עמוד הפייסבוק של חינוכית 23 הוא פנינה ארכיאולוגית נדירה בנוף הרב ערוצי המהיר של ימינו. יש מי שימצאו בו עניין בגלל ראיון ישן נושן של הסופרת אסתר שטרייט-וורצל עם המנחה רוני תורן מהסדרה "סופרים מספרים", ואחרים ישבו מרותקים מול ז'קט הג'ינס עתיר הטלאים שלובש הזמר אדם בקליפ ללהיטו "אין מוצא".

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

למי שלא הספיק לעשות לייק, נספר כי בשנים האחרונות עובר ארכיון החינוכית תהליך דיגיטציה מבורך, המאפשר העלאה של חומרים מוקלטים ישנים ליוטיוב ולרשתות חברתיות. עד כה הועלו ליוטיוב כ-8,000 קטעי ארכיון, אך תהליך הדיגיטציה עדיין בעיצומו, ומדי יום נחשפים קטעי ארכיון נוספים, כאלה שהעלו אבק במחסני החינוכית וגם בזיכרונות של כל מי שהיה כאן בימי הערוץ הבלבדי.

אחד האוצרות שנתגלו במעמקי הארכיון בשבועות האחרונים הוא פינת האופנה "מתאים לי", ששודרה בין השנים 1984-1985 כחלק מתוכנית הטלוויזיה "זהו זה" - אולי כר הנוסטלגיה הרחב ביותר בטלוויזיה הישראלית.

"הערב יש מסיבה והיא בטוח תהיה טובה", פותחת מנחת התוכנית יעל טבת-קלגסבלד, לימים עיתונאית ועורכת אופנה, וכיום סופרת מוערכת. "הוא והיא בטוח יהיו שם, ורק אצלנו הדיכאון חוגג. למה? אין לנו מה ללבוש".

כשהיא לבושה בחולצת ברוקאד מנצנצת בגווני טורקיז, מדבררת טבת-קלגסבלד לצופים את תצוגת האופנה המתקיימת באולפן, עם דוגמנים ודוגמניות הצועדים במבחר מערכות לבוש ברוח שנות ה-80, כשברקע מתנגן השלגאר "אטלנטיס איז קולינג" של להקת מודרן טוקינג.

יש לשער כי באותו שבוע ממש, מילאו את רחבות הריקודים של המועדונים שירוקו וליקוויד עשרות צעירים לבושים על פי צו האופנה שהכתיבה טבת: חולצה לבנה מכופתרת עם חריצים בצדדים ומכנסי ג'ינס אופנתיים.

"נודע לי על הסרטון מחברים בפייסבוק", אומרת השבוע טבת-קלגסבלד בשיחה עם Xnet. "איך שראיתי את צמד המילים 'מתאים לי', אמרתי לעצמי וולקאם טו מנהרת הזמן. אני נראית שם בת שנתיים, עם משהו על הראש שמזכיר יותר ויכוח מתספורת. התקשיתי להאמין שפעם באמת הייתי בגיל הזה. הייתי אז רווקה בת 28 לערך, ללא ילדים, ורק חזרתי ארצה לאחר שנים בניו יורק בה למדתי קולנוע".

איך היה המפגש המחודש עם יעל מודל 1984?

"התעלפתי מצחוק ממה שלבשתי ובעיקר מהטון ומבחירת המילים. המילה מערכת (מערכת לבוש, אאוטפיט, א"י) מעבירה בי צמרמורת עד היום. טוב שיש לי חוש הומור שעזר לי לצלוח את המראות הקשים. אגב, התפעלתי מזה שדיברתי לא מן הכתוב ולא מטלפרומפטר, ונשמעתי לעצמי לגמרי שוטפת. מי יודע, אולי פספסתי קריירה של קריינית רצף. עם תספורת אחרת כמובן".

