אחת הסוגיות התרבותיות המסקרנות ביותר עוסקת בחקר החומרים שמהם עשוי השיק הצרפתי. מטבעות לשון, אינספור מאמרים, עדויות וספרים ניסו להתחקות אחר סודותיה של האישה הצרפתייה, ונדמה שאפילו מכבש הגלובליזציה והרצון להימנע מהכללות סקטוריאליות אינם יכולים לכמיהה הבלתי מוסברת ל"je ne sais quoi" , הדבר הזה שמבדל את הנשים הצרפתיות משאר נשות העולם.

בדומה למאפיינים אופנתיים המיוחסים לאישה הצרפתייה, יש גם לא מעט עקרונות טיפוח המזוהים איתה. הספר "How to be Parisian wherever you are" (שהפך בשנה האחרונה ל'תנ"ך' הלא רשמי של הדיון הזה), שנכתב על ידי ארבע חברות צרפתיות־פריזאיות, הצליח בהרבה מובנים לפצח את התעלומה הזו במילים, טיפים ותמונות.

בפרק המוקדש לטיפוח נכתב למשל: "הפריזאיות יגרמו לך להאמין שהן נולדו עם עור מושלם ושיער מבולגן נהדר ושכבר מהעריסה גופן משחרר ריח הדומה לזה של שאנל מספר חמש. שהתכונות ה'טבעיות' האלו הן חלק מתרבות שפשוט אי אפשר להסביר. הן כולן משקרות". אז נכון, הנשים הפריזאיות שונות אולי מהנשים שגרות בחלקים אחרים של צרפת, אבל עדיין, יש משהו בגישה הטבעית הזו שמרחף מעל האומה כולה.

אני? השקעתי? מה פתאום!

ננסי ירחי, מנהלת הדרכה וקשרים רפואיים של מותגי הדרמו־קוסמטיקה וישי ולה רוש פוזה, גדלה בפריז על ברכי המינימליזם הצרפתי. ירחי מסבירה: "הנשים הצרפתיות דוגלות במראה הנקי והלא מתאמץ. הן מקדישות זמן לטיפוח ושומרות על כללי הטיפוח הנכונים. הכל נעשה אצלן במינונים נמוכים ומדויקים ובאופן פשוט, על מנת שבסוף יתקבל מראה טבעי מאוד. גם כשהן צובעות את שערן הלבן, לדוגמה, הן תצבענה לצבעי הבסיס, ללא גוונים והבהרות, והציפורניים שלהן תמיד יהיו קצרות או באורך מינימלי ומשוחות בצבעי לק שקטים, ללא עיטורים וקישוטים. השאיפה המרכזית היא להיראות יפה, אבל מבלי שהמתבונן יידע כמה זמן הושקע בכך.

"שגרת הטיפוח של הנשים האמריקאיות, אם נתייחס להבדלים באופן כוללני, שונה בהרבה. הן אוהבות שימוש בצבעים חזקים וצעקניים, בין אם מדובר בצלליות, מייק־אפים המיועדים לכיסוי מלא, שפתונים ועוד. גם הן, בדומה לצרפתיות, מקדישות זמן כדי להיראות טוב, אבל לא מפריע להן שרואים את ההשקעה.

"אני גדלתי בפריז, המאופיינת במזג אוויר קריר ובמיעוט של שמש. הגישה שם מאופקת ובכל מה שקשור לטיפוח נשים משתמשות באותם קרמים ותכשירים לאורך כל ימות השנה. ישראל היא מדינה תוססת, מזג האוויר בה משתנה מהקצה אל הקצה ויש בה אהבה לתרבות השפע, ולכן הישראליות מגוונות יותר ומשתמשות בתכשירים שונים בהתאם לעונה".

אחת מהשגרירות הבלתי מעורערות של המראה הצרפתי היא קרולין דה מגרה, דוגמנית לשעבר (ואחת ממחברות הספר שהוזכר לעיל), שהפכה לקראש האופנתי הכי גדול שצרפת ייצאה מאז עוגיות המקרון. בראיון ל"Into the Gloss" סיפרה מגרה: "הגישה שלי ליופי היא די פשוטה. אני נוטה להיראות טבעית מאוד. תשימו לב כי עבור נשים צרפתיות זה דבר רע להיות מאופרת מדי או מנותחת מדי. אם הכל בגדר 'יותר מדי' זה פשוט לא עובד.

"האמת היא שניסיתי להבין מדוע מבחינה תרבותית נשים לא יכולות 'להשוויץ' במראה שלהן. זה קצת עצוב מכיוון שזה נחמד שאנשים מרשים לעצמם להיות אקסצנטריים. אי אפשר 'לכייף' עם איפור, במובן מסוים. אני לא יודעת אם אני דבקה בפשטות הזו מסיבה תרבותית או אם זה פשוט מכיוון שאינני רוצה להתאפר יותר. אני חושבת שבגילי העניין הוא להתרכז במה שהכי מתאים לפנים שלי".

