"אני חושב שהסיקור היה מוגזם. היתה תקופה שפתאום אמרתי 'וואו, מה קורה פה, זה רק פאקינג שמלה. למה זה צריך לקבל עכשיו עמוד ראשון או עמוד אחורי בידיעות אחרונות?' מה ששבר אותי היתה ידיעה על שמלה של נינט בעמודי החדשות של 'הארץ'. באותו רגע הבנתי שקרה משהו. החודש היה לי פלאשבק לרגע הזה, עם דיווחי החתונה של בר רפאלי, והטירוף סביב שמלת הכלה שלה ומה היא תלבש".

גם שמלת הכלה שאתה וויוי בלאיש עיצבתם לנינט יצרה דיון בתקשורת. נדמה כי כיוונתם לעצב שמלה שנויה במחלוקת.

"לא כיוונו לשם, ומצד שני, גם לא רצינו לרצות אף אחד. כמעצב לא עניין אותי לעצב משהו בנאלי ומסחרי, ושמלא כלות יבואו אליי אחרי זה ויעשו הזמנות. השמלה היתה בעיניי סופר אצילית והתאימה לאישה שהיתה בתחילת החודש השביעי שלה, אמנית עם אמירה, וככזאת, היא היתה מיוחדת מאוד. אני מניח שזאת שמלה שיזכרו עוד שנים רבות".

במה מתבטא שיתוף הפעולה ביניכם היום?

"אנחנו כבר לא עובדים צמוד, אבל אנחנו בקשר קרוב. עכשיו נינה היתה בשלוש הופעות בלונדון, ולקחה ממני שמלות. היא כבר אדון לעצמה, ומתלבשת מגניב בסגנון אדג'י. היא עושה מה שהיא רוצה".

A photo posted by @gadielimelech on

בקרוב: גדי אלימלך במידות גדולות

קשה לנתק את אלימלך מתחום הסטיילינג, גם אם על כרטיס הביקור שלו כתוב שהוא מעצב אופנה. לאחרונה הוא אף הצטרף לאפליקציית ייעוץ הסטיילינג החדשהTake a Look, ויחד עם דורין אטיאס וליאת אשורי הוא מייעץ לגולשים שמעלים תמונות לאפליקציה. נכון לעכשיו, האפליקציה מוגבלת מבחינה טכנולוגית, והפידבק שמקבלים הגולשים מהסטייליסטים הוא אייקון Like חיובי או Unlike שלילי. "אני מאוד מקווה שזה יתפתח, כי לפעמים בא לך להגיד לגולש קצת מעבר, כמו 'השמלה טובה, אבל שחררי את החגורה', וכרגע אנחנו די מוגבלים".

"יש ציפייה לקבל מענה באפליקציית הסטייליסטים בזמן מאוד מהיר, כי לפעמים הלקוחה נמצאת בתא מדידה ומחכה לפידבק חיובי לפני רכישה. כשאני במדידות בסטודיו אני לא זמין, ומבינינו ליאת אשורי היא החרוצה שזמינה רוב הזמן. בדיוק צחקנו על זה שדורין עשתה unlike לכלה ביום החופה שלה. לא עושים דברים כאלה"

אלימלך מכניס אותי אל האפליקציה אצלו בסמרטפון, כדי לנסות ולפלח את קהל הגולשים, שמתגלים כנעים על הטווח שנע בין צעירות אופנתיות בתאי הלבשה ברשתות אופנה, ועד נשים מבוגרות שמחפשות אישור מאלימלך. "יש ציפייה לקבל מענה באפליקציית הסטייליסטים בזמן מאוד מהיר, כי לפעמים הלקוחה נמצאת בתא מדידה ומחכה לפידבק חיובי לפני רכישה. כשאני במדידות בסטודיו אני לא זמין, ומבינינו ליאת אשורי היא החרוצה שזמינה רוב הזמן. בדיוק צחקנו על זה שדורין עשתה unlike לכלה ביום החופה שלה. לא עושים דברים כאלה".

כמי שהיה חלוץ הסטייליסטים שפנו לעיצוב אופנה - מהלך שפתח את הסכר לשיתופי פעולה בין דורין אטיאס למעצב ששון קדם, שהקימו יחד את המותג "פטיט דוריס", או לסיימון אלמלם שמסייע בעיצוב הקולקציה לדודו בר אור - אלימלך מאמין שלסטייליסט יש הרבה יותר כלים בהבנה של גוף הלקוחה וצרכיה, מאשר סטודנט טרי משנקר.

בימים אלו שוקד אלימלך על קו הלבשה חדש לנשים במידות גדולות, שימכרו מהקולב ולא בהזמנה אישית כפי שהוא פועל עד היום. "הבגדים שאני מעצב היום הם עד מידה 42, ואני מקבל המון פניות מנשים שרוצות לבוא ולרכוש בגד במידה 46 ו-48", אומר אלימלך.

A photo posted by @gadielimelech on

עד כמה השיח התקשורתי הנוכחי על בגדים לנשים במידות גדולות הוביל להחלטה שלך להיכנס לתחום?

"ממש לא. אני שומע הרבה מנשים שאין מספיק בגדים במידות גדולות. חיכיתי שמישהו ירים את הכפפה ויעשה מהלך אמיץ, כי יש פה המון כסף, אבל לאורך השנים יש התעלמות מנשים גדולות באופנה".

למה התעלמות? יש את עונות, קרייזי ליין, ml...

"אין באמת טיפול למידות גדולות. הדבר החשוב ביותר הוא החומר, הבד. אישה מלאה לא יכולה ללבוש לייקרה או שמלות מפוליאסטר שיש ברשתות כאלה. זה לעשות לאותן נשים עוול, כי הן ישר מזיעות בבדים האלה ונראות נורא בלייקרה שנדבקת לגוף. שנית, הגזרות שמעצבים להן אינן נכונות. בתור סטייליסט, אני חי שנים את עניין מבנה הגוף, וכמעט שאין התייחסות לנושא הזה, כי בסך הכל כולן רוצות להתלבש ולהיראות יפה".

מה היתה העמדה שלך בפרשת קסטרו והמידות הגדולות? הסכמת עם הטענות שהעלתה קבוצת הפייסבוק "אין לי מה ללבוש: מלכוד 42"?

"יש מצוקה של בגדים לנשים במידות גדולות, אבל אף אחד לא הבטיח לאף אחת שבקסטרו היא תמצא בגדים בכל מידה. העליהום על אתי רוטר הוא לא הוגן. יש לי חיבה לאתי וגבי רוטר ולמעצבים של קסטרו. יכול להיות שהם יעשו שיעורי בית ויחליטו שהם רוצים לתת מענה גם למידות נוספות, אבל הם לא חייבים שום דבר לאף אחד".