הוא הגיע אלינו היישר משבוע האופנה ביפן והמשיך מכאן לאיפור אישי של הנסיכה שרלין ממונקו. זה לא נחשב לעניין חריג בחייו של לורן מרטין, מנהל הדרכת האיפור הבינלאומי של דיור. כשהוא מספר לנו על נקודות הציון בקריירה שלו זה נשמע כמו הרבה מזל, תזמון מושלם ואנשים טובים בדרך, אבל אין ספק שכל אלו מונעים על ידי הרבה כישרון, תשוקה ואמביציה אינסופית.

מרטין שייך לצוות המצומצם של מאפרי־העל במותג דיור, האחראים על יצירת המראות של תצוגות האופנה והקמפיינים. בין שבועות אופנה בינלאומיים לשטיחים אדומים, הוא גם חבר בפאנל הפיתוח של מוצרי האיפור בדיור. בשל המעורבות הגבוהה עם סלבס מהשורה הראשונה הוא משתדל לשמור על פרופיל נמוך ולהימנע מחשיפה אישית. למעשה, נדיר שבכירים במעמדו של מרטין מגיעים לישראל – בכל זאת, שטיחים אדומים בינלאומיים באופנה אין לנו פה. אנחנו הצלחנו לתפוס אותו לריאיון במהלך חופשה פרטית שלו כאן, בארץ הקודש.

ממשאבי אנוש לגג העולם

מרטין נולד וגדל בפריז לאם צרפתייה ואב אסייתי. בילדותו אסף את כל מגזיני האופנה והעריץ את דור דוגמניות־העל כמו לינדה אוונג'ליסטה וכריסטי טרלינגטון. "לדוגמניות היה כוח שהִפנט אותי. ללא ספק החיבור לאיפור היה חבוי בי תמיד. אני זוכר שבהיתי באמא שלי מתאפרת ובמיוחד בתנועות שעשתה כששמה מסקרה וחשבתי לעצמי - זה קסם. הבנתי איזה כוח יש לאיפור, בעיקר בלתת לנשים ביטחון. האיפור לא משנה את האישיות אבל כן את השמחה. זה מרגש לראות את השינוי באישה לפני ואחרי".

למרות המשיכה לעולם האיפור, הוא בכלל התחיל את הקריירה האישית שלו כיועץ משאבי אנוש בתחום ההייטק. כן כן, מה ששמעתן. "בגיל 30 עשיתי חשבון נפש עם עצמי כמו שכל אחד עושה עם עצמו בשלב כלשהו, האם זה מה שאני רוצה לעשות כל חיי".

איך עושים שינוי כזה דרמטי ועוזבים משרה טובה ובטוחה?

"מאוד התחברתי לדינמיקה של עבודה עם אנשים, אבל הבנתי שאני חייב לעשות שינוי מהותי וללכת בעקבות התשוקה לאיפור. בילדותי הייתי מאפר את החברות כתחביב, אבל לא עברתי שום הכשרה לכך.

"כשהחלטתי ללכת ללמוד את התחום, שמע על זה חבר שלי שעבד במותג קלרינס. הוא הפגיש ביני לבין ארטיסט־דירקטור ידוע בתחום שאיפר מפורסמות כמו קתרין דנב ואיזבלה רוסוליני. היה בינינו חיבור מעולה ומאותו רגע הייתי צמוד אליו. במשך שמונה חודשים הוא הדריך אותי בכל השלבים. שם גיליתי כמה חזק החיבור שלי לתחום".

במה זה התבטא?

"הבנתי שאני צריך רק את ההכוונה והכלים הבסיסיים, ואחר כך זה בא לי בקלות יחסית. ידעתי ליישם הכל מבחינת הבנת הצבעים, הטכניקות, ההתאמות למבנה הפנים וכו'. עם זאת, חשוב להבין שאיפור הוא לא רק טכניקה. כלומר, או שיש לך את זה או שלא, אחרת זה יהיה טכני ובלי השראה, והשראה למאפר זה קריטי כי היא מעניקה אינסוף אלטרנטיבות".

אחרי הפתיחה המבטיחה והמוצלחת בשינוי הקריירה החליט מרטין שהגיע הזמן להתקדם הלאה משלב הלימוד והתקבל לעבוד כמנהל הדרכה ראשי באיפור בג'ורג'יו ארמאני.

איך מקבלים תפקיד כל כך שווה עם ניסיון כה מועט?

"בארמאני אהבו את החיבור בין התשוקה שלי לאיפור והניסיון שלי במשאבי אנוש. מבחינתם הבנתי גם בביזנס וגם באנשים, וזה היה ערך מוסף חשוב. הרי בסופו של דבר מדובר באיפור, זה לא מדע טילים, אפשר להתפתח עם הזמן ותוך כדי תנועה.