גם המאפרת הפריזאית המוערכת ויולט סבורה שהנאמנות למה שעובד עבורך היא תמצית הגישה הצרפתית לטיפוח. בראיון ל"ווג" הסבירה ויולט: "בכל מדינה, אני חושבת, יש תפיסה אחרת לגבי מהו יופי. עבור הצרפתייה המושג הזה הוא מאוד ספציפי. מה שאנחנו רוצות זה להיות אנחנו - לא גרסה משופרת של עצמנו. אנחנו חושבות שעדיף להתרגל למשהו מאשר לנסות לשנות אותו וחושבות: איזה סטייל הכי יתאים לפנים האלה, איזה סגנון הכי יחמיא לשיער הזה. המנטליות הזו היא מאה אחוז צרפתית".

הבגט הלוהט

רוצה גם את ליישם את עקרונות הטיפוח של הצרפתיות? כך תעשי זאת בשבעה צעדים:

1. זה מה זה בסיסי:

מראה עור יפה הוא ללא ספק "הלחם והחמאה" (או במקרה שלהן - הבגט) של הצרפתיות. הן אמנם מזוהות יותר עם השיער הלא־עשוי־במתכוון או עם השפתון האדום, אבל מה שמכריע באמת את הכף בניסיון ליצור את הלוק הצרפתי המעודן אך הלא מתאמץ הוא עור בריא וזוהר. השמירה על העור שזורה בכל שגרת הטיפוח שלהן, מניקוי ועד הזנה. עדי פרג'י, מנהלת הדרכה ראשית בלוריאל פריז, מסבירה: "הצרפתיות מקפידות מאוד על ניקיון הפנים, וגם הדרך שבה הן מנקות אותן שונה ממה שנהוג, למשל, בארה"ב. הניקוי שלהן עדין מאוד ומתבצע בעיקר עם חלב פנים ומי מיסלר, שמאפשרים ניקוי ללא צורך בשטיפה ושפשוף. אצל האמריקאיות נראה העדפה לפילינגים גרגריים עם ריח מאוד חזק. הן מחפשות אחר התחושה הפיזית של הניקיון היסודי. הצרפתיות מעדיפות את הגישה העדינה שעוזרת גם במניעה של ייבוש יתר של העור".

פרג'י מציינת כי מאפיין נוסף של שגרת הטיפוח שלהן הוא הפרדה בין קרמים ייעודיים ונתינת "כבוד" לתפקידים השונים של כל קרם. הן תמרחנה קרם יום ביום, וקרם לילה בלילה, ולא תחפשנה אחר קרמים של "קיצורי דרך", גרסאות "מולטי" או קרמים שהם "גם וגם". שרון צרפתי, מנהל ההדרכה של דיור, מוסיף כי שגרת טיפוח העור של הצרפתיות מתחילה בגיל צעיר. "זה משהו שמגיע מההורים ואין זה יוצא דופן לראות ילדות בנות 14 שכבר מורחות קרם עיניים. הצרפתיות מבינות שהבסיס הוא מראה עור טוב ושיש קשר ישיר בין איך שהעור נראה לכמה את מאופרת. ככל שהעור שלך יפה יותר את יכולה להרשות לעצמך להשתמש בכמה שפחות איפור. עבור הצרפתיות - זוהי השאיפה".

תמיסת מיסרל: לוריאל, 51 שקל
תמיסת מיסרל: לוריאל, 51 שקל

2. נגיעות של צבע:

לדברי שרון צרפתי, מראה האיפור הצרפתי מושתת על המראה האייקוני של מארי אנטואנט. "היא למעשה הגדירה תרבותית את המראה הנחשק", הוא מסביר. "אנטואנט הייתה בהירה מאוד, עם לחיים סמוקות וורדרדות ושפתיים נעריות בעלות גוון אדום". הגוונים האדומים נטועים אצלן תרבותית ונראה הרבה פחות שימוש בסמקים ובשפתונים חומים, כמו בארה"ב או בארץ. צרפתי מוסיף: "השפתון הוא אלמנט מרכזי ביותר אצל האישה הצרפתייה והוא מבטא אמירה. הן בדרך כלל תשתמשנה בגוונים אדומים עם ברק, אך בהחלט ניתן לראות גם צרפתיות שמשתמשות בצבעים טרנדיים יותר".

3. נאמנות גבוהה:

אלמנט נוסף המאפיין את הצרפתיות הוא הנאמנות ללוק האיפור שאיתו הן מזוהות ומרגישות בנוח ולמותגי האיפור והמוצרים שהוכיחו את עצמם עבורן. פרג'י מסבירה: "כשהצרפתיות מוצאות שפתון אדום מנצח או

מייק־אפ שמושלם עבור העור שלהן, הן לא תתפתנה בקלות להחליפם במוצרים חדשים".

