כפי שדיווחנו ב-Xnet בשבוע שעבר, מעצב האופנה הישראלי שי שלום הציג ביום שישי האחרון את קולקציית אביב-קיץ 2016 במסגרת שבוע האופנה בברלין. שלום הגיע לבירת גרמניה כבר ביום רביעי, בליווי המפיק מוטי רייף ואשת החברה לאה שנירר, שבנה דויד שנירר סייע בלוגיסטיקה ובהפקת התצוגה.

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

"זו היתה חוויה יוצאת דופן", אמר הבוקר שלום. "למרות שקיימתי תצוגות רבות לאורך השנים, לתצוגה בברלין היו טעם וריח אחרים. זו היתה תצוגה בינלאומית, ומשהו בהתנהלות מאחורי הקלעים - החל מהמפגש עם צוותי האיפור והשיער ועד הדוגמנים - היה מאוד נעים. מקבלים שם את המעצב כדמות שמביאה איתה סוג של בשורה".

את הבינלאומיות הזו בחר שלום להדגיש במגוון רחב של דוגמנים ודוגמניות מלאומים שונים ובשלל צבעים, שנתנו "ביטוי רב תרבותי לאופנה", לדבריו. בין היתר, צעד על המסלול דוגמן ממוצא פלסטיני בשם ג'מאל, שעל גופו מקועקעים בערבית שמותיהם של בני משפחתו.

A photo posted by Motty Reif (@mottyreif) on

זה היה "רגע מכונן כאדם, כמעצב וכישראלי", ממשיך שלום, ומספר לראשונה כי הוא עצמו דור שני לשואה, ואמו היא נכת רדיפות הנאצים המקבלת קצבה חודשית מהקרן לניצולי שואה. "להיות שם ברגע המסוים הזה, ולהרגיש את כל הקהל הגדול מסביב, זה היה מאוד מרגש", אומר שלום. "איך שלא נהפוך את זה, יש היסטוריה שכתובה על שברי אבנים ובלוחות הפליז ברחובות של ברלין. אין בית, בית קפה או רחוב שלא תראה בו זיכרון של יהודים שהושמדו".

לקולות הניצחון והסולידריות הללו הצטרף גם מפיק התצוגה, מוטי רייף. "לעמוד יחד עם לאה שנירר לפני תצוגה של מעצב ישראלי בברלין זה רגע מרגש מאוד", כתב רייף באינסטגרם, לצד תמונה שלו עם שנירר רגע לפני התצוגה. גם שנירר היא בת לאם ניצולת שואה, מתאומי מנגלה, וכפי שאמרה בשיחה עם Xnet בשבוע שעבר, ברלין היא לא עוד מקום שבו אופנה ישראלית עולה אל המסלול, אלא מקום טעון בסיוטים.

A photo posted by Motty Reif (@mottyreif) on

על אף המטענים סביב האדמה שעליה הציג, בשיחה איתו מקפיד שלום להתמקד בקולקציה עצמה, שהציגה צבעונית וקלילות, והורכבה מסריגים מלטפים שנזלו ברכות על גופם של הדוגמנים, וחליפות נשים בצבעוניות פסטלית. אלו יצרו מראה נינוח, החורג מהנוקשות היחסית שאפיינה את שלום בקולקציות האחרונות בעיצובו. בלטו על המסלול דוגמן בסריג מטאלי בגווני ורוד וכסף, עם מכנסי פשתן דקיקים בוורוד פודרה, שהרכיבו יחד מראה חזק בצבעוניות "נשית", או ז'קט טוקסידו לנשים בצבע אפור מלוכלך, שנלבש מעל גופיית סריג ורודה.

"אין ספק שבתהליך ההתפתחות של מעצב מקבל כתב היד ביטויים שונים במהלך הדרך", אומר שלום. "קולקציית קיץ מטבעה היא קלה יותר בחומר ובגזרה. זה בא לידי ביטוי בסריגים שמכתיבים את אותה רכות, ומאפשרים לבגד להיות נוזלי ורפוי". בנוגע לצבעוניות ולחומרים הזהים שהוצגו בקולקציות הנשים והגברים, אולי כחלק מטרנד הג'נדר-בנדר שכובש את עולם האופנה, אומר שלום כי "היתה התאמה בצבעוניות ובחומרים, פחות בגזרות. זה לא היה טשטוש מגדרי, אלא טשטוש של ההפרדה בין חומרים לגברים ולנשים".