"המבחן הוא אם יש לך את התשוקה או לא. ואם לא, אז עדיף שתעזוב את זה, אחרת תהיה טכני בלבד ולא באמת תצמח. כך יצא ששנה מרגע שהחלטתי לעשות מעבר דרמטי לעולם האיפור, מצאתי את עצמי מאפר בתצוגת האופנה של ג'ורג'יו ארמאני תחת השרביט של מאפרת־העל הידועה שארלוט טילבורי, שניהלה את צוות המאפרים מאחורי הקלעים".

זה מתחיל להישמע ממש כמו סיפור סינדרלה.

"זה בדיוק מה שאני הרגשתי, כמה מזל יש לי! היה בינינו קליק מיידי, וטילבורי לקחה אותי איתה גם לתצוגות הוט קוטור נחשבות אחרות של קלואה, לנוון, אלכסנדר מקווין ועוד. הייתי בעננים, הרגשתי בר מזל. התצוגות של ויקטוריה'ס סיקרט למשל השאירו בי חותם גדול. שם נחשפתי למושג 'גלאמזון' - הלוק שם זה לא רק גלאם אלא גם כוח. כשיש לאישה את הכוח היא יכולה לעשות הכל – וזה המסר שם".

לא הפריע לארמאני שאתה מאפר בתצוגות של מותגים אחרים במקביל?

"להפך! הם נהנו מזה שאני צובר ניסיון במסגרת הצוות המקצועי של טילבורי, איפרתי בתצוגות של השמות הגדולים ביותר, מעין קורס מזורז באיפור, ועוד בהוטקוטור. זה היה ניסיון שטח אדיר שאין לו תחליף".

מתי כריסטיאן דיור נכנסו לתמונה?

"אחרי חמש שנים בתפקיד בארמאני וניסיון עשיר בתצוגות נחשבות, דיור הציעו לי עבודה כמנהל ההדרכה הבינלאומי שלהם. מבחינתי זה היה לעבור ממותג נישה באיפור למותג עצום בעל כוח וכסף. זה אומר יותר אפשרויות להיות קריאטיבי וליצור מה שאני רוצה. מאז עברו שבע שנים נהדרות".

איך החיבור בין האופנה לביוטי מתבצע בפועל?

"בשנה שעברה עבר משאנל לדיור פיטר פיליפס (המנהל האמנותי באיפור; ד"ו). הרגשנו איך הכל מתחדש אך במקביל מצליח לשמור על הערכים המקוריים של כריסטיאן דיור האגדי. דיור בשנות ה־40 עיצב מחדש את הצללית והנראות של האישה, וזה בדיוק מה שפיליפס עושה עכשיו - מציע משהו חדש ובעל חזון. הוא עושה את זה יחד עם ראף סימונס (המנהל הקריאטיבי של בית האופנה; ד"ו) שהביא אותו לתפקיד. שניהם חברים ממוצא בלגי שיוצרים זה לצד זה ומראים כיצד נשים יכולות להיראות מתוחכמות וחדשניות. יש לשניהם ויז'ן מאוד דומה.

"יש מושג שנקרא "טכנו־גלאם" - שילוב בין החלק הבסיסי הטכני של המוצר שעליו נוסף הגלאם של דיור. החיבור הזה הופך את הכל למודרני ועתידני, אך הוא עדיין שומר על הדנ"א של הבית. בדיור שמים לב לכל דבר עד לרמת הפרט הקטן, הכל הומאז' למקור".

חשוב לכם להיות מחוברים לטרנדים?

"אנחנו טרנדסטרים, אנחנו קובעים את הטרנדים, אחרים מפרשים ומחקים אותם. זה משום שאנחנו קודם כל בית אופנה והתפקיד שלנו זה להביא את הדבר הבא. בפועל, יש קשר הדוק בין האופנה לביוטי בדיור, השפה קוהרנטית משותפת. קולקציית האיפור תמיד תשלים את קולקציית האופנה. לכן סימונס ופיליפס חייבים לתקשר כל הזמן. התפקיד שלי, בין היתר, זה גם לתרגם את הטרנד מהתצוגות כפי שהוא מופיע על המסלול למראה יותר לביש. בדיור, באופן כללי, מאוד אוהבים את הלוק עם העור הצח, המנימליסטי והקורן".

מה באמת קורה אצלכם מאחורי הקלעים?

"הדוגמניות אמנם נראות בעלות ביטחון, רגועות ושקטות, אבל למעשה הכל שם מאוד דרמטי ודינמי. זה מקום שבו בוחנים את הביצועים שלך, מצב מאוד מחייב. הופכים שם נערות לנשים. מעניקים להן ביטחון כמו שכל אחת רוצה. הכל אפשרי עם ביגוד־איפור־שיער".

