האם ניתן להמר איזו דוגמנית צעירה, "פנים חדשות" בעגה המקצועית, תהפוך לקייט מוס הבאה? מה הסיכויים של דוגמנית מתחילה לפרוץ בגדול ולכבוש את התחום? ומה הן התכונות הנוספות שנדרשות מעבר לנתונים פיזיים כדי לשמור על קריירה ארוכת שנים כמו זו של נעמי קמפבל? התשובות לשאלות אלו שוות כסף רב בענף הדוגמנות, כשסוכני דוגמניות ממולחים ומנהלי מותגים היו שמחים לדעת בדיוק על מי להמר.

השבוע דיווחו חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה בארצות הברית כי הם הצליחו לייצר אלגוריתם המנבא את הצלחתן של דוגמניות מתחילות בדיוק של 80 אחוז, זאת על ידי איסוף נתונים פיזיים, מקצועיים (מספר התצוגות שבהן השתתפה הדוגמנית העונה, ההפקות להן הצטלמה וכדומה) ונתונים מחשבון האינסטגרם של הנבדקות. בכך הם מאמינים כי יצליחו למצוא את הטיירה בנקס הבאה, או לפחות מועמדת רצינית לתואר היורשת.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

המאמר המלא, שהתפרסם במחלקה למדעי המחשב של האוניברסיטה, הכה גלים בשבוע האחרון בשתי דיסציפלינות שלאחרונה מוצאות לא מעט נקודות מפגש: טכנולוגיה ואופנה. תוצאות המחקר עשו את דרכן אל אתרי האופנה וגם אל מגזינים חשובים בתחום המדע, כמו זה של MIT, המכון לטכנולוגיה במסצ'וסטס, אחת האוניברסיטאות החשובות בעולם.

"אופנה היא תעשייה בינלאומית המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה עם השלכות חברתיות וכלכליות", כותבים החוקרים ג'ובאני לוקה צ'יאמפלייה, אמיליו פררה וג'איוק פארק בפתח המאמר. "דוגמניות חדשות נבחנות לרוב תוך שימוש בקריטריונים אסתטיים מחמירים, אך השימוש הגובר במדיה החברתית עשוי להשפיע על מערכת הבחירות המסורתית. אנו מבקשים להבין את מרכיבי ההצלחה של דוגמניות בעידן האינסטגרם, על ידי שילוב של נתונים ממאגרי מידע מקיפים מתוך אתרים המציגים את נתוני הדוגמניות, תוך ניתוח אפליקציית שיתוף התמונות. אנו מוצאים כי נוכחות חזקה במדיה החברתית עשויה להיות חשובה יותר מאשר באיזה סוכנות את חתומה או הסטנדרטים האסתטיים המבוקשים על ידי התעשייה".

בתצוגה של כריסטיאן דיור: סאשה אנטונווסקיה (צילום: gettyimages)
בתצוגה של כריסטיאן דיור: סאשה אנטונווסקיה (צילום: gettyimages)

ההעדפה של דוגמניות המוכיחות פופולאריות ברשתות החברתיות הפכה לשיקול בחברות אופנה רבות. רק לאחרונה דיווחנו ב-Xnet על ההחלטה של מנהלי סוכנות הדוגמנות הבריטית סטורם להציג לצד הנתונים הפיזיים את מספר העוקבים של כל אחת מהדוגמניות ברשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר – לא מעט בעקבות סיפור ההצלחה המטאורי של קארה דלווין, ה-דוגמנית שנולדה באינסטגרם והפכה למובילת התחום בחמש השנים האחרונות.

לטובת המחקר נבחרו 400 דוגמניות מתחילות. תחילה אספו החוקרים נתונים כמו צבע שיער ועיניים, גובה, היקפי חזה, ירכיים, מותניים, מידת נעליים ובגדים, סוכנות הדוגמנות בה הן חתומות ומספר התצוגות וההפקות בהן השתתפו. עד כאן מדובר בנתונים שניתן למצוא בכל אתר דוגמניות פופולארי, כמו models.com. את הנתונים האלו הצליבו החוקרים עם מידע שנאסף מחשבון האינסטגרם של הדוגמניות: מספר עוקבים, מספר עוקבים חדשים ביום, שבוע וחודש. לאחר מכן צמצמו את הרשימה לשמונה פנים חדשות שצפויות לפרוץ במהלך שנת 2015.

מתוך הרשימה המצומצמת, שש דוגמניות מתחילות הצדיקו את הבחירה בהן והופיעו בהבלטה בתצוגות סתיו-חורף 2015-16 בשבועות האופנה הבינלאומיים: רנטה שפר, פיליפה המפרי, מלאני קולי, סאשה אנטונווסקיה, ארינה לווצ'נקו וסופיה טסמינצקיה. אם גם אתם שברתם את השיניים בניסיון להגות את שמותיהן, זה כי רובן מגיעות ממדינות מזרח אירופה, מקור הייצוא הגדול ביותר של דוגמניות בשני העשורים האחרונים.

בתצוגה של ג'יאמבטיסטה ואלי: סופיה טסמינצקיה (צילום: gettyimages)
בתצוגה של ג'יאמבטיסטה ואלי: סופיה טסמינצקיה (צילום: gettyimages)

החוקרים מסבירים כי הבחירה לבחון מדדים אלה בענף האופנה, ולא נניח בתעשיית ההיי-טק, מאפשרת גילוי של הצלחה מוקדמת בתחום שמקדש את הישרדותם של החזקים והיפים. במילים אחרות, במקום לסמוך על אינסטינקטים, המחקר מאפשר לסוכני הדוגמניות ולמותגי האופנה לבצע החלטה מושכלת יותר באיזו דוגמנית כדאי להם להשקיע. מעבר לכך, השאיפה של המחקר לגלות מראש מי מהדוגמניות הצעירות יכולה להפוך לשם בולט, טומנת בחובה אמירה רחבה יותר על האפשרות להפוך את היופי לעניין של חישוב מדעי – כלי שאם יוכח כיעיל, יכול לשנות את תחום הדוגמנות.

כך או כך, כדאי לקחת את המחקר הזה, כמו מחקרים נוספים, בעירבון מוגבל. אופנה כבר הוכיחה מזמן שהיא אינה מדע מדויק, ודוגמניות חדשות שצצות בה מדי שבוע ומוכרזות כפנים החדשות, לא הצליחו להכניע את קייט מוס בת ה-41, שגם היום לא מחזיקה בחשבון אינסטגרם.