פתגם דני מפורסם קובע ש"ילדים ושיכורים אומרים את האמת". הנאיביות, היעדר העכבות, והיכולת להתבונן על העולם בעיניים חפות מדעות קדומות ותכתיבים חברתיים, הפכו את נקודת מבטם של ילדים לאותנטית מכל.

על הבסיס הזה פרח בשנים האחרונות עמוד הפייסבוק "ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם", שמביא מדי יום ציטוטי ילדים שמתבוננים על העולם בצורה משעשעת, ומכאן יצאה גם עבודת הווידיאו "ערוץ הילדים" של יונתן ומאשה צור, שהוצגה באירוע נקודת מגע במוזיאון ישראל ב-2012, בו הוקלטו התרשמויותיהם של ילדים מיצירות אמנות מודרנית.

סרטון יוטיוב חדש שזוכה לאהדה בימים האחרונים ברשת, מבקש להראות כיצד ילדים מבינים את צילומי הקמפיינים בעולם האופנה. את הסרטון Children VS Fashion (ילדים נגד אופנה) יצרה אמנית הווידיאו הספרדייה יולנדה דומינגז, שהושיבה קבוצת ילדים בני 8 מול שורה של קמפיינים מפורסמים של בתי אופנה גדולים בעולם, ושאלה לדעתם. השאלה הראשונה היתה "מה אתם רואים בתמונה?", והשאלה השנייה היתה "מה לדעתכם מרגישה המצולמת", כלומר, הדוגמנית.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

את הסרטון פותח תצלום מקמפיין אביב-קיץ 2015 של בית האופנה הספרדי Loewe, ובו דוגמנית יושבת על גרם מדרגות, לבושה בחליפת עור בצבע תכלת ומכסה את פניה בידה השמאלית. "היא נראית מפוחדת", אומר אחד הילדים, והשני מוסיף: "היא ענייה". "היא זקוקה לעזרה ראשונה", מנסה ילדה נוספת, וילד אחר, שעל פניו הבעה מודאגת אומר כי "היא נראית חולה. כתף אחת שלה נמצאת כאן והכתף השנייה במקום אחר".

"איך היא מרגישה?", שואלת דומינגז. "מפוחדת", "בודדה", עונים הילדים בזה אחר זה, וילדה אחרת מוסיפה במתיקות, "אני אשאל את אמא שלי איך אנחנו יכולות לעזור לה".

"הייתי אומרת לה להתעודד ולא להיות עצובה". קריסטן מקמנאמי בקמפיין של בלנסיאגה (צילום: סטיבן קליין)
"הייתי אומרת לה להתעודד ולא להיות עצובה". קריסטן מקמנאמי בקמפיין של בלנסיאגה (צילום: סטיבן קליין)

תגובות קיצוניות יותר מעורר הקמפיין של בלנסיאגה בכיכובה של הדוגמנית קריסטן מקמנאמי. "היא נראית מתה", אומר אחד הילדים (אגב, מקמנאמי עצמה ודאי היתה לוקחת את דבריו כמחמאה). "הייתי אומרת לה להתעודד ולא להיות עצובה", מוסיפה ילדה אחרת.

גם למראה הפקת אופנה מווג, ובה נראות שתי דוגמניות שוכבות על הכביש, מגלים הילדים רצון לעזור. "הן נראות כמו שתי נשים מתות שנדרסו על ידי רכב", אומר אחד הילדים, וחברו מוסיף שהיה קורא לרופא שיבוא ויעזור להן.

התגובות שמעוררים הקמפיינים בילדים נעות בין צחוק למבוכה, בין חשש לעצבות. למשל, כשהם צופים בדוגמנית בקמפיין אביב-קיץ 2014 של אלכסנדר וונג יושבת על אסלה בשירותים, צוחק אחד הילדים ואומר "האישה הזאת עושה קקי", ואילו ילד אחר תוהה בקול רם "האם זה בחור?", וחברתו הצעירה מסבירה לו ש"זאת בחורה - יש לה עקבים".

"הנשים האלה מרושעות". קמפיין אביב-קיץ 2015 של בלמן (צילום: מריו סורנטי)
"הנשים האלה מרושעות". קמפיין אביב-קיץ 2015 של בלמן (צילום: מריו סורנטי)

קמפיין אביב-קיץ 2015 של בלמן, ובו נראות הדוגמניות אדריאנה לימה, רוזי הנטינגטון וויטלי, ג'ואן סמולס, איזבלי פונטנה וקריסטה קובר במהלך קטטה, כבר ממש גורם לילדים לנוע באי נוחות בכיסא. "הנשים האלה מרושעות", אומרים הילדים, "ואחת הבנות מנסה לעצור אותן ולהתקשר למשטרה".

בתום הסרטון מעלה היוצרת שאלה פתוחה לצופים: האם רק ילדים רואים את הפן האלים באופן הצגתן של נשים בקמפיינים? נקודה למחשבה.