  (צילום: gettyimages)

  (צילום: gettyimages)

"בסופו של דבר, כל הנשים בעולם רוצות להיות יפות"

מרטין מאפר באופן שוטף דוגמניות־על, שלל סלבס ואפילו נשים ממשפחות המלוכה, אבל הוא לא מאוד נלהב מזה, "לרובן יש אטיטיוד שחבל"ז, לכן גם אין לי בעיה לפרגן לצוות שצמוד אליי ולשלוח אותם לעשות להן את האיפור, למשל בפסטיבל קאן שהיה לא מזמן", הוא מודה בכנות נדירה. שמות כמו שרליז תרון, נטלי פורטמן או ג'ניפר לורנס חוזרים על עצמם במסגרת הריאיון. בכל זאת, הן הפרזנטוריות של המותג.

איזו סלב היית רוצה לאפר ועוד לא יצא לך?

"את דוגמנית־העל ליה קבדה. אני מאוד אוהב את היופי של הנשים השחורות, ולקבדה יש מבנה טוב וגוון פנים מדהים, היא מרתקת אותי".

ומה עם ריהאנה? בכל זאת, זו לא בחירה שגרתית של מותג הוט קוטור לקחת את "הילדה הרעה"' כפרזנטורית.

"אני מאוד אוהב את הקונספט והחיבור שלה למותג. דווקא בגלל שהיא קצת טראשית ועם אטיטיוד, היה מדהים לראות איך הפכנו אותה לאלגנטית. למרות שזה אולי היה מהלך קצת ריסקי, זה הראה שהמותג יכול להיות אדג'י".

בתום החופשה שלו בישראל עתיד מרטין להמשיך לעבוד במונקו, צרפת, גרמניה, סין וניו יורק. לדבריו, הוא תמיד מנסה להאריך את השהות שלו בכמה ימים, גם כדי ליהנות וגם כדי לקבל השראה מהעיר ומסביבתה.

אתה מטייל המון. מה השוני הבולט בין הנשים בכל מקום בעולם?

"בסופו של דבר, כל הנשים רוצות להיות יפות, ההבדל זה רק בתרבויות. למשל, במזה"ת הנשים מאוד אוהבות שיזוף שנחשב לבריא וטרנדי, ואילו במזרח אסיה דווקא העור הבהיר, החיוור, הוא זה שנחשב לבריא ויפה. שם הן גם אוהבות מאוד צלליות כחולות וריסים מלאכותיים. באירופה ובארה"ב הנשים אוהבות גוונים טבעיים ופחות צבע. אני הכי מתחבר ללוק של הפריזאיות: מסקרה, שפתון אדום וקצת סומק. גם אם הן ישתמשו במייק־אפ או בצללית זה יהיה מאוד טבעי, בעיקר לתיקון ופוליש.

"אני גם אוהב מאוד את הלוק הקלאסי של שנות ה־50: אייליינר ושפתון אדום. האפקט של השפתון האדום הוא מהותי גם אם לא מתאפרים בכלל, יש לו עוצמה".

ומה עם הישראליות?

"אני מתרשם שהישראליות אוהבות מראה טבעי ומאוד שזוף ומחוטב, זה מזכיר לי את הקליפורניה־גירלס וזה לוק מהמם".

אז למרות כל הסיבובים בעולם, אתה בסופו של דבר פריזאי שאוהב פריזאיות.

"כן", הוא מחייך, "הן מדהימות בעיניי עם הלוק הלא מתאמץ שלהן. ז'קט שחור, טי־שירט לבנה, ג'ינס, נעלי בלרינה שטוחות, תיק קטן ושפתון אדום".

יורים עליך!

ירינו על לורן מרטין שאלות שמתחננות לתשובות של מקצוען

האם האיפור צריך להיות מותאם לבגד?

"מה שחשוב זה שיהיה טוטאל־לוק הרמוני נכון ולא להתאפר באותם הצבעים בכוח. הרבה פעמים צריך דווקא קונטרסט בין שניהם".

מה עושים כשמוצר מסוים לא עובד עלינו כמו שציפינו?

"אין דרך אחת נכונה להשתמש במוצר, לפעמים צריך למצוא את הדרך המתאימה לנו. למשל, אם ניקח מוצר כמו הפריימר Pore Minimizer, אני באופן אישי מעדיף לא למרוח אותו על כל הפנים אלא להיעזר בו רק נקודתית, איפה שיש בעיית נקבוביות. כל אחת צריכה למצוא את הגבול שלה בהתאם לצרכים".

מכיר את המשפט "Life is Short, Wear More Makeup"?

(מחייך ומבין שיש מכורת איפור לפניו) "בהחלט אפשר לעשות את זה, אבל בלי שייראה עמוס ומתאמץ".

מה המוצר האהוב עליך?

