בעולם האופנה שמור כבוד מיוחד לדוגמניות צעירות שזוכות להשיק את קריירת המסלול שלהן בתצוגה של בית האופנה האיטלקי פראדה. כך היה במקרה של הדוגמנית האוסטרלית ג'מה וורד לפני עשור בדיוק, וגם אצל הדוגמנית מלייקה פירת' – שצעדה לראשונה בתצוגת הגברים של פראדה ביוני 2013, וחודש לאחר מכן נבחרה לככב בקמפיין סתיו-חורף 2013-14 של בית האופנה והפכה לדוגמנית השחורה הראשונה של פראדה מזה 19 שנה. כעת נושאים בכירי התעשייה את עיניהם אל הדוגמנית איה ג'ונס בת ה-20, שנחשפה לעולם בתצוגת אביב-קיץ 2015 של פראדה ומאז זכתה בתואר "היורשת של נעמי קמפבל".

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

יש טוענות רבות לכתר של קמפבל, הדוגמנית השחורה המצליחה ביותר בעולם. ג'ורדן דאן, ג'ואן סמולס, שאנל אימן, מלייקה פירת' ועכשיו ג'ונס – כולן רוצות להיכנס לנעליים הגדולות של קמפבל בת ה-44, שעדיין עובדת בכל הכוח. בעוד דוגמניות שחורות רבות נאבקות על נראות בתעשיית האופנה, קמפבל היא הוכחה חיה לכך שאפשר לגעת בפסגה ואף להישאר בה לאורך שלושה עשורים ויותר.

עוד על דוגמניות ואפליה

מראה שנצרב בזיכרון. ג'ונס בתצוגות של סוניה ריקל, אלכסנדר מקווין, מארק ג'ייקובס ומארני (צילום: gettyimages)
מראה שנצרב בזיכרון. ג'ונס בתצוגות של סוניה ריקל, אלכסנדר מקווין, מארק ג'ייקובס ומארני (צילום: gettyimages)

"נעמי קמפבל היא מודל לחיקוי עבורי. אני מעריכה את העקשנות ואת האמונה שלה בדרכה", אמרה ג'ונס בראיון ראשון למגזין Interview. "בדומה לאנשים כמו אדוארד אנינפול (סטייליסט שחור מוערך, א"י) ובת'ן הרדיסון (אחת הדוגמניות השחורות הראשונות, שקיבלה בשנה שעברה פרס הוקרה מיוחד בטקס של ה-CFDA, א"י), קמפבל היא אייקון שתורם להעלאת המודעות לנשים שחורות בתעשיית האופנה".

ג'ונס נולדה וגדלה בפריז לאם צרפתייה ואב מחוף השנהב. בילדותה ובנעוריה עסקה רבות בריקוד, בעיקר בסגנון ג'אז והיפ הופ. בגיל 19 ראה אותה סקאוטר של סוכנות Oui Management בזמן ששוטטה ברחוב ריבולי בעיר והחתים אותה על חוזה דוגמנות בזכות נתוניה הפיזיים, החביבים על ענף הדוגמנות: גובה של 177 ס"מ והיקפים של 84-61-88. השילוב בין השפתיים הגדולות, הגוף הדקיק וההבעה הנונשלנטית שמלווה אותה על המסלולים, משווה לה מראה שנצרב בזיכרון במהירות.

כוכבת השער: איה ג'ונס במגזין האופנה נומרו
כוכבת השער: איה ג'ונס במגזין האופנה נומרו

אחרי הופעתה בתצוגה של פראדה, הפכה ג'ונס תוך זמן קצר לכוכבת במונחי ענף האופנה. השבוע התפרסם שער ראשון בכיכובה למגזין האופנה הצרפתי נומרו, הממשיך לתוך הפקת אופנה נרחבת בתוך עמודי הגיליון ומצטרף לשני קמפיינים חדשים של ג'ונס: היא מובילה את קולקציית קואצ'לה של H&M ומשמשת כפנים של קו האיפור של מארק ג'ייקובס – שני מינויים חשובים המציבים אותה ברשת אופנה מסחרית מצד אחד, ובקמפיין טיפוח יוקרתי מצד שני.

בין לבין, היא הספיקה לצעוד על המסלולים של דולצ'ה & גבאנה, מארני, נינה ריצ'י, מארק ג'ייקובס ומיו מיו. על התצוגה שחשפה אותה לעולם סיפרה באותו ראיון: "זאת היתה חוויה אינטנסיבית מאוד עבורי, והיו לי רגשות מעורבים. הייתי בלחץ, אבל מצד שני גם חשתי אושר ונחישות. זה היה מעניין מאוד להכיר מאחורי הקלעים אנשים חשובים ומעוררי השראה מתעשיית האופנה, כמו מיוצ'ה פראדה, המאפרת פאט מקגראת' ואת כל שאר אנשי הצוות, הצלמים, המאפרים והדוגמניות הנוספות".

איה ג'ונס בקמפיין האיפור של מארק ג'ייקובס
איה ג'ונס בקמפיין האיפור של מארק ג'ייקובס

בדומה לדוגמניות רבות אחרות, ג'ונס מספרת כי אופנה היא לא בדיוק כוס התה שלה. "לפני שהפכתי לדוגמנית, מעולם לא עקבתי אחרי מגזיני אופנה", היא אומרת. "מדי פעם הייתי צופה בתוכנית America's Next Top Model עם טיירה בנקס, אבל מעולם לא חלמתי שאני אהיה חלק מהעולם הזה יום אחד". ומה השאיפות שלה לעתיד? "לקבל קמפיין ביוטי מוביל לשאנל או דיור. או קמפיין אופנה ללואי ויטון". בקצב הזה, יש סיכוי טוב שהיא תצליח להשיג את מטרותיה המקצועיות, ואולי אף לשפר את מעמדן של הדוגמניות השחורות בעולם האופנה.