''מתאים לי''

באדיבות החינוכית, שידורי בכורה ביוטיוב

"מתאים לי" היתה למכתיבת דעת קהל מקומית הרבה לפני שסנדרה רינגלר עשתה מהפך בלילות שישי של הערוץ השני. טבת כתבה, ערכה, עשתה את הסטיילינג לפינות השונות, ואף בחרה את הדוגמנים והדוגמניות, ביניהם השחקנים הצעירים דורית לב ארי ואורי הוכמן.

"הפינה שיקפה את ההיצע בארץ ואת הנעשה בזירה המקומית", אומרת טבת-קלגסבלד. "ימי טרום זארה, מנגו ו-H&M. עד כמה היא השפיעה על הצופים? אין לי מושג. אני כן יודעת שצפו בה רבים. אני זוכרת שפעם ישבתי באיזה מקום ושתי נערות צעירות חלפו על פניי הלוך ושוב באופן מוגזם והביטו בי. לקח לי זמן להבין שהן מזהות אותי ואולי רוצות להשתתף בתוכנית כדוגמניות צעירות. ראשית ימי הזוהר הטלוויזיוני, כמה תמים".

את פינת האופנה "מתאים לי" מצאה עורכת התוכן אנה פולנסקי, אחת מחמש העורכות במחלקת הדיגיטציה של החינוכית. המחלקה מנוהלת על ידי רוני צייג, ואת עמוד הפייסבוק מנהלות סתיו זיו ומיה זיו סילבר, ראש צוות תוכן דיגיטל בחינוכית. "יש מגוון חומרים שאנחנו מעלים, מקטעים מוזיקליים נשכחים ועד ראיונות משנות ה-60 עם פוליטיקאים כמו אריאל שרון", אומרת זיו סילבר. "חלקם קטעים משעשעים, חלקם לא, אבל כולם מאוד מרגשים. זה לא רק נוסטלגיה ולא נטו התרפקות".

כיצד אתן בוחרות איזה קטע לפרסם בפייסבוק ואיזה לא?

"זה צריך להיות גילוי מעניין או פשוט קטע שמצחיק אותנו. כל עשר דקות יש במחלקה קריאה בסגנון 'בואו לראות'. היום, למשל, העלינו סרטון של אורי גוטליב מתחיל עם דליה שימקו באיזו סצנה ב'זהו זה' במילים 'מסתלבטת, הא?'. בראי לאחור, המסתלבטת זה ה'ערה?' של האייטיז. פתאום במקומות הנידחים אתה מוצא משהו מדליק".

שיטוט בין מגוון ערוצי היוטיוב של החינוכית – המחולקים לקטעי תרבות, מוזיקה, ילדים ועוד - מאפשר התרפקות משעשעת על החזות החיצונית של מוזיקאים, סופרים, שחקנים וסלבס מהתקופה - השיער המחומצן והלוק הפסאודו-לסבי של סי היימן בשיר "לא עובדת בשביל אף אחד", או הפריזורה המקושקשת של שרון ליפשיץ בשיר "עד שנגיע", הרבה לפני שאפרת גוש עשתה מהתסרוקת שלה קריירה. אפשר גם להתרשם מאביב גפן הצעיר במראה המתכתב עם סגנון הניו רומנטיק של שנות ה-80 בקליפ לשיר "מיליארד טועים", ומצד שני להתפוצץ מצחוק מול האוברול הוורוד של עופרה חזה בשיר "סופרסטאר".

זיו סילבר מספרת כי לנוסטלגיה שני צדדים, כך שאל מול ההתרפקות של גולשים וצופים על העבר, יש כאלה שמעוניינים פחות בהצפה של זיכרונות. "יש לנו חומרים יחסית מפלילים", היא צוחקת. "לא כולם מבסוטים לראות את עצמם בתמונות מהאייטיז. יחזקאל לזרוב, למשל, שמופיע בקליפ לשיר 'אדוני ראש העיר' של יגאל בשן, שהעלינו לאחרונה, קיבל את זה בהומור והסתלבט על עצמו בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. בסך הכול אנחנו משתדלים לא לצחוק על אף אחד, אלא על רוח התקופה".