"אם אני חייב לבחור רק אחד, אז זה יהיה הסומק Rosy Glow. לא רק שהוא מתאים לכל אחת, הוא גם יכול לשמש כצללית ואפילו כקונטור / הצללה".

הצללה ורודה?!

"כן, ממש כך, אם יודעים לפזר את החומר בצורה מרומזת ולא מודגשת הוא יעניק ברק עדין שיאיר את כל הפנים".

מצב הרוח משפיע על האיפור?

"כמובן, על האיפור וגם על הביגוד. אנחנו בוחרים מה ללבוש גם בבגד וגם באיפור בהתאם לאירוע. מחר יום חדש והכל יכול להיות שונה".

איפור זה חובה?

"כן, לכל אחת צריך להיות את המינימום הבסיסי שתורם ומחדד את היתרונות שלה בהתאם לסגנונה".

שפתון אדום מתאים לכל אחת?

"בהחלט. יש כל מיני צבעים של אדום, עם פיגמנטים צהובים שהופכים אותו לחם יותר ועם פיגמנטים כחולים שהופכים אותו לקר יותר. מוצאים את ההתאמה לפי גון העור. הגוון האדום מדגיש את הזוהר בכל לוק. זה גם צבע התשוקה שמעיד על ביטחון במיניות שלך. מה שכן, חשוב להתאים את הגוון האדום ליום וללילה, למראה מחמיא בהתאם לתאורה ולמקום".

דמיינו שקר לכן: הצצה לסתיו הבא

חמשת הטרנדים הבולטים לסתיו ממסלולי האופנה

1. הטרנד המטאלי:

אייליינרים גרפיים וצלליות מבריקות עם פיגמנטים מתכתיים

2. קולור־בלוק:

צלליות אטומות כהות בגוני סגול / חאקי / כחול על כל העפעף למראה עתידני

3. עור קורן:

מייק־אפים עשירים ולא יבשים לכיסוי גבוה יחד עם פודרות קלילות המעניקות גימור רענן וזוהר

4.קונטורינג הפוך:

הדגשות עצמות הלחיים וצידי הפנים באמצעות שימרים טבעיים

5. עירום מודגש:

השפתיים טבעיות והעיניים מודגשות בגוני ורוד עתיק, אפרסק חום וניוד כהה

  (צילום: gettyimages)

אין לי זמן!

קבלו טיפים מהמאסטר לאיפור בוקר מהיר במיוחד

  • מומלץ לבחור מקסימום שלושה מוצרים שמטרתם לתקן ולרענן את המראה ולא לנסות לייצר מראה חדש (בשונה מהערב, כמובן).

  • מספיקה כמות קטנה של מייק־אפ / BB קרם / פודרה כדי ליצור מראה אחיד יותר של העור. כדאי להשתמש במברשת שתפזר את החומר טוב יותר, מבלי ללכלך את הידיים.

  • עדיפה מסקרה אחת מעבה המעניקה נפח והדגשה לריסים. כדאי להצמידה לשורש הריסים ולדמות מראה של אייליינר ובכך לחסוך מוצר בבוקר.

  • כדאי לבחור בשפתון לחות המעניק מראה רענן וצעיר. השפתון יכול לשמש גם כסומק מושלם לבוקר: אפשר לטפוח אותו קלות על עצמות הלחיים ולטשטש כלפי מעלה למראה קורן ומתוח.

המלאכית של דיור

כולנו התרגשנו לאחרונה כשהדוגמנית הישראלית הצעירה, סופיה מצטנר בת ה־14 וחצי מחולון, פתחה את תצוגת ההוט קוטור של דיור בשבוע האופנה בפריז.

לורן מרטין מספר לנו שההחלטה של המנהל הקריאטיבי, ראף סימונס, לבחור בפנים חדשות ובלתי מוכרות אולי הפתיעה אותנו, אבל פחות אותם: "סימונס עשה זאת בעבר והפך דוגמניות אנונימיות למפורסמות בִּן רגע.

"סופיה בהחלט מביאה עימה מראה מזרח־אירופאי אדג'י וייחודי, היא קצת מזכירה את קלאודיה שיפר אך בגרסה אלטרנטיבית ומודרנית. המשתתפים מאחורי הקלעים מאוד אהבו את התגובה הצנועה שלה לבחירתה כפותחת התצוגה, היא הייתה קולית ונבוכה באותה הנשימה. התרשמנו מיכולת הצעידה וההחזקה על המסלול, זה כנראה משהו מבפנים שמשדר החוצה".

  (צילום: gettyimages)

MUST HAVE

חמשת המוצרים שכל אחת חייבת בתיק האיפור על פי לורן מרטין

1. ליפ-בלאם

2. מסקרה

3. סומק או ברונזר

4. עיפרון גבות

5. קונסילר

  (צילום: gettyimages)