4. לחגוג את הדפקטים:

בעוד האסכולה האמריקאית מתרכזת בהסתרה ותיקון של פגמים, צרפתיות רבות נוטות דווקא להעצים ולחגוג את מה שאינו מושלם בפניהן. הרווח בין השיניים של ונסה פאראדי? סקסי. קו הלסת הבולט של שרלוט גינסבורג? איט פקטור. הנחת הבסיס היא שצריך "לעבוד עם מה שיש" ולנצל את הסטיות מאידיאלי היופי הסטנדרטיים לטובת אמירה אינדיבידואליסטית שמבדילה אותך מהמיינסטרים.

5. עם כיסוי:

אף על פי שהנחת היסוד היא היצמדות למראה כמה שיותר טבעי, גם הצרפתיות לא נמנעות לגמרי מלטשטש את מה שהטבע טיפה הזניח. גרסת המייק־אפ המועדפת עליהן היא הפודרה, שלדברי צרפתי מתאימה יותר לעורן הבהיר. הגימור, בניגוד לגימור המועדף בישראל, אינו מָט והן יעדיפו מייק־אפ עם ברק עדין. שימוש בהצללות אינו נפוץ אצל הצרפתיות מכיוון שהוא מייצר מראה מאופר ומחוטב מאוד. אם באמריקה מקדישים רבי מכר לסודות הקונטורינג של קים קרדשיאן, הרי שבצרפת מראה ה"ככה התעוררתי בבוקר" הוא התורה כולה.

מייק-אפ פודרה: גרלן, 311 שקל
מייק-אפ פודרה: גרלן, 311 שקל

6. שידוך מושלם:

הצרפתיות מקפידות להתאים בין מראה האיפור לבושם. כן, כן, זה אמנם נשמע מוזר, אבל כפי שמסביר צרפתי: "הן מריחות בדיוק כמו שהן נראות". כאשר הן בוחרות באיפור ערב מודגש יחסית, הבושם יהיה מורגש וכבד יותר, וכשהן בלי או עם מעט איפור, הן תבחרנה בגרסאות קלילות יותר. צרפתי מעיד כי זו הסיבה שמותגי הבישום הצרפתיים מציעים סדרות בישום גדולות שלהן מגוון גרסאות שונות של אותו ניחוח. הכל על מנת להגיע להתאמה מלאה למה שהאישה מחפשת.

7. העזרים הנכונים:

לצרפתיות יש מודעות גבוהה לשימוש במברשות איפור. לדברי צרפתי, "הצרפתיות לא נוהגות להתאפר בידיים ומשקיעות במברשות איכותיות. רוב מוצרי הטיפוח הצרפתיים מגיעים עם מברשות מובנות, בשונה לדוגמה ממוצרים אמריקאיים, והסיבה לכך היא שהמברשות מאפשרות להן להגיע למראה הרבה יותר 'פיין' ומדויק".

עוד ארבע צרפתיות ששווה להכיר:

לו דילון: הזמרת, השחקנית והדוגמנית (כן, נו, וגם אי אפשר בלי התוספת "הבת של ג'ין בירקין והאחות למחצה של שרלוט גינסבורג") מציגה גרסה רוק'נרולית ופחות מעודנת למראה הצרפתי.

מוצרים אהובים: קרם ידיים Eight Hours של אליזבת ארדן, תמיסת מיסלר לניקוי של ביודרמה.

אווה גרין: השחקנית והדוגמנית היפיפייה היא דוגמה מהלכת לעקרון השמירה על העור של הצרפתיות. שגרת הטיפוח של כוללת ניקוי עדין מאוד של העור והגנה על העור מהשמש גם כשהיא לא נמצאת בחוץ. בדומה להרבה צרפתיות, היא רוכשת רבים ממוצרי הטיפוח שלה בפארמים במחירים זולים.

מוצרים אהובים: גרין מזוהה עם שפתון אדום נוכח (כמו ה-RUBY WOO A של MAC) ומסקרה (DiorShow).

עמנואל אלט: עורכת "ווג" פריז מתמצתת את הקוליות הצרפתית הלא מתאמצת גם בשורות הראשונות של שבועות האופנה. היא לא תיתפס במראה מאופר מדי

או עם שיער עשוי מדי.

מוצרים אהובים: בושם Infusion de Fleur d'Oranger של פראדה.

קלמנס פוזי: השחקנית ונערת הפוסטר של הבושם של קלואה מיישמת את הנונשלנט הצרפתי גם על השטיחים האדומים. השיער הסתור והאיפור העדין הפכו למזוהים איתה.

מוצרים אהובים: כל המוצרים של חברת Nuxe, מסקרה של שאנל, לחות Hydrance של Avene.

אווה גרין ולו דילון (צילום: gettyimages)
אווה גרין ולו דילון (צילום: gettyimages)

עמנואל אלט וקלמנס פוזי (צילום: gettyimages)
עמנואל אלט וקלמנס פוזי (צילום: gettyimages)

________________________________________________

עוד במגזין GOstyle: